07136476172 - 09172030360 [email protected]

داروهای ضد افسردگی طبیعی شامل اسیدهای چرب امگا 3 و علف چای یا هزارچشم SAM-e ،Wort’s St. John و سایر داروها هستند. اگر شخصی احساس کند علائم افسردگی دارد، قبل از امتحان کردن داروهای ضد افسردگی طبیعی باید با پزشک صحبت کند.

در این مقاله، ما به شش داروی ضد افسردگی طبیعی، اثربخشی آنها در درمان افسردگی و سایر گزینه ها می پردازیم.

 

داروهای ضد افسردگی طبیعی

 

اثر داروهای ضد افسردگی طبیعی ممکن است در بین افراد متفاوت باشد.

طبق یک مقاله در سال 2017، 40-60٪ از افرادی که داروهای ضد افسردگی که پزشک برای آن ها تجویز می کند را مصرف می کنند، در طول 6 تا 8 هفته بهبودی علائم را تجربه می کنند.

داروهای ضد افسردگی طبیعی نیز ممکن است علائم افسردگی را کمی تسکین دهند. با این حال، مانند داروهای ضد افسردگی، نتایج در افراد می تواند متفاوت باشد.

 

 

1. SAM-e

 

اس-ادنوزیل متیونین به طور طبیعی در بدن تولید می شود. طبق تحقیقات مرکز ملی (NCCIH)، مطالعات متعددی حاکی از آن است که اس-ادنوزیل متیونین SAM-e ممکن است به درمان افسردگی کمک کند. با این حال، هیچ تحقیق علمی قطعی نشان نداده است که می تواند کارساز باشد.

تجزیه و تحلیل مطالعات سال 2011 نشان داد که اس-ادنوزیل متیونین SAM-e علائم افسردگی را در 8 مطالعه بهبود داده است. با این حال، هر یک از این مطالعات دارای نقص هایی از نظر روش های بکار رفته بودند.

در یک تحلیل جداگانه در سال 2009، اس-ادنوزیل متیونین SAM-e در شش کارآزمایی کنترل شده با دارونما، بهتر از یک دارونما عمل کرده است.

طبق گفته NCCIH، اس-ادنوزیل متیونین ممکن است برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بی خطر نباشد، زیرا ممکن است علائم شیدایی را افزایش دهد.

افرادی که مبتلا به HIV هستند نیز باید از SAM-e اجتناب کنند، زیرا ممکن است رشد پنوموسیستیس جیرووسی را ترغیب کند، که می تواند منجر به ذات الریه شود.

پزشکان همچنین باید استفاده از اس-ادنوزیل متیونین SAM-e را در مبتلایان به پارکینسون کنترل کنند. زیرا این امر می تواند اثربخشی درمان لوودوپا (L-dopa) را، برای بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

 

 

2. Wort St. John’s Wort (علف چای یا هزارچشم)

 

این گیاه در ایران، با نام‌های علف چای، گُل راعی یا هزارچشم خوانده شده ‌است. لطفاً توجه داشته باشید که علف چای یا گل راعی می تواند با بسیاری از داروهای تجویز شده تداخل داشته باشد، و اگر کسی آن را با داروهای ضد افسردگی ترکیب کند، مقادیر خطرناکی از سروتونین در بدن تجمع می یابد.

هزارچشم از یک گل زرد که مردم قرن ها در گیاهان دارویی از آن استفاده می کردند، گرفته شده است.

برخی از مطالعات نشان می دهد که علف چای می تواند افسردگی را درمان کند، اما نتایج این مطالعات متناقض است. محققان نمی دانند که علف چای درمانی طولانی مدت است یا خیر.

برخی تحقیقات حاکی از آن است که علف چای ممکن است سروونین مغز، دوپامین و نوراپی نفرین را به روشی مشابه برخی از داروهای ضد افسردگی تغییر دهد.

در برخی مطالعات، علف چای بهتر از دارونما عمل می کند و می تواند درست مثل داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای کار کند.

در یک بررسی از مطالعات قبلی در سال 2011، مشخص شد که علف چای در ده مورد از علائم افسردگی، علائم را بهبود داده است.

با این حال، داده های اندک نشان می دهد که برای درمان افسردگی شدید خوب است، یا اینکه می تواند یک درمان افسردگی طولانی مدت باشد.

 

 

3. اسیدهای چرب امگا 3

 

برخی از انواع ماهی ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. افرادی که ماهی نمی خورند و می خواهند سطح امگا 3 خود را تقویت کنند می توانند آن را به عنوان مکمل مصرف کنند.

طبق تجزیه و تحلیل 20 آزمایش بالینی در سال 2009، دوزهای زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است خلق و خو را بهبود بخشد و افسردگی را درمان کند.

یافته های بیشتر از گزارش سال 2015 نشان می دهد که امگا 3 ممکن است در بزرگسالان و کودکان به افسردگی کمک کند.

محققان نمی دانند امگا 3 چگونه یا چرا کار می کند. امگا 3 ممکن است التهاب را کاهش داده و یا اثرات هورمون کورتیزول مرتبط با استرس را کاهش دهند.

در دوزهای زیاد، امگا 3 ممکن است باعث ایجاد ناراحتی معده شود. طبق یک کارآزمایی بالینی در سال 2013، آنها همچنین ممکن است خون را رقیق کنند. افراد مبتلا به اختلالات لخته شدن خون باید میزان مصرف امگا 3 را با دقت تنظیم کنند.

 

 

4- اسطوخودوس

 

مردم درباره فواید اسطوخودوس، از جمله خواص آرامش بخش آن و اینکه چگونه به آنها کمک می کند خواب خوبی داشته باشند، صحبت می کنند.

از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی دچار اضطراب و مشکلات خواب هم هستند، اسطوخودوس می تواند به آنها کمک کند بدون عوارض جانبی قرص های خواب، بخوابند.

طبق بررسی منظم سال 2012 استنشاق رایحه اسطوخودوس قبل از خواب، به افراد در خوابیدن کمک کرد. با این حال، این مطالعات اندک بوده و بیشتر آنها دارای مشکلات مربوط به روش مورد استفاده بودند، بنابراین محققان برای حمایت از یافته ها باید مطالعات بیشتری انجام دهند.

با این حال، یک کارآزمایی در سال 2015 شواهد بیشتری را ارائه می دهد که اسطوخودوس ممکن است به خواب کمک کند. در آن مطالعه، دو گروه سالم را به کار گرفتند، در حالی که یک گروه یک آروماتراپی با اسطوخودوس را دریافت کردند. هر دو گروه خواب خوبی داشتند، اما نتایج در گروه اسطوخودوس قوی تر بود.

 

 

5. 5-HTP

 

5-هیدروکسی تریپتوفان ممکن است سطح سروتونین در مغز را تغییر دهد، دقیقاً مانند برخی داروهای ضد افسردگی. تعداد کمی از مطالعات نشان می دهد که می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد.

یک مطالعه در سال 2016 روی موش ها نشان می دهد که ممکن است یک جایگزین مناسب برای افسردگی مقاوم به درمان باشد.

با این حال، تحقیق کافی در مورد 5-HTP وجود ندارد تا نتیجه بگیریم که آیا این یک درمان موثر برای افسردگی می باشد؟

برخی تحقیقات حاکی از آن است که 5-HTP ممکن است انتقال دهنده های عصبی خاصی را از بین ببرد و به طور بالقوه خلقیات فرد را با گذشت زمان بدتر کند. هرچه فرد از 5-HTP استفاده کند، خطر این اتفاق افزایش می یابد.

 

 

6. DHEA

 

5-دهیدروپیاندروسترون یک هورمون استروئیدی است که غدد آدرنال تولید می کند. تعداد بسیار کمی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است برخی از علائم سلامت روان، از جمله PTSD، افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

با این حال، DHEA باعث عوارض جانبی زیادی می شود. ممکن است با طیف وسیعی از داروها تداخل داشته باشد، خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد، قند خون را تغییر داده، بر قاعدگی و باروری تأثیر بگذارد و باعث خونریزی شود. سایر روشهای درمانی ایمن تر هستند.

 

ضد افسردگی های طبیعی بررسی نشده

 

محققان تعدادی از داروهای ضد افسردگی از جمله برخی داروهای گیاهی را مطالعه نکرده اند. برخی از افراد برای رفع افسردگی یا اضطراب خود از مکمل های گیاهی استفاده می کنند.

با این حال، محققان هنوز نمی دانند که آیا تسکین یافتن ناشی از آنها یک اثر دارونما یا تغییرات شیمیایی در مغز است. طبق مقاله ای، برخی از داروهای ضد افسردگی طبیعی که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته اند عبارتند از:

 

بابونه
جینسنگ
زعفران

 

با این حال، از آنجا که دانشمندان تحقیقات زیادی در زمینه این داروها  انجام نداده اند، هنوز مشخص نیست که چقدر خوب کار می کنند، اثرات جانبی طولانی مدت آنها و میزان تداخل آنها با سایر داروها چیست.

 

 

پیشگیری

 

انستیتوی ملی بهداشت روان (NIMH) اظهار داشت که افسردگی یک بیماری پیچیده است که دارای عوامل خطر ژنتیکی، روانشناختی و جامعه شناختی است.

برخی از راهکارهایی که ممکن است به کاهش خطر افسردگی کمک کند عبارتند از:

 

به دنبال درمان زودرس: صحبت با پزشک در مورد درمان زودرس می تواند از بدتر شدن افسردگی جلوگیری کند.
ورزش: ورزش ممکن است به پیشگیری و درمان افسردگی کمک کند.
به دنبال پشتیبانی اجتماعی: دوستی، حمایت از عزیزان و تعامل منظم اجتماعی ممکن است از افسردگی جلوگیری کند.
در مورد رژیمهای غذایی سالم که می تواند علائم افسردگی را کاهش و از آن ها جلوگیری کند، بیشتر بیاموزید.

 

چشم انداز

 

افسردگی چیزی بیش از احساس غم و اندوه است. این می تواند بر وضعیت کلی سلامت، روابط و توانایی یک فرد در فکر کردن یا برنامه ریزی برای آینده فرد تأثیر بگذارد.

ناامیدی که موجب افسردگی می شود نیز ممکن است باعث شود فرد فکر کند درمان به ناچار شکست خواهد خورد. با این حال، در بیشتر شرایط، درمان مؤثر است. فقط به زمان و ماندگاری نیاز دارد.

در مورد گزینه های درمانی از پزشک یا پزشک بهداشت روان سوال کنید. اگر اولین درمان موفقیت آمیز نبود، تا زمان بهبود علائم، به دنبال کمک باشید.

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

medical news today

به این مقاله امتیاز دهید