07136476172 - 09172030360 [email protected]

شادی یک حس خوب که معمولا به دنبالش هستیم و آن را برای همدیگر آرزو می کنیم. شادمانه زیستن! اما سوال این است آیا می توان شادی (شادمانی) را یاد گرفت؟

 

یک مطالعه

 

یک مطالعه جدید با هماهنگی دانشگاه ترنتو اثرات مفید یک برنامه فشرده بر شادی را نشان می دهد.

نتایج نشان داد که چندین اقدامات بهزیستی روانشناختی از ابتدا تا انتهای دوره به تدریج در شرکت کنندگان افزایش می یابد. این امر به ویژه در مورد رضایت از زندگی ، رفاه درک شده ، خودآگاهی و خودتنظیمی عاطفی صادق بود.

 

شرکت کنندگان در این مطالعه همچنین کاهش قابل توجه اضطراب ، استرس درک شده ، افکار منفی ، نشخوار فکری و تمایل به عصبانیت را گزارش کردند.

محققان همزمان بهبودهایی در جنبه های مثبت و کاهش احساسات منفی را مشاهده کردند ، هم در کوتاه مدت و هم از نظر طولی در حین برنامه.

 

نیکولا دی پیساپیا ، محقق گروه روانشناسی و علوم شناختی دانشگاه ترنتو و هماهنگ کننده علمی ، اصول اساسی مطالعه را توضیح داد:

“آموزشی که ما به شرکت کنندگان ارائه دادیم از این ایده الهام گرفته شده است – هم در سنتهای فلسفی غربی و هم در شرق – که شادی با توسعه تعادل درونی ، دیدگاهی مهربانتر و بازتر از خود ،با دیگران و جهان پیوند ناگسستنی دارد.

و از قضا راه را به سمت درک بهتر ذهن و مغز انسان می برد. در این فرایند آموزش ما از یک طرف به مطالعه نظری فلسفه و علم و از سوی دیگر به شیوه های مراقبه معطوف شد.

 

این مطالعه طی نه ماه (با هفت آخر هفته نظری / عملی و دو مراقبه) در موسسه فرهنگ تبت لاما تزونگ خاپا در پومایا (ایتالیا) انجام شد.

 

برای بخش نظری ، شرکت کنندگان در یک سری سخنرانی ها شرکت کردند و برخی از دوره های ویدئویی را مشاهده کردند و در بحث های آزاد در مورد موضوعات روانشناسی ، علوم اعصاب ، تاریخ اندیشه غرب و فلسفه زندگی بودیسم شرکت کردند.

 

موضوعات علمی شامل پلاستیک عصبی ، مدارهای مغزی توجه و سرگردانی ذهن ، استرس و اضطراب ، درد و لذت ، احساسات مثبت و منفی ، میل و اعتیاد ، احساس خود ، همدلی و شفقت بود.

 

برای بخش عملی ، یک سری تمرینات ارائه شده است که از سنتهای متفکرانه مختلف بودایی و غربی گرفته شده است (به عنوان مثال مراقبه روی نفس ، مراقبه تحلیلی ، مجله شخصی).

 

در سال های اخیر ، به استثنای “دستورالعمل های” اشتباه در خوشبختی ، و وسواس عصر جدید با تفکر مثبت ،

 تحقیقات نشان داده است که روش های مراقبه فواید مهمی برای ذهن دارند ،

در حالی که مطالعات در مورد خوشبختی و خردمندی کمیاب است. بنابراین دی پیساپیا نتیجه گرفت:

 

من معتقدم که در زمانهایی از این دست ، پر از تغییرات و عدم اطمینان ، بررسی علمی چگونگی ادغام سنتهای فلسفی غربی و شرقی ، همراه با جدیدترین اکتشافات موجود در ذهن و مغز ، امری اساسی است که می تواند با روشهای تأمل برانگیز به روش دنیوی ادغام شود.

 

نهایتا

 

هدف این است که به افراد سالم فرصت داده شود تا بر روی خود کار کنند تا شادی اصیل ایجاد کنند ، نه لذت جویی یا شادی سطحی. با این مطالعه ما می خواستیم قدم کوچکی در این مسیر برداریم.

 

منبع:http://neurosciencenews.com

12 راهکار برای شاد شدن به قدر توان (نه لزوما همیشه!)

10 روش طبیعی افزایش هورمون شادی و انگیزه ( دوپامین)

به این مقاله امتیاز دهید