07136476172 - 09172030360 [email protected]

حس لذت بخش خوابیدن در یک تشک گرم و نرم، و البته تمیز با بوی مطبوع، لذت خواب را چند برابر میکند. شاید اینطور به نظر نرسد، اما تشک شما یکی از مهمترین ابزار خواب شماست. ابزار خواب شما بر خواب شما تأثیر می گذارد، که به نوبه خود تقریباً بر تمام جنبه های زندگی شما تأثیر می گذارد.  تشک باکیفیت نیز یک سرمایه گذاری قابل توجه است  و باید از آن محافظت کنید.  این بدان معناست که یادگیری نحوه تمیز کردن آن و نحوه نگهداری از آن، می تواند به شما کمک کند تا بیشترین بهره را داشته باشید.

در صورت عدم کنترل، تخت خواب شما می تواند پوست مرده بدن، کنه گرد و غبار، کثیفی و بسیاری موارد دیگر را جمع کند.  تمیز کردن منظم آن برای افزایش طول عمر تخت شما و همچنین کاهش آلرژی مهم است.  خوشبختانه، تمیز کردن تشک نیازی به پیچیده بودن ندارد.  به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید چگونه تشک را به درستی تمیز کنید.

1.  ملافه تشک را بشویید

قبل از هر چیز، شما باید تخت را به طور کامل باز کنید و ملحفه ها، روبالشی ها و پتوها را بشویید.  برچسب روی بالش های خود را بررسی کنید تا ببینید آیا قابل شستشو هستند یا خیر.  در حالت ایده‌آل، می‌خواهید ملافه را در آب داغ بشویید تا از شر مایت‌های گرد و غبار خلاص شوید. اما رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی توصیه‌شده برای جلوگیری از چروک شدن یا خراب شدن  مهم است.  ما توصیه می کنیم ملحفه ها را به صورت هفتگی بشویید تا به تمیز نگه داشتن تشک شما کمک کند.

2.  ارزیابی

بهترین راه برای تمیز کردن تشک به میزان کثیف بودن آن و وجود لکه‌های آن بستگی دارد.  روش تمیز کردن معمول تشک با روشی که برای از بین بردن لکه یا لکه استفاده می شود متفاوت است.  شما باید تشک خود را از نظر لکه، تغییر رنگ، بو و سایر علائمی که نشان می دهد یک ناحیه خاص به توجه بیشتری نیاز دارد، بررسی کنید.

3.  وسایل را مهیا کنید

برای تمیز کردن صحیح تشک، باید لوازم زیر را مهیا کنید:

  • آب سرد
  • جوش شیرین
  • پارچه یا حوله برای تمیز کردن
  • یک شوینده ملایم، بدون سفید کننده و بدون عطر
  • صابون ظرفشویی یا یک پاک کننده آنزیمی

هنگام استفاده از صابون ها و محصولات پاک کننده روی تشک، مهم است که مراقب باشید.  شما نمی خواهید از ماده ی خیلی خشن استفاده کنید که به پارچه ظریف تشک شما آسیب برساند.  همچنین، به خاطر داشته باشید که حذف کامل مواد شوینده از تشک دشوار است. بنابراین ممکن است بخواهید محصولاتی با رایحه ملایم انتخاب کنید.

4.  کاملاً جاروبرقی بزنید

با استفاده از ضمیمه تودوزی جاروبرقی خود، تمام سطح تشک را تمیز کنید.  حتماً کناره‌های تخت را جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار پاک شود و پارچه را بکشید تا زباله‌ها از درزها پاک شوند.

5.  نقاط مورد نیاز را تمیز کنید

لکه ها و نواحی تغییر رنگ را بررسی کنید.  با دقت این نواحی را با استفاده از روش زیر تمیز کنید:

  • مقدار کمی از محلول تمیز کننده را روی یک پارچه تمیز بمالید
  • به آرامی ناحیه لکه دار را با پارچه پاک کنید
  • آب سرد را روی یک پارچه تمیز دیگر بمالید
  • با پارچه آغشته به آب، به آرامی ناحیه لکه دار را پاک کنید
  • در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود

هدف اصلی در اینجا این است که تا حد امکان از محلول تمیز کننده کمتری استفاده کنید. و تشک را بیش از حد خیس نکنید.  هرگز محلول تمیز کننده را مستقیماً روی خود تخت نمالید. در عوض، از یک پارچه تمیز برای استفاده و برداشتن محلول استفاده کنید.

بهترین راه حل برای از بین بردن لکه بستگی به نوع لکه دارد.  برای لکه های خون، عرق، ادرار و سایر لکه های بیولوژیکی، بهترین گزینه معمولاً یک پاک کننده آنزیمی تجاری است.  شما همچنین می توانید از ترکیب آب و صابون ظرفشویی استفاده کنید. و فقط از کف های که روی آن تشکیل می شود استفاده کنید.

انواع دیگر لکه ها بهتر به محلول های تمیز کننده مختلف پاسخ می دهند.  یک گزینه رایج، تهیه محلول 1:1 از آب سرد و پراکسید هیدروژن است.

صرف نظر از راه حل مورد استفاده، روش باید یکسان باشد.  در برخی موارد، ممکن است لازم باشد چندین راه حل را امتحان کنید تا به درستی لکه را پاک کنید.

6.  جوش شیرین بمالید

بعد از اینکه لکه های قابل مشاهده را پاک کردید و اجازه دادید روکش تشک کاملا خشک شود، یک لایه نازک جوش شیرین را روی تمام سطح تشک بمالید.  جوش شیرین به جذب رطوبت و خنثی کردن بو کمک می کند.

پس از استفاده، به سادگی جوش شیرین را حداقل برای چند ساعت روی تشک بگذارید.  در صورت امکان، پنجره های اتاق خواب خود را برای افزایش جریان هوا باز کنید.

7.  کاملاً جاروبرقی بزنید

هنگامی که اجازه دادید جوش شیرین حداقل برای چند ساعت روی سطح تشک بماند، آن را با جاروبرقی با استفاده از چسب روکش جاروبرقی بکشید.  اگر تشک خیلی کثیف بود، ممکن است بخواهید مراحل 6 و 7 را تکرار کنید، اگرچه در بیشتر موارد این کار ضروری نیست.

8. تشک را برگردانید و عملیات تکرار کنید

تشک را برگردانید و مراحل 4 تا 7 را تکرار کنید.  سطح زیری تشک شما احتمالاً هیچ لکه قابل مشاهده ای نخواهد داشت. اما همچنان می تواند مقدار زیادی گرد و غبار، رطوبت و موارد دیگر را در خود جای دهد.  اگر تشک شما طوری طراحی نشده است که قابل چرخش باشد، باز هم می توانید سطح زیری آن را تمیز کنید. اما هنگام برگرداندن آن احتیاط کنید.

بسته به نوع مواد تشک و شدت لکه / آسیب، ممکن است مجبور شوید برای تمیز کردن تخت خود به درستی عیب یابی کنید.  اگر می‌پرسید چگونه تشک مموری فوم را تمیز کنید، فرآیند تا حد زیادی یکسان است.  با این حال، مموری فوم برای خیس شدن طراحی نشده است. بنابراین مهم است که تا حد امکان از محلول تمیز کننده کمتری استفاده کنید.

هر چند وقت یکبار باید تشک خود را تمیز کنم؟

به طور کلی، توصیه می کنیم تشک خود را هر 6 ماه یا بیشتر تمیز کنید.  البته اگر چیزی روی تشک خود ریختید، باید بلافاصله قبل از ایجاد لکه آن را تمیز کنید.  استفاده از محافظ تشک با کیفیت، نیاز به تمیز کردن مکرر تشک را کاهش می دهد.  تمیز کردن منظم به افزایش طول عمر تشک شما کمک می کند. اینکه چگونه تشک قدیمی خود را دور بیندازید.

چه زمانی باید تشک خود را تمیز کنم؟

از آنجایی که روش پیشنهادی ما زمان زیادی می برد، بهتر است تشک خود را اول صبح تمیز کنید.  به این ترتیب، می توانید اجازه دهید جوش شیرین به مدت 8 ساعت یا بیشتر کار خود را انجام دهد و تا عصر همه چیز را تمیز کنید.  از طرف دیگر، روز قبل از سفر یک شبه نیز گزینه خوب دیگری است، زیرا می توانید اجازه دهید جوش شیرین یک شب روی تشک شما بماند.

چگونه می توانم از تشک خود محافظت کنم؟

نگهداری از تشک با محافظت صحیح از آن شروع می شود.  در بیشتر موارد، توصیه می کنیم از محافظ تشک ضد آب یا حداقل یک پد تشک با کیفیت استفاده کنید.  این محصولات به جلوگیری از تجمع گرد و غبار و سایر مواد حساسیت زا کمک می کنند. و در عین حال در برابر لکه محافظت می کنند.

شستن منظم ملحفه های خود (حدود یک بار در هفته) نیز می تواند کمک کننده باشد.  با شستن پیشگیرانه ملافه، می توانید تجمع مواد حساسیت زا را روی آن  کاهش دهید.

در نهایت، اجتناب از خوردن و آشامیدن در رختخواب بهترین راه برای کاهش خطر لک های تصادفی است

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

دوام یک تشک باید چه مدت زمان باشد؟

چگونه بوی ادرار و لکه های تشک را از بین ببریم؟

 

 

به این مقاله امتیاز دهید