07136476172 - 09172030360 [email protected]

درمان رفتاری شناختی (CBT) نوعی درمان روان درمانی است که به افراد کمک می کند تا نحوه تشخیص و تغییر الگوهای فکری مخرب یا مزاحم را که بر رفتار و احساسات تأثیر منفی دارند ، بیاموزند.

درمان شناختی رفتاری بر تغییر افکار منفی خودکار متمرکز است که می تواند به مشکلات عاطفی ، افسردگی و اضطراب کمک کرده و آنها را بدتر کند. این افکار منفی خود به خود بر روحیه تأثیر منفی می گذارد.

از طریق CBT ، این افکار شناسایی می شوند ، به چالش کشیده می شوند و با افکار واقع بینانه تر و واقع بینانه جایگزین می شوند.

 

انواع رفتار درمانی شناختی

 

CBT شامل طیف وسیعی از تکنیک ها و رویکردها است که به افکار ، احساسات و رفتارها می پردازد. این موارد می تواند از روان درمانی های ساختاریافته تا مواد خودیاری متغیر باشد. انواع خاصی از رویکردهای درمانی شامل CBT وجود دارد ، از جمله:

  • درمان شناختی بر شناسایی و تغییر الگوهای تفکر ، پاسخ های احساسی و رفتارهای نادرست یا تحریف شده متمرکز است.
  • رفتار درمانی دیالکتیک (DBT) افکار و رفتارها را در حالی که از استراتژی هایی مانند تنظیم هیجانی و ذهن آگاهی استفاده می کند ، در نظر می گیرد.
  • درمان چند حالته پیشنهاد می کند که مسائل روانی را باید با پرداختن به هفت حالت مختلف اما به هم مرتبط درمان کرد: رفتار ، تأثیر ، احساس ، تصویرسازی ، شناخت ، عوامل بین فردی و ملاحظات دارویی/بیولوژیکی.
  • درمان رفتاری عاطفی منطقی (REBT) شامل شناسایی باورهای غیر منطقی ، به چالش کشیدن فعالانه این باورها و در نهایت یادگیری تشخیص و تغییر این الگوهای فکری است.

در حالی که هر نوع درمان رفتاری شناختی رویکرد متفاوتی را در پیش می گیرد ، همه برای رفع الگوهای فکری اساسی که به ناراحتی روانی کمک می کنند کار می کنند.

 

تکنیک

CBT چیزی فراتر از شناسایی الگوهای فکری است. این بر استفاده از طیف گسترده ای از استراتژی ها برای کمک به مردم برای غلبه بر این افکار متمرکز شده است. تکنیک ها ممکن است شامل روزنامه نگاری ، ایفای نقش ، تکنیک های آرام سازی و حواس پرتی های روانی باشد.

 

شناسایی افکار منفی

 

مهم است که بیاموزیم چگونه افکار ، احساسات و موقعیت ها می توانند در رفتارهای ناسازگار نقش داشته باشند. این فرایند می تواند دشوار باشد ، به ویژه برای افرادی که با درون نگری روبرو هستند ، اما در نهایت می تواند به کشف خود و بینش هایی منجر شود که بخش مهمی از آنها هستند.

 

تمرین مهارت های جدید

 

مهم است که تمرینات جدیدی را شروع کنید که می توانید در شرایط واقعی از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال ، یک فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد ممکن است تمرین مهارت های مقابله ای جدید و تمرین راه هایی برای اجتناب یا مقابله با موقعیت های اجتماعی که می تواند به طور بالقوه عود را ایجاد کند را تمرین کند.

 

تعیین هدف تعیین هدف می تواند گامی مهم در بهبود بیماری روانی باشد و به شما در ایجاد تغییراتی در بهبود سلامتی و زندگی کمک کند. در طول CBT ، یک درمانگر می تواند با آموزش نحوه تشخیص هدف ، تمایز بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت ، تعیین اهداف SMART (خاص ، قابل اندازه گیری ، دست یافتنی ، مرتبط ، مبتنی بر زمان) و تمرکز در فرایند به اندازه نتیجه نهایی. حل مشکل یادگیری مهارت های حل مسئله می تواند به شما کمک کند مشکلاتی را که از عوامل استرس زای زندگی ایجاد می شوند ، کوچک و بزرگ شناسایی کرده و برطرف کنید و از تاثیر منفی بیماری های روانی و جسمی بکاهید. حل مشکلات در CBT اغلب شامل پنج مرحله است:

 

  1. شناسایی مشکل
  2. تهیه لیستی از راه حل های احتمالی
  3. ارزیابی نقاط قوت و ضعف هر راه حل ممکن
  4. انتخاب راه حلی برای پیاده سازی
  5. پیاده سازی راه حل خود نظارتی همچنین به عنوان کار روزانه یاد می شود.   

 

نظارت بر خود بخش مهمی از CBT است که شامل ردیابی رفتارها ، علائم یا تجربیات در طول زمان و به اشتراک گذاشتن آنها با درمانگر است. نظارت بر خود می تواند به درمانگر شما اطلاعات لازم برای ارائه بهترین درمان را ارائه دهد. به عنوان مثال ، برای افرادی که با اختلالات خوردن مقابله می کنند ، نظارت بر خود ممکن است شامل پیگیری عادات غذایی و همچنین هرگونه افکار یا احساساتی باشد که با مصرف آن غذا یا میان وعده همراه شده است.

 

CBT می تواند به چه چیزی کمک کند؟

 

رفتار درمانی شناختی می تواند به عنوان یک درمان کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد تا به افراد کمک کند تمرکز خود را بر افکار و باورهای فعلی متمرکز کنند

CBT برای درمان طیف وسیعی از شرایط از جمله:

  • اعتیاد
  • مسائل خشم
  • اضطراب
  • اختلال دوقطبی
  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • موارد وحشت زدگی
  • اختلالات شخصیتی
  • فوبیا

علاوه بر شرایط بهداشت روانی ، CBT به افراد در مقابله با موارد زیر کمک می کند:

  • درد مزمن یا بیماریهای جدی
  • طلاق یا جدایی
  • اندوه یا از دست دادن
  • بی خوابی
  • عزت نفس پایین
  • مشکلات روابط
  • مدیریت استرس

 

فواید

مفهوم اساسی پشت CBT این است که افکار و احساسات نقش اساسی در رفتار دارند. به عنوان مثال ، فردی که زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد سقوط هواپیما ، تصادفات باند ، و سایر بلایای هوایی می کند ، در نتیجه از سفر هوایی اجتناب می کند.

 

هدف از رفتار درمانی شناختی این است که به مردم بیاموزیم که در حالی که نمی توانند همه جنبه های جهان اطراف خود را

کنترل کنند ، می توانند نحوه تفسیر و برخورد با چیزهای محیط خود را در دست بگیرند.

 

CBT اغلب به مزایای کلیدی زیر معروف است:

این به شما امکان می دهد با آگاهی از افکار منفی و اغلب غیرواقعی که احساسات و خلق و خوی شما را خنثی می کند ، در الگوهای تفکر سالم تری شرکت کنید.
این یک گزینه درمانی کوتاه مدت موثر است. به عنوان مثال ، پیشرفت ها را می توان در پنج تا 20 جلسه مشاهده کرد.
این مورد برای طیف گسترده ای از رفتارهای ناسازگار موثر شناخته شده است
اغلب مقرون به صرفه تر از سایر انواع درمان است.
مشخص شده است که به صورت آنلاین و همچنین حضوری م.8ثر است
می توان از آن برای افرادی که نیازی به داروهای روانگردان ندارند استفاده کرد.

 

در مرکز سلامت مغز دانا نیز از تکنیک های CBT استفاده می شود.

 

 

درد و درمان روانشناختی

 

روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

به این مقاله امتیاز دهید