07136476172 - 09172030360 [email protected]

چگونه زوال عقل بر تمرکز، برنامه ریزی و سازمان دهی تأثیر می گذارد؟

فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است در سایر توانایی های ذهنی مانند تمرکز، برنامه ریزی و سازماندهی دچار مشکلات فزاینده ای شود. به عنوان مثال، آنها ممکن است فقط قادر به انجام فعالیت های ساده باشند. یا نتوانند برای مدت طولانی تمرکز کنند. آنها ممکن است به طور فزاینده ای سرگردان باشند. و در تشخیص اینکه کجا هستند مشکل داشته باشند. آنها ممکن است درک محدودی از زمان داشته باشند. با پیشرفت زوال عقل به مراحل انتهایی، افراد ممکن است در تمرکز و تحرک با مشکل مواجه شوند.

فعالیت های ذهنی

فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است همچنان از سرگرمی ها، علایق و فعالیت های گذشته لذت ببرد. فرصت هایی را برای معنی دار کردن این موارد پیدا کنید. این می تواند انجام هر کاری باشد که فرد از آن سود می برد. خواه لذت، رضایت یا آسایش باشد. حتی اگر با آنچه می توانند مدیریت کنند محدود باشند، باز هم می توانند از احساسات و احساسات یک فعالیت لذت ببرند. برای مثال، ممکن است از احساس لمس بافتنی لذت ببرند، حتی اگر دیگر نتوانند بافندگی کنند. یا از گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه خود لذت ببرید حتی اگر نمی توانند با هم بخوانند. در مراحل بعدی، افراد ممکن است بیشتر به چیزهایی که حواس آنها را تحریک می کند (بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی) واکنش نشان دهند تا به کلمات.

به راه هایی فکر کنید که حواس فرد را تحریک کنید. به احساس او در آن لحظه کمک کنید. برای مثال، ممکن است از نوازش حیوان خانگی، چشیدن غذای مورد علاقه خود یا تماشای عکس های آشنا لذت ببرند.

چگونه زوال عقل بر سلامت جسمانی تأثیر می گذارد؟

تحرک

زوال عقل احتمالاً در مراحل بعدی بیماری تأثیر فیزیکی زیادی روی فرد خواهد گذاشت. آنها ممکن است به تدریج توانایی راه رفتن، ایستادن یا بلند شدن خود را از روی صندلی یا تخت از دست بدهند. همچنین ممکن است احتمال سقوط آنها بیشتر باشد. این مشکلات می تواند ناشی از زوال عقل، دارو، سایر شرایط پزشکی (به عنوان مثال سکته مغزی)، از دست دادن بینایی، مشکلات تعادل و محیط باشد. با این حال، همه افراد با تحرک مشکل نخواهند داشت.

زخم های فشاری

بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل (به ویژه در مراحل انتهایی) متوجه می شوند که برای مدت طولانی در یک وضعیت (مانند نشستن روی صندلی) می مانند و زیاد حرکت نمی کنند. این بدان معنی است که آنها در معرض خطر زخم های فشاری (زخم بستر) هستند. اگر متوجه زخم فشاری شدید یا نگرانی دارید با پزشک یا پرستار جامعه صحبت کنید. پیشگیری از آن‌ها در مراحل اولیه آسان است. اما اگر نادیده گرفته شوند، می‌توانند بدتر شوند و دردناک و عفونی شوند.

عفونت و لخته شدن خون

با کاهش تحرک، افراد در معرض خطر عفونت و لخته شدن خون نیز قرار دارند. فرد باید حمایت شود و تشویق شود تا آنجا که می تواند حرکت کند. به عنوان مثال از طریق حمایت از راه رفتن یا تمرینات مبتنی بر صندلی. یک کاردرمانگر یا فیزیوتراپیست می تواند در این مورد کمک کند. در مورد بهترین راه ها برای حمایت از فرد برای حرکت بدون آسیب رساندن به خود، راهنمایی بخواهید. برای مشاوره بیشتر با پزشک، یا یک پرستار اجتماعی، کاردرمانگر یا فیزیوتراپیست صحبت کنید. یک کاردرمانگر می تواند در مورد تجهیزات و سازگاری برای کمک به تحرک توصیه کند.

کاهش بینایی و شنوایی همراه با زوال عقل

از دست دادن بینایی و شنوایی هر دو با افزایش سن شایع تر می شوند. برای یک فرد مبتلا به زوال عقل، این مورد می تواند مشکلات اضافی مانند سردرگمی در مورد آنچه در اطراف او اتفاق می افتد و مشکلات ارتباطی ایجاد کند. کاهش بینایی و شنوایی می تواند شبیه به برخی از علائم اولیه زوال عقل باشد. به عنوان مثال، ممکن است در مورد جایی که هستید گیج شوید یا برای پیگیری مکالمه دچار مشکل شوید. این امر می تواند تشخیص اینکه چه چیزی ناشی از زوال عقل است و چه چیزی ناشی از کاهش بینایی یا شنوایی است. این امر می تواند تشخیص زوال عقل را در فردی که دچار کم بینایی یا شنوایی است دشوارتر کند. همچنین می تواند تشخیص مشکلات بینایی و شنوایی در یک فرد مبتلا به زوال عقل را نیز دشوارتر کند. 

زوال عقل و از دست دادن بینایی

زوال عقل و از دست دادن بینایی هر دو با افزایش سن شایع تر می شوند. دلایل زیادی برای از دست دادن بینایی در افراد مبتلا به زوال عقل وجود دارد. از جمله: بیماری های چشمی، مانند آب مروارید یا دژنراسیون ماکولا. سایر شرایط سلامتی، مانند سکته مغزی پیری طبیعی چشم اینها همه راه هایی هستند که در آنها سیستم بینایی آسیب می بیند و باعث از دست دادن بینایی فرد می شود. با این حال، افراد مبتلا به زوال عقل نیز می توانند مشکلات بینایی داشته باشند. زیرا زوال عقل بر بخش هایی از مغز که اطلاعات بصری از چشم ها را کنترل می کند، تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که آنها مشکلات بینایی دارند، اما چشمان سالمی دارند. 

تفاوت بین علائم از دست دادن بینایی و زوال عقل

معمولاً تشخیص علائم از دست دادن بینایی از علائم زوال عقل دشوار است. و اغلب یک بیماری ممکن است دیگری را پنهان کند. داشتن مشکل با هر یک از موارد زیر ممکن است نشان دهد که یک فرد با بینایی خود مشکل دارد.

  • خواندن شناخت
  • مقابله با نور کم، نور روشن یا هر دو
  • پیدا کردن چیزها
  • اجتناب از موانع
  • قرار دادن غذا در بشقاب خود
  • خوب دیدن با عینک

برخی از این مسائل ممکن است ناشی از زوال عقل فرد باشد. با این حال، مهم است که بینایی فرد مورد آزمایش قرار گیرد. زیرا مشکلات بینایی ممکن است گیجی او را بدتر کند. علیرغم آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند، ممکن است برای یک فرد مبتلا به زوال عقل آزمایش بینایی انجام شود. در صورت نیاز می توان این آزمایش را برای افراد مبتلا به زوال عقل تطبیق داد. 

مشکلات در تشخیص

از دست دادن بینایی

اگر فرد بینایی اش را از دست دهد می تواند تشخیص زوال عقل را دشوارتر کند. آنها ممکن است در برخی از سوالاتی که در ارزیابی از آنها پرسیده می شود، مشکل داشته باشند. یا از دست دادن بینایی آنها ممکن است مشکلاتی را که دارند پنهان کند. اغلب فرض بر این است که اگر فردی مبتلا به زوال عقل باشد، نمی تواند آزمایش بینایی را مدیریت کند. اما این درست نیست. چیزهایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. مانند دادن زمان بیشتر، تطبیق تست ها و همراهی شخصی با آنها. همچنین ممکن است فرض شود که هر گونه مشکلی که فرد دارد به دلیل زوال عقل است. یا ممکن است افراد فکر نکنند که بینایی خود را بررسی کنند. 

مقابله با زوال عقل و از دست دادن بینایی

افرادی که هم با زوال عقل و هم از دست دادن بینایی زندگی می کنند، احتمالاً دچار سردرگمی بیشتر، مشکلات حرکتی بیشتر و افزایش خطر سقوط می شوند. همچنین احتمالاً مشکلات بیشتری در ارتباط، درک و یادگیری وظایف جدید، از دست دادن فعالیت ها و افزایش انزوای اجتماعی خواهند داشت. زندگی با هر دو شرایط همچنین می‌تواند استفاده از برخی از استراتژی‌ها و تکنیک‌های مقابله‌ای را که می‌تواند به افراد مبتلا به مشکلات ارتباطی یا حافظه، مانند پیام‌ها یا یادداشت‌های بصری کمک کند، دشوارتر کند. 

با این حال، هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند به فردی که هم با از دست دادن بینایی و هم با زوال عقل زندگی می کند، کمک کند.
  •  مراقبت خوب از چشم (استفاده حداکثری از بینایی فرد، انجام آزمایشات چشمی منظم و اطمینان از فعلی، تمیز و صحیح بودن عینک).
  • ایجاد تغییراتی در محیط فرد، مانند بهبود نور، استفاده از رنگ‌های متضاد.
  • بهبود ارتباطات – برای مثال، جلب توجه شخص قبل از صحبت با او. معرفی خود، یا اطلاع دادن به آنها از آنچه در حال رخ دادن است (مثلاً “من اکنون اتاق را ترک می کنم”).
  • فناوری و تجهیزات، مانند چراغ های خودکار یا برچسب های صوتی.
  • جستجوی حمایت از متخصصان، مانند کارگران توانبخشی بینایی یا کاردرمانگران.
  • تمرکز بر کارهایی که فرد می تواند انجام دهد، و توسعه استراتژی هایی بر اساس آنچه فرد با آن آشنایی دارد.

درصورتی که در اطرافیانتان کسی از مشکلات مربوط به حافظه رنج می برد، ما در مرکز سلامت مغز دانا در کنارتان هستیم.

منبع: Sight and hearing loss with dementia | Alzheimer’s Society (alzheimers.org.uk)

حمایت از فرد در مراحل پیشرفته زوال عقل

زوال عقل و زبان

زوال عقل، اختلال حسی و ارتباطی!

به این مقاله امتیاز دهید