07136476172 - 09172030360 [email protected]

 اختلال خواب در بسیاری از افراد شیوع پیدا کرده است و شناسایی و درمان این اختلالات بسیار مهم است. اختلالات خواب اگرچه شایع است اما افراد درمقایسه با سایر اختلالات آن را کم تر تشخیص می دهند. کم خوابیدن می تواند در توانایی ما بر حافظه و عکس العمل سریع همچنین محل کار، تحصیل، روابط بین فردی و … تأثیر منفی بگذارد. کمبود خواب همچنین می تواند منجر به مشکلات سلامت جسمی مانند بیماری های قلبی و کلیوی شود.

اگر احساس می کنید دچار اختلال در خواب شده اید، بهتر است به یک کلینیک خواب مراجعه کرده تا متخصص خواب با انجام یک تست خواب اطلاعات کافی در مورد علائم شما برای تشخیص بهتر به دست آورد.

چگونه یک متخصص خواب خوب را در نزدیکی خود بیابیم

ممکن است یافتن یک متخصص خواب در نزدیکی شما کار سختی به نظر برسد، اما گزینه های متعددی برای کمک به شما در یافتن یک متخصص خواب خوب وجود دارد.

با پزشک خود ملاقات کنید و مشکلات فعلی خود را با او در میان بگذارید

صحبت با پزشک در مورد اختلال خواب شما می تواند چالش برانگیز باشد، اما اگر این کار به شما کمک کند هر شب استراحت کافی داشته باشید و سلامت کلی خود را بهبود ببخشید ارزش آن را دارد. قبل از اینکه با متخصص خواب خود ملاقات کنید، لیستی از مواردی که فکر می کنبد تغییر در آن ها منجر به اختلالات خواب در شما شده است را تهیه کنید و با وی در میان بگذارید. نمونه هایی از این موارد در زیر آمده است:

  • تغییر ساعت خواب
  • تغییر در رژیم غذایی
  • بیشتر یا کمتر شدن ورزش
  • تشک یا بالش جدید
  • مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن
  • بیدار شدن از خواب و خستگی
  • داشتن احساس تنگی نفس زمانی که از خواب بیدار می شوید
  • خستگی مفرط در طول روز، علی رغم اینکه هفت تا نه ساعت در شب می خوابید
  • مشکل در تمرکز
  • داشتن خروپف با صدای بلند
  • راه رفتن یا صحبت کردن بیش از حد در خواب
  • تغییراتی در بهداشت خواب مانند نور یا صدا

اگر پزشک شما تشخیص دهد که باید به یک متخصص خواب مراجعه کنید، پس باید یک گام به جلوتر رفت، حال باید بدانیم که چگونه یک متخصص خواب خوب را پیدا کنیم؟

در موتورهای جستجو کاوش کنید

برای یافتن متخصصان خواب می توانید از پزشک خود کمک گرفته یا می توانید یک جستجوی سریع در موتورهای جستجو انجام دهید. برای دقیق ترین نتیجه، حتماً از کلمات کلیدی مرتبط مانند “متخصص خواب در شیراز” که در آن شهر نیز مشخص شده است، استفاده کنید. همچنین می توانید با بیمارستان های محلی در منطقه خود تماس بگیرید تا ببینید آیا آنها متخصص خواب یا کلینیک خواب در مرکز خود دارند؟

متخصصان دیگری که می توانند اختلالات خواب شما را تشخیص و به کلینیک خواب ارجاع دهند

متخصصان دیگری که میتوانند اختلال خواب در شما را تشخیص دهند شامل روانشناسان، متخصصان مغز و اعصاب که البته در نهایت شما را به متخصص خواب ارجاع خواهند داد.

روانشناسان و روانپزشکان

خواب بر سلامت روان تأثیر می گذارد و کاهش خواب می تواند برخی از شرایط سلامت روان مانند افسردگی را تشدید کند. روانشناسان، خواب را از دریچه رفتاری، روانشناختی و فیزیولوژیکی مطالعه می کنند. روانشناسان اغلب از درمان شناختی-رفتاری (CBT) برای کاهش افکار منفی در مورد خواب و افزایش رفتارهای حمایتی و مفید برای خواب بهتر استفاده می کنند. در مطالعات انجام شده نشان داده شده است که CBT به طور موثر بی خوابی را در آزمایشات بالینی کاهش می دهد.

روانپزشکان همچنین ممکن است از ابزارهای مداخله رفتاری مانند CBT و همچنین داروهای روانپزشکی برای کمک به خواب بهتر استفاده کنند. به طور کلی، روانپزشکان در کنار CBT یا سایر اقدامات رفتاری، دارو نیز تجویز می کنند. با این حال در کلینیک های اختلالات خواب از روش های غیر دارویی مانند تحریک فراجمجمه ای مغز، نوروفیدبک و بایوفیدبک همچین ذهن آرامی یا مدیتیشن برای بهبود اختلالات خواب استفاده می شود.

متخصص مغز و اعصاب

گاهی اوقات مسائل مربوط به خواب منشأ عصبی دارند.  یک متخصص مغز و اعصاب می تواند به شما کمک کند ارتباط بین مشکلات خواب و سایر اختلالات عصبی را متوجه شوید. آسیب یا اختلالات سیستم عصبی مرکزی و محیطی می تواند منجر به اختلالات خواب شود. اگر این موارد باعث نگرانی شما می شود برای ارجاع به متخصص خواب با پزشک خود صحبت کنید. متخصص خواب می تواند به کمک تست خواب از کیفیت و عملکرد خواب شبانه شما اطلاعات جامعی کسب کند.

پزشکان گوش، حلق و بینی

پزشکان گوش، حلق و بینی – که دارای فلوشیپ اختلالات خواب هستند – همچنین می توانند برخی از اختلالات خواب مربوط به قسمت فوقانی گلو و مجاری تنفسی را تشخیص و درمان کنند. برای مراجعه به متخصصان گوش و حلق و بینی مرتبط با اختلالات خواب با پزشک خود مشورت کنید. همچنین ممکن است بخواهید با ارائه دهنده بیمه خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که ویزیت شما تحت پوشش قرار گرفته است.

علائمی که به کلینیک خواب نیاز دارم چیست؟

اگر اختلالات خواب شما به مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است بخواهید به یک کلینیک خواب مراجعه کنید. اختلالات خواب، گروهی از علائم و تجربیات است که بر توانایی شما در خواب ماندن، یا به خواب رفتن و احساس آرامش در روز بعد تأثیر می گذارد. در حالی که انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد، بسیاری از آنها علائم مشابهی دارند. علائم شایع اختلالات خواب عبارتند از:

آپنه خواب
• بی خوابی
• نارکولپسی
سندروم پای بی قرار
• اختلال حرکتی دوره ای اندام
• راه رفتن در خواب
• اختلال رفتاری
• دندان قروچه در خواب

کلینیک خواب چیست؟

در حقیقت، کلینیک خواب یک آزمایشگاه پزشکی مرتبط با خواب است که بیماران را یک شب یا روز با اتصال سنسور های مختلف کنترل می کنند تا نحوه خواب آنها را مورد سنجش قرار دهند. هر اتاق مجهز به تجهیزات نظارت پزشکی مناسب است که توسط کادر متخصص آموزش دیده در زمینه خواب تهیه می شود. براساس اطلاعات ثبت شده از خواب شما توسط دستگاه، متخصص خواب تشخیص می دهد که آیا شما اختلال خواب دارید یا خیر. و همچنین اختلال خواب شما از چه نوع می باشد. که بر اساس آن راهکارهای درمانی توسط متخصص اختلالات خواب پیشنهاد می شود.

کلینیک های خواب در درجه اول، مراکز تشخیصی هستند. ممکن است آنها بخشی از یک بیمارستان باشند اما بیشتر کلینیک ها به صورت مستقل خدمات تخصصی ارئه می دهند. این کلینیک ها معمولاً یک پزشک متخصص خواب دارند و قسمتی از کار توسط تکنسین های خواب انجام می شود. تکنسین ها کسانی هستند که آزمایش شما را انجام و مورد سنجش قرار می دهند و در نهایت آنها داده های ثبت شده را با متخصص خواب به اشتراک گذاشته که نتایج را تفسیر کرده و تشخیص می دهند.

تست پلی سومنوگرافی (تست خواب):

هدف از این تست که در کلینیک خواب، انجام شود، تشخیص مراحل مختلف خواب (شامل میزان خواب های سبک، عمیق و رویا و زمان وقوع آنها) و اتفاقات غیر طبیعی حین خواب می باشد. تنها بر پایه تشخیص قطعی اختلال خواب فرد است که درمان دقیق و مناسب را میتوان تعیین کرد. تست خواب تنها تست استاندارد جهت تشخیص قطعی نوع اختلال خواب است.

چگونه برای ملاقات با متخصص خواب آماده شویم

تعیین وقت ملاقات با متخصص خواب یا مطالعه خواب احتمالاً با پزشک خانواده شما آغاز می شود. احساس راحتی و امنیت در کنار پزشک مهم است. این کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که همه علائم و نگرانی های شما شنیده می شود. ممکن است درمورد آنچه در یک تست خواب اتفاق می افتد سوالاتی داشته باشید و باید این سوالات  را در هنگام مراجعه به پزشک خود مطرح کنید.

جهت آماده شدن برای ویزیت، علائم و مشکلات خواب خود را چند هفته قبل از قرار ملاقات یادداشت کنید. یک دفترچه یادداشت در کنار تخت خود داشته باشید و علائم خود را بنویسید، بنابراین هنگام ملاقات با پزشک خود سابقه علائم خود را با پزشک درمیان بگذارید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

بی خوابی: بررسی علل، از تشخیص تا درمان

چرا میخوابیم؟

به این مقاله امتیاز دهید