07136476172 - 09172030360 [email protected]

خواب با کیفیت برای بزرگسالان و کودکان مهم است. اما اغلب افراد به اندازه کافی استراحت نمی کنند. برای والدین، دشوار است که بدانند کودکی که با خواب دست و پنجه نرم می کند در حال بزرگ شدن است یا اختلال خواب دارد. انجمن روانپزشکی آمریکا اختلالات خواب را که اختلالات خواب و بیداری نیز نامیده می شود، به عنوان مشکلات کیفیت، زمان و مدت خواب تعریف می کند. زندگی با اختلال خواب منجر به پریشانی و کاهش توانایی عملکرد می شود. اختلالات خواب بر بسیاری از کودکان تأثیر می گذارد. یک مطالعه در سال 2014 تخمین زد که تا 50 درصد  اختلالات خواب کودکن را بچه ها تجربه خواهند کرد. بر اساس این مطالعه، انواع رایج اختلالات خواب عبارتند از:

اختلال خواب کودک می تواند کل خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. اما راه هایی برای کمک به بهبود خواب کودکان وجود دارد. اگر فرزند شما اختلال خواب دارد، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است بتواند کمک کند.

علائم اختلال خواب در کودکان

گاهی اوقات ممکن است کمی طول بکشد تا بچه ها قبل از خواب آرام بگیرند. اما اگر کودک شما به نظر می رسد که مشکل زیادی دارد، می تواند یک اختلال خواب باشد.

هر یک از این سناریوها می تواند یک اختلال خواب احتمالی را نشان دهد:

  • کودک شما در رختخواب دراز می کشد و برای کتاب، آهنگ، نوشیدنی دیگر یا رفتن به حمام برای ساعاتی که به نظر می رسد، صدا می کند.
  • کودک شما هر بار فقط حدود 90 دقیقه می خوابد، حتی شب ها.
  • فرزند شما از خارش پاها در شب شکایت دارد.
  • کودک شما با صدای بلند خروپف می کند.

بسیاری از کودکان گهگاه شب ها بی قراری یا کم خوابی دارند. اگر این رفتارها در طول چند شب ادامه پیدا کند، ممکن است نشانه‌ای از وجود یک دلیل زمینه‌ای باشد.

در طول روز، کودکانی که خواب کافی ندارند ممکن است:

  • بدخلق تر و تحریک پذیرتر به نظر می رسند
  • به شیوه ای مخرب تر عمل کنند
  • نمی توانند در سطح معمول خود در مدرسه عمل کنند

وقتی بچه ها به اندازه کافی نمی خوابند چه اتفاقی می افتد؟

خواب برای همه ضروری است – و وقتی بچه ها به اندازه کافی نخورند، می تواند بر سلامت آنها تأثیر بگذارد. با گذشت زمان، کمبود خواب می تواند باعث ایجاد تعدادی از تغییرات فیزیکی، عاطفی و ذهنی در کودکان شود، از جمله:

  • خواب آلودگی در طول روز
  • تغییر در خلق و خوی
  • مشکل در کنترل احساسات
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • حافظه ضعیف
  • مهارت های حل مسئله ضعیف
  • سلامت کلی ضعیف

تحریک پذیری در کودکان کوچکتر اغلب نشانه کمبود خواب است. در نوجوانان، کم خوابی می تواند باعث پنهان شدن احساسات افسردگی و افکار منفی شود.

نحوه خوابیدن کودکان

بسیاری از والدین دقیقاً نمی دانند که بچه ها به چه مقدار خواب نیاز دارند یا خواب معمولی بسته به سن کودک چگونه به نظر می رسد. نوزادان هنوز در حال رشد هستند. بنابراین برنامه خواب آنها از این رشد پشتیبانی می کند.

بیشتر نوزادان در سنین زیر 3 ماهگی در مجموع 16 تا 17 ساعت در روز می خوابند .و بین 3 تا 12 ماهگی شروع به خوابیدن در طول شب می کنند. با این حال، این در بین افراد بسیار متفاوت است.

0-3 ماه

برای کودک شما، خواب برای رشد و تکامل کاملا ضروری است. اما غذا و تعامل با مراقبین نیز همینطور است. به همین دلیل است که نوزادان تازه بیدار می شوند تا غذا بخورند، صورت شما یا فعالیت های اطراف خود را تماشا کنند. و سپس دوباره به خواب می روند.

3-12 ماه

تا 6 ماهگی، بسیاری از نوزادان در طول شب می خوابند. و ترجیح می دهند برای مدت طولانی تری در ساعات روز بیدار بمانند. از آنجایی که نوزادان در اولین سالگرد تولدشان نزدیک می شوند، احتمالاً شب ها با یک یا دو چرت در طول روز به طور مداوم می خوابند.

فراتر از اولین تولد

در دوران نوپایی، کودکان اغلب هر روز یک چرت طولانی‌تر به جای دو چرت کوتاه‌تر می‌زنند. در سال‌های پیش‌دبستانی، بسیاری از کودکان شروع به  ترک کامل چرت‌های خود می‌کنند.

اختلال در خواب

تقریباً در هر مرحله از رشد، تغییر بدن و ذهن کودک می تواند باعث شود که او در به خواب رفتن یا خواب ماندن دچار مشکل شود.

کودک شما ممکن است اضطراب جدایی را تجربه کند و بخواهد در نیمه شب بغل شود. آنها ممکن است در حال یادگیری کلمات باشند. و با هیجان بیدار شوند تا نام همه چیز را در گهواره بگویند. حتی تمایل به دراز کردن دست‌ها و پاهایشان می‌تواند آنها را در شب بیدار نگه دارد.

سایر اختلالات خواب می تواند ناشی از یک روز هیجان انگیز یا طاقت فرسا باشد که باعث می شود کودک شما برای خواب راحت بیش از حد پریشان باشد. غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین ممکن است به خواب رفتن یا خواب ماندن کودک شما سخت شود.

محیط جدید یا تغییرات قابل توجه در روال نیز ممکن است مخل باشد.

سایر اختلالات خواب ناشی از موارد زیر است:

  • بیماری
  • آلرژی
  • شرایطی مانند:
    • آپنه خواب
    • کابوس شب
    • راه رفتن در خواب
    • سندرم پای بیقرار (RLS)

اختلالات خواب و علائم آن

کودک شما ممکن است در طول شب از خواب بیدار شود. و تا زمانی که او را در آغوش نگیرید یا تکان دهید، از خوابیدن خودداری کند. حتی با نزدیک شدن به سن 6 ماهگی. این بدان معناست که کودک شما احتمالاً یاد نگرفته است که در شب خود را آرام کند.

خودآرام سازی زمانی اتفاق می افتد که کودکان یاد می گیرند به جای تکیه بر شخص دیگری، خود را آرام کنند.

آپنه خواب

آپنه خواب ترسناک است زیرا کودک شما اغلب به مدت 10 ثانیه یا بیشتر هنگام خواب دچار قطع تنفس می شود. در بیشتر موارد، کودک شما نمی داند که این اتفاق می افتد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که کودکتان با صدای بلند خروپف می کند. با دهان باز می خوابد. و در طول روز بیش از حد خواب آلود است. اگر متوجه شدید این اتفاق برای فرزندتان می افتد، در اسرع وقت به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

آپنه خواب می تواند منجر به مشکلات یادگیری و رفتاری و حتی مشکلات قلبی شود. در صورت مشاهده علائم در کودک خود حتماً به دنبال کمک باشید.

سندرم پای بی قرار

تصور می شد RLS یک مشکل بزرگسالان است. اما تحقیقات نشان می دهد که بر اساس بنیاد سندرم پاهای بی قرار، گاهی اوقات در دوران کودکی شروع می شود .

کودک شما ممکن است از احساس خزیدن حشره بر روی پاهایش شکایت داشته باشد. و ممکن است مرتباً موقعیت خود را در رختخواب تغییر دهد تا کمی آرامش پیدا کند. برخی از کودکان در واقع متوجه نمی شوند که ناراحت هستند. اما در نتیجه RLS خواب ضعیفی را تجربه می کنند.

تعدادی از درمان ها برای RLS وجود دارد، اگرچه بسیاری از آنها به خوبی در کودکان مطالعه نشده اند. در بزرگسالان، اینها شامل مکمل های ویتامین و دارو می شود. با پزشک خود در مورد آنچه برای شما مناسب است صحبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و سنجش و ارزیابی های مرتبط با همکاران ما در انیستستو سلامت مغز دانا در ارتباط باشید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

دفترچه خاطرات خواب چیست؟

سر و صدا هنگام خواب بر قلب شما تأثیر می گذارد

به این مقاله امتیاز دهید