07136476172 - 09172030360 [email protected]

سبک های موسیقی مختلفی وجود دارد و هر کس نوع خاصی از موسقی را می پسندد. از گوش دادن به نوعی احساس لذت کرده یکی ازآن ها ما را شاد کرده و دیگری تا حد زیادی غمگین می کند. شاید زندگی بدون موسیقی حتی تصورش هم سخت باشد.

 

یک پژوهش

 

چه در حال گوش دادن به کنسرتو توسط باخ و چه آخرین آهنگ های پاپ در Spotify ، مغز انسان به طور منفعلانه منتظر باز شدن آهنگ نمی ماند. در عوض ، وقتی یک عبارت موسیقی دارای کیفیت حل نشده یا نامشخصی است ، مغز ما به طور خودکار پیش بینی می کند که ملودی چگونه به پایان می رسد.

 

ایده های گذشته در مورد چگونگی پردازش موسیقی توسط مغز انسان نشان می داد که عبارات موسیقی با نگاه به عقب و نه به جلو درک می شوند. با این حال ، تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Psychological Science نشان می دهد که مغز انسان موارد پیشین را در نظر می گیرد تا آینده را پیش بینی کند.

Portrait of a beautiful girl listening music

مغز دائماً یک قدم جلوتر است و انتظارات را با آنچه در آینده اتفاق می افتد مطابقت می دهد. ” هانسن ، همکار موسسه مطالعات پیشرفته ارهوس و یکی از دو نویسنده اصلی مقاله. “این یافته فرض های قبلی را که عبارات موسیقی تنها پس از شروع عبارت بعدی احساس می شود به چالش می کشد.”

 

هانسن و همکارانش تحقیقات خود را بر روی یکی از واحدهای اصلی موسیقی ، عبارت موسیقی ، دنباله یا الگوی صداهایی متمرکز کردند که “اندیشه” موسیقی مشخصی را در یک ملودی تشکیل می دهند. مانند یک جمله ، یک عبارت موسیقی یک بخش منسجم و کامل از یک کل بزرگتر است ، اما ممکن است با کمی عدم قطعیت در مورد آنچه بعد از ملودی می آید پایان یابد.

4 پیشنهاد برای اینکه از موسیقی کمک بگیریم برای بهبود حال خودمان

تحقیقات جدید نشان می دهد که شنوندگان از این لحظات عدم قطعیت یا آنتروپی بالا برای تعیین جایی که یک عبارت به پایان می رسد و عبارت دیگر شروع می شود ، استفاده می کنند.

 

هانسن می گوید: “ما فقط کمی در مورد نحوه تعیین زمان شروع و پایان کار توسط مغز اطلاعات کمی داریم.” “در اینجا ، موسیقی یک دامنه کامل برای اندازه گیری چیزی است که اندازه گیری آن دشوار است – یعنی عدم قطعیت.”

 

برای مطالعه قدرت پیش بینی موسیقیایی مغز ، محققان از 38 شرکت کننده خواسته بودند که نکات به نت به آهنگهای گروهی باخ گوش دهند. شرکت کنندگان می توانستند موسیقی را با فشار دادن نوار فاصله روی صفحه کلید رایانه متوقف کرده و دوباره راه اندازی کنند.

 

به شرکت کنندگان گفته شد که بعداً آزمایش خواهند شد که چقدر به خوبی ملودی ها را به خاطر می آورند. این امر به محققان اجازه داد تا از مدت زمانی که شرکت کنندگان روی هر یک از آهنگ ها متمرکز شده اند به عنوان معیاری غیرمستقیم برای درک آنها از عبارت موسیقی استفاده کنند.

 

در آزمایش دوم ، 31 شرکت کننده مختلف به عبارات موسیقی مشابهی گوش دادند و سپس میزان کامل بودن آنها را ارزیابی کردند. شرکت کنندگان ملودی هایی را که با لحن های آنتروپی بالا به پایان می رسیدند کامل تر می دانستند-و مدت بیشتری روی آنها ماندگار شدند.

“ما توانستیم نشان دهیم که مردم تمایل دارند که لحن های با آنتروپی بالا را به عنوان پایان بندی عبارت موسیقایی تجربه کنند. این تحقیقات بنیادی است که ما را در مورد چگونگی کسب اطلاعات جدید مغز انسان نه تنها از موسیقی ، بلکه در مورد زبان ، حرکات یا سایر مواردی که به مرور زمان اتفاق می افتد ، آگاه می سازد. “.

 

در دراز مدت ، محققان امیدوارند که از نتایج می توان برای بهینه سازی ارتباطات و تعاملات بین مردم استفاده کرد – یا به طور متناوب ، برای درک اینکه چگونه هنرمندان قادر به اذیت کردن یا فریب دادن مخاطبان هستند.

 

هانسن می گوید: “این مطالعه نشان می دهد که انسانها از ویژگیهای آماری جهان پیرامون خود نه تنها برای پیش بینی آنچه در آینده اتفاق می افتد ، بلکه برای تجزیه جریانهای پیچیده و مداوم در بخشهای کوچکتر و قابل کنترل اطلاعات استفاده می کنند.”

 

کمی درباره موسیقی و مغز

 

اگر می خواهید بدن خود را محکم کنید ، به باشگاه بروید. اگر می خواهید مغز خود را تمرین دهید ، به موسیقی گوش دهید.

 

یکی از متخصصین گوش و حلق و بینی جانز هاپکینز می گوید: “چیزهای کمی وجود دارد که مغز را به شیوه موسیقی تحریک می کند.” اگر می خواهید مغز خود را در تمام مراحل پیری مشغول نگه دارید ، گوش دادن یا پخش موسیقی یک ابزار عالی است. این یک تمرین کلی مغز را فراهم می کند. ”

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی می تواند اضطراب ، فشار خون و درد را کاهش داده و کیفیت خواب ، خلق و خو ، هوشیاری ذهنی و حافظه را بهبود بخشد.

 

اتصال مغز و موسیقی

 

متخصصان در تلاشند بفهمند مغز ما چگونه می تواند موسیقی بشنود و پخش کند. یک سیستم استریو ارتعاشاتی را که در هوا حرکت می کند و به نحوی وارد مجرای گوش می شود ، خاموش می کند. این ارتعاشات پرده گوش را قلقلک می دهند و به یک سیگنال الکتریکی منتقل می شوند که از طریق عصب شنوایی به ساقه مغز منتقل می شود و در آنجا مجدداً به چیزی تبدیل می شود که ما آن را به عنوان موسیقی درک می کنیم.

 

محققان جان هاپکینز از ده ها نوازنده و خواننده های جاز برای بداهه نوازی موسیقی در حالی که در داخل دستگاه fMRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی) دراز کشیده اند خواسته اند تا تماشا کنند و ببینند چه قسمت هایی از مغز آنها روشن می شود.

 

“موسیقی ساختاری ، ریاضی و معماری است. این بر اساس روابط بین یک یادداشت و یادداشت بعدی است. ممکن است شما از آن آگاه نباشید ، اما مغز شما باید محاسبات زیادی انجام دهد تا بتواند آن را درک کند. ”مغز هر روز از موسیقی تقویت می کند.قدرت موسیقی محدود به تحقیقات جالب نیست. این روش ها را برای آوردن موسیقی بیشتر – و مزایای مغز – به زندگی خود امتحان کنید.

خلاقیت خود را شروع کنید.

 

کارشناسان پیشنهاد می کنند به آنچه بچه ها یا نوه های شما گوش می دهند گوش دهید. اغلب ما به همان آهنگ ها و ژانرهای موسیقی که در نوجوانی و 20 سالگی گوش می دادیم گوش می دهیم و به طور کلی از شنیدن هر چیزی که مربوط به آن دوران نیست اجتناب می کنیم.

 

موسیقی جدید مغز را به گونه ای به چالش می کشد که موسیقی قدیمی این کار را نمی کند. ممکن است در ابتدا احساس لذت بخشی نداشته باشد ، اما این ناآشنایی مغز را مجبور می کند تا برای درک صدای جدید تلاش کند.

 

خاطره ای از گذشته ها را به یاد بیاورید.

 

به موسیقی آشنا برسید ، به ویژه اگر از همان دوره زمانی ناشی شود که سعی می کنید آن را به خاطر بیاورید. برای مثال ، گوش دادن به بیتلز ممکن است شما را به اولین لحظه ای که به همسرتان چشم دوخته اید بازگرداند.

 

به بدن خود گوش دهید.

 

به نحوه واکنش خود نسبت به اشکال مختلف موسیقی توجه کنید و نوع مناسب خود را انتخاب کنید. چیزی که به تمرکز یک فرد کمک می کند ممکن است باعث حواس پرتی شخص دیگری شود و آنچه به فرد کمک می کند تا آرام شود ممکن است شخص دیگری را عصبی کند.

 

آیا گوش دادن به موسیقی، تاثیری بر یادگیری زبان دارد؟

 

آیا موسیقی ، انتخاب های ما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

 

اشکالی ندارد اگر موسیقی غمگین را دوست داریم!

به این مقاله امتیاز دهید