07136476172 - 09172030360 [email protected]

زوال عقل عروقی

جریان خون ناکافی می تواند به سلول ها در هر نقطه از بدن آسیب برساند. در نهایت آن ها را از بین ببرد، اما مغز به شدت آسیب پذیر است. در زوال عقل عروقی، گاهی اوقات تغییراتی در مهارت های تفکر به طور ناگهانی پس از سکته مغزی رخ می دهد که رگ های خونی اصلی مغز را مسدود می کند. مشکلات فکری نیز ممکن است به صورت تغییرات خفیفی شروع شود. که به تدریج در نتیجه سکته های متعدد جزئی یا وضعیت دیگری که بر عروق خونی کوچکتر تأثیر می گذارد بدتر می شود. در نهایت منجر به آسیب گسترده می شود. تعداد فزاینده ای از متخصصان اصطلاح «اختلال شناختی عروقی» (VCI) را به «زوال عقل عروقی» ترجیح می دهند. زیرا احساس می کنند که این اصطلاح بهتر بیانگر این مفهوم است که تغییرات تفکر عروقی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

تغییرات عروقی مغز

اغلب با تغییرات مرتبط با انواع دیگر زوال عقل، از جمله بیماری آلزایمر و زوال عقل لوی وجود دارد. چندین مطالعه نشان داده‌اند که تغییرات عروقی و سایر ناهنجاری‌های مغزی ممکن است به گونه‌ای با هم تعامل داشته باشند. بنابراین احتمال تشخیص زوال عقل را افزایش دهد.

حدود 5 تا 10 درصد افراد مبتلا به زوال عقل به تنهایی به دمانس عروقی مبتلا هستند. بیشتر به عنوان بخشی از زوال عقل مختلط دیده می شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که زوال عقل عروقی – مانند بیماری آلزایمر – حتی با وجود اینکه شایع است، کمتر تشخیص داده می شود.

علائم

تأثیر شرایط عروقی بر مهارت‌های تفکر، بسته به شدت آسیب عروق خونی و بخشی از مغز که بر آن تأثیر می‌گذارد، بسیار متفاوت است. از دست دادن حافظه ممکن است بسته به نواحی خاص مغز که در آن جریان خون کاهش می‌یابد، علامت مهمی باشد یا نباشد. آسیب عروقی در نواحی مغز که نقش کلیدی در ذخیره و بازیابی اطلاعات دارند شروع می شود. ممکن است باعث از دست دادن حافظه شود. که بسیار شبیه به بیماری آلزایمر است.

علائم ممکن است زمانی آشکارتر باشند که بلافاصله پس از یک سکته مغزی بزرگ رخ دهند.

تغییرات ناگهانی پس از سکته مغزی در تفکر و ادراک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گیجی
  • سرگردانی
  • مشکل در صحبت کردن یا درک گفتار
  • علائم فیزیکی سکته مغزی، مانند یک سردرد ناگهانی
  • مشکل در راه رفتن
  • تعادل ضعیف
  • بی حسی یا فلج در یک طرف صورت یا بدن

سکته ها

سکته‌های کوچک متعدد یا سایر شرایط بر رگ‌های خونی و رشته‌های عصبی اعماق مغز تأثیر می‌گذارند. ممکن است با تجمع آسیب، تغییرات فکری تدریجی‌تری ایجاد کنند. علائم اولیه شایع بیماری گسترده عروق کوچک شامل اختلال در برنامه ریزی و قضاوت، خندیدن و گریه کنترل نشده است. سایر علائم شامل کاهش توانایی توجه، اختلال در عملکرد در موقعیت های اجتماعی و مشکل در یافتن کلمات مناسب است.

تشخیص

دستورالعمل های تشخیصی برای زوال عقل عروقی از طیف وسیعی از تعاریف برای دمانس و رویکردهای مختلف برای تشخیص استفاده کرده است. در سال 2011، انجمن قلب آمریکا و انجمن سکته مغزی آمریکا بیانیه علمی مشترکی در مورد کمک های عروقی به اختلالات شناختی خفیف (MCI) و زوال عقل صادر کردند. انجمن آلزایمر در تدوین این بیانیه که توسط آکادمی نورولوژی آمریکا نیز تایید شده است، شرکت کرد. اهداف بیانیه، شامل توصیه‌های عملی است. بر افزایش آگاهی در مورد اهمیت عوامل عروقی در تغییرات شناختی، افزایش ثبات تشخیصی و تسریع در تحقیقات متمرکز است.

رویکرد تشخیصی توصیه شده در بیانیه 2011

معیارهای زیر نشان می دهد که بیشترین احتمال اختلال شناختی خفیف (MCI) یا زوال عقل ناشی از تغییرات عروقی است:

  • تشخیص زوال عقل یا اختلال شناختی خفیف با آزمایش عصبی-شناختی تأیید می‌شود. که شامل چندین ساعت آزمون کتبی یا رایانه‌ای است. که ارزیابی دقیق مهارت‌های فکری خاص مانند قضاوت، برنامه‌ریزی، حل مسئله، استدلال و حافظه را ارائه می‌دهد.
  • شواهد تصویربرداری مغز، معمولاً با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) وجود دارد. که تأیید می کند: سکته مغزی اخیر، یا سایر تغییرات عروقی مغز که شدت و الگوی بافت آسیب دیده با انواع اختلالات ثبت شده در تست شناختی مطابقت دارد.
  • هیچ مدرکی مبنی بر اینکه عوامل غیر عروقی ممکن است در زوال شناختی نقش داشته باشند وجود ندارد.

این بیانیه:

تغییرات در این معیارها را که ممکن است احتمالی را نشان دهد، توضیح می دهد. به جای احتمال قوی که تغییرات شناختی ناشی از عوامل عروقی است. زوال عقل عروقی اغلب ناشناخته می ماند. بسیاری از کارشناسان غربالگری شناختی حرفه ای را برای همه افراد در معرض خطر توصیه می کنند. از جمله کسانی که دچار سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) که به عنوان سکته کوچک نیز شناخته می شود. یا افرادی که عوامل خطر ابتلا به آن را دارند. بیماری قلب و عروق خونی، غربالگری حرفه ای افسردگی نیز برای گروه های پرخطر توصیه می شود. افسردگی معمولاً با بیماری عروق مغزی همراه است و می تواند به اختلال شناختی را تشدید کند.

علل و خطرات

هر شرایطی که به رگ های خونی در هر نقطه از بدن آسیب برساند می تواند باعث تغییرات مغزی مرتبط با زوال عقل عروقی شود. مانند بیماری آلزایمر، افزایش سن یک عامل خطر اصلی است. عوامل خطر اضافی برای زوال عقل عروقی همزمان با عواملی است که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر شرایطی را که بر عروق خونی تأثیر می گذارد، افزایش می دهد. بسیاری از این عوامل با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نیز مرتبط هستند.

استراتژی‌های زیر ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی را که بر قلب و رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارند کاهش دهد. و ممکن است به محافظت از مغز کمک کند:

  • سیگار نکشیدن
  • فشار خون، کلسترول و قند خون خود را در حد توصیه شده نگه دارید.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
  • ورزش.
  • وزن سالم را حفظ کنید.
  • مصرف الکل را محدود کنید.

درمان و نتایج

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هیچ دارویی را به طور خاص برای درمان علائم زوال عقل عروقی تایید نکرده است. اما شواهدی از کارآزمایی‌های بالینی وجود دارد که نشان می‌دهد داروهای تایید شده برای درمان علائم آلزایمر ممکن است در افراد مبتلا به دمانس عروقی نیز فواید کمی داشته باشند. درمان در درجه اول برای جلوگیری از بدتر شدن زوال عقل عروقی با درمان بیماری زمینه ای مانند فشار خون بالا، چربی خون یا دیابت شیرین کار می کند.

کنترل عوامل خطر که ممکن است احتمال آسیب بیشتر به عروق خونی مغز را افزایش دهد، یک استراتژی درمانی مهم است.

شواهد قابل توجهی وجود دارد که درمان عوامل خطر ممکن است نتایج را بهبود بخشد. همچنین به تعویق یا جلوگیری از کاهش بیشتر کمک کند. افراد باید با پزشک خود همکاری کنند تا بهترین برنامه درمانی را برای علائم و شرایط خود تهیه کنند.

مانند سایر انواع زوال عقل، زوال عقل عروقی طول عمر را کوتاه می کند.

برخی از داده ها نشان می دهد که کسانی که به دنبال سکته مغزی دچار زوال عقل می شوند به طور متوسط سه سال زنده می مانند. مانند سایر علائم سکته مغزی، تغییرات شناختی ممکن است گاهی در طول بهبودی و توانبخشی از مرحله حاد سکته مغزی بهبود یابد. زیرا مغز رگ های خونی جدید تولید می کند. سلول های مغز در خارج از ناحیه آسیب دیده نقش های جدیدی را ایفا می کنند.

 

منبع: Vascular Dementia | Symptoms & Treatments | alz.org

آیا افراد مبتلا به زوال عقل باید در زمان پاندمی کرونا از ماسک استفاده کنند؟

تغییر توانایی های ذهنی و جسمی در مراحل انتهایی زوال عقل

حمایت از فرد در مراحل پیشرفته زوال عقل

 

 

به این مقاله امتیاز دهید