07136476172 - 09172030360 [email protected]

بوی قهوه شما را به یاد چه می اندازد؟ بوی علف های بارن خورده چطور؟سیستم بویایی در ترکیب با سیستم پاداش و سیستم بیزاری از مغز در یادگیری و شکل گیری حافظه عمل می کند.

 

محققان نحوه تأثیر پردازش بوها بر ساختارهای مغز را مورد مطالعه قرار دادند. آنها از تحریکات الکتریکی برای تحریک پیازهای بویایی حیوانات آزمایش استفاده کردند. سپس ، آنها فعالیت قشر بویایی را که در آن محرک های بویایی پردازش می شوند ، تجزیه و تحلیل کردند.

 

دکتر کریستینا استراوچ ، نویسنده اصلی این مطالعه توضیح می دهد: “ما قبلاً می دانستیم که بین پیاز بویایی و قشر پیریفورم ، بخشی از قشر بویایی ، در درک بوها ارتباط وجود دارد.” اما هدف ما این بود که عمیق تر به ساختارهای مغزی بپردازیم و دریابیم که تا به حال کدام مناطق را دست کم گرفته یا نادیده گرفته بودیم. ”

 

تا کنون ، تنها چند مطالعه در مورد بویایی مناطق خارج از پیاز بویایی و نواحی قشر بویایی را در جوندگان تجزیه و تحلیل کرده است. ”

“هنوز به طور کامل درک نشده است که چگونه خاطرات بویایی شکل می گیرند. هدف ما این بود که مشخص کنیم ساختارهای مغزی که بخشی از سیستم بویایی نیستند در شکل گیری حافظه بویایی نقش دارند. ”

 

شواهدی از پردازش بویایی در مغز جوندگان

 

در مطالعه خود ، محققان تحریک الکتروفیزیولوژیکی را با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) ترکیب کردند. به دنبال این رویکرد ، تیم تصویری دقیق از ساختارهای عصبی که به تحریک پیاز بویایی پاسخ می دهند ، بدست آورد.

 

سپس ساختارهای بسیار پاسخگو با استفاده از فلورسانس در محل تجزیه و تحلیل ترکیبی بیان ژن عصبی در عمق بیشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این تکنیک به محققان کمک می کند تا تعیین کنند که آیا نورون ها واقعاً محرک بویایی را ذخیره می کنند یا خیر: این رویداد به عنوان شواهدی از شکل گیری حافظه عمل می کند.

 

مطمئناً تحریک پیاز بویایی منجر به تغییر فعالیت ژنی شده بود. این اتفاق حتی در سلولهای عصبی قشر لیمبیک رخ داد – یعنی در یک واحد عملکردی که به پردازش احساسات نسبت داده شده است

 

دخالت این ساختارهای غیر بویایی احتمالاً نقش کلیدی در ذخیره تجربیات بویایی ایفا می کند. “کریستینا استراچ یافته ها را تفسیر می کند. “ما از این نتیجه می گیریم که جوندگان به سرعت بوهای درک شده را هنگام بوییدن آنها به عنوان دلپذیر یا ناخوشایند طبقه بندی می کنند.”

 

به طور کلی ، نتایج نشان می دهد که سیستم بویایی با سیستم پاداش و بیزاری مغز هم در یادگیری و هم در شکل گیری حافظه همکاری می کند. این مطالعه یک مبنای نظری اضافی برای درک اینکه چرا حس بویایی در شکل گیری و بازیابی خاطرات نقش منحصر به فردی دارد ، به ما ارائه می دهد.

 

حس بویایی شما چگونه کار می کند؟

 

حس بویایی شما – مانند حس چشایی شما – بخشی از سیستم شیمیایی حسی یا حس های شیمیایی شما است.

توانایی بویایی شما از سلول های حسی تخصصی به نام نورون های حسی بویایی ناشی می شود که در قسمت کوچکی از بافت در بالای بینی یافت می شوند. این سلولها مستقیماً به مغز متصل می شوند. هر نورون بویایی یک گیرنده بو دارد.

مولکول های میکروسکوپی منتشر شده توسط مواد اطراف ما – چه در حال دم کردن قهوه و چه در درختان کاج در جنگل- این گیرنده ها را تحریک می کند. هنگامی که نورون ها مولکول ها را تشخیص می دهند ، پیام هایی را به مغز شما ارسال می کنند که بو را مشخص می کند.

بوی بیشتری نسبت به گیرنده ها در محیط وجود دارد و هر مولکول معینی ممکن است ترکیبی از گیرنده ها را تحریک کرده و نمایشی منحصر به فرد در مغز ایجاد کند. این تصاویر توسط مغز به عنوان یک بوی خاص ثبت می شوند.

 

بوها از دو طریق به نورون های حسی بویایی می رسند. اولین مسیر از طریق سوراخ های بینی شما است. راه دوم از طریق مجرایی است که سقف گلو را به بینی متصل می کند. جویدن غذا عطرهایی را منتشر می کند که از طریق کانال دوم به نورون های حسی بویایی دسترسی پیدا می کند.

اگر کانال مسدود شده باشد ، مانند زمانی که بینی شما در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا پر شده است ، بو نمی تواند به سلول های حسی برسد که بو تحریک می کنند. در نتیجه ، شما توانایی خود را در لذت بردن از طعم غذا از دست می دهید. به این ترتیب ، حس بویایی و چشایی شما نزدیک به هم کار می کند.

 

بدون نورون های حسی بویایی ، تشخیص طعم های آشنا مانند شکلات یا پرتقال دشوار است. بدون بو ، غذاها تمایل به طعم ملایم دارند و طعم کمی دارند. برخی از افرادی که به دلیل این که فکر می کنند حس چشایی خود را از دست داده اند به پزشک مراجعه می کنند ، تعجب می کنند که متوجه می شوند در عوض حس بویایی خود را از دست داده اند.

 

حس بویایی شما نیز تحت تأثیر چیزی به نام حس مشترک شیمیایی قرار دارد. این حس شامل هزاران پایانه عصبی ، به ویژه در سطوح مرطوب چشم ، بینی ، دهان و گلو می شود. این انتهای عصبی به شما کمک می کند تا مواد تحریک کننده را احساس کنید-مانند قدرت ایجاد اشک در پیاز-یا خنکی طراوت منتول.

 

اختلالات بو چیست؟

 

افرادی که دارای اختلالات بویایی هستند یا توانایی بویایی آنها کاهش می یابد و یا نحوه درک بوها تغییر می کند.

 

  •      Hyposmia [high-POSE-mee-ah] کاهش توانایی تشخیص بوها است.
  •      آنوسمیا [ah-NOSE-mee-ah] ناتوانی کامل در تشخیص بوها است. در موارد نادر ، ممکن است فردی بدون حس بویایی متولد شود ، حالتی که آنوسمی مادرزادی نامیده می شود.
  •      Parosmia [pahr-OZE-mee-ah] تغییر در درک عادی از بوها است ، مانند زمانی که بوی چیزی آشنا مخدوش می شود ، یا وقتی چیزی که معمولاً بوی مطبوعی می دهد بوی بدی می دهد.
  •      Phantosmia [fan-TOES-mee-ah] احساس بویی است که وجود ندارد.

 

جهان با وجود سیستم بویایی دل پذیرتر است

 

تست آنلاین برای از بین رفتن حس بویایی در اثر کرونا!

به این مقاله امتیاز دهید