07136476172 - 09172030360 [email protected]

موسیقی Groove می تواند عملکرد اجرایی و فعالیت مغز مرتبط با آن را در افرادی که با موسیقی آشنا هستند، افزایش دهد.

 

منبع: دانشگاه تسوکوبا

 

رقصیدن با ریتم های موسیقی یک فعالیت جهانی انسان است. اما اکنون، محققان ژاپنی دریافته‌اند که رقص نه تنها حس خوبی دارد، بلکه عملکرد مغز را نیز افزایش می‌دهد.

 

در مطالعه‌ای که اخیراً در Scientific Reports منتشر شده است، محققان دانشگاه تسوکوبا نشان داده‌اند که موسیقی با شیار، معروف به موسیقی شیار، می‌تواند به طور قابل‌توجهی معیارهای عملکرد اجرایی و فعالیت مغز مرتبط را در شرکت‌کنندگانی که با موسیقی آشنا هستند افزایش دهد.

 

یک پژوهش

 

موسیقی ای که حس شیار را برانگیزد می تواند احساس لذت را برانگیزد و سطوح برانگیختگی رفتاری را افزایش دهد. ورزش، که اثرات مثبت مشابهی دارد، برای تقویت عملکرد اجرایی شناخته شده است. بر این اساس، این ممکن است اثری از گوش دادن به موسیقی شیار نیز باشد.

با این حال، هیچ مطالعه ای تأثیر موسیقی شیار را بر عملکرد اجرایی یا فعالیت مغز در مناطق مرتبط با عملکرد اجرایی، مانند قشر جلوی مغزی پشتی جانبی چپ (l-DLPFC) بررسی نکرده است، که محققان دانشگاه Tsukuba قصد داشتند به آن رسیدگی کنند.

 

ریتم های شیار، احساسات شیار و پاسخ های عاطفی مثبت را برمی انگیزند. پروفسور هیداکی سویا، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: با این حال، اینکه آیا آنها بر عملکرد اجرایی تأثیر می‌گذارند یا خیر، ناشناخته است.

 

روش کار

 

بر این اساس، در مطالعه حاضر، ما تصویربرداری از مغز را برای ارزیابی تغییرات مربوطه در عملکرد اجرایی انجام دادیم و پاسخ‌های روان‌شناختی فردی به موسیقی شیار را اندازه‌گیری کردیم.

 

برای انجام این کار، محققان طیف‌سنجی عملکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS) را با کار تطبیق رنگ-کلمه برای بررسی عملکرد اجرایی بازدارنده قبل و بعد از گوش دادن به موسیقی انجام دادند. آنها همچنین یک نظرسنجی در مورد تجربه ذهنی گوش دادن به موسیقی groove انجام دادند

پروفسور سویا توضیح می دهد که نتایج شگفت آور بود. ما متوجه شدیم که ریتم شیار عملکرد و فعالیت اجرایی را در l-DLPFC تنها در شرکت‌کنندگانی که گزارش کرده‌اند که موسیقی حس شیار قوی و احساس روشن بودن را ایجاد می‌کند، افزایش می‌دهد.

 

در واقع، این پاسخ‌های روان‌شناختی به گوش دادن به ریتم شیار می‌تواند تغییرات در عملکرد اجرایی و فعالیت l-DLPFC را پیش‌بینی

کند.

 

«یافته‌های ما نشان می‌دهد که تفاوت‌های فردی در پاسخ‌های روان‌شناختی به موسیقی شیار، تأثیرات مربوطه را بر عملکرد اجرایی تعدیل می‌کند. پروفسور سویا می گوید به این ترتیب، تأثیرات ریتم شیار بر عملکرد شناختی انسان ممکن است تحت تأثیر آشنایی یا توانایی پردازش ضربان قرار گیرد.

 

استراتژی‌های تقویت عملکرد اجرایی طیف گسترده‌ای از کاربردهای بالقوه، از پیشگیری از زوال عقل در افراد مسن گرفته تا کمک به کارکنان برای افزایش عملکرد خود دارند. علاوه بر این، تأثیرات مثبت موسیقی شیار بر عملکرد اجرایی می تواند شامل تأثیرات احساسات مثبت و هماهنگ سازی ریتمیک باشد.

 

این می تواند به توضیح بسیاری از فواید مثبت رقصیدن یا هر نوع تمرینی که هنگام گوش دادن به موسیقی انجام می شود کمک کند. تحقیقات بیشتری برای توسعه برنامه های کاربردی برای این اطلاعات جدید مورد نیاز است.

 

ارتباط مغز و موسیقی

 

کارشناسان در تلاشند تا بفهمند مغز ما چگونه می تواند موسیقی بشنود و پخش کند. یک سیستم استریو ارتعاشاتی را که در هوا حرکت می کند و به نوعی داخل کانال گوش قرار می گیرد، خارج می کند. این ارتعاشات پرده گوش را قلقلک می دهد و به سیگنال الکتریکی منتقل می شود که از طریق عصب شنوایی به ساقه مغز می رسد و در آنجا دوباره به چیزی که ما به عنوان موسیقی درک می کنیم جمع می شود.

 

محققان جان هاپکینز از ده ها نوازنده جاز و رپر خواسته اند در حالی که در داخل یک دستگاه fMRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی) دراز کشیده اند، موسیقی بداهه می دهند تا تماشا کنند و ببینند کدام نواحی از مغزشان روشن می شود.

موسیقی ساختاری، ریاضی و معماری است. این بر اساس روابط بین یک نت و دیگری است. ممکن است از آن آگاه نباشید، اما مغز شما باید محاسبات زیادی را انجام دهد تا آن را بفهمد

 

تقویت مغز هر روز از موسیقی

 

قدرت موسیقی به تحقیقات جالب محدود نمی شود. این روش‌ها را برای آوردن موسیقی بیشتر و فواید مغزی به زندگی خود امتحان کنید.

 

خلاقیت خود را شروع کنید.

 

کارشناسان پیشنهاد می کنند به آنچه فرزندان یا نوه هایتان گوش می دهند گوش دهید. اغلب ما به همان آهنگ‌ها و سبک‌های موسیقی گوش می‌دهیم که در دوران نوجوانی و 20 سالگی خود گوش می‌دادیم، و معمولاً از شنیدن چیزی که مربوط به آن دوران نیست، اجتناب می‌کنیم.

 

موسیقی جدید مغز را به چالش می کشد به گونه ای که موسیقی قدیمی این کار را نمی کند. ممکن است در ابتدا احساس خوشایندی نداشته باشد، اما این ناآشنایی مغز

را مجبور می‌کند برای درک صدای جدید تلاش کند.

 

خاطره ای از مدت ها قبل را به یاد آورید.

 

به موسیقی آشنا برسید، به خصوص اگر از همان دوره زمانی نشات می گیرد که می خواهید به خاطر بیاورید. به عنوان مثال، گوش دادن به بیتلز ممکن است شما را به اولین لحظه ای که به همسرتان نگاه کردید بازگرداند.

 

صدای بدنت را گوش کن

 

به نحوه واکنش خود به اشکال مختلف موسیقی توجه کنید و نوع مناسب خود را انتخاب کنید. چیزی که به یک فرد کمک می کند تمرکز کند ممکن است برای دیگری حواس او را پرت کند، و آنچه به یک نفر کمک می کند تا از تنش بیرون بیاید، ممکن است باعث پرش فرد دیگری شود.

 

https://neurosciencenews.com/groove-music-cognition-20676/

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/keep-your-brain-young-with-music

 

فنچ ها نیز ، ریتم موسیقی را تشخیص می دهند!

 

بهبود بیماران سکته مغزی توسط “موسیقی درمانی”

به این مقاله امتیاز دهید