07136476172 - 09172030360 [email protected]

فرق بین افسردگی و غم

غم و اندوه یک واکنش طبیعی به یک از دست دادن، ناامیدی، مشکلات یا موقعیت های دشوار دیگر است. هر از گاهی احساس غم و اندوه تنها بخشی دیگر از انسان بودن است. در این مواقع احساس غم و اندوه به سرعت از بین می رود و می توانید به زندگی روزمره خود بپردازید. فرق بین افسردگی و غم چیست؟

راه‌های دیگر برای صحبت در مورد غم و اندوه ممکن است «احساس بی‌حوصلگی» یا «احساس ناراحتی» باشد. ممکن است فردی بگوید که احساس «افسردگی» می‌کند. اما می تواند به خودی خود از بین برود و زندگی را تحت تأثیر قرار ندهد. یک مسئله این است که احتمالاً این بیماری افسردگی نیست.

افسردگی

یک بیماری روانی است که بر روحیه شما، نحوه درک خود و نحوه درک و ارتباط شما با چیزهای اطرافتان تأثیر می گذارد. همچنین می‌تواند با نام‌های مختلفی مانند افسردگی بالینی، اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی اساسی باشد.

افسردگی می تواند بدون دلیل بروز کند. و برای مدت طولانی ادامه دارد. این خیلی بیشتر از غم و اندوه یا بد خلقی است. افرادی که افسردگی را تجربه می کنند ممکن است احساس بی ارزشی یا ناامیدی کنند.

آنها ممکن است احساس گناه غیرمنطقی کنند. برخی از افراد ممکن است افسردگی را به صورت عصبانیت یا تحریک پذیری تجربه کنند. ممکن است تمرکز یا تصمیم گیری سخت باشد.

بیشتر مردم علاقه خود را به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردند از دست می دهند و ممکن است خود را از دیگران جدا کنند. همچنین علائم فیزیکی افسردگی مانند مشکلات خواب، اشتها و انرژی و دردهای غیر قابل توضیح وجود دارد.

برخی ممکن است افکار دشواری در مورد مرگ یا پایان دادن به زندگی خود (خودکشی) داشته باشند. افسردگی بیش از دو هفته طول می کشد. معمولاً به خودی خود از بین نمی رود و بر زندگی شما تأثیر می گذارد. این یک بیماری واقعی است و بسیار هم قابل درمان است. اگر نگران افسردگی هستید، جستجوی کمک بسیار مهم است. 

 

غم و اندوه

بخشی طبیعی از طیف عاطفی انسان است. همه ما هر از گاهی آن را تجربه می کنیم. وقتی یکی از عزیزانمان را از دست می‌دهیم، از هم جدا می‌شویم یا یکی از آن تبلیغات دلخراش را تماشا می‌کنیم، غم یک واکنش معمولی و بخشی سالم از روند عاطفی است. اما بین غم و اندوه سالم و علائم اغلب ناتوان کننده افسردگی تفاوت وجود دارد.

 

غم و اندوه تنها یکی از علائم افسردگی است

برای 6.8 درصد از بزرگسالان آمریکایی که هر ساله یک اختلال افسردگی اساسی دارند، غم و اندوه تنها یکی از علائم بسیاری است که تجربه خواهند کرد.

تفاوت بین غم و افسردگی را می توان به راحتی از دست داد. به خصوص وقتی تعداد افرادی را در نظر بگیرید که از کلمه “افسردگی” سوء استفاده می کنند یا می گویند: “من افسرده هستم” برای توصیف “غم” روزمره.

 

اما غم و اندوه یک اختلال افسردگی نیست. افسردگی بر عواطف، تفکر، رفتار و سلامت جسمانی فرد تأثیر می گذارد. کسی که غمگین است ممکن است برای مدتی گریه کند. مدتی را تنها بگذراند، سپس در مدت کوتاهی به زندگی عادی خود بازگردد.

اما یک فرد مبتلا به افسردگی بالینی علائمی مانند از دست دادن علاقه به فعالیت ها، کناره گیری از دیگران، مشکل در خواب یا تغییر شدید اشتها را خواهد داشت. علائمی که دو هفته یا بیشتر طول می کشد. حتی ممکن است به مرگ یا خودکشی فکر کنند.

علائم افسردگی که می توانید ببینید

ببینید اگرچه افراد مبتلا به افسردگی اغلب علائم خود را از اطرافیان خود پنهان می کنند، اما نشانه هایی وجود دارد که می توانید برای دانستن اینکه چه زمانی ممکن است فردی در زندگی شما به کمک نیاز داشته باشد، به دنبال آنها باشید.

فردی که افسردگی دارد ممکن است:

  • به آرامی حرکت کند، فکر کند یا صحبت کند
  • مکالمه و سایر تعاملات برایش دشوار است
  • مراقبت از بهداشت شخصی و نظافت را متوقف می کند
  •  افزایش یا کاهش وزن در پاسخ به تغییرات اشتها
  •  به راحتی آشفته می شود یا بی اختیار گریه می کند

 

افسردگی همیشه با نمایش شدید احساسات مشخص نمی شود. برخی از افراد مبتلا به افسردگی شدید ممکن است از نظر عاطفی واکنشی نشان ندهند.

ممکن است اصلاً چیزی احساس نکنند. و این فقدان احساسات می تواند به اندازه غم و اندوه طولانی مدت، اضطراب یا خشم دردناک باشد. فقط به این دلیل که کسی مدام گریه نمی‌کند به این معنی نیست که رنج نمی‌کشد.

چگونه می توانم به فرد مبتلا به افسردگی کمک کنم؟

برای افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، مداخله زودهنگام کلیدی است. کسانی که یک دوره افسردگی دارند مستعد دوره های بعدی هستند. و ممکن است با هر دوره بعدی راحت تر به افسردگی مبتلا شوند.

جلوگیری از بروز این الگو می تواند از شما شروع شود. اگر فکر می‌کنید فردی که می‌شناسید افسردگی دارد و به کمک نیاز دارد، در مورد نگرانی‌های خود به او نزدیک شوید.

مطمئن شوید که فرد آماده و در دسترس برای صحبت است. در یک محیط راحت است و تحت فشار نیست. بپرسید چگونه می توانید به او کمک کنید. آنچه را که متوجه شده اید به او بگویید و نگرانی واقعی خود را ابراز کنید. اگر فرد آماده کمک است و در معرض خطر خودکشی یا آسیب نیست، دانستن اینکه چه منابعی در جامعه شما موجود است و چه سوالاتی را باید بپرسید تا به بهترین نحو کمک و حمایت اولیه را ارائه دهید، مفید است.

چالش های سلامت روان همه را تحت تاثیر قرار می دهد و همه ما مسئولیت حمایت از یکدیگر را داریم. برای یادگیری یک برنامه اقدام برای کمک به فرد مبتلا به افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روان یا مصرف مواد، یک دوره کمک های اولیه سلامت روان را در نزدیکی خود پیدا کنید و آموزش ببینید.

مهم است که حمایت از فردی که مشکل سلامت روان دارد را جدی بگیریم. تا بتوانیم جلوی فاجعه های بعدی مانند خودکشی را بگیریم.

خجسته رحیمی جابری

پژوهشگر دکتری تخصصی علوم اعصاب

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان تخصصی با ما در انستیتو سلامت مغز دانا در تماس باشید.

منبع: What’s the difference between sadness and depression? | Here to Help

The Difference Between Sadness and Depression – Mental Health First Aid

دلایل افسردگی چیست؟ علت افسردگی احتمالاً آن چیزی نیست که شما فکر می کنید!

از سردردهای افسردگی چه می دانید؟

چگونه افسردگی شدید را به طور موثر درمان کنیم

به این مقاله امتیاز دهید