07136476172 - 09172030360 [email protected]

بطن های مغز ما حفره های به هم پیوسته ای هستند که مایع نخاعی را تولید، توزیع، حرکت و ذخیره می کنند. هنگامی که ضایعات در امتداد این بطن ها ایجاد می شوند، اشکال انگشت مانندی ایجاد می کنند که در MRI قابل مشاهده است. این اشکال را انگشتان داوسون می نامند. این بیماری به نام دکتر جیمز داوسون، آسیب شناس اسکاتلندی که اولین بار این ضایعات کشیده را در اوایل قرن بیستم شناسایی کرد، نامگذاری شد.

انگشتان داوسون اغلب به بیماری ام اس مرتبط هستند. با این حال، شرایط عصبی دیگری وجود دارد که این ضایعات ممکن است دیده شوند.

این مقاله به بررسی نحوه ظاهر انگشتان داوسون در MRI، ارتباط آنها با مولتیپل اسکلروزیس و سایر اختلالات عصبی که وجود آنها ممکن است نشان دهنده آن بیماری باشد را بحث میکند.

انگشتان داوسون

انگشتان داوسون در ام آر آی چگونه به نظر می رسند؟

در یک MRI، انگشتان داوسون مانند شکل‌های سفید روشن و کشیده به نظر می‌رسند که در زوایای قائم از بطن‌های مغز امتداد دارند. اندازه ضایعات بسته به میزان پیشرفته بودن شرایط متفاوت است.

علامت انگشتان داوسون یک یافته نسبتا تشخیصی در بیماری MS یا مالتیپل اسکلروزیس می باشد.
ام اس یک بیماری اتو ایمیون با تخریب میلین نورون های سیستم عصبی مرکزی می باشد.

شیوع بیماری ارتباط زیادی با منطقه جغرافیایی داشته ودر نواحی دور از خط استوا از جمله کانادا،اروپا و روسیه شیوع بیشتری دارد،شیوع بیماری در ایالات متحده ۹۰ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر می باشد.

علایم بیماری برای نخستین بار در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی دیده می شود و می تواند خود را به صورت دوبینی،ضعف عضلانی،ضعف بینایی،بی اختیاری ادراری مدفوعی و… نشان دهد.

از جمله تصویر برداری های تشخیصی برای ام اس،MRI می باشد و یک یافته شایع در بیماران ام اسی تجمع پلاک های هایپر سیگنال در پیرامون بطن های مغزی و کارپوس کالوزوم می باشد که نمای انگشت های دست به خود می گیرند.

درمان MS در مرحله حمله بیماری پالس کورتون می باشد، و در موارد پیشگیری از تکرار حملات داروی اینترفرون ها می باشد.

ارتباط بین انگشتان داوسون و ام اس چیست؟

رشته های عصبی در مغز و نخاع شما در یک پوشش محافظ از لیپیدها و پروتئین ها به نام “غلاف میلین” پیچیده شده اند. اگر مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) هستید، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بافت های سالم اطراف سیستم عصبی مرکزی حمله می کند و باعث التهاب می شود که به میلین آسیب می رساند.

ضایعات – که به آنها “پلاک” نیز گفته می شود – در نواحی آسیب دیده میلین ایجاد می شوند. این ضایعات جریان سیگنال ها را در امتداد مسیرهای عصبی مختل می کنند و در توانایی اعصاب برای برقراری ارتباط و عملکرد اختلال ایجاد می کنند.

با پیشرفت ام اس، آسیب اضافی به غلاف میلین باعث ایجاد ضایعات بیشتری می شود. این به نوبه خود باعث اختلال بیشتر در حرکت سیگنال در طول اعصاب شما می شود. علائم ام اس بستگی به این دارد که چه رشته های عصبی بیشتر تحت تأثیر این آسیب قرار می گیرند.

تشخیص و پیگیری پیشرفت ام اس

آزمایش‌های تصویربرداری، مانند اسکن MRI، اغلب برای تشخیص و نظارت بر پیشرفت مولتیپل اسکلروزیس استفاده می‌شوند. تصاویری که در اسکن MRI مشاهده می شود، نمایش بصری آسیب به رشته های عصبی را ارائه می دهد.

در حالی که انگشتان داوسون یک یافته مکرر در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس است، شرایط دیگری نیز وجود دارد که این نوع تصویربرداری نیز می تواند ظاهر شود.

هنگام تشخیص ام اس، پزشکان از آزمایش های دیگری مانند معاینات عصبی و آزمایش مایع مغزی نخاعی برای رد سایر بیماری هایی که ممکن است علائم مشابهی داشته باشند، استفاده می کنند.

آسیب سلول های عصبی در ام اس

انگشتان داوسون نشانه چه دستورات عصبی دیگری هستند؟

همه افرادی که انگشت داوسون دارند مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس نیستند، اما این علائم انگشت مانند در تصویربرداری مغز معمولاً نشانه اصلی ومهم برای معاینه اضافی در تائید تشخیص ام اس هستند.

مولتیپل اسکلروزیس اغلب علت مشاهده این تصاویر در MRI است، اما شرایط دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به آن‌ها مرتبط بود. این شامل:

افرادی که انگشت داوسون در MRI آنها ظاهر می شود – چه مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس تشخیص داده شده باشند یا نه – همچنین به نظر می رسد در معرض خطر بیشتری از شرایطی مانند:

  • میکروبلیدهای مغزی
  • دمیلیناسیون ماده سفید
  • التهاب
  • آتروفی مغز

انگشتان داوسون

سوالات متداول در مورد انگشتان داوسون و ام اس

آیا انگشتان داوسون هرگز از بین می روند؟

این امکان وجود دارد که ضایعات مغزی از بین بروند، به خصوص اگر در اثر آسیب مغزی ایجاد شده باشند.

در افراد مبتلا به ام اس، میلین در نواحی آسیب دیده توسط خود بدن تا حدودی قابل ترمیم است. این امر به عنوان ” میلین مجدد نامگذاری میشود.   با این حال، ترمیم میلین کامل نیست.  ممکن است برخی از عملکردها را باز یابید.

چند درصد از افراد مبتلا به ام اس انگشت داوسون دارند؟

مطالعه  ای در سال2014  نشان داد که انگشتان داوسون در اکثریت (بین 77.5 تا 82.5 درصد) – اما نه همه – از شرکت کنندگان مبتلا به ام اس رخ داده است.

با توجه به مرکز شپرد، تقریباً پنج درصد از افراد مبتلا به ام اس تایید شده در ابتدا ضایعات مغزی ندارند.

آیا می توان از ایجاد ضایعات ام اس در مغز یا نخاع جلوگیری کرد یا آن را کند کرد؟

بله. داروهای نسل جدید برای ام اس برای کاهش سرعت آسیب میلین طراحی شده اند. با پزشک خود در مورد درمان های اصلاح کننده بیماری (DMT) که برای درمان ام اس استفاده می شود صحبت کنید.

پزشک شما همچنین می‌تواند شما را به کارآزمایی‌های بالینی معرفی کند که در حال آزمایش درمان‌های جدید مانند ایبودیلاست، کلماستین فومارات و پیوند سلول‌های بنیادی خونساز (HSCT) هستند.

آیا محل ضایعات مغزی می تواند تعیین کند که چه علائم عصبی را تجربه خواهید کرد؟

بله. علائم مشخص مختص جایی از مغز  است که ضایعات مغزی پیدا می شوند:

لوب جلولوب تمپوراللوب جداریلوب پس سری
از دست دادن بویاییتغییرات عاطفی و رفتاریاز دست دادن مهارت های ارتباطیبینایی تغییر می کند
اختلال در گفتارمشکلات بویایی، چشایی و شنواییناتوانی در شناسایی اشیاء در دست
از دست دادن فعالیت حرکتیمشکلات بیناییتضعیف مهارت های زبانی
تغییرات رفتاریفراموشی، ناتوانی در تمرکز

انگشتان داوسون

ام اس چگونه روی انگشتان شما تاثیر می گذارد؟

یکی از علائم اولیه ام اس از دست دادن مهارت – اغلب با درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن – در دست ها و انگشتان است. مهارت‌های حرکتی ظریف مانند مهارت‌هایی که برای نوشتن، غذا خوردن با ظروف یا برداشتن اشیاء استفاده می‌شود، با پیشرفت شرایط دشوارتر می‌شوند.

با این حال، اصطلاح “انگشتان داوسون” اصطلاحی برای ضایعات در مغز است. این به از دست دادن هماهنگی انگشتان در ام اس اشاره نمی کند.

خلاصه

انگشتان داوسون یک علامت نیست، بلکه نشانه ای از درجاتی از بیماری عصبی است. اگرچه انگشتان داوسون اغلب در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس ظاهر می شود، اما در همه موارد ام اس دیده نمی شود و افراد مبتلا به سایر بیماری ها نیز ممکن است این آسیب را داشته باشند.

پزشک شما ممکن است مطالعات تصویربرداری از مغز شما را برای کمک به تشخیص انواع بیماری های عصبی انجام دهد.

یافتن انگشتان داوسون در MRI می تواند منجر به مشکوک شدن به تشخیص ام اس شود، اما آزمایشات و معاینات دیگر باید در تشخیص نهایی لحاظ شوند.

واحد ارزیابی و تشخیص

 

 

به این مقاله امتیاز دهید