07136476172 - 09172030360 [email protected]

بیماری آلزایمر

افرادی که علائم خفیف دارند اغلب ممکن است با کمک اعضای خانواده و دوستان، به کار و شرکت در فعالیت های مورد علاقه خود ادامه دهند. با این حال، بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده است. به این معنی که با گذشت زمان بدتر می شود. اینکه چقدر سریع پیشرفت می کند و چه توانایی هایی تحت تأثیر قرار می گیرد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. داروها می توانند به طور موقت به نورون های مغز کمک کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از این طریق به علائم برای مدت زمان متفاوت کمک کنند. اما آلزایمر را درمان نمی کنند.

نورون هایی که ابتدا آسیب می بینند آنهایی هستند که در قسمت هایی از مغز مسئول حافظه، زبان و تفکر هستند. در نتیجه، اولین علائم بیماری آلزایمر مشکلات حافظه، زبان و تفکر است. اگرچه این علائم برای فرد مبتلا جدید هستند. اما تصور می شود تغییرات مغزی که باعث آنها می شود 20 سال یا بیشتر قبل از شروع علائم شروع می شود.

بیماری آلزایمر با گذشت زمان

با گذشت زمان، نورون های بیشتری آسیب دیده و مناطق بیشتری از مغز تحت تاثیر قرار می گیرند. کمک بیشتر اعضای خانواده، دوستان و مراقبان حرفه ای لازم است. برای انجام فعالیت های روزمره زندگی، مانند لباس پوشیدن و حمام کردن و ایمن نگه داشتن فرد به حمایت نیاز دارد. افراد ممکن است در نتیجه چالش های فکری و حافظه ای که تجربه می کنند، در خلق و خو، رفتار یا شخصیت خود دچار تغییراتی شوند.

یکی از موضوعات مورد توجه ویژه جلوگیری از سقوط است. می تواند باعث آسیب سر، شکستگی و بستری شدن در بیمارستان شود. جلوگیری از سرگردانی یکی دیگر از موضوعات مورد توجه ویژه است. سرگردان به افرادی اطلاق می‌شود که از یک مکان خاص دور می‌شوند و نمی‌توانند مسیر خود را دوباره پیدا کنند. افراد گم می شوند و آنها را در معرض خطر آسیب جدی و مرگ قرار می دهد.

در نهایت

آسیب عصبی بیماری آلزایمر به سایر بخش‌های مغز گسترش می‌یابد. بخش هایی که عملکردهای اساسی بدن مانند راه رفتن و بلع را ممکن می‌سازد. افراد بستری می شوند. نیاز به مراقبت شبانه روزی دارند. در نهایت، بیماری آلزایمر کشنده است. مطالعات نشان می دهد که افراد 65 ساله و بالاتر به طور متوسط 4 تا 8 سال پس از تشخیص زوال عقل آلزایمر زنده می مانند. اما برخی از آنها تا 20 سال عمر می کنند.

بیماری آلزایمر یا زوال عقل؟

بسیاری از مردم تعجب می کنند که تفاوت بین بیماری آلزایمر و زوال عقل چیست. دمانس یک اصطلاح کلی برای گروه خاصی از علائم است. علائم مشخصه زوال عقل مشکلات حافظه، زبان، حل مسئله و سایر مهارت های تفکر است. دمانس دلایل مختلفی دارد. این علل منعکس کننده تغییرات خاصی در مغز هستند.

بیماری آلزایمر یکی از علل زوال عقل است. تغییرات مغزی بیماری آلزایمر شامل تجمع پروتئین های غیر طبیعی بتا آمیلوئید و فسفریله تائو و همچنین تخریب سلول های عصبی است. تغییرات مغزی ناشی از بیماری آلزایمر شایع ترین عامل ایجاد زوال عقل است.

دمانس مختلط

بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل تغییرات مغزی مرتبط با بیش از یک علت زوال عقل دارند. به این دمانس مختلط می گویند. برخی از مطالعات گزارش می‌دهند که اکثر افرادی که دچار تغییرات مغزی آلزایمر هستند، تغییرات مغزی ناشی از علت دوم زوال عقل را نیز در کالبد شکافی دارند.

یک مطالعه کالبد شکافی نشان داد که از 447 فرد مسن‌تری که تصور می‌شد در هنگام مرگ به بیماری آلزایمر مبتلا بوده‌اند، تنها 3 درصد تغییرات مغزی ناشی از بیماری آلزایمر را داشته‌اند. 15 درصد تغییرات مغزی ناشی از علل مختلف زوال عقل را داشته‌اند. 82 درصد نیز دچار تغییرات مغزی شده‌اند.

مطالعات نشان می‌دهند که دمانس مختلط یک امر عادی است. تعداد ترکیب‌های متمایز از زوال عقل مختلط زیاد است. دمانس مختلط به ویژه در سنین بالا شایع است. برای مثال، مسن‌ترین افراد، آنهایی که 85 سال یا بیشتر دارند. بیشتر از افراد کمتر از 85 سال شواهدی از دو یا چند علت زوال عقل دارند.

داشتن تغییرات مغزی آلزایمر به اضافه تغییرات مغزی نوع دیگری از زوال عقل، شانس ابتلا به علائم زوال عقل را در طول زندگی در مقایسه با فردی که به تنهایی دچار تغییرات مغزی آلزایمر است، افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است باعث طیف گسترده ای از مشکلات حافظه و تفکر شود که توسط افراد مبتلا به زوال عقل تجربه می شود.

پیوستار بیماری آلزایمر

پیشرفت بیماری آلزایمر از تغییرات مغزی غیرقابل توجه برای فرد مبتلا به تغییرات مغزی که باعث مشکلاتی در حافظه و در نهایت ناتوانی جسمی می شود، پیوستار بیماری آلزایمر نامیده می شود.

در این زنجیره، سه مرحله گسترده وجود دارد:

  • بیماری آلزایمر پیش بالینی
  • اختلال شناختی خفیف (MCI) به دلیل بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر. که به آن دمانس آلزایمر نیز می‌گویند.
  • مرحله زوال عقل آلزایمر بیشتر به زوال عقل خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

بیماری آلزایمر پیش بالینی

در این مرحله، افراد ممکن است تغییرات مغزی قابل اندازه گیری داشته باشند. که نشانه های اولیه بیماری آلزایمر (بیومارکرها) را نشان می دهد. اما هنوز علائمی مانند از دست دادن حافظه را ایجاد نکرده اند.

نمونه هایی از نشانگرهای زیستی آلزایمر عبارتند از سطوح غیر طبیعی بتا آمیلوئید. همانطور که در اسکن های توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) و در تجزیه و تحلیل مایع مغزی نخاعی (CSF) دیده می شود.

  • تغییرات در پروتئین تائو در CSF و پلاسما.
  • کاهش متابولیسم گلوکز همانطور که در PET نشان داده شده است.
  • سطوح غیرطبیعی آمیلوئید بتا

هنگامی که تغییرات اولیه بیماری آلزایمر رخ می دهد، مغز آنها را جبران می کند. افراد را قادر می سازد به عملکرد طبیعی خود ادامه دهند. اگرچه تنظیمات تحقیقاتی ابزار و تخصص لازم برای شناسایی برخی از تغییرات اولیه مغزی آلزایمر را دارند. اما تحقیقات بیشتری برای تنظیم دقیق ابزارها قبل از اینکه برای استفاده گسترده در بیمارستان ها، مطب پزشکان و سایر تنظیمات بالینی در دسترس قرار گیرند، مورد نیاز است.

توجه به این نکته مهم است که همه افرادی که شواهدی از تغییرات مغزی مرتبط با آلزایمر دارند، علائم MCI یا زوال عقل ناشی از آلزایمر را بروز نمی‌دهند. به عنوان مثال، برخی از افراد در هنگام مرگ دارای پلاک های بتا آمیلوئید هستند اما در زندگی مشکل حافظه یا تفکر نداشتند.

MCI به دلیل بیماری آلزایمر

افراد مبتلا به MCI ناشی از بیماری آلزایمر شواهد بیومارکری از تغییرات مغزی آلزایمر به همراه علائم جدید اما ظریف مانند مشکلات حافظه، زبان و تفکر دارند. این مشکلات شناختی ممکن است برای فرد، اعضای خانواده و دوستان قابل توجه باشد. اما برای دیگران نه.  ممکن است در توانایی افراد برای انجام فعالیت های روزمره تداخل نداشته باشد. مشکلات ظریف حافظه، زبان و توانایی های تفکر زمانی رخ می دهد که مغز دیگر نمی تواند آسیب و مرگ نورون های ناشی از بیماری آلزایمر را جبران کند.

چنان چه از اختلالات مربوط به حافظه رنج می برید، ما در انستیتو سلامت مغز دانا در کنارتان هستیم.

منبع: https://www.alz.org/alzheimers-dementia/Facts-Figures

وقتی یکی از عزیزانتان به آلزایمر مبتلا می شود!

بسیاری از افراد مبتلا به آلزایمر، تشخیص خود را اعلام نمی کنند!

چرا مردم بر اثر بیماری آلزایمر می میرند؟

به این مقاله امتیاز دهید