07136476172 - 09172030360 [email protected]

درمان نوروفیدبک

زمانی که نوروفیدبک با بیوفیدبک که شامل تنفس آهسته است (به نام آموزش تغییرپذیری ضربان قلب) ترکیب شود، می تواند برای کاهش علائم اضطراب و افسردگی کاملاً مؤثر باشد. دریافت آموزش نوروفیدبک می تواند به بهبود عملکرد مغز شما برای تسکین علائم اضطراب کمک کند. اضطراب زمانی به یک مسئله تبدیل می شود که مغز شما در حالت حساسیت شدید “قفل” می شود. مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می کند که باعث ایجاد افکار مضطرب می شود.

اختلالات اضطراب و افسردگی

اینها دو بیماری شایع روحی هستند. در حقیقت، تقریباً 40 میلیون آمریکایی با نوعی اضطراب زندگی می کنند. در صورت عدم درمان، هر دو شرایط می توانند ساختار مغز را تغییر دهند. این اختلالات قسمت هایی از مغز که مربوط به تنظیم عملکرد شناختی و تفکر منطقی است را کوچک می کند. علاوه بر این، اختلال اضطراب سبب می شود مغز بیش از حد در برابر تهدیدها واکنش نشان دهد و احتمال اینکه خاطرات منفی را در خود نگه دارد، افزایش می یابد. افسردگی می تواند منجر به التهاب مغز شده و باعث اختلال در عملکرد سلول های مغزی شود. خوشبختانه، اقدامات علمی برای مغز مانند نوروفیدبک می تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. این تکنیک به شما در کنترل اضطراب و مدیریت بهتر علائم افسردگی کمک می کند.

 

 

نوروفیدبک چیست؟

تکنیک نوروفیدبک، همچنین به عنوان EE biofeedback یا Neurotherapy شناخته می شود. یک روش درمانی تخصصی است که از فناوری پیشرفته رایانه برای تعادل مغز و بهبود عملکرد ذهن استفاده می کند. بیمار از تمرینات فشرده آموزش مغز استفاده می کند. نوروفیدبک می تواند تغییرات طولانی مدت در مغز ایجاد کند و یک روند ساده، بدون درد و غیرتهاجمی است.

نوروفیدبک درواقع از توانایی طبیعی مغز شما برای یادگیری چیزهای جدید برای کمک به بهبود و بازآموزی ذهن استفاده می کند. در واقع، شما یاد می گیرید که فعالیت مغز خود را به همان روشی که مهارت های دیگر را یاد می گیرید تغییر دهید. مغز از طریق بازخورد و تمرین خود را بهبود می دهد.

خوشبختانه، در بیشتر موارد، این فناوری همه کارها را انجام می دهد.

تنها کاری که باید بکنید این است که آرام بنشینید و با آرامش یک فیلم تماشا کنید. هنگامی که به صفحه نگاه می کنید، رایانه با استفاده از سنسورهای کوچکی که روی پوست سر شما قرار گرفته، میزان خروجی امواج مغزی شما را اندازه گیری می کند. سنسورها هنگامی که امواج مغزی شما خارج از محدوده مورد نظر است به کامپیوتر هشدار می دهند.

امواج مغزی که بیش از حد بالا هستند، نشان دهنده افکار اضطراب آور را هستند. هر بار که امواج مغزی شما خیلی بالا می رود، ویدیویی که مشاهده می کنید کم نور می شود. این بازخورد، مغز شما را ترغیب می کند تا به جای افکار مضطرب کننده، روی فیلم تمرکز کند. در یک جلسه آموزش 30 دقیقه ای متوسط، این فرآیند صدها بار اتفاق می افتد. به مغز شما فرصت می دهد تا بازخوردی را که هنگام تماشای فیلم دریافت کرده اید تمرین و بهبود بخشد.

پس از حدود 3 تا 4 هفته و جلسات منظم، مغز یاد می گیرد که چطور تعادل را حفظ کند.

به شما کمک می کند آرامتر باشید و توانایی کنترل افکار خود را داشته باشید. دانشمندان معتقدند نوروفیدبک، همراه با سایر اشکال بیوفیدبک، می تواند به بهبود اضطراب و افسردگی کمک کند. در حقیقت، یک مطالعه خاص نشان داد که پس از 30 جلسه نوروفیدبک، 57 درصد از افراد با اضطراب شدید و 45 درصد از افراد با افسردگی شدید فعالیت مغزشان طبیعی شد.

نوروفیدبک در درمان اضطراب

مبتلایان به اضطراب تمایل دارند افکار منفی تکراری داشته باشند که باعث می شود احساس ترس و وحشت دائمی همراهشان باشد. دارو می تواند به کاهش علائم کمک کند، اما تسکین آن موقتی است و عوارض جانبی آن شدید است. درمان ممکن است سالها طول بکشد و ممکن است نیاز به مرور خاطرات دردناک و مشکلات قبلی داشته باشد تا تغییرات مثبتی ایجاد کند. نوروفیدبک یک روش کاملاً طبیعی و بدون درد برای تسکین اضطراب است که نتایج مثبت آن در طولانی مدت باقی است.

نوروفیدبک می تواند به بهبود مغز افراد مضطرب کمک کند

دانشمندان کشف کرده اند که نوروفیدبک می تواند به تقویت ارتباط بین قشر پیش پیشانی شکمی (vlPFC) و آمیگدال کمک کند. در مغز افراد سالم، این مناطق با هم کار می کنند. فعالیت هماهنگ این نواحی کمک می کند نشانه های اجتماعی و محیطی را تجزیه و تحلیل کرده و واکنش نشان دهند. هنگامی که تهدیدی بالقوه را تجربه می کنید، آمیگدال، سیگنال هایی را به سراسر مغز ارسال می کند. در نهایت قشر پیشانی شکمی را فعال می کند. این پیام به مغز شما کمک می کند تا به شرایط پیش آمده به نحو مناسبی واکنش نشان دهد. اضطراب، ارتباط بین vlPFC و آمیگدال را ضعیف می کند و باعث می شود احتمال پاسخ منطقی به تهدید کمتر شود.

نوروفیدبک به آرام سازی سلول های مغزی بیش فعال کمک کند

این روش می تواند ارتباط بین این قسمت های مغز را افزایش دهد. با برقراری ارتباط، قشر پیشانی شکمی می تواند به طور موثر، آمیگدال را برای پاسخ مناسب و منطقی به تهدیدهای احتمالی آماده کند. و همچنین پاسخ های تکانه ای و بیش فعالی را که معمولاً با اضطراب همراه هستند، کاهش دهد.  زندگی در حالت اضطراب مداوم می تواند سلول های مغز را بیش از حد فعال کند. در مغز افراد غیر مضطرب، آمیگدال و هیپوکامپ و قسمت های دیگری از مغز، گفتگوی متعادلی با یکدیگر دارند. به فرد امکان می دهد تجربیات احساسی خوب را از تجربیات بد جدا کنند.

سلول های مغزی بیش از حد فعال ناشی از اضطراب، مغز را در یک وضعیت مداوم از جنگ و گریز نگه می دارد. در نتیجه فرد را در یادآوری و نگه داشتن تجارب منفی نسبت به موارد مثبت مستعد می کند. نوروفیدبک به فرد اجازه می دهد تا این واکنش بیش از حد را تشخیص دهد. دریافت مداوم این نوع بازخورد به سلول های مغز، یاد می دهد که چگونه آرام شوند. وقتی سلول های مغز کمتر واکنش پذیر می شوند، به راحتی قادر خواهید بود که تجربیات خوب را از موقعیت های منفی جدا کنید.

نوروفیدبک در درمان افسردگی

افسردگی ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. اما دانشمندان کشف کرده اند که افسردگی زمانی اتفاق می افتد که بین میزان فعالیت لوب های پیشانی چپ و راست مغز عدم تعادل وجود داشته باشد. افرادی که از افسردگی رنج می برند به جای داشتن فعالیت متعادل در هر دو طرف مغز، فعالیت امواج مغزی آنها در لوب پیشانی چپ کم است. این اتفاق علائمی مانند خستگی، بی انگیزگی و از دست دادن علاقه به فعالیت های روزانه را ایجاد می کند. نوروفیدبک به فعال شدن لوب پیشانی چپ کمک می کند و ممکن است به تقویت عزت نفس نیز کمک کند.

نوروفیدبک به بهبود مود افراد کمک می کند

مطالعات متعدد نشان داده است که وقتی ناحیه پیشانی سمت چپ مغز نسبت به ناحیه پیشانی راست فعال تر است، احساس خوشبینی، مثبت اندیشی و خلق و خوی خوبی داریم. اغلب اوقات، افراد مبتلا به افسردگی فعالیت بیشتری در لوب پیشانی راست نسبت به چپ دارند. این حالت باعث می شود آنها احساس غم، مالیخولیا، گوشه گیری، تنهایی و نا امیدی کنند.

خوشبختانه، در جلسات نوروفیدبک، متخصص می تواند آن قسمت از مغز را هدف قرار داده و عمداً لوب پیشانی چپ را برای فعالیت بیشتر آموزش دهد. و هر بار که لوب پیشانی چپ فعال می شود، مغز بازخورد مثبت دریافت می کند. ذهن فرد نیز لوب پیشانی چپ را بیشتر فعال می کند. درنتیجه باعث بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی می شود.

نوروفیدبک می تواند به تقویت عزت نفس کمک کند

احساس گناه مداوم، سرزنش بیش از حد خود و احساس عزت نفس پایین، علائم رایج اختلال افسردگی اساسی (MDD) است. اغلب اوقات، این علائم زمانی رخ می دهد که بین بخش قدامی فوقانی تمپورال سمت راست و نواحی subgenual cingulate جلویی مغز ارتباط کمی وجود داشته باشد. متخصصان نوروفیدبک می توانند این مناطق خاص مغز را هدف قرار داده و دستکاری کنند. اتصال آنها را افزایش دهند و عزت نفس فرد را تقویت کنند.

بازگرداندن مغز به سلامت مطلوب

شما مجبور نیستید با علائم طاقت فرسای اضطراب به زندگی ادامه دهید. در مرکز سلامت مغز دانا، ما با روش های استاندارد و به روز، برای بهبود شرایط بهداشت روان مانند افسردگی و اضطراب به افراد کمک می کنیم. برای اطلاعات بیشتر با مرکز سلامت مغز دانا در تماس باشید.

 

منبع: https://pronghornpsych.com/neurofeedback-for-anxiety-and-depression/

 

 

استرس و اضطراب از کجا ناشی می شوند و چگونه می توان آن ها را مدیریت کرد؟

ارتباط معده درد عصبی و سایر علائم گوارشی با اضطراب

به این مقاله امتیاز دهید