07136476172 - 09172030360 [email protected]

سردرد شدید، حساسیت به نور و حالت تهوع تنها تعدادی از علائم متعدد مرتبط با میگرن است. اما آیا درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز می تواند نجات دهنده شما از این درد باشد؟

سردرد یا درد میگرن مورد پنجم از شایع ترین علت مراجعه به بخش اورژانس در ایالات متحده است.

اگر با میگرن زندگی می‌کنید، اغلب زمانی که احساس می‌کنید یک اپیزود سردرد در راه است برای کمک به پیشگیری یا تسکین علائم میگرن، به سراغ داروهای ضددرد می‌روید. اما درمان‌های پیشگیرانه نوین دیگری نیز برای کمک به مدیریت علائم وجود دارند.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) نوعی درمان غیرتهاجمی برای کمک به پیشگیری یا کاهش علائم شدید میگرن است. به آن تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر (rTMS) نیز گفته می شود، زیرا به جلسات متعدد نیاز است.

بررسی تحقیقات در سال 2017 نشان می دهد که تحریک مغناطیسی مغز یک درمان موثر و ایمن برای میگرن، به ویژه میگرن مزمن است. ممکن است جایگزینی برای داروهای تجویزی و سایر درمان‌ها باشد، به‌ویژه زمانی که سایر درمان‌ها به کاهش تعداد یا شدت حملات میگرن کمک نکرده باشند.

درمان میگرن با تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال چگونه کار می کند؟

در TMS، پالس ها یا امواج الکترومغناطیسی سلول های عصبی مغز را تحریک می کنند. قسمت بیرونی مغز به نام قشر را هدف قرار می دهد. میدان های مغناطیسی جریان الکتریکی کوچکی ایجاد می کند که اعصاب خاصی را فعال می کند و در نتیجه احتمال ابتلا به میگرن با تحریک مغناطیسی کاهش می یابد.

افراد مبتلا به میگرن می توانند درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز را در کلینیک ها، مطب پزشکان یا در یک محیط سرپایی دریافت کنند. FDA یک دستگاه TMS را برای استفاده در خانه برای پیشگیری از میگرن تایید کرده است. که به عنوان sTMS (یا TMS تک پالس) شناخته می شود.

اگر برای شما مناسب بود، پزشک باید این درمان را تجویز کند.

فرآیند دریافت تحریک مغناطیسی مغز بسته به ارائه دهنده متفاوت است. در حال حاضر هیچ پروتکل جهانی وجود ندارد.

احتمالاً با یک ویزیت شروع می‌کنید، جایی که ممکن است از شما خواسته شود که سوالاتی را جواب دهید، ارزیابی هایی را انجام دهید و تاریخچه پزشکی خود را با جزئیات مرور کنید.

نقشه برداری از مغز

این جلسه اغلب با انجام یک نوار مغزی (الکتروانسفالوگرام) دنبال می شود، اسکنی که به دنبال این است که کدام مناطق در سطح بیرونی مغز بیشترین فعالیت الکتریکی را دارند. این نقشه برداری برای اعمال درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز در جایی که بیشتر مورد نیاز است استفاده می شود.

در مرحله بعد، متخصص پزشکی یا تکنسین، مغز شما را «نقشه‌برداری» می‌کند. این در پرونده پزشکی برای درمان های آینده شما نگهداری می شود. آنها همچنین درمان را بر اساس ارزیابی از مغز شما به طور خاص طراحی شخصی سازی شده می کنند.

خدماتی که ما در انستیتو سلامت مغز دانا ارائه می دهیم می تواند به شما کمک کند تا سلامتی خود را دوباره بدست آورید. نقشه برداری مغز می تواند به کارشناسان سلامت رفتاری ما کمک کند تا سردرد میگرن شما را بهتر درک کنند و یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای خاص شما طراحی کنند. می توانید آرامش و سلامت روانی مطلوبی داشته باشید. اگر برای شروع آماده اید همین امروز با ما تماس بگیرید.

شروع جلسات درمان میگرن با تحریک مغناطیسی

پس از تکمیل ارزیابی های اولیه، می توانید جلسات درمان TMS را شروع کنید. هر جلسه می تواند حدود 20 دقیقه طول بکشد و ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشید.
معمولاً هیچ دردی به جز احساس ضربه خفیف با تحریک مغناطیسی مغز وجود ندارد و به دلیل سر و صدای دستگاه در طول درمان از گوش گیر استفاده می کنید.

TMS یک روش غیر تهاجمی است، بنابراین شما در طول درمان بیدار خواهید بود و می توانید با خیال راحت به سمت خانه رانندگی کنید. همچنین نیازی به بیهوشی یا بی حسی از هر نوع نخواهید داشت.

آیا درمان میگرن با تحریک مغناطیسی موثر است؟

میگرن مزمن زمانی است که فرد 15 روز یا بیشتر در ماه علائم داشته باشد. این می تواند ناتوان کننده باشد و کیفیت زندگی افراد مبتلا به میگرن را کاهش دهد.

مطالعه‌ای در سال 2021 نشان می‌دهد که تحریک مغناطیسی مغز می تواند تعداد اپیزودهای میگرن، شدت درد مرتبط با میگرن و طول دوره را کاهش دهد.

مطالعه‌ای در سال 2022 بیان می‌کند که درمان TMS ممکن است شدت درد و همچنین تعداد دوره‌ها را تا 8 روز در ماه کاهش دهد.

مشخص شد که تحریک مغناطیسی مغز برای اپیزودهای میگرنی که با و بدون هاله رخ داده اند، کار می کند. همان مطالعات نشان داد که TMS برای افراد در تمام سنین مبتلا به میگرن موثر است.

اما توجه به این نکته مهم است که از آنجایی که نحوه انجام درمان های تحریک مغناطیسی مغز در کلینیک ها متفاوت است، اثربخشی نیز متفاوت است. توجه کنید حتما به افراد دارای صلاحیت لازم مراجعه کنید. در بعضی مواقع افرادی فاقد صلاحیت و فاقد ابزار استاندارد، با پیشنهاد هزینه های پایین، میخواهند نظر شما را جلب کنند، که می تواند تبعات جدی برای سلامت فرد به همراه داشته باشد.

در انستیتو سلامت مغز دانا مفتخریم با ارائه تکنیک‌های علمی به بهبود سردرد میگرن شما کمک کنیم. اگر می‌خواهید درباره  تحریک مغناطیسی مغز یا روش‌های دیگری که می‌توانید مغز خود را به سلامت بهینه برگردانید، بیشتر بدانید، با ما تماس بگیرید.

اقدامات احتیاطی قبل از درمان میگرن با تحریک مغناطیسی

همیشه قبل از شروع درمان جدید برای سردرد میگرن با پزشک مشورت کنید. برخی از افراد مبتلا به میگرن نمی توانند درمان TMS را دریافت کنند زیرا این روش برای همه مناسب نیست.

در حالی که عوارض جانبی در طول و بعد از درمان تحریک مغناطیسی مغز معمولا جزئی است، اما ممکن است رخ دهد.

عوارض جانبی تحریک مغناطیسی مغز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انقباض عصب یا احساس ارتعاش در اطراف سر و ناحیه صورت
  • سردرد یا حساسیت بعد از درمان
  • سرگیجه
  • حدود یک سوم افراد کمی سردرد یا انقباض صورت را تجربه می کنند.

جدی ترین عارضه جانبی TMS تشنج است. با این حال، نادر است.

شما باید تمام زیورآلات و فلزات روی بدن یا لباستان را قبل از انجام تحریک مغناطیسی مغز بردارید، زیرا در پروسه درمان از پالس های مغناطیسی استفاده می شود. به همین دلیل، اگر ایمپلنت های فلزی از هر نوع در سر دارید، ممکن است نتوانید درمان TMS را انجام دهید.

چه کسی باید درمان میگرن با تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال را در نظر بگیرد؟

اگر داروها و روش های درمانی دیگری را برای مدیریت علائم میگرن بدون حصول موفقیت امتحان کرده اید، ممکن است کاندیدای خوبی برای تحریک مغناطیسی مغز باشید.

چه کسی باید از درمان میگرن با تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال اجتناب کند؟

اگر هر نوع کاشت فلزی در ناحیه سر (به غیر از بریس و پرکردن دندان) دارید، باید از TMS اجتناب کنید. که شامل موارد زیرند:

  • صفحه فلزی یا هر قطعه فلز خارجی دیگری در سر شما
  • وسایلی مانند محرک مغز کاشته شده
  • گیره یا سیم پیچ فلزی برای آنوریسم
  • خالکوبی صورت با جوهر مغناطیسی یا فلزی

تحریک مغناطیسی مغز برای افرادی که تشنج یا صرع را تجربه می کنند، یا افرادی که سایر بیماری های فعلی که خطر تشنج دارد را دارند، توصیه نمی شود.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال برای چه چیز دیگری استفاده می شود؟

TMS برای کمک به پیشگیری یا درمان بیماری‌های غیر از میگرن، از جمله موارد زیر استفاده می شود:

  • افسردگی
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • تشنج (اگرچه تحریک مغناطیسی مغز می تواند بر برخی از افراد مبتلا به تشنج تأثیر منفی بگذارد، اما با پروتکل های متفاوت برای درمان نیز استفاده می شود)
  • روان‌گسیختگی
  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اضطراب
  • توانبخشی سکته مغزی
  • زوال عقل
  • درد مزمن

سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از TMS را به عنوان درمانی برای افسردگی، به ویژه در افرادی که به درمان های دیگر مانند داروهای ضد افسردگی به خوبی پاسخ نمی دهند، تایید کرده است. علاوه بر این، تحریک مغناطیسی مغز ممکن است یک درمان جایگزین موثر برای برخی از علائم فیبرومیالژیا باشد.

TMS در حال حاضر مورد تایید FDA برای درمان همه شرایط فوق نیست. اثربخشی این درمان نیز بسته به شرایط و مرکز ارائه دهنده متفاوت است.

حمایت تحقیقات برای تحریک مغناطیسی مغز در درمان اختلالات روانپزشکی قوی تر از سایر شرایط است.

چگونه درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز را شروع کنیم

TMS به یک گزینه درمانی جایگزین برای چندین بیماری تبدیل شده است. مطالعات بالینی نشان می دهد که می تواند یک درمان پیشگیرانه موثر برای میگرن باشد.

اگر متخصص مغز و اعصاب ندارید، پزشک عمومی می تواند شما را به یکی ارجاع دهد. هم پزشک عمومی و هم متخصص مغز و اعصاب ممکن است بتوانند به شما کمک کنند تا درمان تحریک مغناطیسی مغز را شروع کنید، اگر فکر می کنند برای شما مناسب است.

اگر مطب پزشک یا بیمارستان شما آن را ارائه ندهد، ممکن است نیاز به مراجعه به یک کلینیک مستقل یا خصوصی TMS داشته باشید. قبل از شروع جلسات تحریک مغناطیسی مغز با شرکت بیمه درمانی خود تماس بگیرید تا بدانید که آیا این نوع درمان را پوشش می دهد یا خیر.

این درمان غیرتهاجمی می تواند به کاهش درد میگرن و کاهش دفعات حملات میگرن کمک کند. اگر علائم میگرن مزمن دارید و داروهای تجویزی و سایر درمان‌های میگرنی برای شما موثر نبودند، با کارشناسان مرکز سلامت مغز دانا صحبت کنید تا دریابید که آیا TMS ممکن است برای شما مناسب باشد یا خیر.

همیشه امیدوار باشید…

اگر شما هم از سردرد میگرن رنج میبرید، انستیتو سلامت مغز دانا با ارائه به روزترین و موثرترین تکنیک ها میتواند به شما در پیشگیری از حملات میگرنی کمک کند. روش های غیر دارویی و بدون خطر و عوارض جانبی برای درمان میگرن در دسترس است که میتوانید با مشورت با متخصصان ما متناسب با نیازهایتان از آن ها استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر واحدهای درمانی در سایت ما را ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

تحریک مغناطیسی مغز

 

جدیدترین روش درمان سردرد میگرن بدون دارو با نوروفیدبک

 

بهترین و جدیدترین درمان ها برای میگرن: آشنایی با دستگاه های تحریک عصبی

 

تشخیص تشنج ناشی از میگرن: چه هنگامی برای سردرد، EEG توصیه میشود؟

 

منابع:

 

به این مقاله امتیاز دهید