07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

اختلالات بالینی تیروئید با اختلالات شناختی و زوال عقل همراه است. مطالعات تجربی گزارش می‌کنند که هورمون‌های تیروئید باعث ایجاد تغییراتی در پردازش پیش‌ساز آمیلوئید یا رسوب آمیلوئید بتا، جزء اصلی رسوبات آمیلوئید موجود در مغز در موارد بیماری آلزایمر می‌شوند. این نشان می‌دهد که ممکن است هورمون‌های تیروئید در علت آلزایمر، به عنوان شایع‌ترین شکل زوال عقل، نقش داشته باشد.

در گذشته، چندین مطالعه مورد شاهدی کوچک منتشر شده است. اما نتایج آنها هیچ ارتباطی بین کم کاری تیروئید با آلزایمر یا زوال عقل را نشان نمی دهد. برعکس، یک مطالعه مورد-شاهدی اخیر نشان داد که پرکاری تیروئید تحت درمان، به جای کم کاری با خطر بالاتری برای آلزایمرمرتبط است.

دلیل تناقض یافته ها چیست؟

این یافته‌های ترکیبی ممکن است ناشی از محدودیت‌های روش‌شناختی باشد. از جمله سوگیری در انتخاب موضوع و ارزیابی گذشته‌نگر عملکرد تیروئید.

تا به امروز، مطالعات آینده نگر کمی وجود دارد که ارتباط بین عملکرد تیروئید و آلزایمر را بررسی کرده است. در مطالعه روتردام، پرکاری تیروئید تحت بالینی با خطر بیشتری برای زوال عقل و آلزایمر پس از یک دوره پیگیری دو ساله همراه بود.

در مطالعه اسکن روتردام، هیچ ارتباطی با آلزایمر در طول یک دوره پیگیری پنج ساله یافت نشد. اگرچه سطوح بالاتر هورمون تیروئید با نشانگرهای آتروفی مغز در اسکن MRI افراد مسن غیر دمانس مرتبط بود.

یافته های ارتباط بین مشکلات تیروئید و زوال عقل

یافته‌های سطوح تحت بالینی اختلال در تنظیم تیروئید، به‌ویژه پرکاری تیروئید تحت بالینی، با افزایش خطر آلزایمرجالب است. اما نیاز به تکرار و بررسی تعداد بیشتری از افراد دارد. علاوه بر این، مشخص نیست که عملکرد تیروئید چگونه با آلزایمرمرتبط است. اگرچه اختلال در تنظیم تیروئید می تواند به آسیب شناسی آلزایمر کمک کند. اما ممکن است که صرفاً یک نتیجه از روند بیماری باشد که منعکس کننده بیماری تحت بالینی است.

مطالعات با پیگیری طولانی‌تر

این گونه مطالعات برای زوال عقل با داده‌های حمایتی در مورد ویژگی‌های آسیب‌شناسی عصبی آلزایمر ممکن است بینش بیشتری در مورد نقش هورمون‌های تیروئید در فرآیند آلزایمر ارائه دهد.

یک مطالعه مبتنی بر جمعیت بر روی مردان بسیار مسن، سطوح بالاتر fT4 و T4 با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر همراه بود. T4 همچنین با گره‌های نوروفیبریلری بیشتر و پلاک‌های عصبی در قشر مغز همراه بود. در حالی که fT4 چنین نبود. تعدیل عوامل مخدوش کننده بالقوه نتایج را تغییر نداد.

نقاط قوت این مطالعه

  • طراحی آینده نگر مبتنی بر جمعیت
  • شش سال پیگیری و اقدامات تشخیصی گسترده برای زوال عقل از جمله تصویربرداری عصبی در بیشتر موارد
  •  علاوه بر تشخیص سندرم زوال عقل بالینی، نشانگرهای نوروپاتولوژیک آلزایمر در یک سری کالبد شکافی از گروه در دسترس بودند.
  • لازم به ذکر است که هورمون های تیروئید تنها در یک سوم از تمام شرکت کنندگان در مطالعه مورد سنجش قرار گرفت.

با این حال، ما شرکت‌کنندگان را به‌طور تصادفی برای ارزیابی هورمون‌های تیروئید انتخاب کردیم. هیچ تفاوتی بین زیر گروه‌های با و بدون ارزیابی هورمون تیروئید پیدا نکردیم. علاوه بر این، تعداد شرکت‌کنندگان مبتلا به کم‌کاری و پرکاری تیروئید (زیر بالینی) بسیار کم بود. بنابراین تحلیل‌های ما بر روی شرکت‌کنندگان با عملکرد غیرطبیعی تیروئید محدود شد.

یافته‌های ما مطابق با چندین گزارش از مطالعات تجربی است.

که نشان می‌دهد هورمون‌های تیروئید تغییراتی را در پردازش پیش‌ساز آمیلوئید یا رسوب آمیلوئید بتا ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، ما همچنین ارتباط T4 را با نشانگرهای نوروپاتولوژیک آلزایمر در افراد غیر دمانس پیدا کردیم.

علاوه بر این، در مطالعه اسکن روتردام در افرادی که زوال عقل نداشتند، سطوح بالاتر هورمون تیروئید با حجم کوچکتر هیپوکامپ و آمیگدال در MRI مرتبط بود. که هر دو نشانگرهای احتمالی MRI بیماری آلزایمر هستند. در مجموع، این یافته ها نشان می دهد که عملکرد تیروئید بالاتر در محدوده طبیعی می تواند در پاتوفیزیولوژی زوال عقل و AD نقش داشته باشد.

در 6 ژوئن 2022، مطالعه ای در مجله  Neurology منتشر شد.

مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا، بیان شد که افراد مسن مبتلا به کم کاری تیروئید، که تیروئید کم کار نیز نامیده می شود، ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به زوال عقل باشند. خطر ابتلا به زوال عقل برای افرادی که وضعیت تیروئید آنها نیاز به داروهای جایگزین هورمون تیروئید دارد، حتی بیشتر بود.

کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. این امر می تواند متابولیسم را کند کند. علائم شامل احساس خستگی، افزایش وزن و حساسیت به سرما است.

نویسنده این مطالعه گفت:

«در برخی موارد، اختلالات تیروئید با علائم زوال عقل همراه است که با درمان قابل برگشت است. در حالی که مطالعات بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است. مردم باید از مشکلات تیروئید به عنوان یک عامل خطر احتمالی برای زوال عقل و درمان هایی که می تواند از کاهش غیرقابل برگشت شناختی جلوگیری کند یا آن را کند کند، آگاه باشند.

برای این مطالعه، محققان سوابق سلامت ۷۸۴۳ نفر را که به تازگی در تایوان مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شده بود، بررسی کردند. آنها را با همان تعداد افرادی که زوال عقل نداشتند مقایسه کردند.

میانگین سنی آنها 75 سال بود. محققان به دنبال بررسی افرادی بودند که سابقه کم کاری یا پرکاری تیروئید دارند. پرکاری تیروئید که به آن تیروئید پرکار نیز می گویند، زمانی است که تیروئید بیش از حد هورمون تولید می کند. این امر می تواند متابولیسم را افزایش دهد. علائم شامل:

  • کاهش وزن ناخواسته
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم 
  • حالت عصبی یا اضطراب است.

در مجموع 102 نفر کم کاری تیروئید و 133 نفر پرکاری تیروئید داشتند. محققان هیچ ارتباطی بین پرکاری تیروئید و زوال عقل پیدا نکردند.

نتایج

از بین افراد مبتلا به زوال عقل، 68 نفر یا 0.9٪ کم کاری تیروئید داشتند. در حالی که 34 نفر از افراد بدون دمانس یا 0.4٪ کم کاری تیروئید داشتند. محققان عوامل دیگری را که می‌توانند بر خطر زوال عقل تأثیر بگذارند بررسی کردند. عواملی مانند جنس، سن، فشار خون بالا و دیابت. دریافتند که افراد بالای 65 سال مبتلا به کم‌کاری تیروئید 80 درصد بیشتر از افراد هم سن و سال در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

برای افرادی که کمتر از 65 سال سن داشتند، داشتن سابقه کم کاری تیروئید با افزایش خطر زوال عقل مرتبط نبود.

هنگامی که محققان تنها افرادی را که برای کم کاری تیروئید دارو مصرف می کردند، بررسی کردند، دریافتند که احتمال ابتلا به زوال عقل سه برابر بیشتر از افرادی است که دارو مصرف نمی کردند.

ونگ می‌گوید:

«یک توضیح برای این موضوع می‌تواند این باشد که این افراد با احتمال بیشتری علائم کم‌کاری تیروئید را در جایی که نیاز به درمان داشتند، تجربه می‌کنند. ونگ خاطرنشان کرد که مطالعه مشاهده ای ثابت نمی کند که کم کاری تیروئید علت زوال عقل است. فقط یک ارتباط را نشان می دهد. محدودیت مطالعه این بود که محققان نمی‌توانستند اطلاعاتی در مورد شدت کم‌کاری تیروئید برای شرکت‌کنندگان درج کنند.

به صورت کلی علی رغم نتایج متناقصی که گزارش می شود، موردی که قطعی است این ارتباط بین مشکلات تیروئید و حافظه است. افراد از نظر اختلالات تیروئید باید مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرند. در صورتی که از این نظر مشکلی وجود داشته باشد، باید مورد ارزیابی منظم از نظر عملکرد حافظه قرار گیرند. برای اطلاعات بیشتر با ما در انستیتو سلامت مغز دانا در تماس باشید.

منبع: Thyroid function, the risk of dementia and neuropathologic changes: The Honolulu-Asia Aging Study – PMC (nih.gov)

Thyroid problems linked to increased risk of dementia — ScienceDaily

Thyroid problems linked to increased risk of dementia, study finds | Brown University

نوشیدن قهوه و زوال عقل!

تحقیقات نشان می‌دهد زوال عقل با کمبود ویتامین D مرتبط است

چگونه خواب مغز شما را «پاکسازی» می کند و به کاهش خطر زوال عقل کمک می کند

به این مقاله امتیاز دهید