07136476172 - 09172030360 [email protected]

بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در مجله TheAmerican Journal of Clinical Nutrition، کمبود ویتامین D ممکن است با افزایش خطر زوال عقل مرتبط باشد.

نویسندگان این مطالعه نوشتند که افزایش سطوح پایین ویتامین D تا محدوده طبیعی می تواند به محافظت از مغز در برابر از دست دادن مهارت های تفکر با افزایش سن کمک کند.

تحقیقات جدید از چه لحاظ متمایزند؟

دکتر الینا هیپونن، نویسنده ارشد مطالعه و مدیر مرکز سلامت استرالیا می‌گوید: «ویتامین D یک پیش‌ساز هورمون است که به‌طور فزاینده‌ای برای تأثیرات گسترده، از جمله بر سلامت مغز شناخته می‌شود، اما تا کنون بررسی اینکه اگر بتوانیم از کمبود ویتامین D جلوگیری کنیم چه اتفاقی می‌افتد، بسیار دشوار بوده است».

او گفت: “مطالعه ما اولین مطالعه ای است که با استفاده از تجزیه و تحلیل های ژنتیکی قوی در میان جمعیت بزرگی، تاثیر سطوح بسیار پایین ویتامین D را بر خطرات زوال عقل و سکته مغزی بررسی می کند.”

Hypponen و همکارانش داده‌های بیش از 294000 فرد مورد مطالعه در سنین 37 تا 73 سال را در بیوبانک انگلستان تجزیه و تحلیل کردند و به بررسی ارتباط بین ویتامین D و خطرات زوال عقل و سکته مغزی پرداختند. حدود 2400 نفر در این مطالعه زوال عقل داشتند، در حالی که 3760 نفر سکته مغزی داشتند.

ارتباط مشاهده شده بین زوال عقل و کمبود ویتامین D در این تحقیق به چه صورت بود؟

کمبود ویتامین D با افزایش خطر زوال عقل و سکته مغزی همراه بود، با قوی‌ترین ارتباط برای افرادی که سطوح کمتر از 25 نانومول در لیتر داشتند. در تجزیه و تحلیل های اضافی که علل بالقوه را بررسی کردند، سطوح پایین ویتامین D با زوال عقل مرتبط بود اما با خطر سکته مغزی مرتبط نبود.

این مطلب را از دست ندهید: نقش ویتامین ها در سلامت مغز

نقش ویتامین ها در سلامت مغز

خطر زوال عقل در شرکت‌کنندگانی که سطوح ویتامین D پایین تر از 25 نانومول در لیتر داشتند، 54 درصد بیشتر از افرادی بود که 50 نانومول در لیتر داشتند که یک سطح طبیعی ویتامین D در نظر گرفته می‌شود.

تیم تحقیقاتی تخمین زد که 17 درصد موارد زوال عقل را می توان با افزایش سطح ویتامین D از 25 نانومول در لیتر به 50 نانومول در لیتر پیشگیری کرد.

دکتر هیپونن گفت: در برخی زمینه‌ها، که کمبود ویتامین D نسبتاً رایج است، یافته‌های ما پیامدهای مهمی برای خطرات زوال عقل دارد. در واقع، در این جمعیت از بریتانیا، ما مشاهده کردیم که تا 17 درصد از موارد زوال عقل ممکن است با افزایش سطح ویتامین D در محدوده طبیعی اجتناب شود.

زوال عقل یک سندرم مزمن است که منجر به کاهش مهارت های فکری از جمله از دست دادن حافظه و سختی در انجام فعالیت های روزانه می شود. طبق آخرین تخمین CDC، نزدیک به 6 میلیون آمریکایی بالای 65 سال با بیماری آلزایمر زندگی می کنند که شایع ترین شکل زوال عقل است. CDC گفت که انتظار می رود این رقم تا سال 2060 به 14 میلیون نفر افزایش یابد.

نویسندگان این مطالعه نوشتند که برای تایید ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و خطر زوال عقل، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. اگرچه ارتباطی پیدا شده است، اما علت را تایید نمی کند.

سطح ویتامین D را می توان از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغذیه و مکمل ها افزایش داد.

هیپونن گفت: “زوال عقل یک بیماری پیشرونده و ناتوان کننده است که می تواند افراد و خانواده ها را به طور یکسان ویران کند.” بسیاری از ما احتمالاً مشکل کمبود ویتامین D نداریم، اما برای هرکسی که به هر دلیلی ممکن است ویتامین D کافی از خورشید دریافت نکند، ممکن است اصلاح رژیم غذایی کافی نباشد و ممکن است به مکمل نیاز باشد.

کمبود ویتامین دی : از علائم و علل مشکل، تا تشخیص

 

منابع:

The American Journal of Clinical Nutrition: “Vitamin D and brain health: an observational and Mendelian randomization study.”

University of South Australia: “Vitamin D deficiency leads to dementia.”

CDC: “Alzheimer’s Disease and Related Dementias.”

به این مقاله امتیاز دهید