07136476172 - 09172030360 [email protected]

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است.  علائم آن شامل از دست دادن پیشرونده و غیرقابل برگشت حافظه، تفکر، استدلال و سایر عملکردهای مغز است. با پیشرفت بیماری به مراحل بعدی، افراد مبتلا در نهایت قادر به مراقبت مستقل از خود نیستند.  و نیاز به حمایت مراقب دارند، چه در خانه و چه در یک مرکز مراقبت طولانی مدت. آلزایمر باعث مشکلات خواب می شود که می تواند هم برای بیمار ان مبتلا به آلزایمر و هم برای مراقبین مختل کننده باشد. بیماران آلزایمر اختلالات خواب، از جمله خواب کوتاه تر یا تکه تکه، تغییر در چرخه خواب، و برخی اختلالات خواب را تجربه می کنند. ایجاد تغییرات در برنامه روزانه و عادات شبانه بیمار ممکن است این مشکلات خواب را بهبود بخشد.

چرا بیماران آلزایمر با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می کنند؟

تغییرات در کیفیت خواب و مدت زمان در سنین بالاتر شایع است. با این حال، نگرانی های خواب در افراد مبتلا به آلزایمر اغلب شدیدتر و پیچیده تر است. ممکن است یک رابطه متقابل بین مشکلات خواب و سایر علائم آلزایمر وجود داشته باشد. این بدان معناست که کم خوابی می تواند علائم دیگری مانند هذیان، بی قراری و سرگردانی را بدتر کند که به نوبه خود می تواند خواب را دشوارتر کند.

خواب کافی و صرف زمان کافی را در خواب عمیق و حرکت سریع چشم (REM) خواب لازم است در جهت حفظ خاطرات رخ می دهد. از دست دادن حافظه علامت اولیه در افراد مبتلا به آلزایمر است. و در مقایسه با افراد مسن بدون این بیماری، بیماران آلزایمر به تدریج زمان کمتری را در خواب عمیق و خواب REM می گذرانند.

افراد مبتلا به آلزایمر تغییرات چشمگیری را در چرخه خواب و بیداری خود تجربه می کنند. چرخه خواب و بیداری ساعت داخلی بدن ما است که فرآیندهای فیزیکی مربوط به بیداری و خواب را آغاز می کند. وقتی این چرخه در بیماران آلزایمر به هم بخورد، نتیجه آن نخوابیدن در شب و خواب زیاد در روز است. محققان حداقل تا حدی اختلال ریتم شبانه روزی در بیماران آلزایمر را به تغییرات سلولی در مغز ناشی از این بیماری نسبت می دهند. تولید نامنظم هورمون خواب، ملاتونین، در بیماران مبتلا به آلزایمر ممکن است نقش داشته باشد. سایر عوامل احتمالی شامل کاهش فعالیت بدنی و قرار گرفتن در معرض نور طبیعی کمتر است.

چه اختلالات خواب در بیماران آلزایمر شایع است؟

داشتن مشکل در افتادن و به خواب ماندن، زود بیدار شدن یا خواب کم کیفیت از علائم بارز بی خوابی است. که در افراد مبتلا به آلزایمر رایج است. سایر اختلالات خواب که اغلب در این جمعیت دیده می شود شامل موارد زیر است:

آپنه انسدادی خواب (OSA)

  • OSA وضعیتی است که با خروپف بلند، خفگی و سایر علائم تنفسی به دلیل انسداد راه هوایی در هنگام خواب مشخص می شود. یک مطالعه نشان داد که نیمی از بیماران مبتلا به آلزایمر در برخی مواقع به OSA مبتلا می شوند. فشار مثبت مداوم راه هوایی رایج ترین درمان برای بیماران مبتلا به OSA است. و مشخص شده است که در بیمارانی که هم OSA و هم آلزایمر دارند، باعث بهبود شناخت می شود.

سندرم پای بیقرار (RLS)

  • در RLS، افراد احساس خزیدن یا گزگز ناراحت کننده در پاها را تجربه می کنند که با حرکت دادن پاهای خود آن را کاهش می دهند. علائم در هنگام استراحت بدتر می شوند و می توانند خواب را مختل کنند. یک مطالعه نشان داد که RLS ممکن است بین دو تا شش برابر در افراد مسن دارای اختلال شناختی در مقایسه با میزان مشاهده شده  در افراد مسن سالم شایع تر باشد. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا درمان های RLS به طور گسترده در دسترس برای افراد مبتلا به آلزایمر بی خطر و موثر هستند، مورد نیاز است. با این حال، درمان پزشکی RLS نشان داده است که کیفیت خواب را بهبود می بخشد. درمان پزشکی RLS کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

اختلالات خلقی

  • بسیاری از بیماران مبتلا به زوال عقل، افسردگی و اضطراب را تجربه می کنند. و این اختلالات خلقی از عوامل موثر در مشکلات خواب هستند. علائم افسردگی و اضطراب می تواند خواب را دشوارتر کند. درمان شناختی و/یا رفتاری ممکن است علائم اختلالات خلقی و مشکلات مربوط به خواب را در افراد مبتلا به زوال عقل کاهش دهد.

علاوه بر این، “غروب آفتاب” پدیده ای رایج است که در آن افراد مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد. و باعث  افزایش علائمی مانند گیجی، اضطراب و تحریک پذیری را در اواخر روز میشود. معمولاً از زمان غروب خورشید شروع می شود و می تواند تا شب ادامه داشته باشد. و بر خواب تأثیر بگذارد. غروب خورشید ممکن است به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی و/یا به دلیل خستگی ناشی از کم خوابی باشد.

چگونه بیماران مبتلا به آلزایمر بهتر بخوابند؟

کمک به فرد مبتلا به آلزایمر می‌تواند منجر به بهبود سلامت جسمی و بهبود علائم در طول روز مانند بی‌خوابی و بی‌خوابی شود. علاوه بر درمان هر گونه اختلال خواب زمینه ای که به اختلال خواب کمک می کند. رعایت بهداشت خواب خوب می تواند به افراد مبتلا به آلزایمر کمک کند تا بهتر بخوابند. بهداشت خواب به معنای پرورش عادات خواب سالم و حفظ محیطی است که خواب با کیفیت را ارتقا می دهد. مراحل زیر را برای بهبود بهداشت خواب آزمایش کنید:

  • روال روزانه را متعادل کنید : فعالیت های محرک مانند انجام وظایف، وعده های غذایی خانوادگی، قرار ملاقات ها و ورزش را در صبح و وسط روز بگنجانید.  از تسکین دهنده فعالیت هایی مانند گوش دادن به موسیقی، خواندن با صدای بلند، و با صرف وقت با حیوانات خانگی.
  • یک برنامه خواب تنظیم کنید : خوابیدن و بیدار شدن در زمان مشخص هر روز می تواند به تنظیم ریتم شبانه روزی کمک کند.
  • از چرت زدن بپرهیزید : در صورت امکان، چرت زدن باید محدود شود. زیرا الگوهای خواب و بیداری ناکارآمد را تقویت می کند و خوابیدن و خوابیدن در شب را سخت تر می کند.

قرار گرفتن در معرض نور را در نظر داشته باشید

  • نور قوی ترین تنظیم کننده ریتم شبانه روزی است. گذراندن زمان در بیرون در نور طبیعی ممکن است به تغییر جهت ساعت داخلی کمک کند. گزینه دیگر در نظر گرفتن نور درمانی است که در برخی مطالعات نشان داده است که علائم خواب را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود می بخشد. نور درمانی شامل معرفی یک دستگاه نورپردازی تخصصی و روشن برای حداقل 30 دقیقه در طول روز است.
  • فعالیت بدنی را تشویق کنید : تلاش انرژی در طول روز می تواند به خواب شبانه کمک کند. پیاده‌روی یا انجام سایر ورزش‌ها در خارج از خانه فواید مضاعفی از فعالیت و قرار گرفتن در معرض نور دارد.
  • مدیریت زمان مصرف دارو : برخی از داروهایی که معمولاً برای بیماران مبتلا به آلزایمر ارائه می‌شوند. اگر در اواخر روز مصرف شوند، می‌توانند خواب را مختل کنند. با پزشک در مورد زمان ایده آل برای تجویز هر گونه دارو به منظور ارتقای خواب سالم صحبت کنید.
  • از توهمات جلوگیری کنید : رنگ ها و الگوهای روشن را محدود کنید، از صداهای بلند خودداری کنید و آینه ها را بپوشانید.

اجرای این رویکردها برای بهداشت خواب ممکن است برای برخی از بیماران چالش برانگیز باشد. اما شواهد نشان می دهد که چنین تلاش هایی می تواند نتیجه دهد.

آیا برای بیماران آلزایمر  ایمن است که از داروهای خواب آور استفاده می کنند؟

استفاده روتین از داروها برای درمان مشکلات خواب در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر توسط شواهد علمی فعلی پشتیبانی نمی شود. داروهای خواب آور خطرات بیشتری برای افراد مبتلا به آلزایمر دارند. آنها می توانند باعث زمین خوردن و آسیب شوند. از دست دادن حافظه و سردرگمی را افزایش دهند. و ممکن است یک اثر آرام بخش بیش از حد داشته باشند. وسایل کمک خواب معمولاً برای مواردی در نظر گرفته می‌شوند. که تمام گزینه‌های دیگر خسته شده‌اند و فقط باید تحت نظر پزشک داده شوند.

مکمل های ملاتونین

مکمل های ملاتونین به عنوان گزینه ای ممکن برای بهبود کیفیت خواب در بیماران آلزایمر مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقاتی که اثربخشی مکمل‌های ملاتونین را در افراد مبتلا به آلزایمر، نتایج متناقضی را به همراه داشته است. برخی مطالعات فواید کمی را نشان دادند. افزایش خواب شبانه تا حدود 30 دقیقه، در حالی که مطالعات دیگر هیچ فایده ای را نشان ندادند.  مکمل های ملاتونین ممکن است کناره گیری اجتماعی و افسردگی را در بیماران مبتلا به زوال عقل افزایش دهد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

چگونه نور آبی بر خواب تأثیر می گذارد?

 

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) و خواب

به این مقاله امتیاز دهید