07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه (مواجهه با اخبار نگران کننده)

خواندن اخبار در بهترین زمان ممکن است استرس زا باشد. هنگامی که اخبار نگران کننده است، بسیاری از ما اضطراب زیادی را تجربه می کنیم. به حدی که در مقابله با آن به مشکل بر می خوریم. پس چگونه می توانیم (به طور منطقی) بدون اضطراب بمانیم؟ در حالی که رسانه ها با عناوینی که ما را به وحشت می اندازند بمباران می کنند؟

بنابراین، اگر چیزی که به نظر می‌رسد یک چرخه دائمی از اخبار منفی در همه رسانه‌ها شما را ناامید می‌کند و در رفاه شما اختلال ایجاد می‌کند، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ در این مقاله ما به نکاتی برای مقابله با نوع خاصی از اضطراب که از خواندن اخبار ناشی می شود نگاه می کنیم.

شاید به نظر برسد که وارد عصر اخبار بد شده ایم.

در چند سال گذشته، روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های خبری هر روز تیترهای پر استرسی را منتشر کرده‌اند. اخباری در مورد جنگ‌ها و ناآرامی‌های مدنی. بلایای زیست‌محیطی قریب‌الوقوع، اقتصادهای در حال شکست، و رویدادهای خشن و غم‌انگیز محلی وجود دارد.

 چرا اعتراف نکنیم؟  گاهی اوقات در نهایت اخباری را برجسته می کنیم که می تواند استرس زا باشد. در حالی که قصد ما مثبت است. هدف هشدار دادن به خوانندگان در مورد خطرات احتمالی سلامتی و توانمندسازی مخاطبان برای اجتناب از آنها است. اما ممکن است محتوای ما گاهی منجر به نگرانی و اضطراب شود.

اختلال استرس مربوط به تیترهای اخبار نگران کننده

اضطراب مرتبط با چرخه اخبار نگران کننده احتمالاً قرن هاست وجود داشته است. به ویژه در سال 2016 آشکار شد، سالی که مملو از رویدادهای جهانی بود که جوامع را چند قطبی کرد.

مردم شروع به گزارش تنش و اضطراب کردند که ناشی از احساس بمباران سرفصل‌های اخبار نگران‌کننده بود. برخی از درمانگران این موضوع را به عنوان پدیده خاص خود توصیف کردند.

به عنوان مثال

استیون استوسنی، درمانگر، در یک مقاله نظری برای واشنگتن پست از آن به عنوان “اختلال استرس تیترها” یاد می کند. او تجربه شخصی خود را با مراجعانی که چرخه اخبار طاقت‌فرسا باعث ایجاد احساسات شدید نگرانی و درماندگی می‌شد، توصیف می‌کند.  گزارش می‌دهد که این امر به‌ویژه بر مراجعین زن تأثیر گذاشته است.

مشاهدات استوسنی ممکن است دقیق باشد. طبق مطالعه‌ای که در سال 2012 انجام شد، زنان بهتر از مردان در به خاطر سپردن اخبار منفی برای مدت طولانی‌تری عمل می‌کنند. نویسندگان این مطالعه نتیجه می‌گیرند که آنها همچنین واکنش‌های فیزیولوژیکی پایدارتری نسبت به استرس ناشی از چنین اخباری دارند.

«بسیاری احساس می‌کنند که شخصاً بی‌ارزش، طرد شده، دیده نشده، ناشنیده و ناامن هستند. استوسنی می نویسد که آنها احساس پیشگویی و بی اعتمادی نسبت به آینده را گزارش می دهند.

نظرسنجی انجام شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) نشان داد:

بین آگوست 2016 تا ژانویه 2017، مردم ایالات متحده میانگین کلی افزایش سطح استرس را از 4.8 به 5.1 گزارش کردند. مقیاسی که در آن 1 به معنای کم یا بدون استرس و 10 به معنای استرس است.

سطح استرس بسیار بالا به گفته محققان، از زمانی که انجمن برای اولین بار انجام این نظرسنجی ها را آغاز کرد، اولین افزایش قابل توجه در سطح متوسط ​​استرس در دهه است.

گزارش APA در سال 2019 در مورد سطح استرس در جمعیت ایالات متحده تفاوت زیادی در مقایسه با سال های گذشته پیدا نکرد. به جز در یک مورد: پاسخ دهندگان گفتند که به طور مشخص نگرانی بیشتری در مورد موضوعات خاص احساس می کنند.

بر اساس آخرین داده های نظرسنجی از این گزارش:

بزرگسالان در ایالات متحده بیشترین میزان استرس را در مورد سیاست، مراقبت های بهداشتی و تیراندازی های دسته جمعی تجربه کردند. در همین حال، تغییرات آب و هوایی و آزار جنسی قابل توجه بودند.  موضوعات دیگری که اغلب در اخبار به آن پرداخته می شود. اینها نیز در سال 2019 به میزان قابل توجهی نسبت به سال 2018 استرس بیشتری ایجاد کرد.

نویسندگان این گزارش دریافتند

«بیش از 7 نفر از هر 10 بزرگسال (72 درصد) با این جمله موافق هستند. اینکه «رسانه‌ها چیزهای کوچک را بزرگ جلوه می دهند». در عین حال بیش از نیمی (54 درصد) می‌گویند که می‌خواهند از اخبار مطلع بمانند، اما پیروی از آن باعث استرس آنها می شود.»

گروه‌های سنی مختلف سطوح مختلفی از استرس را گزارش کردند که آن‌ها را به رسانه‌های خبری نسبت می‌دهند. به طوری که افراد در سن 30 سالگی و کمتر اذعان داشتند که از چرخه اخبار ناراحت هستند.

نویسندگان همچنین اضافه می‌کنند که بسیاری از مردم با اجتناب از اخبار، با این موضوع مقابله می‌کنند. آنها می نویسند: “نزدیک به 2 نفر از هر 5 بزرگسال (39٪) گزارش می دهند که در طول سال گذشته اقداماتی را برای کاهش مواجهه با اخبار انجام داده اند.

کمی از اخبار نگران کننده فاصله بگیرید.

هنگامی که با اضطراب در مورد چیزی که شبیه یک چرخه دائمی اخبار منفی است، مواجه می شوید، بهترین رویکرد ممکن است کناره گیری و فاصله گرفتن از این گزارش ها، حداقل برای مدتی باشد.

برای برخی، عصبانیت، نا امیدی و احساس ناتوانی که می‌تواند ناشی از قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار استرس‌زا باشد، واقعاً می‌تواند مانع کارآمدی روزانه باشد. فردی می گفت با اختلال استرس پس از سانحه پیچیده (PTSD) زندگی می کرده است. برای او، فاصله گرفتن از اخبار تنها راه مقابله با اضطراب ناشی از اخبار بود.

او به ما گفت: «من اضطراب شدید خبری دارم. من یک دهه پیش متوجه شدم که تنها راه برای کنار آمدن با سلامت روانم این است که اخبار را نخوانم یا اخبار را در [تلویزیون] تماشا نکنم.

این بدان معناست که من به ندرت می‌دانم که در دنیا چه می‌گذرد. وقتی می‌شنوم مردم در اطرافم صحبت می‌کنند، احساس بدی دارم. اما این بدان معناست که می‌توانم صبح‌ها از رختخواب بلند شوم».

تغییر به فعالیت های دیگر نیز ممکن است کمک کند.

تغییر ذهن شما را برای مدتی از سناریوهای منفی دور میکند. به تنظیم احساسات و ایجاد ارتباطات مثبت نیز کمک می کند. یکی دیگر از افراد در مورد اضطراب مربوط به اخبار خود صحبت کرده است. توضیح می دهد: «این بسیار مهم است که گاهی اوقات عقب نشینی کنید و دوباره خود را شارژ کنید“.

راه حل من برای اضطراب مبتنی بر اخبار مانند هر اضطرابی است که احساس می کنم باید به طبیعت بروم، چند کتاب بخوانم، در برخی گفتگوهای رو در رو شرکت کنم و برای مدتی از صفحه نمایش دوری کنم”.  او اضافه می کند: همانطور که تحقیقات نشان داده است، مطالعه همچنین می تواند به کاهش استرس کمک کند. ورزش، گوش دادن به موسیقی و تمرین مدیتیشن موارد موثر دیگر هستند.

روی چیزی که می توانید حل کنید تمرکز کنید.

به‌جای کنار گذاشتن اخبار، یکی از راه‌های مقابله با اضطراب ناشی از اخبار، تمرکز بر مسائلی است که می‌توانید به حل آن‌ها کمک کنید. به عنوان مثال، اخبار نگران کننده جهان، در مورد اعمال خشونت آمیز یا تأثیر یک طوفان ویرانگر، می تواند باعث شود مردم احساس ناتوانی و شکست کنند.

اما هر کسی می‌تواند کاری کوچک برای بهتر کردن جهان انجام دهد. با کمک به تغییرات مثبت در جوامع، خانواده‌ها یا حتی خودشان می توانند قدمی موثر بردارند. یکی از خوانندگان گفت که قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار بد باعث می‌شود که او بخواهد وارد عمل شود.

او به ما گفت: «پس از تابستانی با اخبار بد، احساس درماندگی و بی‌فایده بودن می‌کردم. بنابراین به یک گروه کوچک اما پرشور پیوستم. می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. اما عقب‌نشینی باعث می‌شود احساس کنم که به دیگران اجازه می‌دهم آینده‌ام را برای من تعیین کنند».

یکی دیگر از خوانندگان رویکرد مشابهی را در پیش گرفت. دریافت که تصمیم گیری آگاهانه برای دور شدن از اخبار و شروع تمرکز بر تغییرات مثبت در زندگی خود می تواند احساس قدرت کند. به کاهش اضطراب کمک کند. “به نظر می رسد که اخبار به طور فزاینده ای باعث نگرانی من می شود. این خواننده به ما می‌گوید: «به‌خصوص فکر می‌کردم که بچه‌هایم را در چه دنیایی می‌آورم، واقعاً من را ناراحت می‌کرد.

جستجوی اخبار مثبت نه اخبار نگران کننده

زمانی که احساس می کنیم رگباری از اخبار بد می تواند به راحتی به دست ما برسد، گاهی اوقات باید برای یافتن اخبار مثبت تلاش کنیم. این می تواند به مقابله با اضطراب مرتبط با اخبار کمک کند.

در حالی که ممکن است احساس کنیم این وظیفه ماست که بفهمیم چه چیزی در دنیا اشتباه است تا بتوانیم راهی برای رفع آن پیدا کنیم. همچنین بسیار مهم است که بفهمیم چه چیزی خوب پیش می رود. تا احساس انگیزه و امیدواری کنیم.

محققان دانشگاه ساسکس، در برایتون، بریتانیا، نشان داده‌اند که وقتی اخبار منفی را تماشا، می‌خوانیم یا گوش می‌دهیم، می‌تواند تمایل ما را به نگرانی در مورد مسائل و سناریوهای فاجعه‌آمیز  تشدید کند. یعنی نگرانی در مورد زندگی خودمان – حتی اگر هیچ ارتباط آشکاری با موضوعات خبری نداشته باشند- افزایش می یابد.

نتایج مطالعه [ما] نشان می‌دهد:

تماشای یک برنامه خبری با ظرفیت منفی، میزان خلق و خوی مضطرب و غمگین خود گزارش‌شده را افزایش می‌دهد. متعاقباً منجر به افزایش فاجعه‌سازی نگرانی‌های شخصی می‌شود. به همین دلیل است متخصصان می گویند: ما به روزنامه نگاری سازنده تری نیاز داریم.

 این اصطلاح را برای توصیف نوعی از روزنامه‌نگاری ابداع کردند که بیشتر بر راه‌حل‌های ممکن برای مشکلات جاری و ارائه «طرف مقابل» تمرکز می‌کند. نه اینکه فقط بر خود مشکلات تمرکز کند.  “روزنامه نگاری سازنده به دنبال متعادل کردن تصویر کج از جهان است که توسط روزنامه نگاری خبری کلاسیک تولید می شود. و اخلاق روزنامه نگاری سنتی را تقویت می کند”.

چنان چه دچار استرس و اضطراب بیش از جد هستید، ما در انستیتو سلامت مغز دانا در کنارتان هستیم.

 

منبع: How to cope if the news is making you anxious (medicalnewstoday.com)

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

آیا سایکوپتی قابل درمان است؟

ایجاد تعادل بین کار و فرزندپروری و مدرسه: نکات تاکتیکی و عاطفی برای والدین

به این مقاله امتیاز دهید