07136476172 - 09172030360 [email protected]

مولتیپل اسکلروزیس می تواند به اعصاب منتهی به چشم آسیب برساند و در نتیجه التهاب عصب بینایی یا نوریت بینایی ایجاد شود. علائم نوریت اپتیک شامل مشکلات بینایی، چشم های دردناک و از دست دادن موقت بینایی است. مولتیپل اسکلروزیس (MS) می تواند باعث التهاب و آسیب به غلاف میلین در عصب بینایی شود. عصب بینایی جایی است که فیبرهای عصبی هنگام خروج از پشت کره چشم در یک عصب کنار هم قرار می گیرند.

این آسیب التهاب عصب بینایی  یا نوریت بینایی نامیده می شود. اگرچه علائم نوریت بینایی با گذشت زمان کاهش می یابد، برخی از افراد ممکن است از درمان های مختلف نیز بهره مند شوند.

اختلالات بینایی یکی از شایع ترین علائمی است که افراد مبتلا به ام اس دارند. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که نوریت بینایی در حدود 15-20٪  از افراد مبتلا به این بیماری اولین علامت ام اس است

در این مقاله به ارتباط بین ام اس و نوریت بینایی به همراه علائم، علل، درمان و تشخیص آن می پردازیم.

التهاب عصب بینایی و ام اس

حمله به عصب بینایی

ام اس یک بیماری مزمن است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به غلاف محافظ میلین که سلول های عصبی را احاطه کرده است، حمله میکند. این حملات به این سلول ها آسیب می رساند و باعث التهاب و زخم دائمی در مغز، نخاع و سایر اعصاب می شود.

در ام اس، نوریت بینایی زمانی رخ می دهد که سلول های ایمنی به غلاف میلین سالم و محافظی که عصب بینایی را احاطه کرده است، حمله می کنند و آنها را با سلول های مهاجم اشتباه می گیرند. این باعث تورم میلین می شود که می تواند منجر به آسیب عصب بینایی شود.

تورم و التهاب عصب، سیگنال‌های الکتریکی بین چشم و مغز را مختل می‌کند و باعث اختلالات بینایی می‌شود که می‌تواند شامل دوبینی، تاری دید یا نقطه کور یا نقطه خالی در مرکز بینایی باشد.

متخصصان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا نوریت اپتیک یا ام اس رخ می دهد. اگرچه تحقیقات جدید با هدف بررسی عوامل ژنتیکی و محیطی پشت این بیماری است در حال انجام است.

آیا طب سوزنی ممکن است علائم ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) را تسکین دهد؟

علائم

ام اس یک بیماری پیچیده است که افراد را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل، افراد مبتلا به نوریت بینایی ناشی از ام اس ممکن است تجربیات متفاوتی داشته باشند.

علائم نوریت بینایی معمولاً به سرعت، بین چند ساعت تا چند روز ایجاد می شود. بزرگسالان معمولا علائم را فقط در یک چشم تجربه می کنند، اما حملات شدید می تواند هر دو چشم را تحت تاثیر قرار دهد. علایم به مرور زمان به تدریج ناپدید می شوند، اما برخی از افراد ممکن است پس از یک دوره نوریت بینایی دچار مشکلات بینایی طولانی مدت شوند.

علایم نوریت بینایی عبارتند از :

  • تاری دید
  • درد چشم، به خصوص هنگام حرکت دادن چشم
  • درد مبهم و دردناک پشت چشم
  • مشکل در دیدن کناره میدان دید
  • دید کم رنگ
  • درک نورهای چشمک زن که به عنوان فتوپسی شناخته می شود
  • کاهش دید رنگ یا خاکستری شدن رنگ
  • یک نقطه کور یا نقطه خالی در مرکز بینایی
  • از دست دادن نسبی بینایی، که ممکن است بعد از ورزش یا در صورت افزایش دمای هوا یا بدن بدتر شود
  • از دست دادن موقت بینایی نیز ممکن است اما کمتر رایج است.

علائم التهاب عصب بینایی یا نوریت اپتیک به صورت دوره ای شعله ور می شوند و برای مدت کوتاهی قبل از بهبودی بدتر می شوند. علائم همچنین ممکن است در پاسخ به دمای گرم یا سرد شعله ور شوند.

در بسیاری از موارد، بدون درمان خاصی، علائم خود به خود از بین می روند. در برخی موارد، پزشکان همچنان ممکن است درمان هایی را اگر علائم شدید باشد، توصیه کنند، مانند.

درمان ها

علائم التهاب عصب بینایی یا نوریت بینایی معمولاً بدون درمان پزشکی در تعداد کمی هفته ها یا ماه ها بعد برطرف می شود. با این حال، ادامه مصرف منظم داروهای تعدیل کننده بیماری ام اس می تواند کمک کننده باشد.

درمان استروئیدی داخل وریدی یا خوراکی ممکن است به تسریع روند بهبودی کمک کند. پزشک  ممکن است  اگر نوریت بینایی هر دو چشم را تحت تأثیر قرار دهد یا علائم شدید باشد درمان استروئیدی را توصیه کند.

توصیه می شود فردی که نوریت بینایی را به عنوان یک علامت جدید از شعله ور شدن ام اس تجربه می کند، برای ارزیابی روش درمانی فعلی و کشف راه حل های جدید، با پزشک خود مشورت کند.

التهاب عصب بینایی

زمان بهبودی

طبق گزارش انجمن ام اس، 80 درصد از افراد در عرض 3 هفته پس از ظاهر شدن علائم، متوجه بهبودی می شوند. و 90 درصد در عرض 5 هفته بهبود می یابند.

التهاب ناشی از حمله ام اس شعله ور می شود و سپس با گذشت زمان فروکش می کند. علائم احتمالاً از همین الگو پیروی خواهند کرد. پس از اولین ظهور، علائم ممکن است برای چند روز بدتر شوند و به تدریج بهتر شوند.

طول شعله ور شدن علامت در هر مورد متفاوت خواهد بود. اگرچه بسیاری از افراد متوجه خواهند شد که علائم خود به خود در عرض چند هفته به طور کامل از بین می روند، برخی دیگر ممکن است یک سال یا بیشتر پس از حمله علائم داشته باشند.

تشخیص

تشخیص زودهنگام التهاب در عصب بینایی می تواند به پزشک کمک کند تا یک برنامه درمانی مناسب برای جلوگیری از آسیب بیشتر طراحی کند.

بنابراین، تشخیص معمولاً با معاینه فیزیکی شروع می شود و پزشک سؤالاتی در مورد سابقه پزشکی فرد، از جمله داروهایی که مصرف می کند، می پرسد. پس از این، پزشک احتمالاً فرد را به متخصص چشم پزشک ارجاع می دهد.

یک چشم پزشک معاینه چشم را برای بررسی تغییرات در موارد زیر انجام می دهد:

  • حدت بینایی
  • درک رنگ
  • چقدر یک فرد می تواند چیزها را از کنار چشم خود ببیند

آنها همچنین ممکن است نوری را به چشم بتابانند تا واکنش آن را آزمایش کنند.

اگر آنها مشکوک باشند که ام اس علت زمینه ای است، پزشک ممکن است اسکن MRI را تجویز کند. این آزمایش یک اسکن دقیق از مغز ایجاد می‌کند تا به پزشکان کمک کند تا هرگونه اسکار یا علائم التهاب و آسیب عصبی را شناسایی کنند.

اثرات ام اس ( مولتیپل اسکلروزیس ) بر قسمت های مختلف بدن

سایر آزمایشات تشخیصی نوریت بینایی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون برای جستجوی پروتئین های خاص در خون
  • افتالموسکوپی برای بررسی التهاب در عصب بینایی
  • پونکسیون کمری که به آن نمونه گیری از مایع مغزی نخاعی نیز می‌گویند، برای بررسی مایع در نخاع و مغز
  • تست پاسخ برانگیخته بصری برای بررسی سرعت ارسال سیگنال‌های عصب بینایی به مغز

ام اس تنها علت التهاب عصب بینایی یا نوریت بینایی نیست. سایر علل احتمالی عبارتند از:

  • سایر شرایط خودایمنی، مانند لوپوس یا سارکوئیدوز
  • بیماری Devic ، که اکنون به عنوان نورومیلیت اپتیکا یا اختلال طیف نورومیلیت شناخته می شود
  • عوارض ناشی از عفونت هایی مانند سرخک ، اوریون یا بیماری لایم
  • عوارض جانبی داروها، از جمله برخی آنتی بیوتیک ها
  • کمبود ویتامین های خاص

تشخیص کامل در هر مورد برای رد سایر عوامل مؤثر و کشف علت اصلی واقعی علائم مهم است.

التهاب عصب بینایی

عوامل خطر

اگرچه نوریت اپتیک می تواند هر فرد مبتلا به ام اس را درگیر کند، اما برخی از افراد ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

پژوهشها نشان می دهد که نوریت بینایی اغلب می تواند زنان جوان را تحت تاثیر قرار دهد.

افراد مبتلا به سایر بیماری‌های قبلی که بر روی چشم تأثیر می‌گذارند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند، از جمله افرادی که مبتلا به دیابت یا بیماری Devic هستند .

خلاصه

بسیاری از افراد در طی چند هفته یا چند ماه، با یا بدون درمان، بینایی خود را به طور کامل بازیابی می‌کنند و 90 درصد افراد در عرض 5 هفته احساس بهتری پیدا می‌کنند.

با این حال، افراد مبتلا به ام اس ممکن است بعداً در معرض خطر حملات مشابه باشند. به گفته انجمن ام اس، حدود نیمی از مبتلایان به ام اس که به نوریت بینایی مبتلا هستند، در عرض 10 سال دچار حمله دیگری خواهند شد.

با پیشرفت ام اس یا بروز حملات شدید، تغییرات در بینایی ممکن است دائمی شود.

مدیریت ام اس و کند کردن پیشرفت آن با درمان پزشکی می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند.

التهاب عصب بینایی

سوالات متداول

در اینجا سؤالاتی وجود دارد که مردم اغلب در مورد التهاب عصب بینایی یا نوریت بینایی و ام اس می پرسند.

آیا نوریت بینایی به مولتیپل اسکلروزیس مرتبط است؟

نوریت بینایی معمولاً افراد مبتلا به ام اس و آن را تحت تأثیر قرار می دهد احتمالا نتایج  از یک فرآیند مشابه در حالی که متخصصان هنوز باید علت را شناسایی کنند، به نظر می رسد هم نوریت بینایی و هم ام اس زمانی اتفاق می افتد که یک واکنش خودایمنی به غلاف میلین که نورون های عصب بینایی را احاطه کرده است، آسیب می زند.

نوریت بینایی در افراد مبتلا به ام اس چقدر طول می کشد؟

التهاب عصب بینایی یا نوریت بینایی معمولا از الف چند هفته  تا چندین ماه برطرف شود، و سپس بینایی معمول فرد می تواند بازگردد. طبق انجمن ام اس ، از هر 10 نفر 8 نفر در عرض 3 هفته بهبود می یابند و از هر 10 نفر 9 نفر در عرض 5 هفته بهبود می یابند. با این حال، در برخی موارد، ممکن است تغییرات درازمدت بینایی وجود داشته باشد.

آیا نوریت بینایی با ام اس می آید و می رود؟

التهاب عصب بینایی یا نوریت بینایی می تواند با ام اس بیاید و برود. در باره 50 درصد افراد مبتلا به ام اس حداقل یک تجربه نوریت بینایی را در 15 سال گذشته داشته اند.

خلاصه

نوریت بینایی به التهاب در عصب بینایی اشاره دارد و یک علامت شایع در افراد مبتلا به ام اس است. ام اس تنها علت نوریت بینایی نیست و تشخیص دقیق در هر مورد مهم است.

در بیشتر موارد علائم در نهایت به خودی خود فروکش می کنند. با این حال، پزشکان ممکن است درمان را برای کمک به سرعت بخشیدن به بهبودی توصیه کنند. توصیه می شود هر فردی که دچار التهاب عصب بینایی از ام اس است با پزشک خود صحبت کند تا درمان خود را بررسی کند و تغییرات لازم را انجام دهد.

 

واحد ارزیابی و تشخیص

به این مقاله امتیاز دهید