07136476172 - 09172030360 [email protected]
  • ده ها مورد آبله میمونی در چندین کشور در اروپا گزارش شده است.  و شیوع آن از آن زمان به آمریکای شمالی و استرالیا نیز سرایت کرده است.
  • این بیماری نادر شبیه آبله است اما شدت کمتری دارد.
  • سازمان جهانی بهداشت می گوید شیوع این بیماری در درجه اول از طریق رابطه جنسی منتشر می شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در حال ردیابی “خوشه های متعدد” آبله میمونی است. که در دو هفته گذشته در کشورهایی که این بیماری به طور معمول وجود ندارد، از جمله پرتغال، اسپانیا و بریتانیا، گزارش شده است.

در 18 می، CDC تایید کرد که یک نفر در ماساچوست به این بیماری مبتلا شده است.

آنها در حال حاضر با وزارت بهداشت عمومی ایالت برای بررسی پرونده آبله میمونی در یکی از ساکنان ماساچوست که اخیراً با استفاده از وسایل حمل و نقل خصوصی به کانادا رفته است، همکاری می کنند.

در 20 می، مقامات بهداشتی نیویورک تأیید کردند که این بیماری در شهر نیویورک وجود دارد. و NBC South Florida یک “مورد احتمالی” را در شهرستان Broward، فلوریدا گزارش کرد. کانادا نیز چندین مورد را گزارش کرده است.

بلژیک اولین کشوری است که قرنطینه را اجباری کرد

بر اساس گزارش CNBC ، بلژیک اولین کشوری است که قرنطینه ۲۱ روزه را برای بیماران آبله میمونی اجباری کرده است.

بریتانیا به افرادی که در معرض خطر ابتلا به آبله میمونی هستند توصیه می کند برای کاهش خطر انتقال به مدت 21 روز خود را ایزوله کنند.

افرادی که در معرض خطر بالای عفونت قرار دارند عبارتند از:

  • قرار گرفتن مستقیم در معرض پوست زخمی یا غشاهای مخاطی با یک مورد علامت دار آبله میمونی
  • قرار گرفتن در معرض مایعات و ترشحات بدن افراد مبتلا به عفونت آبله میمونی
  • قرار گرفتن در معرض مواد بالقوه عفونی مانند لباس یا ملافه بدون استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE)

منشأ بیماری از حیوانات است

بر اساس سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آبله میمونی یک بیماری ویروسی است که منشا آن حیوانات است. و به طور معمول در مناطق جنگل های بارانی استوایی آفریقای مرکزی و غربی یافت می شود.

سازمان  بهداشت جهانی می‌گوید که آبله میمونی شبیه آبله است.   آبله یک عفونتاست  که در سال 1980 در سراسر جهان ریشه‌کن‌شده اعلام شد. همچنین آبله میمونی نسبت به آبله کمتر مسری است و باعث بیماری کمتری می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دانشمندان چندین حیوان از جمله سنجاب‌های طناب‌دار، سنجاب‌های درختی، موش‌های صحرایی گامبیایی، نخستی‌های غیرانسانی و گونه‌های دیگر را به‌عنوان حیوانات حساس به ویروس آبله میمونی شناسایی کرده‌اند.

از 21 می سازمان  بهداشت جهانی 92مورد تایید شده آزمایشگاهی و 28 مورد مشکوک به آبله میمونی از 12 کشور عضو غیر بومی ویروس آبله میمونی را، بدون مرگ و میرگزارش شده است.

با این حال، بسیاری از موارد در مورد این بیماری هنوز یک راز است.

در تاریخچه طبیعی ویروس آبله میمونی ابهام وجود دارد. و مطالعات بیشتری برای شناسایی مخزن(های) دقیق و چگونگی حفظ گردش ویروس در طبیعت مورد نیاز است.

علائم آبله میمونی

هانا نیومن ، مدیر اپیدمیولوژی در بیمارستان لنوکس هیل، گفت: . علائم اولیه شامل تب، لرز، بزرگ شدن غدد لنفاوی، دردهای عضلانی و بدن، و خستگی است.

به گفته نیومن، بارزترین علامت تاول های دردناک است.

در 1 تا 3 روز پس از شروع تب، به طور کلی جوش یا آبله ایجاد می شود. که شامل تاول ها و ضایعات دردناک است. که اغلب از صورت شروع می شود. و به سایر قسمت های بدن، به ویژه صورت، کف دست و کف پاها گسترش می یابد.

نیومن گفت اکثر موارد آبله میمونی در طول زمان برطرف می شود.

او گفت: «اما بثورات و جوش‌ها می‌توانند برای چند هفته ادامه داشته باشند. مرگ و میر بسته به سویه بین 1 تا 10 درصد تخمین زده شده است. خوشبختانه، سویه شناسایی شده در موارد بریتانیا با نرخ مرگ و میر کمتر، حدود یک درصد، مرتبط بوده است.

مشکلات پوستی:

این مشکلات معمولاً طی ۱-۳ روز پس از ظهور تب آغاز می‌شود. بثورات پوستی حدود ۹۵% موارد بر روی صورت، ۷۵% موارد بر کف دست و کف پا و ۳۰% موارد بر دستگاه تناسلی تاثیر می‌گذارد. همچنین تا حد متوسط و روبه بالا، غشای مخاطی دهان را درگیر می‌کند. متاسفانه این ویروس می‌تواند برای قرنیه چشم هم مشکلاتی را ایجاد کند و در موارد شدید باعث نابینایی شود.

علائم پوستی آبله میمونی شدت‌های مختلفی دارد. یعنی آن‌ها می‌توانند ضایعات سطحی یا کمی برجسته‌تر را ایجاد کنند. عوارض آبله میمونی می‌تواند شامل عفونت‌های ثانویه، برونکوپنومونی، سپسیس، آنسفالیت و عفونت قرنیه باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر آبله میمونی هستند؟

نیومن گفت که عوامل خطر آبله میمونی شامل تماس با حیوانات زنده یا مرده، مصرف گوشت شکار وحشی یا تماس نزدیک با فرد مبتلا است.

او خاطرنشان کرد: «بیماری شدید و مرگ و میر در میان کودکان، بزرگسالان جوان و افراد دارای نقص ایمنی بیشتر است.»

وی افزود که مواردی بدون سفر به مناطقی که این بیماری در شیوع کنونی ایجاد شده است، وجود داشته است. و «تصور می‌رود که انتقال از طریق رابطه جنسی ممکن است نقشی داشته باشد».

او تأکید کرد: «در حالی که گرایش جنسی، به‌ویژه آنهایی که خود را همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا یا مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، مشخص شده است که در این شیوع خاص مشترک است”.  توجه به این نکته ضروری است که هر کسی با تماس نزدیک ممکن است به این ویروس مبتلا شود.

درمان آبله میمونی

نیومن گفت که هیچ درمان ویژه ای برای آبله میمونی وجود ندارد. اما داروهای ضد ویروسی و ایمونوگلوبولین ها استفاده از آبله در این بیماری موثر است. واکسن آبله حدود 85 درصد در پیشگیری از آبله میمونی موثر است.

“در حال حاضر ” واکسیناسیون حلقه ای نیومن گفت: «راهبردهایی برای واکسینه کردن تماس‌های نزدیک موارد تایید شده در تلاش برای قطع انتقال وجود دارد.  به دلیل ترس از استفاده از آبله به عنوان سلاح زیستی، در واقع در ایالات متحده، در صورت نیاز، واکسن خوبی در دسترس است.»

وی خاطرنشان کرد که روش انتقال این ویروس نسبت به ویروسی که دارای اجزای آئروسل‌سازی مانند سرخک یا کووید-19 است، بسیار آسان‌تر است.

نیومن افزود که راهبردهای پیشگیری از بیماری در پاسخ به کووید-19 نیز می تواند در برابر آبله میمونی کمک کند.

نیومن گفت: “از جمله فاصله گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک، افزایش تهویه هوا و ماندن در خانه در صورت بیماری و بهداشت دست نیز بسیار مهم است. زیرا این یک ویروس  موثر بر DNA است.”

نیازی به وحشت نیست

به گفته دکتر الکس لی ، معاون افسر ارشد پزشکی، LA Care Health Plan، نیازی به هراس نیست.

لی گفت که مقامات CDC به او و همکارانش اطلاع داده اند که در حال حاضر در حال تلاش برای تعیین چگونگی ابتلا به آبله میمونی هستند.

لی توصیه می کند که هرکسی که علائمی شبیه آبله مرغان دارد، با افراد علامت دار تماس داشته یا اخیراً به آفریقا سفر کرده است، باید با متخصص مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرد.

خلاصه

به گفته مقامات بهداشتی، موارد ابتلا به آبله میمونی که مشابه آبله اما شدت کمتری دارد، رو به افزایش است.

کارشناسان می گویند آبله میمونی از طریق تماس با مایعات بدن حاوی ویروس به جای از طریق هوا مانند سرخک یا COVID-19 منتقل می شود.

آنها همچنین می گویند که نیازی به وحشت نیست. زیرا واکسن ها و درمان های ضد آبله تا حدودی در برابر عفونت موثر هستند.  همانطور که استراتژی های مورد استفاده در برابر COVID-19 مانند فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت خوب دست ها نیز موثر است.

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

کرونا، آبله میمون! در مواجهه با اخبار نگران کننده بهترین واکنش چیست؟

اضطراب مزمن می‌تواند از عوارض طولانی مدت کرونا باشد

به این مقاله امتیاز دهید