07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

یک مطالعه اخیر نشان داده است که ممکن است تمرین دادن مغز، تأثیر ناخودآگاه ما را کاهش دهد تا از عود مصرف الکل جلوگیری کند. نتایج اولین آزمایش در این خصوص، یک برنامه تلفن هوشمند شخصی به نام “SWiPE” در جهان است.

 

Cognitive Bias Modification، نوعی آموزش مغز – رایانه، متمرکز بر آموزش مغز است تا به طور خودکار از علائم الکل جلوگیری کند، یافته ها نشان می دهد که عود زودرس و تمایل به مصرف دوباره پس از چهار جلسه، 17 درصد کاهش می یابد، در مقایسه با افرادی که “کنترل” یا (دارونما) هستند.

افراد معمولی که مشروبات الکلی مصرف می کنند نسبت به نشانه های الکل مانند مکان ها، مناظر دیدنی، بوها و موقعیت های اجتماعی “تعصب شناختی” دارند که مصرف نوشیدن مشروبات الکلی را به آنها یادآوری می کند.

وقتی این نشانه ها کمتر جلب توجه می کنند و مغز از پاداش کمتری برخوردار می شود، مغز ناخودآگاه ما تأثیر کمتری در رفتار ما دارد و فضای بیشتری برای مغز آگاه ما برای تصمیم گیری فراهم می کند.

این تحقیق در روانپزشکی JAMA منتشر شده است، در نتیجه این تحقیق محققان در حال توسعه یک برنامه تلفن هوشمند CBM به نام “SWiPE” هستند که در آن افراد می توانند از نوشیدنی های الکلی خودداری کنند. در حالی که همزمان به تصاویری از فعالیت های مثبت و سالم که می خواهند بیشتر انجام دهند، نزدیک می شوند.

“جلوگیری از عود در دوره پس از سم زدایی از الکل واقعاً مهم است، زیرا این زمانی است که افراد درگیر درمان های روانشناختی و حمایت گروه های همسالان می باشند که نشان داده شده است، به مردم کمک می کند تا از مشکلات الکل بهبود یابند.”

“در بسیاری از اوقات، افرادی که می خواهند الکل را ترک کنند یا استراحت کنند، نوعی درگیری داخلی را تجربه می کنند – آنها می دانند که عدم نوشیدن مهم است، اما در عین حال، آنها واقعاً می خواهند یک نوشیدنی بخورند.”

مغز آگاه ما این امکان را برای ما فراهم می کند تا به چیزهایی که با عدم نوشیدن الکل به دست خواهیم آورد – پس انداز پول، خواب بهتر، سلامتی بهتر، روابط بهتر – فکر کنیم و به ما این امکان را می دهد که در عوض روی برخی از کارهای مثبت و سالم تمرکز کنیم.

مشکل این است که مغز ناخودآگاه همیشه دست به کار است: “ادامه بده … می توانی یکی داشته باشی، باعث آرامش تو می شود، احساس بهتری خواهی داشت” ، حتی اگر این مزایا کاملاً درست نباشند یا فقط کوتاه مدت باشند. متأسفانه، غالباً مغز ناخودآگاه در این جنگ پیروز می شود.

“ما دوست داریم که CBM را به طور مداوم به عنوان یک مداخله کمکی در هنگام ترک، برای بهینه سازی نتایج بیمار ارائه دهیم.”

“ما می دانیم که تنها درصد کمی از افراد مبتلا به مشروبات الکلی به دنبال درمان هستند. بنابراین، داشتن مداخلات با هزینه کم، به طور گسترده در دسترس، به معنای دسترسی بیشتر افراد به آن بدون شناسایی هویت آن ها و راحت، استفاده آسان در صورت نیاز بیشتر به ابزارهای پشتیبانی، می باشد. ”

این تیم در حال بررسی امکان سنجی، مقبولیت و اثربخشی SWiPE در کاهش مصرف الکل و ولع مصرف آنها است و یافته های اولیه نشان می دهد CBM ارائه شده توسط برنامه نیز بسیار امیدوارکننده است.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Victoria Manning et al. Effect of Cognitive Bias Modification on Early Relapse Among Adults Undergoing Inpatient Alcohol Withdrawal Treatment: A Randomized Clinical Trial. JAMA Psychiatry. Published online November 4, 2020. DOI: 10.1001/jamapsychiatry.2020.3446

به این مقاله امتیاز دهید