07136476172 - 09172030360 [email protected]

“من آدم بدی هستم”: چرا این احساس در شما وجود دارد؟ با هم بشنویم:

بسیاری از مردم حتی هنگام تصمیم گیری های روزمره پشیمانی را تجربه می کنند. اشتباه کردن بخشی از زندگی است، اما گاهی اوقات این پشیمانی می تواند شما را به این فکر ببرد که آیا من آدم بدی هستم.

خبر خوب این است که بررسی اعمال خود اغلب به این معنی است که به رفتار مثبت با دیگران اهمیت می دهید. همچنین نشان می دهد که اگر از آنچه که هستید یا در گذشته بوده اید راضی نیستید، بینش و آگاهی برای ایجاد تغییر دارید.

با این حال، برای برخی از افراد، ، “آیا من آدم بدی هستم؟” یک فکر زودگذر یا سؤال وجودی نیست – در برخی موارد، می تواند نشانه ای از یک اختلال سلامت روان مانند افسردگی باشد. این امر مهم آگاهی از علائمی است که باید مراقب آنها باشید تا بتوانید به دنبال کمک باشید.

در این مطلب میگوییم که اگر متوجه شدید که “من آدم بدی هستم” چه کاری باید انجام دهید. ما همچنین برخی از علائم را ارائه می دهیم که نشان می دهد ممکن است مشکل عمیق تری داشته باشید، همراه با اقداماتی که می توانید برای غلبه بر پشیمانی خود انجام دهید و دوباره احساس بهتری داشته باشید.

“آدم بد” چه کسی است؟

هیچ تعریف واحد و ساده ای برای معنای «آدم بد» وجود ندارد. ممکن است فردی آن را به عنوان شخصی که رفتارهای مضر یا مخرب انجام می دهد تعریف کند. شخص دیگری ممکن است فرد بد را فردی تعریف کند که به دیگران اهمیتی نمی دهد، صرف نظر از نوع اعمالی که انجام می دهد.

برچسب زدن به خود به عنوان “بد” اغلب قضاوتی است که از سیستم ارزشی شما ناشی می شود. این ارزش‌ها از باورهایی ناشی می‌شوند که شما از طریق تربیت و تجربیات خود شکل داده‌اید، اما به شدت تحت تأثیر فرهنگ هستند. به عبارت دیگر، انتظارات از معنای «خوب» بودن می‌تواند بسته به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید متفاوت باشد.

تعریف “آدم بد” بسیار ذهنی است و اغلب به عواملی مانند ارزش ها، سیستم های اعتقادی و پیشینه مذهبی شما بستگی دارد.

عامل تاریک شخصیت

به گفته برخی از محققان، الگوی خاصی از ویژگی ها وجود دارد که از آن به عنوان “عامل تاریک شخصیت” یا عامل D یاد می شود. افرادی که این ویژگی ها را از خود نشان می دهند اغلب دست به اعمالی می زنند که برای دیگران مضر است و شامل ویژگی هایی مانند موارد زیر است:

  • بی اخلاقی
  • روان رنجوری
  • اختلالات فکری و روانی
  • سادیسم
  • خود محوری
  • نفع شخصی
  • کینه توزی

این ویژگی‌ها همه بر دنبال کردن علایق خود به قیمت شادی، سلامتی و رفاه دیگران متمرکز هستند. افرادی که دارای این ویژگی ها هستند اغلب برای برآوردن خواسته های خود هر کاری که لازم است انجام می دهند، حتی به بهای ضرر دیگران.

نشانه های یک مسئله عمیق تر

این احساس ممکن است به دلیل پشیمانی از کاری کوچک باشد که انجام داده اید یا انجام نداده اید. اما همچنین می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که ممکن است اتفاق بزرگ‌تری در حال رخ دادن باشد، و باعث شود به نحوه رفتار خود با دیگران فکر کنید. در اینجا چند نشانه وجود دارد که ممکن است لازم باشد اقدامات خود را بیشتر ارزیابی کنید.

عدم عذرخواهی یا پشیمانی

وقتی احساس عصبانیت می‌کنیم، تمایل طبیعی ما به پاسخ پرخاشگرانه است. این می‌تواند باعث شود که ما سرزنش کنیم، بی‌فکرانه رفتار کنیم، یا چیزهایی را در گرماگرم دعوا بگوییم، که باعث می‌شود طرف مقابل احساس ناراحتی کند یا درد عاطفی را تجربه کند. نحوه پاسخ شما پس از آن می تواند چیزهای زیادی را در مورد اینکه شما به عنوان یک شخص خوب یا بد هستید بیان کند.

اگر وقتی کسی را آزار می‌دهید، احساس پشیمانی می‌کنید و می‌توانید برای دردی که ایجاد کرده‌اید عذرخواهی کنید، این نشان می‌دهد که به احساسات اطرافیانتان اهمیت می‌دهید. همچنین به این معنی است که شما مایل هستید در مورد اعمال خود فکر کنید و در صورت نیاز اصلاح کنید.

برعکس، اگر مایل به انجام این کارها نیستید یا برای اعتراف به اینکه به دیگران آسیب رسانده اید مشکل دارید، ممکن است نشانه ای از یک مشکل عمیق تر باشد.

رفتارهای خود محور

هیچ اشکالی ندارد که گاهی نیازها و علایق خود را در اولویت قرار دهید. مراقبت از خود بسیار مهم است زیرا بی توجهی به نیازهای شخصیتان می تواند منجر به ناراحتی و سلامت روان ضعیف شود.

گفته می‌شود، اگر همیشه به فکر خود و نیازهای خود هستید و هرگز احساسات یا رفاه دیگران را در نظر نمی‌گیرید، ممکن است نشان‌دهنده موضوعی باشد که باید به آن پرداخته شود. اگر از نیازهای افرادی که به آنها نزدیک هستید، مانند شریک زندگی، فرزندان، سایر اعضای خانواده و دوستان، غفلت کنید، خود محوری می تواند آسیب زا باشد.
همدلی توانایی مهمی است که به شما کمک می کند دیگران را درک کنید. فقدان همدلی می تواند نشان دهنده نیاز به تغییر در نحوه رفتار با دیگران باشد.

بازیچه کردن دیگران، استثمار و صادق نبودن

بازی دادن افراد دیگر و درگیر شدن به روش چراغ گاز یا گسلایت (که در مطلب قبل راجع به آن صحبت کرده بودیم) نوعی استثمار است. افرادی که درگیر رفتارهای استثمارگرانه یا بازی دادن دیگران می‌شوند، معمولاً برای به دست آوردن آنچه می‌خواهند، مشکلی با دروغ گفتن ندارند.

اگر مرتباً دروغ می گویید، ممکن است نشان دهنده این باشد که نیاز است رفتار خود را ارزیابی کنید و تغییر دهید. در حالی که تقریباً همه گهگاه دروغ‌های مصلحتی کوچکی می‌گویند، هنگامی که دروغگویی مزمن، فراگیر است و منجر به احساس پشیمانی نمی‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از یک مسئله جدی‌تر باشد.

چرا ممکن است احساس کنید آدم بدی هستید؟

اگر گاهی مواقع احساس می‌کنید آدم بدی هستید، در نظر گرفتن برخی از عواملی که ممکن است در ایجاد این احساسات نقش داشته باشند، می‌تواند مفید باشد. تأثیرات احتمالی ممکن است شامل شخصیت، تجربیات و سلامت روان شما باشد.

شخصیت

برخی از ویژگی های شخصیتی می توانند بر احساس شما نسبت به خودتان تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، روان رنجوری یکی از ابعاد اصلی شخصیت است. افرادی که سطوح بالایی از این ویژگی دارند تمایل دارند نسبت به خود، دیگران و به طور کلی جهان احساس منفی داشته باشند

افراد با شخصیت فاکتور D که پیشتر توضیح دادیم نیز اغلب دارای ویژگی هایی هستند که می تواند باعث شود احساس کنند که آدم بدی هستند. ویژگی‌هایی که تحقیقات با این تیپ شخصیتی مرتبط است شامل خودشیفتگی، کینه توزی، خودخواهی، روان‌پریشی و سادیسم است.
افرادی که دارای سطوح بالایی از ویژگی های شخصیتی فاکتور D هستند، تمایل به بی توجهی به رفاه دیگران دارند.

تجربیات

تربیت و تجربیات زندگی ما نیز نقش مهمی در نحوه درک ما از اعمال خود بازی می کند. اولین تجربیات ما در زندگی شامل تماشای مراقبان و سایر بزرگسالان است. رفتارهای آن‌ها و نظام‌های ارزشی که ما را با آن بزرگ کرده‌اند، الگویی برای احساس و رفتار امروز ما است.

تجربیات و تأثیرات دیگر نیز نقش دارند. همسالان، فشارهای اجتماعی، فرهنگ، تأثیرات رسانه‌ای و تجربیات فردی ما، نحوه ارتباط ما با افراد دیگر را در زندگی‌مان شکل می‌دهند. تجارب نامطلوب می توانند به یک دیدگاه کلی منفی کمک کنند و در نهایت بر نحوه تعامل ما با دیگران تأثیر بگذارند.

صحبت کردن با یک متخصص سلامت روان می تواند به شما کمک کند تجربیات خود را پردازش کنید، بررسی کنید که چگونه آنها بر رفتار امروز شما تأثیر می گذارند و مهارت های جدیدی را برای برقراری ارتباط با دیگران به شیوه ای سالم تر و معنادارتر ایجاد کنید.

اگر شما نیز به دنبال بهترین مشاوره روانشناسی هستید، شما شایسته دریافت بهترین ها هستید. همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

اختلال سلامت روان

برخی از اختلالات سلامت روان می تواند منجر به مشکلاتی در همدلی، روابط، رفتارها و ادراک از خود شود.

آنها عبارتند از:

  • اختلال شخصیت ضد اجتماعی
  • اختلال شخصیت مرزی
  • اختلال شخصیتی خودشیفتگی

احساس اینکه “من آدم بدی هستم” ممکن است نشانه افسردگی یا اضطراب نیز باشد. از علائم افسردگی می توان به احساس گناه و عدم عزت نفس اشاره کرد. در برخی موارد، افراد مبتلا به این عارضه اساساً احساس بدی دارند یا اینکه فکر می کنند دنیا بدون آنها بهتر خواهد بود.

گاهی اوقات این احساس با علائم دیگری مانند بدخلقی، کاهش علاقه به فعالیت ها، از دست دادن لذت، خستگی، تحریک پذیری، کناره گیری اجتماعی و بی انگیزگی همراه است. در این صورت، جستجوی کمک بسیار مهم است.

اگر چنین احساسی دارید، با متخصص سلامت روان در مورد آنچه که تجربه می کنید صحبت کنید. این متخصصان می توانند علائم شما را ارزیابی کنند، تشخیص دهند و درمان هایی را برای کمک به تسکین علائم توصیه کنند.

اگر احساس می کنید آدم بدی هستید چگونه کمک بگیرید

اگر با احساس اینکه آدم بدی هستید دست و پنجه نرم کرده اید، چند قدم وجود دارد که می توانید برای کمک گرفتن و ایجاد تغییر در زندگی خود بردارید. با صحبت با متخصص سلامت روان شروع کنید.

متخصص سلامت روان می‌تواند علائم شما را ارزیابی کند و به تعیین اینکه آیا ممکن است یک مشکل زمینه‌ای، مانند اختلال شخصیت، وجود داشته باشد، کمک کند، اختلال شخصیت می تواند به رفتارهایی کمک کند که باعث می‌شود نسبت به خودتان و تعاملاتتان با دیگران احساس بدی داشته باشید.

اگر احساس اینکه فرد بدی هستید با سایر علائم اختلالات سلامت روان مرتبط با افسردگی یا اضطراب همراه است، کمک گرفتن ضروری است. متخصص سلامت روان می تواند درمان هایی مانند روان درمانی و دارو را توصیه کند که می تواند علائم شما را تسکین دهد و باورهای شما را نسبت به خودتان بهبود بخشد.

حرف آخر

به عنوان متخصصان سلامت روان، وظیفه ما این است که به دنبال یک تشخیص جامع باشیم. احساس اینکه شما یک فرد بد هستید ممکن است نشانه برخی از مشکلات اساسی در بهداشت روانی باشد. دستیابی به ریشه آن به روشی همدلانه و بدون قضاوت نه تنها می تواند زندگی بیمار را بهبود بخشد، بلکه به بهبود پویایی آنها نیز کمک می کند.

امروز وقت خود را برای یک ارزیابی روانشناختی رزرو کنید

ما یک درمان مؤثر و متناسب با فردی طراحی خواهیم کرد تا به شما کمک کند به سلامت و تندرستی بهینه برسید.

07136476172 – 09172030360

بهترین متخصص افسردگی در شیراز (با فناوری روز دنیا!)

بهترین مشاوره روانشناسی در شیراز

معروف ترین دکتر اعصاب و روان شیراز 🔥 (با تکنولوژی روز دنیا)

منابع:

  1. Bjälkebring P, Västfjäll D, Svenson O, Slovic P. Regulation of experienced and anticipated regret in daily decision makingEmotion. 2016;16(3):381-386. doi:10.1037/a0039861
  2. Sagiv L, Schwartz SH. Personal values across culturesAnn Rev Psychol. 2022;73:517-546. doi:10.1146/annurev-psych-020821-125100
  3. Moshagen M, Hilbig BE, Zettler I. The dark core of personalityPsycholog Rev. 2018;125(5):656-688. doi:10.1037/rev0000111
  4. American Psychological Association. Control anger before it controls you.
  5. Butler LD, Mercer KA, McClain-Meeder K, Horne DM, Dudley M. Six domains of self-care: Attending to the whole personJ Human Behav Soc Environ. 2019;29(1):107-124. doi:10.1080/10911359.2018.1482483
  6. University of Wisconsin. How often do people lie?
  7. Borghuis J, Bleidorn W, Sijtsma K, et al. Longitudinal associations between trait neuroticism and negative daily experiences in adolescenceJ Personal Soc Psychol. 2020;118(2):348-363. doi:10.1037/pspp0000233
  8. Tiwari S, Moshagen M, Hilbig BE, Zettler I. The dark factor of personality and risk-takingInt J Environ Res Public Health. 2021;18(16):8400. doi:10.3390/ijerph18168400
  9. Lawton RN, Gramatki I, Watt W, Fujiwara D. Does volunteering make us happier, or are happier people more likely to volunteer? Addressing the problem of reverse causality when estimating the well-being impacts of volunteeringJ Happiness Stud. 2021;22(2):599-624. doi:10.1007/s10902-020-00242-8
  10. Akhtar S, Dolan A, Barlow J. Understanding the relationship between state forgiveness and psychological well-being: a qualitative studyJ Relig Health. 2017;56(2):450–463. doi:10.1007/s10943-016-0188-9
به این مقاله امتیاز دهید