07136476172 - 09172030360 [email protected]

آپنه خواب مرکزی و تفاوت با آپنه انسدادی خواب با هم بشنویم:

آپنه خواب مرکزی (CSA) اختلالی است که بر تنفس در هنگام خواب تأثیر می گذارد. این مشکل متمایز از آپنه انسدادی خواب (OSA) است که بسیار رایج و شناخته شده است.

اغلب CSA با یک بیماری زمینه ای مرتبط است. تکه تکه شدن خواب، خواب آلودگی روزانه، مشکلات تفکر بر سلامت کلی بدن تأثیر میگذارد. علائم و درمان آپنه انسدادی خواب می تواند با آپنه مرکزی خواب همپوشانی داشته باشد.  CSA یک اختلال متمایز است. درک آپنه مرکزی خواب به تنهایی مهم است.

آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی چیست؟

این عارضه وضعیتی است که با مکث در تنفس مشخص می شود. به دلیل عدم تلاش تنفسی در هنگام خواب مشخص می شود. مکث در تنفس در طول شب به دلیل فعال نشدن ماهیچه های تنفسی یا عدم عملکرد مغز برای فعال شدن عضلات تنفسی است.

جهت  تنفس، مغز ما سیگنالی به دیافراگم می فرستد. و ماهیچه های قفسه سینه ما منقبض می شوند. انقباض ماهیچه های دیافراگم و قفسه سینه باعث ایجاد استنشاق می شود.  در CSA، معمولاً ارتباطی از مغز با این ماهیچه ها وجود ندارد.

تفاوت آپنه خواب مرکزی با آپنه انسدادی خواب چیست؟

قابل توجه اینکه در آپنه انسدادی خواب، فرد تلاش قابل توجهی برای تنفس انجام می دهد.اما راه تنفسی در پشت گلو مسدود شده است.  انسداد پشت گلو باعث انسداد لوله تنفسی ما می شود. که منجر به برهم خوردن تعادل اکسیژن در بدن می شود. در CSA، مشکل مسدود شدن راه هوایی نیست.   وقفه در تنفس رخ می دهد زیرا مغز و ماهیچه های کنترل کننده تنفس به درستی عمل نمی کنند. در نتیجه، هیچ تلاش طبیعی تنفسی وجود ندارد، که در تضاد آشکار با OSA است.

دو عارضه OSA و CSA شرایط جداگانه ای هستند. اما می توانند همزمان در آپنه خواب مختلط بوجود آیند.  علاوه بر این، درمان OSA با فشار مداوم مثبت راههای هوای (CPAP) ، می تواند باعث ایجاد CSA شود، و این آپنه خواب مرکزی ناشی از درمان نامیده می شود .

شیوع آپنه خواب مرکزی چقدر است؟

تعداد دقیق افراد مبتلا به CSA ناشناخته است.  تخمین زده می شود که حدود 9 درصد از افراد بالای 40 سال در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند.  اگرچه هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می دهد، اما بیشتر در مردان بالای 65 سال دیده می شود.  افرادی که ناراحتی قلبی دارند، از مواد مخدر استفاده می کنند از سکته مغزی رنج می برند با این مشکل همراه هستند. افرادی در ارتفاعات زندگی می کنند یا از CPAP استفاده می کنند. در معرض خطر بیشتری برای CSA هستند.

آپنه خواب مرکزی

انواع مختلف آپنه خواب مرکزی چیست؟

CSA به دو دسته تقسیم می شود و هر کدام از این دسته ها زیرگونه های خود را دارند.

 اول:  آپنه خواب مرکزی

دسته اولی که ما در مورد آن صحبت می کنیم، نوع هیپوونتاسیون  (Hypoventilation) است.  در این نوع آپنه خواب مرکز ، مغز در ارسال سیگنال به عضله تنفسی برای شروع تنفس ناتوان است. اغلب، دی اکسید کربن در این موارد تجمع می یابد. CSA شامل زیرگونه های زیر است:

1. مواد مخدر و CSA  :  در این نوع CSA، استفاده از مواد مخدر مانند مواد افیونی، توانایی مغز را برای شروع و تنظیم درست تنفس کاهش می دهد.

2. آپنه مرکزی خواب و ارتباط  با یک بیماری:  این نوع آپنه اغلب در نتیجه سکته مغزی، تومور یا ضربه ای که بر مغز تأثیر می گذارد، ایجاد می شود.  به طور معمول، ساقه مغز، بخشی از مغز که به کنترل تنفس کمک می کند، تحت تأثیر قرار می گیرد.

3. سندرم مادرزادی هیپوونتاسیون مرکزی (CCHS): یک بیماری ژنتیکی بسیار نادر است. این بیماری اغلب نوزادان تازه متولد شده یا کودکان بسیار کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد. کمبود سیگنال برای تنفس در هنگام بیداری و خواب وجود دارد

4. CSA به دلیل بیماری عصبی عضلانی: معمولاً در اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) یا مولتیپل اسکلروزیس مشاهده می شود. در این مورد آپنه مرکزی خواب به دلیل ضعف شدید در عضلات تنفسی ظاهر می شود.

دوم:  آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی

دسته دوم آپنه خواب مرکزی شامل هایپرانتیلاسیون (تنفس عمیق و سریع) و پس از آن مکث در تنفس است. این نوع CSA به دلیل قدم زدن ناهنجار و کنترل تنفس رخ می دهد. نوع CSA شامل زیرگونه های زیر است:

1. تنفس شاین استوکس:  تنفس شاین استوکس یک نوع CSA است که معمولاً در افراد مبتلا به بیماری های قلبی یافت می شود.  شایع ترین بیماری های قلبی مرتبط با تنفس شاین استوکس شامل نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی است.  الگوی تنفس متمایز از انواع دیگر CSA ذکر شده است و شامل نوسان تنفس های کوچک و بزرگ به دنبال مکث های طولانی تنفس می شود.

2. ارتفاع و تنفس دوره ای:  این نوع CSA می تواند مدت کوتاهی پس از صعود فرد در ارتفاع رخ دهد. مانند بالای 8000 پا، جایی که هوا دارای غلظت کمتری از اکسیژن است.  به عنوان پاسخ، تنفس فرد سریعتر و بزرگتر می شود. در هنگام خواب، این ممکن است باعث مکث در تنفس شود.

3. درمان اضطراری CSA: قبلاً به عنوان آپنه خواب پیچیده شناخته می شد. این یک نوع CSA است که پس از شروع درمان مداوم فشار مثبت راه هوایی (CPAP) برای OSA شروع می شود. در بیشتر موارد، این نسخه از CSA به خودی خود برطرف می شود.

4. آپنه خواب مرکزی ایدیوپاتیک:  ایدیوپاتیک به این معنی است که علت مشخصی ندارد.  بنابراین این نسخه از CSA بدون توضیح به راحتی قابل تشخیص رخ می دهد.

علائم آپنه خواب مرکزی چیست؟

افراد مبتلا به CSA دچار اختلال خواب می شوند. خواب آلودگی روزانه، خواب پراکنده، بیدار شدن از خواب بدون احساس طراوت، یا سردردهای صبحگاهی از این جمله علائم هستند.  این علائم کاملاً غیر اختصاصی هستند. و در صورت وجود این علائم باید برای ارزیابی بیشتر به دنبال یک پزشک متخصص خواب باشید. در برخی موارد، CSA می تواند مشخص شود زیرا شریک  فرد متوجه مکث آرام در تنفس می شود. برخلافOSA ، خروپف یک علامت رایج برای آCSA نیست.

علائم آپنه خواب انسدادی

شایع ترین علائم هشداردر آپنه‌ی انسدادی خواب عبارتند از:

  • خواب آلودگی و خستگی در روز
  • خشکی دهان و گلو در هنگام بیدار شدن از خواب
  • سردرد صبحگاهی
  • اشکال در تمرکز، فراموشی، افسردگی، تحریک پذیری
  • عرق شبانه
  • بی قراری و نا آرامی در هنگام خواب
  • مشکلات جنسی
  • خرناس کشیدن
  • بیدار شدن ناگهانی و داشتن احساسی مانند خفگی
  • مشکل بیدار شدن در صبح
  • همچنین علائم در کودکان ممکن است واضح نباشد که عبارتند از:
  • شب ادراری
  • احساس خفگی و سرازیر شدن آب از دهان
  • عرق زیاد در شب
  • اختلال در یادگیری و رفتار
  • مشکلات در مدرسه
  • ضعف یا خواب آلودگی
  • خرناس کشیدن
  • دندان قروچه کردن
  • بی قراری در رختخواب
  • وقفه یا عدم تنفس

روش تشخیص آپنه خواب مرکزی چگونه  است؟

تشخیص قطعی CSA با استفاده از پلیسومنوگرافی در آزمایشگاه خواب انجام می شود. این آزمون یک مطالعه دقیق خواب است. دراین آزمون که تنفس، تلاش تنفسی، اکسیژن، فعالیت حرکت چشم و فعالیت الکتریکی مغز را در طول یک شب اندازه گیری می کند.

درمان آپنه خواب مرکزی چیست؟

آپنه خواب مرکزی

کلید درمان آپنه خواب مرکزی، رسیدگی به مشکلات بهداشتی زمینه ای است. که باعث ایجاد این بیماری می شوند. نوع درمان CSA بستگی به دسته و زیر نوع CSA دارد.  به عنوان مثال، ممکن است اقداماتی برای کاهش نارسایی احتقانی قلب انجام شود. کسانی که از مواد افیونی یا سایر داروهای افسردگی تنفسی استفاده می کنند.  ممکن است به تدریج داروها را کاهش دهند.  اگر در ارتفاع زیاد باشد، فرد می تواند به سطح دریا بازگردد. در بسیاری از موارد، تمرکز بر مشکل همزمان می تواند تنفس غیرطبیعی را در هنگام خواب تسکین یا از بین ببرد.

ترکیبی از  درمان ها برای  آپنه خواب مرکزی

برای درمان آپنه خواب مرکزی، استفاده از دستگاه های CPAP یا BiPAP می تواند توقف تنفس را کاهش دهد. اکسیژن مکمل ممکن است به روش مشابه استفاده شود. یک دستگاه قابل کاشت را که عضلات مربوط به تنفس را تحریک می کند به عنوان درمانی برای CSA تأیید کرد.  این درمان در بهبود مطالعات تنفسی و کیفیت خواب نویدبخش بوده است. بسته به موقعیت فرد، ترکیبی از درمان ها به منظور برطرف کردن بهترین علائم استفاده شود. متخصص پزشکی خواب بهتر می تواند مزایا و عوارض جانبی گزینه های مختلف درمان آپنه مرکزی خواب را مرور کند.

کلینیک خواب شیراز (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

آپنه انسدادی خواب: چیستی، اهمیت، تشخیص و درمان

 

چرا هنگام بیدار شدن از خواب سردرد دارید؟ ارتباط آن با “آپنه انسدادی خواب” چیست؟

 

به این مقاله امتیاز دهید