07136476172 - 09172030360 [email protected]

قهوه زیاد: دم کرده تلخ برای سلامت مغز

این یک غذای اولیه مورد علاقه برای روز است. یک قهوه سریع ممکن است ما را خوشحال کند. تحقیقات جدید دانشگاه استرالیای جنوبی مورد مهمی را نشان می دهد. اینکه  مصرف بیش از حد ممکن است سطح انرژی ما را به پایین بکشاند.

به خصوص وقتی صحبت از سلامت مغز می شود. در بزرگترین مطالعه در نوع خود، محققان دریافتند که مصرف زیاد قهوه با حجم کمتر مغز و افزایش خطر زوال عقل مرتبط است. این مطالعه که در مرکز استرالیایی UniSA برای سلامت دقیق در SAHMRI و تیمی از محققان بین‌المللی انجام شد.

اثرات قهوه را بر روی مغز در بین 17702 شرکت‌کننده در Biobank بریتانیا (سنین 37 تا 73 سال) ارزیابی کرد. دریافت که افرادی که بیش از شش فنجان قهوه در روز مصرف کرده‌اند، خطر زوال عقل را 53 درصد افزایش می دهد.

 این تحقیق بینش های مهمی را برای سلامت عمومی ارائه می دهد.

فام می گوید: “قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است. با این حال، با توجه به مصرف جهانی بیش از نه میلیارد کیلوگرم در سال، بسیار مهم است که ما هر گونه پیامدهای بالقوه سلامتی را درک کنیم.”

“این گسترده ترین تحقیق در مورد ارتباط بین قهوه، اندازه گیری حجم مغز، خطرات زوال عقل و خطرات سکته مغزی است. همچنین بزرگترین مطالعه ای است که داده های تصویربرداری حجمی مغز و طیف گسترده ای از عوامل مخدوش کننده را در نظر گرفته است.

با در نظر گرفتن تمام تغییرات احتمالی، ما به طور مداوم دریافتیم که مصرف بیشتر قهوه به طور قابل توجهی با کاهش حجم مغز مرتبط است. اساساً نوشیدن بیش از شش فنجان قهوه در روز ممکن است شما را در معرض خطر بیماری‌های مغزی  قرار دهد. دو مورد مهم هم  زوال عقل و سکته هستند.

زوال عقل و سکته مغزی

یک بیماری دژنراتیو مغز است که بر حافظه، تفکر، رفتار و توانایی انجام کارهای روزمره تأثیر می گذارد. حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان به این سندرم مبتلا هستند. در استرالیا، زوال عقل دومین عامل مرگ و میر است. تخمین زده می شود که هر روز 250 نفر تشخیص داده شوند.

سکته مغزی وضعیتی است که در آن خون رسانی به مغز مختل می شود. در نتیجه کمبود اکسیژن، آسیب مغزی و از دست دادن عملکرد رخ می دهد. در سطح جهان، از هر چهار بزرگسال بالای 25 سال، یک نفر در طول زندگی خود دچار سکته مغزی می شود.

داده ها حاکی از آن است که 13.7 میلیون نفر در سال جاری دچار سکته مغزی می شوند. در نتیجه آن، 5.5 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند.

پروفسور Elina Hyppönen، محقق ارشد و مدیر مرکز استرالیایی UniSA برای سلامت دقیق، می‌گوید:

اگرچه این خبر ممکن است برای دوستداران قهوه تلخ باشد، اما همه چیز در مورد یافتن تعادل بین آنچه می‌نوشید و آنچه برای سلامتی شما مفید است انجام شده است. پروفسور هیپونن می گوید: “این تحقیق بینش های حیاتی در مورد مصرف زیاد قهوه و سلامت مغز ارائه می دهد. اما مانند بسیاری از چیزهای زندگی، اعتدال کلید اصلی است.”

این داده‌ها به همراه سایر شواهد ژنتیکی و یک کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده است. قویاً نشان می‌دهند که مصرف زیاد قهوه می‌تواند بر سلامت مغز تأثیر منفی بگذارد. در حالی که مکانیسم‌های دقیق آن مشخص نیست. یک کار ساده که می‌توانیم انجام دهیم این است که خود را هیدراته نگه داریم و به یاد داشته باشیم که کمی آب در کنار قهوه بنوشیم.

“مصرف معمولی روزانه قهوه بین یک تا دو فنجان قهوه استاندارد است. البته، در حالی که معیارهای واحد می تواند متفاوت باشد. چند فنجان قهوه در روز به طور کلی خوب است. با این حال، اگر متوجه شدید که مصرف قهوه شما به بیش از شش فنجان در روز افزایش می‌یابد، وقت آن است که در نوشیدنی بعدی خود تجدید نظر کنید.

آیا قهوه برای مغز مفید است؟

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. نوشیدنی صبحگاهی (یا برای برخی، نوشیدنی بعدازظهر) بیشتر به دلیل محتوای بالای کافئین خود شناخته شده است. حتی خسته ترین چشم ها را به خود خیره می کند.

با توجه به محبوبیت قهوه، مطالعات متعددی اثرات آن را بر سلامتی شما، چه فوری و چه در درازمدت، بررسی کرده اند. همانطور که مشخص است، مصرف متوسط قهوه با فواید سلامتی، از جمله کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت و بیماری کبد مرتبط است. محققان همچنین به بررسی تأثیر کافئین بر مغز شما پرداخته‌اند. یافته‌های تاکنون در مورد سلامت شناختی شما بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند.

مواد فعال در قهوه

قهوه حاوی صدها ترکیب فعال زیستی است. اینها به مزایای سلامتی بالقوه قدرتمند آن کمک می کند. بسیاری از این ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند. با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مضر در سلول های شما مبارزه می کنند.

در اینجا مهمترین مواد فعال قهوه آورده شده است.

  • کافئین. ماده فعال اصلی قهوه، کافئین است که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند.
  • اسیدهای کلروژنیک. این آنتی اکسیدان های پلی فنل ممکن است برای برخی از مسیرهای بیولوژیکی مانند متابولیسم قند خون و فشار خون بالا مفید باشند.
  • کافستول و کاهوول. این ترکیبات موجود در روغن طبیعی قهوه به مقدار زیاد در قهوه بدون فیلتر یافت می شوند.
  • تریگونلین. این ترکیب آلکالوئیدی در حرارت بالا ناپایدار است. در حین برشته کردن، اسید نیکوتینیک را تشکیل می دهد که به نام نیاسین (ویتامین B3) نیز شناخته می شود. با این حال، مقدار این مواد در یک فنجان قهوه ممکن است متفاوت باشد.

قهوه می تواند یک نوشیدنی سالم باشد که حاوی صدها ترکیب فعال بیولوژیکی از جمله کافئین، اسید کلروژنیک، تریگونلین، کافستول و کاهوول است.

کافئین و حافظه

قهوه و کافئین نیز ممکن است بر حافظه شما تأثیر بگذارد. اما تحقیقات در این مورد متفاوت است. مطالعات بیشتری مورد نیاز است. برخی از مطالعات نشان می دهد که کافئین ممکن است تاثیر مثبت قابل توجهی بر حافظه کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد.

مطالعات دیگر هیچ تأثیری بر حافظه گزارش نمی‌کنند. یا حتی دریافته‌اند که کافئین عملکرد در وظایف حافظه را مختل می‌کند. در یک مطالعه، زمانی که شرکت کنندگان پس از مطالعه مجموعه ای از تصاویر، یک قرص کافئین مصرف کردند، توانایی آنها در تشخیص تصاویر 24 ساعت بعد تقویت شد. همچنین به نظر می‌رسد که کافئین در مقایسه با گروه دارونما، این خاطرات را در برابر فراموشی مقاوم‌تر می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر با ما در انستیتو سلامت مغز دانا در تماس باشید.

منبع: Excess coffee: A bitter brew for brain health — ScienceDaily

Does Coffee Benefit the Brain? (healthline.com)

قبل از خرید، قهوه بخوریم؟!

لذت از خوردن قهوه تا مصرف هروئین و تاثیر دوپامین در مغز

به این مقاله امتیاز دهید