07136476172 - 09172030360 [email protected]

با درک پیشرفت معمول مراحل  بیماری ام اس و یادگیری آنچه باید انتظار داشته باشید، می توانید احساس کنترل داشته باشید و تصمیمات آگاهانه تری در مورد زندگی روزمره خود بگیرید.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به طور غیر طبیعی سیستم عصبی مرکزی (CNS) را هدف قرار دهد. حمله به CNS شما به غلاف میلین در اطراف رشته های عصبی و رشته های عصبی درون آن آسیب می رساند. آسیب، تکانه های عصبی ارسال شده به نخاع شما را مختل یا منحرف می کند.

افراد مبتلا به ام اس معمولاً یکی از چهار دوره بیماری را دنبال می کنند که شدت آنها متفاوت است.

دمیلیناسیون یا تخریب میلین سلول های عصبی چیست و چرا اتفاق می افتد؟

چهار مرحله ام اس چیست؟

سندرم ایزوله بالینی (CIS)

این اولین قسمت از علائم ناشی از التهاب و آسیب به پوشش میلین روی اعصاب مغز یا نخاع است. از نظر فنی، CIS معیارهای تشخیص ام اس را برآورده نمی کند، زیرا این یک حادثه مجزا است و تنها یک ناحیه آسیب به غلاف میلین مسئول علائم است.

اگر MRI قسمت دیگری را در گذشته نشان دهد، می توان تشخیص ام اس داد.

ام اس عود کننده- فروکش کننده (RRMS)

نوع عود کننده- فروکش کننده ام اس معمولاً از یک الگوی قابل پیش بینی پیروی می کند، با دوره هایی که در آن علائم بدتر شده و سپس بهبود می یابد. در نهایت، ممکن است به MS پیشرونده ثانویه پیشرفت کند .

طبق گزارش انجمن ملی ام اس (NMSS) ، حدود 85 درصد از افراد مبتلا به ام اس تشخیص اولیه RRMS را دریافت می کنند.

افراد مبتلا به RRMS دارای عود (عود) ام اس هستند. بین عودها، دوره های بهبودی دارند. طی چند دهه، روند بیماری احتمالاً تغییر کرده و پیچیده‌تر می‌شود.

ام اس پیشرونده ثانویه (SPMS)

RRMS می تواند به شکل تهاجمی تر بیماری پیشرفت کند. برخی از افرادی که به شکل عود کننده- فروکش کننده این بیماری مبتلا هستند، به SPMS مبتلا می شوند. این معمولاً در عرض 10 تا 25 سال پس از اولین تشخیص رخ می دهد.

در SPMS، افراد ممکن است همچنان عود را تجربه کنند. سپس بهبودی نسبی یا دوره‌های بهبودی دنبال می‌شود، اما بیماری در بین چرخه‌ها ناپدید نمی‌شود. در عوض، به طور پیوسته بدتر می شود.

سندرم ایزوله بالینی

(PPMS)

تقریباً 10 تا 15 درصد از افراد یک نوع نسبتاً غیرمعمول بیماری به نام PPMS را تشخیص می دهند.

این شکل از ام اس با پیشرفت آهسته و پیوسته بیماری بدون دوره های بهبودی مشخص می شود. برخی از افراد مبتلا به PPMS گهگاهی در علائم خود دچار فلات و همچنین بهبودهای جزئی در عملکرد می شوند که معمولاً موقتی است. تغییراتی در نرخ پیشرفت در طول زمان وجود دارد.

علائم اولیه ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس (MS) چیست؟

مراحل اولیه ام اس

اولین مرحله ای که قبل از تشخیص ام اس باید در نظر بگیرید، توسط پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی رخ می دهد. در این مرحله اولیه، ممکن است علائمی داشته باشید که نگران آن هستید.

تصور می شود که عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلای افراد به ام اس نقش دارند. شاید ام اس در خانواده شما وجود داشته باشد و شما نگران احتمال ابتلا به این بیماری هستید.

شاید قبلاً علائمی را تجربه کرده باشید که پزشک به شما گفته است ممکن است نشان دهنده ام اس باشد.

علائم اولیه اولیه ام اس می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • بی حسی و گزگز
  • ضعف
  • سرگیجه
  • درد
  • مشکلات راه رفتن
  • تغییرات شناختی
  • مشکلات بینایی

در این مرحله، پزشک می تواند بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص دهد که آیا شما در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستید یا خیر.

اما هیچ آزمایش قطعی برای تایید وجود ام اس وجود ندارد و بسیاری از علائم با شرایط دیگر نیز رخ می دهد، بنابراین تشخیص بیماری می تواند دشوار باشد.

جدول زمانی پیشرفت

به طور کلی، ام اس با گذشت زمان شدیدتر می شود. اما هیچ جدول زمانی خاصی وجود ندارد که این شرایط از آن پیروی کند.

همه افراد مبتلا به ام اس تمایل دارند تا جدول زمانی خود را دنبال کنند. برخی از افراد مبتلا به ام اس متوجه پیشرفت علائم نمی شوند. برای دیگران، علائم ممکن است شدید شود.

با یک پزشک در مورد علائم خود صحبت کنید تا بتواند یک برنامه درمانی خاص برای شما ارائه دهد.

مراحل بیماری ام اس

تشخیص ام اس

گام بعدی در ادامه، دریافت تشخیص ام اس است.

اگر شواهد واضحی وجود داشته باشد که نشان دهد در دو مقطع زمانی مختلف، دوره‌های جداگانه‌ای از فعالیت بیماری در CNS خود داشته‌اید، پزشک به شما تشخیص ام‌اس می‌دهد.

اغلب ممکن است انجام این تشخیص زمان بر باشد زیرا ابتدا باید سایر شرایط را رد کرد. اینها شامل عفونت های CNS، اختلالات التهابی CNS و اختلالات ژنتیکی است.

در مرحله تشخیص جدید، احتمالاً گزینه‌های درمانی را با پزشک در میان می‌گذارید و راه‌های جدیدی برای مدیریت فعالیت‌های روزمره با شرایط خود یاد می‌گیرید.

ام اس کودکان

علاوه بر بزرگسالان، کودکان و نوجوانان نیز می توانند تشخیص ام اس را دریافت کنند. NMSS گزارش می دهد که بین 3 تا 5 درصد از همه افراد مبتلا به ام اس متوجه علائمی شده اند که قبل از 16 سالگی شروع شده است.

ام اس اطفال روندی مشابه با شکل بزرگسالی بیماری را دنبال می کند و علائم مشابهی نیز دارد. همچنین، سیر بیماری ممکن است در افراد جوانتر نسبت به بزرگسالان کندتر پیشرفت کند.

گزینه های درمان

گزینه های درمانی مختلفی برای افرادی که تشخیص ام اس را دریافت کرده اند وجود دارد. یک پزشک و تیم پزشکی می توانند به شما کمک کنند تا بهترین ترکیب از درمان ها را برای مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی خود بیابید.

گزینه های درمان ممکن است بسته به مرحله ام اس متفاوت باشد .

برخی از درمان های تجویزی برای ام اس می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آنتی بادی های مونوکلونال، مانند ناتالیزوماب (تیسابری)
  • اینترفرون های بتا، مانند اینترفرون بتا-1 a (Avonex) و اینترفرون بتا-1b (بتاسرون)
  • میتوکسانترون (نووانترون)
  • فینگولیمود (گیلنیا)
  • دی متیل فومارات ( Tecfidera )
  • گلاتیرامر (کوپاکسون)
  • کورتیکواستروئیدها برای کنترل حملات ام اس
  • تبادل پلاسما برای کنترل حملات ام اس
  • تری فلونوماید ( Aubagio )
  • شل کننده های عضلانی

اقداماتی که ممکن است باعث تسکین شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ورزش
  • یوگا
  • طب سوزنی
  • تکنیک های آرام سازی
  • فیزیوتراپی

تغییرات سبک زندگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حرکت بیشتر، از جمله کشش
  • داشتن یک رژیم غذایی مغذی
  • کاهش استرس

درمان های بدون نسخه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مسکن‌های درد، مانند آسپرین یا ایبوپروفن (ادویل)
  • نرم کننده ها و ملین های مدفوع برای استفاده در موارد نادر

هر زمان که در حال تغییر در برنامه درمانی خود هستید، ابتدا با پزشک مشورت کنید. حتی داروهای طبیعی نیز می توانند با داروها یا درمان هایی که در حال حاضر استفاده می کنید تداخل ایجاد کنند.

مراحل بیماری ام اس

ام اس کودکان

بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان ام اس بزرگسالان در کودکان مورد مطالعه قرار گرفته اند و معمولاً برای ام اس اطفال تجویز می شوند.

فینگولیمود خوراکی (Gilenya، Novartis AG) توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای ام اس کودکان در کودکان 10 سال و بالاتر تایید شده است.

مراحل پیشرفته ام اس

برای برخی از افراد مبتلا به ام اس، وضعیت آنها هرگز به مرحله پیشرفته نمی رسد. طبق NMSS ، از هر سه نفر مبتلا به ام اس، دو نفر توانایی راه رفتن را در طول زندگی خود حفظ خواهند کرد.

اما اگر ام اس به مراحل پیشرفته پیشرفت کند، کیفیت زندگی شما می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. برای مثال، راه رفتن، نوشتن یا صحبت کردن ممکن است بسیار دشوار شود.

اگرچه ام اس به ندرت کشنده است، ام اس می تواند عمر شما را تا 7 سال کوتاه کند. ممکن است به یک مراقب برای کمک در کارهای روزمره نیاز باشد.

مراحل بیماری ام اس

سوال:

آیا راهی برای کاهش سرعت پیشرفت ام اس وجود دارد؟ اگر چنین است، آنها چه هستند؟

پاسخ:

درمان های پزشکی زیادی وجود دارد که می تواند پیشرفت ام اس را کند کند. شما باید درمان را با پزشک خود در میان بگذارید و درمان مناسب خود را پیدا کنید. علاوه بر این، داشتن یک سبک زندگی سالم همراه با ورزش، رژیم غذایی و خواب مناسب به مدیریت ام اس کمک زیادی می کند.

خلاصه:

زمانی که بدانید در هر مرحله از ام اس به دنبال چه چیزی باشید، می توانید کنترل بهتری بر زندگی خود داشته باشید و درمان های مناسب را دریافت کنید.

محققان همچنان به پیشرفت در درک خود از این بیماری ادامه می دهند. پیشرفت‌های درمانی بهبودیافته، فناوری‌های جدید و داروهای مورد تأیید FDA بر دوره زمینه‌ای ام‌اس تأثیر می‌گذارند.

استفاده از دانش و همکاری نزدیک با پزشک می تواند مدیریت ام اس را در طول دوره بیماری آسان تر کند.

واحد ارزیابی و تشخیص

 

به این مقاله امتیاز دهید