07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

میلیون ها نفر هر ساله افسردگی را تجربه می کنند. پیدا کردن یک راه درمان مناسب می تواند یک روند طولانی و انرژی بر باشد، به خصوص وقتی که با سایر اختلالات سلامت روان روبرو هستید. کار با پزشک یا متخصص بهداشت روان هنگام در نظر گرفتن گزینه های درمانی بسیار مهم است. آدرال (Adderall)، که نوعی محرک است، به دلایل مختلف هم به عنوان یک درمان مناسب شناخته شده و هم به عنوان دلیل افسردگی، با افسردگی در ارتباط است.

 

 

آدرال (Adderall)

 

Adderall ترکیبی از آمفتامین و دکستروآفتامین است. یک محرک که بر روی مواد شیمیایی موجود در مغز و عصب هایی که به بیش فعالی و کنترل ایمپالس ها کمک می کند، تأثیر می گذارد. از این دارو برای درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) و سوء مصرف مواد مخدر استفاده می شود. این اغلب به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی می باشد، که می تواند شامل اقدامات روانشناختی، آموزشی یا اجتماعی باشد.

Adderall آدرال یک روش درمانی تأیید شده توسط FDA برای افسردگی نیست. FDA هشدار می دهد که بیماران مبتلا به ترکیبی از اختلالات سلامت روان، مانند ADHD و اختلال دوقطبی، باید از عوارض جانبی آدرال مطلع باشند. علاوه بر این، بیماران با مشکلات روانی اساسی مانند روان پریشی، شیدایی یا افسردگی باید قبل از مصرف آدرنال با پزشک خود مشورت کنند.

اگرچه بیماری ADHD و افسردگی به طور جداگانه یا با هم قابل تشخیص هستند، بهتر است در هر زمان یک بیماری را درمان کنیم زیرا پس از تنظیم خلق و خو، عملکرد شناختی قابل ارزیابی است.

اگرچه افسردگی به عنوان یک اختلال خلقی طبقه بندی می شود، اشکال بسیاری از افسردگی وجود دارد. از جمله، افسردگی اساسی، افسردگی رابطه، اختلال عاطفی فصلی (SAD) و افسردگی مقاوم به درمان.

داروهای مورد استفاده در درمان اکثر اشکال افسردگی عبارتند از: مهارکننده های برگشتی انتخابی سروتونین (SSRI) یا SNRI ها یا مهارکننده های برگشت مجدد سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI ها) و بوپورین، که به عنوان ضد افسردگی طبقه بندی می شوند.

Adderall به عنوان درمان افسردگی در بیمارانی که افسردگی را در کنار ADHD تجربه می کنند، مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجا که محرک ها می توانند هوشیاری، توجه و انرژی را افزایش دهند، می توانند تقویت کننده خلق و خو باشند.

سایر گزینه های درمانی برای افسردگی، علاوه بر یا به جای داروها، ممکن است شامل روش های درمانی جایگزین مانند درمان رفتاری دیالکتیکی (DBT)، درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) یا تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) باشد.

هنگام مصرف Adderall برای ADHD یا افسردگی، بیماران ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی را تجربه کنند، و اگرچه Adderall ممکن است به بیمارانی که از ADHD و افسردگی رنج می برند، کمک کند، اما عوارض جانبی بسیاری وجود دارد که می تواند در کوتاه مدت و طولانی مدت بروز کند.

 

 

اثرات جانبی

 

در اینجا برخی از عوارض رایج Adderall آورده شده است:

درد معده
کاهش اشتها
اسهال یا یبوست
حالت تهوع
دهان خشک
عصبی بودن
تشنج
تنگی نفس
مشکل در خوابیدن
تغییر دید یا تاری دید
سندرم سروتونین

 

بیمارانی که مصرف Adderall را متوقف می کنند، نیز ممکن است خستگی و افسردگی شدید را تجربه کنند. افسردگی همچنین می تواند در شرایط سوء مصرف Adderall نیز، رخ دهد.

 

 

متأسفانه، Adderall معمولاً مورد سوء مصرف قرار می گیرد (بدون نسخه). Adderall که به عنوان داروی مطالعه غیر پزشکی شناخته می شود، به دلیل توانایی خود در بهبود عملکرد های شناختی، بسیار شناخته شده است و بسیاری از دانش آموزان و دانش جویان از آن برای تمرکز برای دوره های طولانی، استفاده کرده اند.

مشکل این است که بسیاری از افراد نمی دانند که محرک ها چگونه کار می کنند، چه عوارض جانبی ممکن است رخ دهد و چگونه دارو در کوتاه مدت و بلند مدت بر بدن تأثیر می گذارد.

وابستگی و ترک Adderall خطرناک است و می تواند باعث افسردگی یا افکار خودکشی شود.

 

“Adderall می تواند عادت ایجاد کند و افراد مبتلا به افسردگی ممکن است دچار سوء مصرف این دارو شوند.”

اگرچه Adderall می تواند فورا حال شما را بهبود بخشد، اما درمانی برای افسردگی نیست.

استفاده از Adderall برای مدت زمان طولانی (تجویز شده یا نشده) می تواند بسیاری از مشکلات جدی سلامت جسمی و روانی را به دنبال داشته باشد، بنابراین حتی اگر به ADHD مبتلا شده اید و مصرف Adderall به شما تجویز شده است، باید هنگام مصرف آن بسیار احتیاط کنید.

Adderall یک داروی مؤثر برای ADHD و narcolepsy نارکولپسی است، اما هنوز هم باید توسط پزشک کنترل شود، به خصوص هنگامی که روزانه و برای مدت طولانی مصرف می شود.

 

آدرال نباید برای افسردگی یک روش درمانی محسوب شود. اگر فکر می کنید افسردگی دارید، باید با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید تا در مورد علائم خود، بهترین راه درمان آنها و تغییر در شیوه زندگی، داروها و یا اقدامات درمانی شما را آگاه سازد.

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Day E. Facing addiction in America: The Surgeon General’s Report on Alcohol, Drugs, and Health U.S. DEPARTMENT OF HEALTH AND HUMAN SERVICES, OFFICE OF THE SURGEON GENERAL Washington, DC, USA: U.S. Department of Health and Human Services, 2016 382 pp. Online (grey literature): https://addiction.Surgeongeneral.Gov/. Drug Alcohol Rev. 2018

Pary R, Scarff JR, Jijakli A, Tobias C, Lippmann S. A Review of Psychostimulants for Adults With DepressionFed Pract. 2015

به این مقاله امتیاز دهید