07136476172 - 09172030360 [email protected]

کم خوابی می تواند منجر به خستگی، اختلال حافظه، فشار خون بالا و موارد دیگر شود. یک مطالعه جدید نشان می دهد که کمبود خواب همچنین می تواند ما را خودخواه تر کند و تمایل کمتری به کمک به دیگران داشته باشیم.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سه آزمایش را در مورد اثرات خواب ناکافی انجام دادند.

در اولین آزمایش با 24 داوطلب، محققان اسکن مغز شرکت کنندگان را پس از هشت ساعت خواب و بعد از یک شب بدون خواب مقایسه کردند. آنها دریافتند که یک شب کم خوابی منجر به کاهش فعالیت در شبکه شناخت اجتماعی مغز می شود، منطقه ای که با همدلی و رفتار اجتماعی مرتبط است.

 

آزمایش دیگری نشان داد که از دست دادن تنها یک ساعت خواب در زمان تابستان می تواند منجر به کاهش کمک های خیریه شود.

اثرات کمبود خواب فقط به فرد محدود نمی شود، بلکه به اطرافیان ما نیز منتقل می شود.

اگر به اندازه کافی نخوابید، نه تنها به سلامت خود شما آسیب می رساند، بلکه به سلامت کل حلقه اجتماعی شما، از جمله اطرافیانی که حتی شما خوب نمیشناسید آسیب می رساند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حداقل یک نفر از هر سه بزرگسال گزارش کرده است که به طور منظم خواب‌کافی ندارند. در درازمدت، کمبودخواب با بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی دیابت نوع دو و چاقی مرتبط است.  کم خوابی با اضطراب و افسردگی نیز ارتباط دارد.

دکتر مت واکر یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد علوم اعصاب و روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «با توجه به اینکه بیش از نیمی از مردم در کشورهای توسعه‌ یافته گزارش می‌دهند که خواب کافی در طول هفته کاری ندارند، این پیشنهاد میتواند مستلزم تحقیقات بیشتر در سطح اجتماعی باشد.»

خواب کافی میتواند برخی از عوامل خطر بیماری قلبی را جبران کند

برای سال ها، تحقیقات نشان داده است که برخی عادات سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و سبک زندگی کم تحرک می تواند به سلامت قلب شما آسیب برساند. اما تحقیقات جدید نشان داده است افرادی که از قوانین بهینه سلامت قلب پیروی نمی کنند، ممکن است بتوانند با خواب کافی تا حدودی با اثرات سبک زندگی خود مقابله کنند.

این مطالعه که در مجله Mayo Clinic Proceedings منتشر شد، داده‌های نزدیک به 400000 نفر را در Biobank بریتانیا، یک پایگاه داده زیست پزشکی و منبع تحقیقاتی، از 13 مارس 2006 تا 1 اکتبر 2010 تجزیه و تحلیل کرد. هیچ یک از شرکت‌کنندگان به بیماری قلبی عروقی مبتلا نبودند.

محققان بر اساس چهار عامل به هر شرکت کننده در مطالعه نمره سبک زندگی اختصاص دادند:

  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل
  • فعالیت بدنی
  • رژیم غذایی

سپس بر اساس مواردی مانند مدت زمان خواب، زمان خواب، بی خوابی، خروپف و چرت زدن در طول روز به آنها نمره خواب دادند.

در طول دوره مطالعه، 10218 نفر به بیماری قلبی مبتلا شدند. محققان دریافتند افرادی که الگوهای‌خواب نامناسب و عادات سبک زندگی بدی داشتند، 25 درصد بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی و 29 درصد بیشتر در معرض خطر حمله قلبی بودند. این خطر در افرادی که عادات سبک زندگی ضعیفی داشتند اما الگوهای‌خواب خوبی داشتند کمتر بود. افرادی که عادات‌خواب بهتری داشتند 18 درصد بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی عروقی و 17 درصد بیشتر در معرض خطر حمله قلبی قرار داشتند.

محققان نوشتند: «نتایج ما نشان می‌دهد که پیروی از یک الگوی خواب سالم ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط با سبک زندگی نامطلوب را کاهش دهد.»

دکتر لو چی، یکی از نویسندگان مطالعه و رئیس و استاد بخش اپیدمیولوژی در دانشگاه تولین، می‌گوید او و همکارانش می‌خواستند ببینند خوابیدن چقدر می‌تواند بر برخی از عوامل سبک زندگی تأثیر بگذارد.

او گفت: «شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که عادات خواب ممکن است بر سلامت تأثیر بگذارد و خواب با سایر عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی و چاقی ارتباط تنگاتنگی دارد.»

چقدر بخوابیم کافی است؟

طبق گفته بنیاد ملی خواب  7 تا 9 ساعت خواب شبانه برای افراد 18 تا 64 ساله و هفت تا هشت ساعت خواب برای افراد بالای 65 سال توصیه می شود.

اگر میخواهید درباره مقدار خواب‌کافی که بدن شما نیاز دارید دقیق تر بدانید، مطلب زیر را از دست ندهید:

چند ساعت خواب کافی است؟ چرا من همیشه خوابم میاد؟

چگونه بهتر بخوابیم

خواب کافی “بهترین لطفی است که می توانیم در حق خودمان و همچنین افراد اطرافمان بکنیم.” پس چگونه باید خواب را در اولویت قرار دهیم؟

برای شروع، باید بدانید میزان خواب مورد نیاز ما با افزایش سن تغییر می کند. به عنوان یک دستورالعمل کلی، مؤسسه ملی بهداشت (NIH) توصیه می‌کند که بزرگسالان هفت تا هشت ساعت در شب بخوابند. نخوابیدن کافی می‌تواند منجر به خستگی، عملکرد ضعیف و کم خوابی شود. همچینن انگیزه و انرژی را نیز کاهش می‌دهد.

راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از داشتن خواب باکیفیت و کافی مطمئن شوید.

در اینجا چند نکته آورده شده است:

  • هر شب (حتی آخر هفته ها) زمان خواب ثابتی داشته باشید.
  • یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب با گرفتن حمام آب گرم یا خاموش کردن همه صفحه‌های نمایش خود شروع به استراحت کنید.
  • در ساعات نزدیک به خواب از مصرف نیکوتین و کافئین خودداری کنید
  • روزانه برای فعالیت بدنی بیرون بروید
  • اتاق خواب خود را تاریک، خنک و ساکت نگه دارید

این مطلب چه معنایی برای شما دارد

خواب کافی برای حفظ سلامت جسمی و روانی شما بسیار مهم است. تحقیقات جدید نشان می دهد که کمبود خواب نه تنها خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را افزایش می دهد، بلکه شما را خودخواه تر می کند.

محرومیت طولانی مدت از خواب می تواند عوارض شدیدتری بر سلامت جسمانی شما داشته باشد و منجر به موارد زیر شود:

  • کاهش ایمنی بدن، که می تواند مبارزه بدن با عفونت ها را سخت تر کند
  • کورتیزول بالا، که می تواند به فشار خون بالا و سایر بیماری ها کمک کند
  • افزایش اشتها و میل به قند و کربوهیدرات
  • تغییرات در وزن
  • نشانه های پیری، از جمله چین و چروک، خطوط ریز و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست
  • التهاب مزمن

خواب یک عملکرد مغزی است پس نوروتراپی به درمان این مشکلات کمک می کند زیرا تنظیم مغز را بهبود می بخشد. تحقیقات در علوم اعصاب به ما نشان داده است که افراد مبتلا به مشکلات و اختلالات خواب اغلب دارای اختلال در تنظیم امواج مغزی مهم هستند.

دکتر خوب برای اختلال خواب شیراز

حرف آخر

اگر در داشتن خواب با کیفیت مشکل دارید و یا با وجود ساعت خواب کافی باز هم در طول روز احساس خستگی میکنید، ممکن است از نوعی اختلال خواب رنج میبرید. همانطور که گفته شد خواب خوب بر بسیاری از جنبه های زندگی اثر گذار است و برای سلامت روانی و جسمانی شما ضروروی است. مهم است که نوع اختلال خواب شما تشخیص داده شود و درمان شود.

واحد سلامت خواب و اختلالات خواب انستیتو سلامت مغز دانا همزمان با واحد ارزیابی و تشخیص این مرکز در چارچوبی دانش بنیان و با همکاری و زیر نظر آزمایشگاه اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به منظور ارزیابی، تشخیص و مداخلات در زمینه اختلالات خواب به ارائه خدمات می پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر واحد مربوطه را در سایت ما ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

به این مقاله امتیاز دهید