07136476172 - 09172030360 [email protected]

سندرم تورت یک اختلال عصبی است. این یک سندرم است که شامل تیک‌های غیرارادی مکرر، حرکات فیزیکی غیرارادی و فوران‌های صوتی است. علت دقیق آن ناشناخته است.

سندرم تورت یک سندرم تیک است. تیک ها اسپاسم عضلانی غیر ارادی هستند. آنها از انقباضات ناگهانی و مکرر گروهی از عضلات تشکیل شده اند.

شایع ترین اشکال تیک عبارتند از:

  • چشمک زدن
  • بو کشیدن
  • غرغر کردن
  • پاکسازی گلو
  • حرکات شانه
  • حرکات سر

بر اساس گزارش بنیاد مغز آمریکا، حدود 200000 نفر در ایالات متحده علائم شدید سندرم تورت را نشان می دهند.

از هر 100 نفر در ایالات متحده یک نفر علائم خفیف تری را تجربه می کند. این سندرم در مردان تقریباً چهار برابر بیشتر از زنان رخ می دهد.

علائم سندرم تورت چیست؟

علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این علائم شامل تیک های غیرقابل کنترل و طغیان های صوتی خود به خود است. آنها معمولا ابتدا ظاهر می شوند بین 4 تا 6 سالگی ، با تیک ماهیچه های کوچک سر و گردن شروع می شود. در نهایت، تیک های دیگر ممکن است در تنه (تنه) یا اندام ظاهر شوند.

افراد مبتلا به سندرم تورت اغلب دارای تیک حرکتی و تیک صوتی هستند. تیک های حرکتی شامل حرکت است، در حالی که تیک های صوتی شامل صداها یا گفتار است.

علائم در طول دوره های زیر بدتر می شوند:

  • هیجان
  • فشار
  • اضطراب

علائم معمولاً در اوایل نوجوانی شدیدتر هستند.

تیک ها بر اساس نوع طبقه بندی می شوند، مانند حرکتی یا صوتی، مانند اختلال گفتاری غیر ارادی. طبقه بندی بیشتر شامل تیک های ساده یا پیچیده است. بنابراین تیک های ساده معمولاً فقط یک گروه عضلانی را شامل می شوند و مختصر هستند. تیک های پیچیده الگوهای هماهنگ حرکات یا صداهایی هستند که چندین گروه عضلانی را درگیر می کنند.

تیک های حرکتی

 حرکتی ساده حرکتی پیچیده
چشمک زدنبو کردن یا لمس کردن اشیا
پرتاب چشمانجام حرکات زشت
بیرون آوردن زبانبدن خود را خم کنید یا بچرخانید
تکان دادن بینیقدم گذاشتن در الگوهای خاصی
حرکات دهانپریدن
تکان دادن سر
شانه بالا انداختن

تیک های صوتی

تیک های صوتی سادهتیک های صوتی پیچیده
سکسکهتکرار کلمات یا عبارات خود
غرغر کردنتکرار کلمات یا عبارات دیگران
سرفه کردناستفاده از کلمات رکیک یا زشت
پاکسازی گلو
پارس کردن

چه چیزی باعث سندرم تورت می شود؟

تورت یک سندرم بسیار پیچیده است. این شامل ناهنجاری‌هایی در بخش‌های مختلف مغز و مدارهای الکتریکی است که آنها را به هم متصل می‌کند. اگر سندرم تورت دارید، ممکن است یک ناهنجاری در عقده های پایه شما وجود داشته باشد ، بخشی از مغز شما که به کنترل حرکات حرکتی کمک می کند.

مواد شیمیایی در مغز شما که تکانه های عصبی را منتقل می کنند نیز ممکن است درگیر باشند. این مواد شیمیایی به عنوان انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند.

انتقال دهنده های عصبی عبارتند از:

  • دوپامین
  • سروتونین
  • نوراپی نفرین

توجه به این نکته ضروری است که هیچ آزمایشی برای تشخیص سندرم تورت وجود ندارد. تصویربرداری از مغز و سطح انتقال دهنده های عصبی خون طبیعی به نظر می رسد.

در حال حاضر، علت سندرم تورت ناشناخته است و هیچ راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. محققان بر این باورند که یک تفاوت ژنتیکی ارثی ممکن است علت آن باشد. آنها در حال کار برای شناسایی ژن های خاص مرتبط با تورت هستند.

با این حال، خوشه های خانوادگی شناسایی شده اند. این خوشه ها محققان را به این باور می رساند که ژنتیک در ایجاد تورت در برخی افراد نقش دارد.

دوره و روند سندروم تورت چگونه چیست؟

تیک ها پس از ایجاد شدن در طول زمان با نوع، فرکانس، مکان و شدت متفاوت ظاهر می شوند.

اولین علائم معمولا در ناحیه سر و گردن رخ می دهد و ممکن است به عضلات تنه و اندام برسد. تیک های حرکتی به طور کلی قبل از تیک های صوتی پیش می آیند و تیک های ساده اغلب قبل از تیک های پیچیده هستند.

اکثر بیماران قبل از سال های اواسط نوجوانی با اوج شدت تیک و در مراحل پایانی سالهای نوجوانی بهبود می یابند. تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد از کسانی که تحت تاثیر بیماری قرار دارند، دوره ای پیشرونده یا غیر فعال دارند که تا بزرگسالی بطول می انجامد.

آیا افراد مبتلا به سندروم تورت توانایی کنترل تیک خود را دارند؟

گرچه علائم سندرم تورت غیرارادی است، بعضی افراد گاهی اوقات می توانند سرکوب، استتار، و یا در غیر اینصورت تیک های خود را در تلاش برای به حداقل رساندن تاثیر تیک ها بر عملکردشان کنترل کنند.

با این حال افراد مبتلا به سندروم تورت می گویند اغلب در هنگام سرکوب تیک های خود، فشار بیشتری را تحمل می کنند تا جایی که احساس می کنند که تیک باید بروز پیدا کند(علیه اراده خودشان).

تیک ها در پاسخ به یک محرک محیطی می تواند به صورت ارادی یا هدفمند ظاهر شود اما اینطور نیست!

(پس نکته ی مهمی که بدان باید توجه کرد این است که این تیک ها غیرارادی هستند! در نتیجه اگر از افراد اطرافمان فردی این سندروم را داشت، بجای فشار مضاعف، کمی بیشتر او را درک کنیم…)

 

چه اختلالاتی با سندروم تورت ارتباط دارد؟

بسیاری از افراد مبتلا به سندروم تورت مشکلات رفتاری عصبی اضافه ای را تجربه می کنند که اغلب باعث آسیب (حتی بیشتر از تیک های خودشان) می شوند.

این موارد شامل:

  • عدم توجه
  • بیش فعالی و تکانشی بودن (نقص توجه و بیش فعالی ADHD)
  • مشکلات خواندن، نوشتن و ریاضی
  • علائم وسواسی-اجباری مانند افکار / نگرانی و رفتارهای تکراری

برای مثال، نگرانی در مورد خاک و میکروب ها ممکن است با شستشوی تکراری دست همراه باشد. و نگرانی هایی در مورد اتفاقات بد ممکن است با رفتارهای روحی مانند شمارش، تکرار، مرتب سازی و چیدن وسایل باشد.

افراد مبتلا به سندروم تورت همچنین مشکلات مربوط به افسردگی یا اختلالات اضطرابی و همچنین مشکلات دیگر زندگی را گزارش کرده اند. که ممکن است یا به طور مستقیم با سندروم تورت ارتباط داشته و یا نداشته باشد.

علاوه بر این، اگر چه بسیاری از افراد مبتلا به سندروم تورت در کاهش قابل توجهی در تیک های حرکتی و صوتی در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی نشان می دهند ولی ممکن است اختلالات مرتبط با مشکلات عصبی را هنوز حفظ کنند.

با توجه به طیف وسیعی از عوارض بالقوه، افرادی که سندروم را دارند، با دریافت مراقبت های پزشکی که برنامه درمان جامعی را ارائه می دهند، بهبود زیادی خواهند داشت.

چه زمانی باید به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کرد؟

اگر والدین یا مراقب کودکی هستید که علائمی مانند حرکات یا صداهای کنترل نشده را نشان می دهد، باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

به رفتارهایی مانند تیک های ناگهانی، حرکات و سایر رفتارهایی که غیرارادی هستند توجه کنید. تماس با یک متخصص مراقبت های بهداشتی به تعیین اینکه آیا این علائم مربوط به سندرم تورت یا اختلال دیگری است کمک می کند.

سندرم تورت چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص مراقبت های بهداشتی از شما در مورد علائم شما می پرسد. تشخیص به هر دو یک تیک حرکتی و یک تیک صوتی برای حداقل 1 سال نیاز دارد.

برخی از بیماری ها می توانند سندرم تورت را تقلید کنند، بنابراین متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است مطالعات تصویربرداری مانند اسکن ام آر آی ، سی تی اسکن یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) را درخواست کند، اما این مطالعات تصویربرداری برای تشخیص لازم نیست. این مطالعات برای رد سایر شرایطی که می توانند باعث حرکات مشابه شوند، مانند تومور مغزی یا تشنج لوب تمپورال ، دستور داده شده اند .

افراد مبتلا به تورت اغلب شرایط دیگری نیز دارند، از جمله:

در قسمت دوم این مقاله درخصوص روش های درمانی و حمایتی صحبت خواهیم کرد.

واحد ارزیابی و تشخیص

سندرم تورت: علائم، درمان و علل (قسمت دوم)

اختلالات گفتاری: علل، علائم، تشخیص، درمان

به این مقاله امتیاز دهید