07136476172 - 09172030360 [email protected]

تاکید بر اهمیت انتخاب تشک مناسب بر اساس نیازها و ترجیحات شخصی شما بسیار مهم  است. شما تقریباً یک سوم از زمان خود را در رختخواب سپری خواهید کرد. و یک تشک می تواند موثر در ایجاد خواب آرام یا غلت زدن بی قرار باشد. حتی بهترین تشک ها نیز به مرور زمان از بین می روند، اما تشک چقدر باید دوام بیاورد؟

این راهنما در مورد مدت زمان ماندگاری تشک ها صحبت خواهد کرد. ما به شما کمک می‌کنیم در مورد زمان تعویض تشک تصمیم بگیرید. و طول عمر معمول تشک را در دسته‌های مختلف تجزیه و تحلیل کنید.

اگر تخت خواب شما آویزان یا فرسوده است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که جایگزینی برای آن پیدا کنید. آزمون تشک ما در زیر می تواند به شما کمک کند تا بر اساس وزن بدن، موقعیت خواب ترجیحی و سایر عوامل مهم، تعیین کنید که کدام تشک به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.

یک تشک چقدر باید دوام بیاورد؟

بیشتر تشک ها باید بین 7 تا 10 سال عمر کنند. با این حال، متغیرهای زیادی وجود دارد که می تواند بر طول عمر تشک تأثیر بگذارد. کیفیت ساخت اصلی تشک، مواد استفاده شده و حتی وزن و سبک خواب افراد در تختخواب همگی می توانند بر طول عمر تشک تاثیر بگذارند.

البته تشک ها “تاریخ انقضا” صریح ندارند. این به خود فرد بستگی دارد که تصمیم بگیرد چه زمانی برای یک تخت جدید اقدام کند. اغلب ما آنقدر به تختخواب خود عادت می کنیم که متوجه مشکل آن نمی شویم.

در عین حال، راحتی و پشتیبانی تشک برای کیفیت خواب ما حیاتی است. حتی اگر تشک ها می توانند هزینه قابل توجهی داشته باشند، تعویض مرتب آنها کاملاً ارزشمند است.

عوامل موثر بر طول عمر تشک

در حالی که دستورالعمل کلی 7 تا 10 سال است، همه تشک ها به خوبی در برابر آزمایش های زمان مقاومت نمی کنند. عوامل متعددی در طول عمر تشک نقش دارند، از جمله:

مواد:  مواد به کار رفته در ساخت تشک تاثیر زیادی در طول عمر آن خواهد داشت. موادی مانند لاتکس و پلی فوم با چگالی بالا می توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند. در حالی که پلی فوم با چگالی کم می تواند بسیار سریعتر فرسوده شود.

کیفیت

کیفیت تشک شما در هنگام خرید اولیه روی مدت زمان ماندگاری آن تأثیر دارد. یک تشک ارزان قیمت تقریباً مطمئناً سریعتر از یک تشک هیبریدی سطح بالا فرسوده می شود. در حالی که برچسب قیمت بالاتر لزوماً به معنای محصول بهتر نیست، روند کلی این است که تشک‌های گران‌تر اغلب کیفیت ساخت بهتری دارند و بیشتر عمر می‌کنند.

نوع تشک

آیا تشک شما یک تخت تمام فوم، هیبریدی، لاتکس یا داخلی است؟  مواد تشکیل دهنده تشک بطور قابل ملاحظه ای می تواند بر  طول عمر آن تاثیر بگذارد. تشک های لاتکس بیشترین دوام را دارند. و پس از آن تشک هایی که با استفاده از فوم های مموری با چگالی بالا یا پلی فوم ها ساخته می شوند دارای طول عمر بالا هستند. تشک های فوم با چگالی کمتر مانند مدل های هیبریدی کمی سریعتر فرسوده می شوند. تخت‌های فنری سنتی معمولاً کوتاه‌ترین طول عمر مورد انتظار را دارند، تقریباً پنج و نیم تا شش و نیم سال.

وضعیت خواب و وزن بدن

وضعیتی که در آن می خوابید و همچنین وزن بدن شما بر سرعت فرسودگی تشک شما تأثیر می گذارد. افرادی که سنگین‌تر می‌خوابند ممکن است متوجه شوند که تشک‌هایشان زودتر از موعد دچار افتادگی می‌شود. در حالی که افرادی که به پهلو می‌خوابند ممکن است در اطراف باسن و شانه‌های آنها تشک  افتادگی بیش از حد پیدا کنند.

روال مراقبت

مانند بسیاری از وسایل زندگی، اگر از تشک خود مراقبت کنید، دوام بیشتری خواهد داشت. مراقبت مناسب از تشک شامل تمیز کردن روتین، استفاده از پوشش های محافظ و پیروی از دستورالعمل های مراقبت سازنده است. برخی از تشک ها را می توان به طور مرتب برگردانید یا بچرخانید، اما حتما توصیه های سازنده را بررسی کنید.

تابش نور آفتاب بر روی تشک

هر چند وقت یک بار تشک خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید. هر ماه یا هر دو ماه یک بار در یک روز خشک و آفتابی، پوشش تشک خود را برداشته و برای چند ساعت در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار دهید. (اگر امکان وجود ساس در محیط باشد تشک را از پوشش خارج نکنید واجازه دهید پوشش تشک مانع از ورود ساس به آن شود).

این عمل رطوبت اضافی ایجاد شده توسط استفاده کننده از تشک و یا رطوبت هوا را از بین می برد و مانع از جذب و جمع شدن گرد و غبار در تشک می شود.

چرخاندن تشک

چرخاندن منظم تشک برای هر نوع تشکی صرف نظر از جنس و اندازه آن مفید است. برخی از تولیدکنندگان ادعا می کنند که نیازی به چرخاندن تشک نیست اما باید دانست که چرخاندن تشک از ایجاد نرمی و فشار یکنواخت بر یک ناحیه خاص از تشک پیشگیری می کند.

بنابراین بهتر است هر 6 ماه یک بار تشک خود را 180 درجه (از سر به پا) بچرخانید. این عمل به خصوص در دو سال اول استفاده از تشک که شکستگی های آن شکل می گیرد، بسیار مهم است.

رتبه بندی عملکرد و دوام تشک ها

جدول زیر رتبه بندی عملکرد و دوام محبوب ترین انواع تشک را خلاصه می کند.

نوع تشکفنریفوم لاتکسترکیبی
میانگین طول عمر5.5 – 6.5 سال6-7 سال7.5 – 8.5 سال6.5 – 7.5 سال
رتبه دوامضعیف تا متوسطمتوسه رو به خوبخوب تا خیلی خوبمتوسط رو به خوب
مقاومت در برابر افتادگیضعیف تا متوسطعالیخوبعالی
مقاومت در برابر نرم شدن زودرسخوبضعیف تا متوسطمتوسط به خوبمتوسط به خوب
مقاومت در برابر تاثیرات در حال رشد بدنخوبضعیف تا متوسطمتوسط به خوبخوب
رتبه کلی طول عمرعالیخوبخیلی خوبخوب

چه زمانی تشک را تعویض کنیم

دانستن اینکه یک تشک چقدر باید دوام بیاورد مفید است، اگرچه در نهایت، اینها فقط دستورالعمل هستند. تشخیص زمان تعویض تشک یک تصمیم شخصی است که عوامل مختلفی را در بر می گیرد. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید:

  • خوب میخوابی؟
  • متوجه می شوید که در هتل ها بهتر می خوابید یا هنگام مسافرت ها برای دیدار از خانواده؟
  • تشک شما احساس افتادگی یا عدم حمایت بدن را در شما ایجاد می کند؟
  • آیا با درد و درد از خواب بیدار می شوید؟
  • آیا شما یا شریک زندگی تان در طول شب سعی می کنید راحت باشید؟
  • حرکات همسرتان را در شب بیشتر از قبل احساس می کنید؟
  • آیا متوجه افزایش علائم آلرژی یا آسم شده اید؟
  • آیا بیش از 7 سال از خرید تخت خود می گذرد؟

اگر می‌توانید به یک یا چند مورد از این سؤالات «بله» پاسخ دهید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که تشک خود را تعویض کنید.

اگر هنوز راحت می خوابید و به نظر می رسد تشک شما عملکرد خوبی دارد. شاید بتوانید چند سال دیگر از آن استفاده کنید و سپس قید آن را بزنید و دور بیاندازید.. با توجه به آنچه گفته شد، توصیه می کنیم تشک خود را به طور منظم تعویض کنید. زیرا ارزش سرمایه گذاری برای سلامتی و رفاه شما را دارد.

قبل از خرید تشک جدید، ارزش آن را دارد که جزئیات گارانتی تشک خود را بررسی کنید. اگر مشکلی که در تشک خود دارید تحت ضمانت سازنده است، ممکن است بتوانید تخت خود را تعمیر یا تعویض کنید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

لذت خواب و خوابیدن در یک تشک گرم و نرم، و البته تمیز با بوی مطبوع

چگونه بوی ادرار و لکه های تشک را از بین ببریم؟

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید