07136476172 - 09172030360 [email protected]

آلزایمر

بیماری آلزایمر (AD) یک بیماری بسیار پیچیده است که متاسفانه همیشه کشنده است. بیماری در ابتدا با از دست دادن قابل توجه حافظه و ضعف در قضاوت ظاهر می شود.

اما با گذشت زمان، تأثیر مخربی بر عملکردهای مغز که بسیاری از مردم آن را بدیهی می دانند، می گذارد. در مرحله آخر بیماری آلزایمر، تعادل و هماهنگی و همچنین عملکردهای خودمختار مانند ضربان قلب، تنفس، هضم و چرخه خواب به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند.

افرادی که آلزایمر می گیرند چقدر زنده می ماند؟

علائم بیماری آلزایمر با گذشت زمان بدتر می شود، اگرچه سرعت پیشرفت بیماری متفاوت است. به طور متوسط، یک فرد مبتلا به آلزایمر از زمان تشخیص بیماری آلزایمر 4 تا 8 سال زنده می ماند، اما بسته به عوامل دیگر می تواند تا 20 سال نیز عمر کند. تغییرات در مغز افراد مبتلا به آلزایمر سال ها قبل از هر نشانه ای از این بیماری شروع می شود. در این دوره زمانی، ممکن است سال ها طول بکشد، تا تشخیص بیماری آلزایمر داده شود. با این حال در این دوره کمون، راهکارهایی برای به تعویق انداختن علائم این بیماری وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر به کلینیک حافظه ما مراجعه بفرمایید.

آلزایمر در مراحل اولیه (خفیف)

در مراحل اولیه آلزایمر، فرد ممکن است به طور مستقل عمل کند. او هنوز هم ممکن است رانندگی کند، کار کند و بخشی از فعالیت های اجتماعی باشد. با وجود این، فرد ممکن است احساس کند که دچار نقص حافظه است، مانند فراموش کردن کلمات آشنا یا مکان اشیاء روزمره.

علائم ممکن است در این مرحله به طور گسترده آشکار نباشد، اما خانواده و دوستان نزدیک ممکن است متوجه شوند و پزشک می تواند با استفاده از ابزارهای تشخیصی خاص علائم را شناسایی کند. در این مرحله است که متخصصین مرتبط می توانند کمک کنند. برای اطلاعات بیشتر به کلینیک حافظه ما مراجعه بفرمایید.

مشکلات رایج عبارتند از:

  • پیدا کردن کلمه یا نام مناسب.
  • به خاطر سپردن اسامی هنگام معرفی افراد جدید.
  • داشتن مشکل در انجام وظایف در محیط های اجتماعی یا کاری.
  • فراموش کردن مطالبی که به تازگی خوانده شده اند.
  • گم شدن یا قرار دادن اشتباه یک شی با ارزش.
  • افزایش مشکل در برنامه ریزی یا سازماندهی

در مراحل آخر آلزایمر

بیماران قادر به انجام وظایفی نیستند که بدن آنها را زنده نگه می دارد و کار می کند. آسیب عصبی و ضعف عضلانی باعث می شود بیماران زوال عقل توانایی هماهنگی حرکات ساده را از دست بدهند.

در نهایت، آنها قادر به راه رفتن، برقراری ارتباط، کنترل مثانه و روده خود، تغذیه، جویدن و قورت دادن غذا بدون کمک قابل توجه و نظارت دقیق نیستند. مراحل بعدی بیماری آلزایمر می تواند نه تنها برای خود بیماران، بلکه برای مراقبان خانوادگی آنها هم از نظر احساسی و هم از نظر جسمی مضر باشد.

در این مرحله، اگر موضوع قبلاً مورد بحث قرار نگرفته باشد، اعضای خانواده ممکن است بخواهند مراقبت از آسایشگاه را برای عزیز خود در نظر بگیرند.

عوارض شایع بیماری آلزایمر که باعث مرگ می شود

فقدان خودآگاهی و مراقبت از خود، حبس طولانی مدت در تخت، ناتوانی در تغذیه، ناتوانی در دریافت تغذیه مناسب و کم آبی، همگی عواملی در ایجاد سایر شرایط سلامتی تهدید کننده زندگی در بیماران زوال عقل هستند. در حالی که آسیب مغزی مرتبط با آلزایمر نیروی محرکه ی زوال شناختی و ناتوانی بیمار است، این بیماری ها و شرایط ثانویه در نهایت مسئول ایجاد زوال فیزیکی و مرگ بیمار هستند.
عوارض بیماری آلزایمر معمولاً در گواهی فوت به این صورت ذکر می شود. به همین دلیل، مرگ و میر با علت اولیه آلزایمر و زوال عقل مرتبط به طور جدی کمتر گزارش شده است. این امر به ویژه از آنجایی که زوال عقل در طول سالیان متمادی به کندی پیشرفت می کند، مورد توجه قرار نمی گیرد. علاوه بر این، تعداد قابل توجهی از بیماران در زمان زنده بودن یا پس از مرگ هرگز تشخیص رسمی عصبی دریافت نمی کنند.

علت اصلی مرگ و میر در بیماران آلزایمر

معمولا علت اصلی مرگ این بیماران عفونت ثانویه، معمولاً ذات الریه است. عفونت های باکتریایی را می توان به راحتی با یک دوره آنتی بیوتیک در افراد سالم درمان کرد.
با این حال، سالمندان مبتلا به زوال عقل پیشرفته معمولاً برای مبارزه با عفونت های باکتریایی، حتی با کمک این داروها، بسیار ضعیف هستند. عفونت‌ها اغلب پس از درمان عود می‌کنند. بسیاری از بیماران یا اعضای خانواده‌شان تصمیم می‌گیرند که از گزینه‌های درمانی تهاجمی که ممکن است باعث درد و ناراحتی تنها برای یک سود کوتاه‌مدت شوند چشم‌پوشی کنند.

شرایط زیر می تواند باعث نارسایی و مرگ در سالمندان مبتلا به آلزایمر شدید شود

  • حمله قلبی
  • کم آبی و سوء تغذیه، حتی به دلیل توقف داوطلبانه خوردن و آشامیدن (VSED) یا به دلیل فرآیند مرگ طبیعی.
  • صدمات و شکستگی های ناشی از زمین خوردن
  • ترومبوآمبولی ها
  • زخم فشاری (زخم بستر)
  • سکته
  • نارسایی کلیه
  • عفونت های ریوی مانند پنومونی
  • آسپیراسیون ناشی از دیسفاژی و استنشاق ذرات غذا
  • سپسیس (اگر عفونت هایی مانند عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) و پنومونی گسترش یابد)

 

از آنجایی که این شرایط ثانویه و درمان‌های آن‌ها می‌تواند باعث اضطراب و ناراحتی زیادی شود، بسیاری از بیماران و مراقبان خانواده‌شان کیفیت زندگی را بر کمیت ترجیح می‌دهند. درنتیجه به جای اقدامات گسترده برای حفظ زندگی، مراقبت‌ در آسایشگاه ها را انتخاب می‌کنند.

این یک انتخاب سخت و کاملا شخصی برای خانواده ها است. اما باید در اسرع وقت قبل از پیشرفت بیماری آلزایمر تا جایی که بیماران دیگر نمی توانند تصمیم گیری آگاهانه در مورد مراقبت های پایان عمر خود بگیرند، مورد توجه قرار گیرد.

علائم مرگ بیماران آلزایمری

دانستن اینکه چه زمانی یک فرد مبتلا به زوال عقل به مرگ خود نزدیک می شود می تواند به مراقبت صحیح از او کمک کند. با این حال، دانستن اینکه این زمان چه زمانی است می تواند دشوار باشد. با این حال در مراحل آخر این بیماری از آنجایی که وضعیت فردی بدتر می‌شود فرد ممکن است علائم زیر را در روز های پایانی عمر خود نشان دهد، علائم مرگ بیماران آلزایمری:

  • سریعتر از قبل بی اختیاری ادراد یا مدفوع دارند
  • از دست دادن هوشیاری
  • قادر به قورت دادن نیستند
  • آشفته یا بی قرار زیاد
  • ایجاد یک الگوی تنفس نامنظم
  • در تنفسشان صدای خس خس یا تندی تنفس دارند
  • دست و پاها سرد می شوند

علائم مرگ بیماران آلزایمری

این تغییرات بخشی از فرآیند مرگ است، فردی که در مراحل آخر زوال عقل قرار دارد ممکن است علائمی داشته باشد که نشان می دهد در آستانه مرگ است، اما گاهی اوقات می تواند ماه ها با این علائم زندگی کند. این عدم اطمینان، برنامه ریزی و قرار دادن همه چیز را برای پایان زندگی یک نفر بسیار دشوار می کند. نکته مهم این است که به خاطر داشته باشید در این لحظات پایانی عمر، بیمار از آنچه در حال رخ دادن است آگاه نیست.

در این زمان متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند با استفاده از دارو اقداماتی را برای کاهش درد یا ناراحتی فرد انجام دهند.

آیا دشنام بخشی از زوال عقل است؟

پدر همسرم، هر روز از صبح تا غروب فحش می دهد. او بسیار کنترل کننده است. حتی با زوال عقل نیز شخصیتی قدرتمند دارد. او 88 سال دارد. من از اینکه او به مدت 365 روز هر روز به ما فحش می دهد خسته شده ام.
وقتی چیزی می‌خواهد یا مخصوصاً وقتی زمان غذا خوردن است، خوب و صمیمی است. وقتی آخرین لقمه به دهانش می‌رود و از روی میز بلند می‌شود، دشنام می دهد. پسرش خسته شده است و در حال حاضر در حال برنامه ریزی هستیم تا او را در اسرع وقت در یک مرکز قرار دهیم.
سطح استرس به خصوص برای من بیش از حد است. من یک سال پیش جراحی قلب سه گانه بای پس انجام دادم. 

متأسفانه، با تشخیص بیماری آلزایمر و پیشرفت بیماری، تغییر رفتار فرد به روش های غیرمنتظره و ناخواسته رایج است. یکی از شکایات و نگرانی‌های رایجی که اغلب توسط عزیزان یک بیمار زوال عقل بیان می‌شود، استفاده از الفاظ ناسزا و زشت است.

این تغییر رفتار می تواند بسیار گیج کننده و آزاردهنده باشد. به خصوص اگر این نوع کلمات هرگز از دهان بیمار زوال عقل شنیده نشده باشد. درک اینکه چرا این تغییر در رفتار معمولاً هنگام پیشرفت در مراحل بیماری آلزایمر اتفاق می‌افتد، گامی کلیدی برای پذیرش رفتار ناخواسته است.

دو نیمکره در مغز وجود دارد. سمت راست و سمت چپ، و هر دو در مهارت های زبانی نقش دارند. سمت چپ زبان رسمی را کنترل می کند. در حالی که سمت سوار مسئولیت گفتار، پوشیدن و آواز خواندن خودکار را بر عهده دارد. با بیماری آلزایمر، یک واقعیت ناگوار این است که مهارت های زبانی که توسط سمت چپ مغز کنترل می شود، قبل از آن ها که توسط سمت راست مغز کنترل می شود، از بین می روند.

به این فکر کنید که یک کودک خردسال، فحش و ناسزا یاد می گیرد

در جایی به او گفته می شود که از این کلمات استفاده نکند زیرا این کار اشتباه است. گفته می شود، صرفاً به این دلیل که شخص از گفتن کلمات با صدای بلند دست می کشد، به این معنی نیست که کلمات “ناسزا” هنوز به ذهن نمی آیند.

به عنوان مثال، کسی انگشت خود را مدام به در می کوبد. اولین کلمه ای که احتمالاً به ذهن شما می رسد یک کلمه فحش است. با این حال، به‌جای اینکه کلمه‌ای را که می‌دانید نباید بگویید، به زبان بیاورید، یک کلمه جایگزین از سمت چپ مغز خود پیدا می‌کنید. کلمه‌ای که مناسب تلقی می‌شود.

با بیماری آلزایمر، کنترل تکانه ها از بین می رود. همچنین توانایی یافتن کلمات جایگزین برای کلمات زشتی که به ذهن می رسد نیز از بین می رود. بنابراین، هنگامی که عزیز شما در جستجوی کلمه دیگری برای گفتن است، چیزی جز فحش برای درک وجود ندارد. این چیزی است که به صورت شفاهی از دهان بیمار بیرون می آید.

چنان چه از مشکلات مربوط به حافظه رنج می برید، ما در انستیتو سلامت مغز دانا در کنارتان هستیم.

منبع: Is cussing part of dementia? – AgingCare.com

Dementia, Swearing & Foul Language (dementiacarecentral.com)

Is cussing part of dementia? – AgingCare.com

آیا امواج موبایل می تواند باعث آلزایمر بسیار زودرس شود؟

 

بیماری آلزایمر در اوایل زندگی، پیش بینی زمان شروع؟

آیا ویاگرا می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد؟

به این مقاله امتیاز دهید