07136476172 - 09172030360 [email protected]

اگر به دنبال درمان بیش فعالی (ADHD) با نوروفیدبک در شیراز هستید، به شما پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید. نوروفیدبک که گاهی اوقات به عنوان نوروتراپی نیز از آن یاد می شد، می تواند در بهبود و درمان علائم  ADHD موثر باشد. بر اساس یافته ها، بسیاری از افراد مبتلا به ADHD سطوح پایینی از برانگیختگی را در نواحی پیشانی مغز نشان می دهند، با امواج تتا بیش از حد و کمبود امواج بتا. محققین پیشنهاد می کنند که می توان مغز را برای افزایش سطح برانگیختگی (افزایش امواج بتا و کاهش امواج تتا) و در نتیجه کاهش علائم ADHD آموزش داد. درمان نوروفیدبک شامل قرار دادن الکترود روی سر فرد برای نظارت بر فعالیت مغز است. و در آن بازخوردی از فعالیت مغز به فرد داده می شود  که این بازخورد می تواند به سادگی یک بوق صوتی یا پیچیده مانند یک بازی ویدیویی باشد. هنگامی که امواج مغزی فرکانس مورد نظر را داشته باشند، دستگاه با صدای بوق به فرد اطلاع می دهد، یا شخصیت در بازی، در جهت مناسب حرکت می کند.

اگر شما یا کودک تان از ADHD یا بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز رنج می‌برید، می توانید با ما در تماس باشید.

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – واحد 13 انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

تلفن: 07136476172 – 09172030360  

نوروفیدبک چیست؟

مغز انسان فعالیت الکتریکی را به صورت امواجی تولید می کند که می توان توسط دستگاهی به نام الکتروانسفالوگرافی (EEG) اندازه این امواج را ثبت کرد. پس از تجزیه و تحلیل این امواج مغزی، متخصصین قادر به شناسایی الگوهای امواج مغزی هستند که توسط دستگاه ثبت شده است. هنگامی که ما بیدار هستیم، فرکانس های مختلفی از امواج مغزی وجود دارد. این امواج آلفا (متوسط)، بتا (سریع) و تتا (آهسته) نامیده می شوند. امواج آلفا زمانی دیده می‌شوند که فرد در حالت آرامش باشد، چشم خود را بسته باشد و به چیز خاصی فکر نکند. امواج بتا زمانی بوجود می آیند که فرد در حال تعامل با محیط اطراف است و در حال تمرکز، تفکر یا حل مشکلات است. امواج تتا اغلب در زمان خواب‌آلودگی، رویاپردازی یا خواب سبک دیده می‌شوند، اما می‌توانند در هنگام فعالیت بیش از حد بدون فکر و بی‌قرار نیز بوجود آید.

مفهوم درمان بیش فعالی (ADHD) با نوروفیدبک، مبتنی بر داده‌هایی است که نشان می‌دهد بسیاری از افراد مبتلا به ADHD نسبت به افراد عادی، موج آهسته  بیشتری در قسمت جلویی مغز خود دارند و برعکس، قدرت امواج بتا کمتری دارند.

مطالعات درمان بیش فعالی (ADHD) با نوروفیدبک

شش مطالعه نیمه کنترل شده منتشر شده است که اثربخشی نوروفیدبک را به عنوان یک مداخله برای درمان ADHD بررسی می کند (لینک این مطالعات در انتهای مطلب آمده اند). در بررسی مطالعات منتشر شده تا به امروز، در 25 سال گذشته، مطالعات متعددی فواید نوروفیدبک را در ADHD گزارش کرده‌اند. بر اساس درجه بندی پنج سطحی شواهد مورد استفاده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، نتیجه می گیریم که نوروفیدبک احتمالاً برای ADHD “موثر” است.

تحقیقات انجام شده در سال 2009 نشان داد که نوروفیدبک ممکن است در درمان ADHD نه به عنوان یک درمان مستقل بلکه به عنوان یک درمان مکمل در میان سایر مداخلات موثر باشد.

مطالعه ای در سال 2016 به این نتیجه رسید که درمان نوروفیدبک یک روش ایمن و غیر تهاجمی است که بهبودهایی را در درمان شرایطی مانند ADHD نشان داد.

تحقیق در سال 2019  نوروفیدبک را به عنوان یک درمان امیدوارکننده برای ADHD نشان داد. نویسندگان دریافتند که در کمتر از 35 جلسه این شکل از درمان می تواند در کاهش علائم ADHD موثر باشد.

بر اساس این مطالعه، پس از درمان کامل نوروفیدبک، امکان کاهش یا قطع بالقوه دارو (تحت نظر پزشک) نیز وجود دارد.

درمان بیش فعالی (ADHD) با نوروفیدبک در شیراز

هسته اصلی هر پروتکل درمانی مورد استفاده در کلینیک سلامت مغز، نقشه برداری مغز qEEG است.

از طریق نقشه‌برداری مغز qEEG، می‌توانیم تعیین کنیم که فعالیت امواج مغزی کاهش یافته یا افزایش یافته است همچنین آیا اتصال عملکردی غیر طبیعی در مغز وجود دارد یا خیر.

در کلینیک سلامت مغز یافته‌ها از طریق پایگاه‌داده هنجاری ثبت شده توسط FDA پردازش می‌شوند تا انحرافات از فعالیت‌های «عادی» را شناسایی کنیم.

پس از انجام این مقایسه، می توان یک پروتکل درمانی سفارشی برای هر بیمار ایجاد کرد تا علائم ADHD را بهبود دهد.

چگونه از نوروفیدبک برای درمان ADHD استفاده می شود؟

 هدف آموزش مغز برای افزایش یا کاهش امواج مغزی خاص است. برای انجام این کار، زمانی که مغز در الگوی بهینه‌تری کار می‌کند، فرد یک بازخورد مثبت دریافت می کند. یکی از نمونه‌های این بازخورد، بازی ویدیویی است. به عنوان مثال زمانی که امواج مغزی الگو مناسب را گرفتند ماهی موجود در بازی شروع به حرکت می کند. این حرکت ماهی یک نوع فیدبک یا بازخورد مثبت است.

هنگامی که مغز بیمار به الگوی عملکرد سالم‌تری می رسد، ماهی در مسیرحرکت باقی می ماند و صدایی پخش می شود، که در واقع به فرد می گوید که این الگو امواج مغزی را حفظ کن.

با تمرین، این الگو امواج مغزی به سمت سالم شدن پیش می رود. و بیمار می آموزد که عملکرد بهینه مغز خود را تقویت کند. در واقع، درمان نوروفیدبک برای ADHD بسیار شبیه فیزیوتراپی برای مغز است، اما اثر درمانی توسط خود بیماران ایجاد می‌شود.

باید توجه داشت که معمولا درمان بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز به دارو نیاز دارد و نوروفیدبک به عنوان درمان مکمل پیشنهاد می شود. در کلینیک سلامت مغز، ابتدا فرد توسط روانپزشک ارزیابی می شود و در صورت لزوم به فرد دارو داده می شود، همچنین متخصصین علوم اعصاب برای ارائه بهترین پروتکل های درمانی از فرد نقشه برداری مغز انجام می دهند تا مشخص شود کدام نواحی از مغز نیاز به تمرین بیشتری دارد. بعلاوه در صورت لزوم تست های شناختی (تست حافظه، توجه و…) از فرد گرفته می شود. بر اساس نتایج ارزیابی، راهکار های درمانی مختلفی مانند دارودرمانی یا روش های غیر دارویی مانند نوروفیدبک، بایوفیدبک، تحریک فراجمجمه ای مغز با جریان مستفیم، تحریک مغناطیسی مغز، مدیتیشن، تنظیم سیستم اتونوم، رواندرمانی، تست خواب و … در مرکز سلامت مغز برای فرد انجام خواهد شد.

ما پیشرفت درمان هر بیمار را دنبال می کنیم. در نهایت، از آنجایی که پروتکل های درمانی ما غیر تهاجمی هستند و با نقشه برداری مغز هدایت می شوند، به ندرت عوارض جانبی نوروفیدبک وجود دارد که نگران آن باشیم! عوارض جانبی نادر معمولاً خفیف و موقتی مانند سردرد کوتاه مدت هستند. پس اگر به دنبال درمان بیش فعالی (ADHD) با نوروفیدبک در شیراز هستید با ما در تماس باشید.

منابع

1. Monastra, VJ., Monastra, DM., George, S., (2002). The effects of stimulant therapy, EEG biofeedback, and parenting style on the primary symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder. Applied Psychophysiology and Biofeedback , 27(4):231-49.

2. Monastra, VJ., Lynn, S., Linden, M., Lubar, JF., Gruzelier, J., LaVaque, TJ., (2005). Electroencephalographic biofeedback in the treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder. Applied Psychophysiology and Biofeedback , 30(2):95-114

3. Monastra, VJ., Lynn, S., Linden, M., Lubar, JF., Gruzelier, J., LaVaque, TJ., (2005). Electroencephalographic biofeedback in the treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder. Applied Psychophysiology and Biofeedback , 30(2):95-114

4. Hirshberg, LM., Chiu, S., Frazier, JA., (2005). Emerging brain-based interventions for children and adolescents: overview and clinical perspective. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America , 14(1):1-19.

5. Loo, SK., Barkley, RA., (2005). Clinical utility of EEG in attention deficit hyperactivity disorder. Applied Neuropsychology , 12(2):64-76.

6. Carmody, D., Radvanski, DC., Wadhwani, S., Sabo, JJ., Vergara, L., (2001). EEG biofeedback training and attention deficit/hyperactivity disorder in an elementary school setting. Journal of Neurotherapy , 4(3):5-27.

7. Foks, M. (2005). Neurofeedback training as an educational intervention in a school setting: How the regulation of arousal states can lead to improved attention and behavior in children with special needs.Educational and Child Psychology , 22(3):67-77.

8. Loo, SK., Barkley, RA., (2005). Clinical utility of EEG in attention deficit hyperactivity disorder. Applied Neuropsychology , 12(2):64-76.

تست بیش فعالی و نقص توجه تمرکز در شیراز (پیشرفته ترین ارزیابی)

بهترین مرکز ثبت و تفسیر qEEG / نقشه مغزی در شیراز

بهترین دکتر بیش فعالی کودکان در شیراز-واقعیت چیست؟

تحریک الکتریکی مغز

بهترین مرکز نوروفیدبک در شیراز

به این مقاله امتیاز دهید