07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، بسیاری از ما اکنون هنگام بیرون رفتن از ماسک  استفاده می کنیم. برخی از افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است پوشیدن پوشش صورت را دوست نداشته باشند. یا درک نکنند که چرا باید آن را بپوشند. این توصیه ها را در مورد نحوه کمک و اینکه چه کسانی ممکن است از پوشیدن ماسک معاف باشند را بخوانید. این بیماری همه گیر همچنان بر زندگی ما تأثیر می گذارد. با این حال شما تحت تأثیر زوال عقل هستید. درباره واکسن‌ها و همچنین اطلاعاتی در مورد آزمایش‌ها و درمان کرونا اطلاعات کسب کنید. این شامل توانبخشی برای کووید طولانی است. 

ابتلا به ویروس کرونا

واکسن کووید-19 موثرترین راه برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا یا انتقال ویروس به افراد دیگر است. تزریق هر دو دوز واکسن بهترین محافظت را در برابر انواع (سویه‌های) جدید کروناویروس ارائه می‌کند. اکنون که بزرگسالان زیادی در سراسر جهان واکسینه شده اند، اکثر محدودیت های کرونا در حال حاضر برداشته شده است. با این حال، هنوز هم برای یک فرد مبتلا به زوال عقل، حفظ ایمنی و به حداقل رساندن خطر مهم است.

خطرات کرونا برای افراد مبتلا به زوال عقل

در خانه یک فرد مبتلا به زوال عقل که دارای مشکلات حافظه یا سردرگمی است ممکن است به خاطر نیاورد که چگونه خود را از ویروس کرونا ایمن نگه دارد. اینها شامل شستن مکرر دست ها و حفظ فاصله آنها از دیگران در صورت امکان است. ممکن است به این معنی باشد که بدون کمک به ایمن ماندن، احتمال ابتلای فرد مبتلا به زوال عقل به ویروس کمی بیشتر است. مراقبین باید از وسایلی مانند گان، ماسک و دستکش استفاده کنند.

خطرات برای افراد مبتلا به زوال عقل که در مراکز نگهداری سالمندان زندگی می کنند

افراد مبتلا به زوال عقل در مرکز نگهداری سالمندان بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند. تا حدی به این دلیل است که افراد مسن ضعیف‌تر، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. که کمتر قادر به مقابله با عفونت‌ها هستند. مگر اینکه در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند. همچنین به این دلیل است که افراد در خانه سالمندان بسیار نزدیک با هم زندگی می کنند. ممکن است فرد به راحتی از ساکنین دیگر، از یک کارمند مراقبت یا از یک سطح مشترک که ویروس روی آن است، به ویروس کرونا مبتلا شود.

آیا کرونا زوال عقل را بدتر می کند؟

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عفونت‌هایی مانند ویروس کرونا می‌تواند باعث بدتر شدن سریع‌تر زوال عقل فرد شود. با توانبخشی، این امکان وجود دارد که فرد بتواند برخی از توانایی ها را بازگرداند. اگرچه برخی از وخامت آن دائمی خواهد بود. وقتی کووید-۱۹ زوال عقل را بدتر می‌کند، احتمالاً به چند طریق ایجاد می‌شود:

  • ویروس وارد مغز می شود و به سلول های بیشتری در آنجا آسیب می رساند.
  • هذیان یکی از علائم کرونا در افراد مبتلا به زوال عقل است. می تواند منجر به علائم بدتری مانند گیجی یا از دست دادن توانایی شود.
  • کووید طولانی مدت می تواند باعث مشکلات حافظه یا تمرکز شود.
  • تهویه تهاجمی (استفاده از لوله ها برای کمک به تنفس فرد) یا مراقبت های ویژه گیجی را بدتر می کند.
  • این خطرات نشان می دهد که چرا برای افراد مبتلا به زوال عقل، ایمن ماندن از ویروس کرونا مهم است.
  • رهنمودهای مربوط به اقدامات بهداشتی را که باید در هنگام بیرون رفتن انجام دهید را دنبال کنید. و در صورت مشکوک شدن به هذیان، زودتر کمک بگیرید. دریافت هر دو دوز واکسن نیز مهم است.

چرا باید از ماسک یا پوشش صورت استفاده کنم؟

پوشیدن ماسک به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا به افراد دیگر کمک می کند. اگر از ماسک استفاده می کنید، احتمال ابتلا به ویروس کرونا از شخص دیگری نیز کمی کمتر است. مردم اغلب در مغازه ها یا در وسایل نقلیه عمومی به هم نزدیک تر هستند. بدون هوای تازه، ویروس می تواند به راحتی در فضاهای بسته پخش شود. پوشاندن صورت می تواند به کاهش بخشی از این خطر کمک کند. برخی از افراد، از جمله آنهایی که زوال عقل دارند، حتی زمانی که در بیرون از خانه در خیابان‌های بزرگ راه می‌روند، ماسک می زنند. این امر می‌تواند احساس امنیت بیشتری در آنها ایجاد کند.

چه زمانی ممکن است شخصی از پوشیدن ماسک یا پوشش معاف شود؟

قوانین مربوط به پوشش صورت برای افراد مبتلا به زوال عقل در صورتی که “بهانه منطقی” برای نپوشیدن آن داشته باشند، اعمال نمی شود. یک بهانه معقول می تواند این باشد:

  • آنها نمی توانند از نظر فیزیکی ماسک استفاده کنند.
  • پوشیدن ماسک باعث ناراحتی شدید آنها می شود.
  • کسی که با آنها همراه است برای برقراری ارتباط باید لب های آنها را بخواند.
  • آنها برای خوردن، نوشیدن یا مصرف دارو باید به طور موقت ماسک خود را بردارند.
  • اگر شخصی مانند بازرس بلیط یا فروشنده، فرد را به دلیل نپوشیدن ماسک به چالش می کشد، توضیح دهید که او زوال عقل دارد و نمی تواند.

چنانچه فرد مبتلا به زوال عقل از ماسک استفاده نکند چه؟

در صورتی که همه ما دستورالعمل های مربوط به پوشیدن ماسک را دنبال کنیم، برای همه ایمن تر است. اگر پوشاندن صورت برای او مشکل است، سعی کنید دلیل آن را بفهمید. صبور باشید و او را تشویق کنید. اگر ناامیدی یا عصبانیت خود را نشان دهید، شخص این موضوع را متوجه خواهد شد. 

آیا آنها به سادگی فراموش می کنند که چرا به آن نیاز است؟

برای زمانی که بیرون می روید، یک علامت در کنار در در نظر بگیرید. ممکن است لازم باشد به آرامی به فرد یادآوری کنید که ما هنوز در یک بیماری همه گیر هستیم. آیا ماسک به راحتی جا می شود؟ اگر خیلی سفت است، سبک های مختلف یا بست های شل تر را امتحان کنید. آیا آنها از احساس پارچه ناراضی هستند؟  آیا پوشش را پایین می کشند؟ سعی کنید حواس‌پرتی یا تقویت‌کننده‌های مثبت را امتحان کنید. چگونه پوشیدن ماسک به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و حفظ سلامت افراد کمک می‌کند.

آیا آنها مضطرب هستند که تنفس آنها را متوقف کند؟ به آنها اطمینان بدهید و به آنها نشان دهید که این اتفاق نمی افتد. آیا تجربه ای در گذشته وجود دارد که ممکن است آنها را از پوشیدن ماسک (شاید در دوران کودکی در جنگ) ترسانده باشد؟ در مورد آن با آنها صحبت کنید. و سعی کنید راه هایی برای اطمینان خاطر آنها پیدا کنید. 

اگر صورتم را پوشانده باشم چگونه می توانم ارتباط برقرار کنم؟

خواه خود شخص از پوشش صورت استفاده کرده باشد یا نه، شما ممکن است در برخی مواقع ماسک بپوشید. این ممکن است برای فرد ناراحت کننده باشد زیرا نمی تواند حالات چهره شما را بخواند. یا شاید آنها نمی توانند صدای شما را به وضوح بشنوند. 

این نکات را برای کمک به برقراری ارتباط زمانی که صورتتان پوشیده است، امتحان کنید:

  • قوانین کلی ما را برای ارتباط خوب دنبال کنید. از عبارات کوتاه و ساده و حرکات دست استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که پوشش صورت همه چیز را متفاوت می کند. ممکن است لازم باشد نحوه برقراری ارتباط خود را تطبیق دهید.
  • به دقت در مورد لحن خود فکر کنید. واضح، آرام و دوستانه باشید. از پشت ماسک کمی بلندتر صحبت کنید.
  • لبخند بزنید. چشمان شما گرمای واقعی را منتقل می کند حتی اگر لبخند پنهان باشد.
  • به سرنخ های غیرکلامی فکر کنید. زبان بدن شما (آرام، باز، دوستانه) باید با کلمات شما مطابقت داشته باشد. اگر این به ارتباط شما کمک می کند، به آرامی حرکات فرد را منعکس کنید. مهمتر از همه، همدل باشید.
  • سعی کنید احساس آن شخص را درک کنید.
  • در صورت امکان از او بپرسید و تا جایی که می توانید با حوصله از او حمایت کنید.

 

منبع: Should a person with dementia wear a face mask for coronavirus? | Alzheimer’s Society (alzheimers.org.uk)

Dementia and risk from coronavirus | Alzheimer’s Society (alzheimers.org.uk)

نحوه ارتباط با فرد مبتلا به زوال عقل

زوال عقل:کاهش عملکردهای شناختی؟!

 

زوال عقل و خواب

به این مقاله امتیاز دهید