07136476172 - 09172030360 [email protected]

رابرت ایوانز، تهیه‌کننده فیلم، می‌گوید: «هر داستان سه جنبه دارد: طرف تو، طرف من و حقیقت.  »ایوانز از برخی جهات حق داشت، زیرا افراد به اشتباه می توانند خاطرات کاذب یا شبه خاطره ایجاد کنند. این پدیده در مورد اثر ماندلا است.

اثر ماندلا زمانی اتفاق می‌افتد که گروه بزرگی از مردم معتقد باشند یک رویداد در حالی رخ داده است که اینطور نبوده است.

نمونه های زیادی از اثر ماندلا در فرهنگ عامه وجود دارد. این مقاله به بررسی چرایی و چگونگی بروز این خاطرات نادرست می پردازد.

چرا اثر ماندلا اتفاق می افتد

اثر ماندلا زمانی نام گرفت که فیونا بروم، که خود را یک «مشاور ماوراء الطبیعه» معرفی می‌کند، توضیح داد که چگونه نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی را در حال مرگ در دهه 1980 در زندان به یاد می‌آورد. (اگرچه ماندلا تا سال 2013 زنده بود).

فیونا بروم می تواند یادآوری پوشش خبری مرگ ماندلا و حتی سخنرانی بیوه اش در مورد مرگش را توصیف کند. با این حال هیچ کدام اتفاق نیفتاد.

اگر افکار بروم در انزوا رخ می داد، این ی کماجرای متکی به فرد  بود. با این حال، بروم متوجه شد که افراد دیگر دقیقاً مانند او فکر می کنند.

حتی اگر این رویداد هرگز اتفاق نیفتاد، او تنها کسی نبود که چنین احساسی داشت. در نتیجه، مفهوم اثر ماندلا “متولد شد”.

خاطرات نادرست جمعی

راه دیگر برای توصیف اثر ماندلا «خاطرات نادرست جمعی» است. گروه بزرگی از مردم به طور جمعی همیشه یک جمله یا خاطره خاص را به روش خاصی بیان می کنند. در حالی که در واقعیت، حقیقت با خاطره متفاوت است.

نظریه پردازان توطئه معتقدند که اثر ماندلا نمونه ای از جهان های جایگزین موجود در جامعه است. با این حال، پزشکان توضیح بسیار متفاوتی از حافظه دارند. و اینکه چگونه برخی از خاطرات، اگرچه واضح هستند، اما می توانند نادرست باشند.

خیال پردازی

برخی از پزشکان بر این باورند که اثر ماندلا شکلی از سردرگمی است.

یک قیاس رایج برای سرهم بندی ” دروغ صادقانه» است. شخص بدون اینکه قصد دروغ گفتن یا فریب دیگران را داشته باشد، خاطره ای نادرست ایجاد می کند. در عوض، آنها سعی می کنند شکاف های حافظه خود را پر کنند.

بسیاری از نمونه های اثر ماندلا به حافظه اصلی یا واقعی نزدیک هستند. برخی از محققان بر این باورند که افراد- حتی گروه بزرگی از افراد – از خیال پردازیبرای “به خاطر سپردن” آنچه احساس می کنند محتمل ترین توالی رویدادها است استفاده می کنند.

خاطرات دروغین

سایر جنبه های حافظه ممکن است به اثر ماندلا منجر شود. این شامل خاطرات نادرست است، جایی که یادآوری یک رویداد تصویر دقیقی نیست.

این اغلب مبارزه برای شاهدان عینی یک جنایت یا رویداد مهم فرهنگی است. همچنین، توانایی افراد در سراسر اینترنت برای تغییر تصاویر، آرم‌ها و گفته‌ها ممکن است بر یادآوری کالای اصلی تأثیر بگذارد.

نمونه هایی از اثر ماندلا

سایت های زیادی وجود دارد که به افرادی اختصاص داده شده است که نمونه هایی از اثر ماندلا را شرح می دهند، از جمله Reddit.

اغلب، افراد از این که بفهمند چگونه آنها و بسیاری از افراد دیگر، یک رویداد را دقیقاً به همان شکلی که آن را به خاطر آورده‌اند، به خاطر نمی‌آورند، آشفته می‌شوند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

مرگ مارتین لوتر کینگ جونیور

نسخه اصلی که ترور مارتین لوتر کینگ جونیور را توصیف کرده می‌گوید که وی به ضرب گلوله تیرانداز ارل ری در ۴ آوریل ۱۹۶۸ در هتل بزرگ لورن در ممفیس کشته شده است. این اسلحه در واقع یک تفنگ رمینگتون گیم مستر متعلق به ارل ری بوده که شلیک شده بود. با وجود این، بسیاری از مردم کشته شدن او را با سلاحی دیگر، اغلب تفنگ ساچمه ای یا بمب به یاد می‌آورند.

مرگ نیل آرمسترانگ

یکی از مهم‌ترین فضانوردان جهان و اولین انسانی که بر ماه قدم نهاد، نیل آرمسترانگ بود که در ۲۵ اوت ۲۰۱۲ در سینسیناتی اوهایو درگذشت. باور رایج در میان طرفداران وی این است که او یک سال بعد در سال ۲۰۱۳ درگذشته است.

انفجار شاتل فضایی چلنجر

در مدار دوم برنامه شاتل فضایی ناسا، شاتل فضایی چلنجر در روز ۲۸ ام ژانویه سال ۱۹۸۶ منفجر شد که منجر به کشته شدن ۷ نفر از اعضای خدمه شد. با این حال، بسیاری از مردم آن را زودتر به خاطر می‌آورند. اکثر آن‌ها متقاعد شدند که آن حادثه در سال ۱۹۸۴ رخ داده است.

خرس های برنشتاین در مقابل خرس های برنستاین

بسیاری از مردم “خرس های برنشتاین” را به عنوان یک خانواده خرس دوست داشتنی به یاد می آورند. اما این در واقع نام آنها نیست. آنها “خرس های برنستین” هستند.

لوگوی جیف در مقابل جیفی

جیف یک برند محبوب کره بادام زمینی است، اما بسیاری از مردم برچسب این برند را کمی متفاوت به یاد دارند – به طور خاص به عنوان جیفی.

لوگوی Looney Tunes در مقابل Looney Toons

بسیاری از مردم فکر می کنند که لوگوی کارتون های برادران وارنر “Looney Toons” نوشته شده است. در واقع، “لونی تونز” است.

‘من پدر تو هستم.’

بسیاری از افرادی که این جمله معروف را در «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه می زند» نقل می کنند، می گویند: «لوک، من پدرت هستم». با این حال، دارث ویدر در واقع می گوید: “من پدر شما هستم.” اصلا “لوک” وجود ندارد.

صدها تا هزاران نمونه از اثر ماندلا در سرگرمی، لوگو و حتی جغرافیا وجود دارد. خواندن این مثال ها می تواند حافظه خود را زیر سوال ببرد.

علائم

علائم اثر ماندلا عبارتند از:

  • به خاطر سپردن چیزی که از نظر عبارت یا ظاهر کمی متفاوت از اصل آن  بود
  • تعداد زیادی از افراد همان شیوه به خاطر سپردن را بازگو می کنند

یکی از راه‌های فکر کردن به تأثیر ماندلا بر حافظه‌تان این است که به یاد آوری اطلاعاتی مانند بازی درگوشی انتقال پیام در دوران کودکی توجه کنید.

در طول این بازی، یک عبارت اولیه گفته می شود و برای یک نفر زمزمه می شود. سپس نفر بعدی و بعدی تا زمانی که پیام به نفر نهایی برسد.

معمولاً در بازی انتقال پیام، پیام نهایی کمی متفاوت است. زیرا افراد آن را کمی متفاوت شنیده یا به خاطر می آورند. این برای حافظه شما صادق است.

ممکن است خاطره‌ای را از مغز خود بیرون بکشید، اما زمان و یادآوری باعث شود که خاطره را به روشی متفاوت جمع آوری کنید.

چگونه می توان یک خاطره نادرست را تشخیص داد؟

ما دروغ نخواهیم نمیگوییم اما تشخیص یک خاطره نادرست واقعاً دشوار است. معمولاً تنها راه برای تشخیص دروغ یا واقعی بودن حافظه خود این است که داستان خود را بوسیله افراد دیگر یا تحقیق تأیید کنید.

اگر جمله ای را به روش خاصی به خاطر دارید، می توانید آن را از یک سایت یا سایت های قابل اعتماد جستجو کنید. یا سعی کنید آن را بوسیله دیگران تأیید کنید.

یکی از مشکلات تأیید یک داستان با دیگران این است که مردم تمایل دارند آنچه را که شخص دیگری معتقد است درست است تأیید کنند.

از یک نفر پرسیدن: «مگر نلسون ماندلا در زندان نمرده است؟.» یا «نلسون ماندلا در زندان مرد، درست است؟.» یک سوال اصلی است که احتمال پاسخ مثبت را افزایش می دهد.

یک سوال بهتر ممکن است این باشد که “نلسون ماندلا چگونه مرد؟”

خوشبختانه، وقتی صحبت از اثر ماندلا به میان می‌آید، به نظر می‌رسد بیشتر خاطرات نادرست بی‌ضرر هستند. جایگزینی “a” در برنشتاین با “e” معمولاً فقط به غرور شما در به خاطر سپردن جزئیات کوچک آسیب می رساند.

نتیجه گیری و خلاصه

اثر ماندلا یک پدیده غیرعادی است که در آن گروه زیادی از مردم چیزی را متفاوت از نحوه وقوع آن به یاد می آورند.

نظریه پردازان توطئه بر این باورند که این دلیلی بر وجود جهان جایگزین و موازی است. در حالی که بسیاری از پزشکان از آن به عنوان مثالی از ناقص بودن حافظه گاهی اوقات استفاده می کنند.

 

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

بوی بعضی چیزها ، خاطراتی را برایمان زنده می کنند، اما چگونه؟

مغز چگونه حقایق را بازیابی می کند؟(حافظه و خاطرات در مغز)

به این مقاله امتیاز دهید