07136476172 - 09172030360 [email protected]

خواب آلودگی بیش از حد روزانه بین 10 تا 20 درصد از جمعیت آمریکا را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات نشان می دهد که این روند در حال افزایش است.  نظرسنجی خواب در سال 2020 در آمریکا نشان داد که آمریکایی ها به طور متوسط ​​سه روز در هفته احساس خواب آلودگی می کنند. در نتیجه این خواب الودگی در طی هفته، تأثیرات چشمگیری بر روحیه و سلامت جسمی دارند.

خواب آلودگی بیش از حد روزانه به خودی خود اختلال نیست. اما خواب آلودگی بیش از حد در روز موضوعی است که باید جدی گرفته شود.  با خوابالودگی روزانه، بدن شما سعی میکند به شما بگوید که خواب کافی ندارید. یا ممکن است نشانه ای هشدار دهنده در مورد یک اختلال خواب یا سایر شرایط سلامتی باشد. شناخت علائم خواب آلودگی بیش از حد در طول روز بسیار مهم است تا بتوانید علت را شناسایی و برطرف کنید.

خواب آلودگی بیش از حد روزانه چیست؟

این عارضه به عنوان مشکل در بیدار ماندن یا افزایش میل به خواب در طول روز تعریف می شود. احساس خواب آلودگی ممکن است در هنگام کم تحرکی بیشتر باشد. این حالت بخصوص در شرایطی مانند رانندگی یا نشستن در محل کار اتفاق می افتد.  احساس خواب آلودگی هر چند وقت یکبار پس از کوم خوابیدن امری طبیعی است. اما خواب آلودگی بیش از حد در روز زمانی است که این اتفاق تقریباً هر روز به مدت حداقل سه ماه رخ دهد.

خواب آلودگی بیش از حد

خواب الودگی با خستگی تفاوت دارد.

خواب آلودگی را با خستگی اشتباه نگیرید  زیرا هر دو شرایط با کمبود انرژی مشخص می شود. هردو عارضه ممکن است تحت شرایط مشابهی ایجاد شود. از جمله این شرایط مدت طولانی بیدار بودن است.  تفاوت اصلی در این است که افراد خسته ممکن است با وجود احساس خستگی قادر به خوابیدن نباشند. همچنین می توان خستگی و خواب آلودگی همزمان را تجربه کرد.

علائم و پیامدهای خواب آلودگی بیش از حد در طول روز

خواب نقش مهمی در تثبیت حافظه، بازیابی سیستم ایمنی بدن و سایر فرایندهای حیاتی دارد.  در نتیجه، کمبود خواب با کیفیت ممکن است منجر به بروز علائمی شود که بلافاصله آنها را به خواب متصل نکنید.

حتی اگر آگاهانه احساس خواب آلودگی نکنید باید به علائم حساس باشید. اگر یکی از موارد زیر را تجربه کنید ممکن است دچار خواب آلودگی بیش از حد شوید:

  • مشکل در هوشیار ماندن
  • احساس تحریک
  • مشکلات حافظه
  • سختی در تمرکز
  • اشکال در حفظ مفاهیم جدید
  • مشکل در تصمیم گیری
  • زمان واکنش کندتر
  • رفتارهای مخاطره آمیز

خواب آلودگی می تواند تأثیرات گسترده ای بر سلامتی و زندگی روزمره داشته باشد. پیامدهای خواب آلودگی در روز شامل موارد زیر است:

خواب آلودگی بیش از حد

  • افزایش خطر تصادفات اتومبیل وحوادث شغلی
  • کاهش بهره وری کار یا عملکرد تحصیلی
  • کیفیت زندگی بدتر
  • اشکال در تنظیم خلق و خو و احساسات
  • مشکلات اجتماعی و روابط

خواب آلودگی بیش از حد ممکن است برای بزرگسالان جوان، شیفت کار ها، کادر پزشکی و افرادی که زیاد رانندگی می کنند خطرناک باشد.

کمبود خواب طولانی مدت و ارتباط با بیماریهای دیگر

کمبود خواب طولانی مدت با ابتلا به دیابت، چاقی، بیماری قلبی و سایر بیماری های مزمن مرتبط است. خواب آلودگی روزانه در کودکان ممکن است رشد را تحت تأثیر قرار دهد.  در حالی که در بزرگسالان مسن، خواب آلودگی در روز خطر افتادن را افزایش می دهد.  این مشکل ممکن است یک عامل خطر برای اختلال شناختی، از دست دادن حافظه و مرگ و میر زودرس باشد.

چه عواملی باعث خواب آلودگی بیش از حد می شود؟

دلایل زیادی برای خواب آلودگی بیش از حد در روز وجود دارد. یکی از رایج ترین دلایل کمبود خواب مزمن است. این کمبود چه به دلیل طولانی بودن ساعت کاری، برنامه نامنظم، بی خوابی یا دلایل دیگر ایجاد میشود.

خواب آلودگی بیش از حد نیز می تواند ناشی از تکه تکه شدن خواب یا خواب بی کیفیت باشد اختلال پیشرفت طبیعی از مراحل خواب ممکن است نسبت ترمیمی خواب موج آرام را کاهش دهد.  سیگار کشیدن، عدم ورزش کافی و سایر عادت های زندگی نیز ممکن است کیفیت خواب را مختل کرده و باعث خواب آلودگی در روز شود.

بسیاری از افرادی که بیش از حد در طول روز خواب می بینند مشکل در خواب کافی دارند. در این موارد، خواب آلودگی ممکن است نشانه ای از بیماری زمینه ای یا اختلال خواب باشد.

اختلالات خواب

اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب، سندرم پاهای بی قرار و اختلال حرکات دوره ای اندام میتوانند مشکل زا باشند. این اختلالات به دلیل ایجاد خواب پراکنده باعث خواب الودگی روزانه میشوند.  این شرایط می تواند باعث بیدار شدن های خرد شود که جریان خواب را مختل می کند.  اگرچه ممکن است بیماران تا مراجعه به پزشک خواب از وجود این اختلالات اطلاع نداشته باشند.

سایر اختلالات خواب و بیداری مستقیماً بیشتر بر روی مکانیسم های عصبی تنظیم کننده چرخه خواب عمل می کنند. تصور می شود شرایطی مانند نارکولپسی و پرخوابی ایدیوپاتیک بر هورمون های مسئول تقویت بیداری تأثیر می گذارد. و درنتیجه باعث خواب آلودگی در طول روز می شود.

افرادی که دارای اختلالات ریتم شبانه روزی هستند، بین ساعت داخلی بدن و زمان هایی که باید بیدار شوند، قطع ارتباط می شوند. این قطع ارتباط می تواند باعث بی خوابی در هنگام تلاش برای خواب و خواب آلودگی بیش از حد در هنگام بیداری شود.

سایر شرایط سلامتی

شرایط پزشکی مزمن و اختلالات بهداشت روان اغلب با خواب آلودگی روزانه همراه است.  افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی، لوپوس، بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، سرطان، درد مزمن، چاقی و کم کاری تیروئید از آن جمله اند.

شرایط سلامتی و مشکلات خواب اغلب تأثیر دوسویه دارند. عدم خواب خوب می تواند در بهبودی تداخل ایجاد کند. و همچنین ممکن است تشخیص موارد بهداشتی مانند بیماری پارکینسون را در اولویت بعدی قرار دهد.  تحقیقات جدید نشان می دهد که تمایل به خواب آلودگی در روز حتی ممکن است یک مولفه ژنتیکی داشته باشد.

داروهایی که برای درمان شرایط سلامتی استفاده می شوند ، ممکن است باعث خواب آلودگی در روز شوند. همچنین موادی مانند الکل یا مواد مخدر میتوانند سبب این مشکل شوند.

برخی از عادات بهداشت خواب ضعیف چیست؟

داشتن برنامه خواب نامنظم

اگر شما هر شب در زمان معینی به رختخواب رفته و هر روز صبح در زمان معینی بیدار شوید حتی در روزهای تعطیل؛ کیفیت خواب شما افزایش یافته و خواب آلودگی روزانه کاهش می یابد.

مصرف قهوه یا نوشیدنی های کافئین دار به هنگام عصر و شب

کافئین می تواند بیش از 8 ساعت در برن شما باقی بماند و بر روی خواب شما و کیفیت آن تاثیر گذار است.

مصرف الکل

مصرف الکل نیز بر روی چرخه خواب شما اثرات نامطلوبی می گذارد.

مصرف قرص های خواب آور

زمانی که با کمک قرص های خواب آور به خواب می روید کیفیت خوابتان پایین تر از زمانی است بدون قرص به خواب می روید.

وسایل الکترونیکی که نور آبی تولید می کنند

مانند کامپیوتر، لپ تاپ، تلفن همراه و غیر به خصوص قبل از خوابیدن

چرت زدن طولانی به ویژه به هنگام عصر و غروب

اگر که می خواهید چرت زدن اثرات منفی بر روی خوابتان نداشته باشد بهتر از حدود نیم ساعت یا کمتر باشد.

ورزش کردن قبل از خواب

ورزش کردن دیر هنگام، به خواب رفتن را برای شما دشوار می سازد. ورزش ضربان قلب و آدرنالین را افزایش داده که می توانند بر کیفیت خواب تاثیر گذار باشند. بهتر است ورزش منظم صبح ها یا عصرها انجام شود چرا که اتفاقاً اثرات مثبتی بر روی کیفیت خواب دارد. ورزش نکردن نیز می تواند در احساس خستگی کلی و خواب آلودگی روزانه نقش داشته باشد.

چه موقع با دکتر خود درباره خواب الودگی بیش از حد روزانه صحبت کنید؟

اگر به طور مداوم احساس خستگی می کنید.  اگر خواب آلودگی بیش از حد در روز بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد. یا اگر فکر می کنید این ممکن است نشانه وجود یک اختلال اساسی باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

خواب آلودگی بیش از حد

پزشک شما آزمایشاتی را انجام می دهد.  از جمله این آزمایشات می توان به تست خواب اشاره کرد. در مورد عادت های خواب شما سوال می کند تا سعی کند دلیل خواب آلودگی شما را مشخص کند.  آنها همچنین ممکن است از شریک زندگی شما بپرسند که آیا در طول شب نفس نفس می زنید؟ خروپف می کنید؟ یا پاهایتان را حرکت می دهید؟ اگر آنها به اختلال خواب مشکوک باشند، ممکن است شما را به یک متخصص خواب معرفی کنند تا آزمایش های بیشتری انجام دهد.

روش های درمان خواب آلودگی در روز به علت بستگی دارد.  پزشک به احتمال زیاد با توصیه نکات بهداشتی در خواب شروع خواهد کرد.  و شما را به خواب با کیفیت تشویق می کند. آنها ممکن است داروهایی را که مصرف می کنید تنظیم کنند.  و همچنین با شما همکاری خواهند کرد تا یک برنامه درمانی برای اختلالات اساسی تهیه کنید، که باید در نوع خود درمان شود.

همکاران ما در انیستیتو سلامت مغز دانا آماده ارائه خدمات مرتبط هستند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

تشخیص خواب آلودگی بیش از حد

خمیازه بیش از حد: به چه معناست و با آن چه کنیم؟

به این مقاله امتیاز دهید