07136476172 - 09172030360 [email protected]

ملاتونین هورمونی است که باعث خواب آلودگی می شود. بدن شما آن را به طور طبیعی تولید می کند، اما می توانید مکمل های ملاتونین را نیز خریداری کنید. در واقع، ملاتونین یکی از مهمترین و محبوب ترین تنظیم کننده خواب است. به نظر می رسد  ملاتونین به علت اثرات جانبی کمتری نسبت به داروهای خواب آور دارویی محبوب تر باشد. مکمل های ملاتونین در فرمت های مختلفی از جمله قرص ها ، آدامس ها، نوشیدنی، قرص زیر زبانی، اسپری ها و چسب روی پوست وجود دارند.

سلب مسئولیت پزشکی: محتوای این صفحه نباید به عنوان توصیه پزشکی در نظر گرفته شود. یا به عنوان توصیه ای برای هر داروی خاصی استفاده شود. همیشه قبل از مصرف هر داروی جدید یا تغییر دوز فعلی خود با پزشک خود مشورت کنید.

چسب های ملاتونین چیست؟

چسب‌های ملاتونین، چسب دهاب پوستی هستند. با یک لایه چسبنده که اجازه می‌دهد مستقیماً روی پوست اعمال شود. همانطور که می خوابید، این چسب، ملاتونین را به بدن شما می رساند.

چسب های ملاتونین چگونه کار می کنند؟

هنگامی که این چسب روی پوست شما اعمال می شود، ملاتونین را از طریق درم یا پوست وارد بدن شما می کند. بر خلاف اکثر مکمل‌های ملاتونین، که ملاتونین را به سرعت برای کمک به خوابیدن سریع‌تر به شما می‌رسانند. چسب های ملاتونین با سیستم رهش طولانی‌مدت طراحی شده‌اند که به شما کمک می‌کند مدت طولانی‌تری در خواب بمانید.

دستورالعمل‌های خاص ممکن است بر اساس چسب ملاتونین خاصی که انتخاب می‌کنید متفاوت باشد. اما معمولاً این فرآیند شامل استفاده از چسب یک ساعت قبل از خواب است. برخی از برندها توصیه می کنند ناحیه ای را انتخاب کنید که تا حد امکان راحت و بدون مو باشد. مانند ساعد، شانه، ساق پا یا بالای پای خود. با چسب بخوابید و صبح آن را بردارید. هر چسبی که پس از برداشتن چسب باقی می ماند را می توان با آب و صابون تمیز کرد.

چسب های ملاتونین برای یک بار استفاده طراحی شده اند و معمولاً در مجموعه هایی با چندین چسب ارائه می شوند.

ملاتونین چه کاری انجام می دهد؟

ملاتونین نقش کلیدی در تنظیم چرخه خواب و بیداری شما دارد. بدن در هنگام قرار گرفتن در معرض نور، تولید ملاتونین را کاهش می دهد. و زمانی که هوا تاریک است، ملاتونین بیشتری آزاد می کند. در حالت ایده آل، مغز شما از نور خورشید به عنوان تنها نشانه استفاده می کند و تولید ملاتونین را پس از غروب خورشید افزایش می دهد. اما با رواج گوشی‌های هوشمند و نورهای بیرونی، مردم در معرض نور مصنوعی قرار می‌گیرند. که مغز را فریب می‌دهد تا فکر کند هنوز در روز است. بسته به میزان قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی، مغز شما ممکن است تولید ملاتونین و در نتیجه خواب شما را به تاخیر بیاندازد.

از هر 3 نفر یک نفر به طور منظم به اندازه کافی نمی خوابد. کم خوابی بر تمام جنبه های رفاه شما تأثیر می گذارد:  جسمی، عاطفی و ذهنی. مکمل های ملاتونین ممکن است با جبران سطوح پایین ملاتونین در بدن، خواب را برای برخی افراد بهبود بخشد.

آیا چسب های ملاتونین واقعاً به شما کمک می کند که به خواب بروید؟

از آنجایی که چسب‌های ملاتونین جدیدتر از سایر انواع مکمل‌های ملاتونین هستند. مطالعات کمی میزان عملکرد آنها را بررسی کرده‌اند.

یک مطالعه نشان داد که چسب های خواب ملاتونین در کمک به حفظ خواب افراد حتی در طول روز موثر است. این ممکن است چسب های ملاتونین را برای افرادی که نوبت کاری انجام می دهند یا جت لگ را تجربه می کنند مناسب باشد. با کاهش بیداری‌های زودرس، وصله‌ها به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌داد که زمان بیشتری را در خواب مرحله 2  REM بگذرانند. مراحلی از خواب که کارگران شیفتی معمولاً بیشتر از آن غافل می‌شوند. افراد مسن که به طور طبیعی سطح ملاتونین پایین تری دارند و اغلب زودتر از آنچه می خواهند از خواب بیدار می شوند، مفید باشد.

در حالی که تحقیقات در مورد چسب های خواب هنوز جدید است. تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی ملاتونین خوراکی برای خواب انجام شده است. ملاتونین خواب افراد مبتلا به اختلالات خواب مانند سندرم فاز خواب تاخیری یا اختلال بیداری غیر 24 ساعته خواب را بهبود می بخشد. همچنین ممکن است به افراد مبتلا به بی خوابی کمک کند سریعتر به خواب بروند. و به نظر می رسد برخی از علائم جت لگ را کاهش می دهد.

چگونه چسب های ملاتونین با سایر انواع ملاتونین مقایسه می شوند؟

اثرات ملاتونین بر اساس دوز و روش تجویز متفاوت است. نوع مکمل ملاتونینی که مصرف می کنید، فراهمی زیستی آن را تعیین می کند. یا اینکه چه مقدار از شکل فعال دارو آن را وارد جریان خون شما می کند.

وقتی ملاتونین را به صورت خوراکی مصرف می کنید، مقدار قابل توجهی از طریق فرآیند متابولیسم از بین می رود. به همین دلیل است که ملاتونین خوراکی فراهمی زیستی کمتری دارد. به نظر می‌رسد که اسپری‌های بینی ملاتونین، و چسب‌ها یا اسپری‌هایی که زیر زبان می‌روند، بالاترین فراهمی زیستی را دارند. ملاتونین ترانس درمال جایی در وسط می افتد.

مکمل های خوراکی ملاتونین نیمه عمر کوتاهی دارند. این بدان معناست که آنها سریع عمل می کنند و در کمک به خوابیدن شما موثرتر هستند. اما در کمک به خواب ماندن شما سود کمتری دارند. از طرف دیگر، چسب های ملاتونین با اجازه دادن به ملاتونین از طریق پوست شما جذب می شوند. این چسب به مدت چند ساعت به ترشح ملاتونین ادامه می دهد. بنابراین برای کمک به جلوگیری از بیدار شدن زودهنگام مناسب تر است.

آیا استفاده از چسب های ملاتونین بی خطر است؟

به طور کلی، مکمل‌های خوراکی ملاتونین و همچنین چسب‌های خواب برای استفاده کوتاه‌مدت بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. عوارض جانبی احتمالی شامل سردرد، سرگیجه، تحریک پذیری، احساسات موقت افسردگی و گرفتگی معده است. ملاتونین همچنین باعث خواب آلودگی می شود. باید از رانندگی با ماشین یا کار با ماشین آلات سنگین در حالی که تحت تأثیر ملاتونین مکمل هستید، خودداری کنید.

ملاتونین ممکن است خطرات بیشتری برای افراد خاص داشته باشد، از جمله:

  • کسانی که باردار هستند، در حال شیردهی یا تلاش برای باردار شدن هستند
  • افراد مبتلا به اختلال خونریزی یا فشار خون بالا
  • کسانی افسردگی زندگی می کنند
  • مبتلایان به اختلال تشنج
  • افرادی که پیوند دریافت کرده اند

ملاتونین به عنوان مکمل در ایالات متحده طبقه بندی می شود. توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم نمی شود. بهتر است قبل از استفاده از هر نوع ملاتونین، چسب یا موارد دیگر با پزشک خود صحبت کنید. چسب‌های ملاتونین علاوه بر ملاتونین، حاوی مواد تقویت‌کننده خواب دیگری مانند سنبل الطیب، L-theanine یا GABA هستند. آنها همچنین ممکن است حاوی چسب یا موادی باشند که برای تسهیل جذب این وسایل خواب طراحی شده اند. هنگام در نظر گرفتن چسب ملاتونین، تمام مواد تشکیل دهنده را با پزشک خود بررسی کنید. و از او بپرسید که آیا باید انتظار عوارض جانبی را داشته باشید. بر اساس سابقه پزشکی شخصی یا سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید. همیشه قبل از استفاده از مکمل های ملاتونین برای اولین بار دستورالعمل ها را به طور کامل بخوانید.

آیا چسب های ملاتونین برای من مناسب هستند؟

اگر در طول شب مشکل خواب دارید، یا اگر در طول روز نیاز به خواب دارید، ممکن است چسب های ملاتونین مفید باشند. اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه چسب‌های ملاتونین با سایر انواع مکمل‌های ملاتونین متفاوت هستند، مورد نیاز است. مطالعات نشان می‌دهد که آزادسازی مداوم ملاتونین از طریق یک چسب خواب ترانس‌درمال می‌تواند به افراد کمک کند تا در خواب بمانند.

برخی افراد چسب های ملاتونین را راحت تر از مصرف مکمل های خوراکی یا استفاده از اسپری بینی می دانند. مکمل های ملاتونین بدون نسخه در دسترس هستند. ممکن است بخواهید قبل از شروع مصرف ملاتونین با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا مزایا و معایب هر قالب را بسنجید تا مناسب شما را بیابید.

 

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

بهترین روال قبل از خواب برای بزرگسالان

 

پرسشنامه STOP-Bang برای تشخیص آپنه انسدادی خواب

به این مقاله امتیاز دهید