07136476172 - 09172030360 [email protected]

یک فرد بالغ به طور متوسط بین ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد تا احساس شادابی کند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که زنان تمایل دارند فقط کمی بیشتر بخوابند – دقیقاً 11 دقیقه – نسبت به مردان.

cنان در طول روز چندین وظیفه را با هم انجام می‌دهند. از همین‌رو، به خواب بیشتری احتیاج دارند. هم‌چنین زنانی که کمبود خواب دارند در معرض ابتلا به افسردگی قرار داشته و خشونت بیشتری از خود بروز می‌دهند. در حالی که کسر خواب در مردان چنین عواقبی ندارد. علاوه‌بر این، برخی پژوهش‌ها نیز به ارتباط کمبود خواب با خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی، مشکلات روحی و سکته در زنان اشاره کرده است.

البته مردان دارای مشاغل سخت و پرزحمت که نیازمند تفکر جانبی زیادی هستند نیز به خواب بیشتری در مقایسه با سایرین نیازمندند.

چرا زنان بیشتر از مردان به خواب نیاز دارند؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا زنان ممکن است نسبت به مردان به خواب بیشتری نیاز داشته باشند. زنان 40 درصد بیشتر از مردان در معرض بی خوابی هستند. زنان نیز تقریباً دو برابر مردان از اضطراب و افسردگی رنج می برند. اضطراب ئ افسردگی  دو بیماری هستند که به شدت با بی خوابی مرتبط است. افراد مبتلا به بی خوابی در به خواب رفتن یا به خواب رفتن به طور منظم مشکل دارند. و در طول روز از خواب آلودگی رنج می برند.

 هورمون ها

هورمون ها یکی دیگر از مقصران نیاز بیشتر زنان به خواب نسبت به مردان هستند. چرخه خواب و بیداری ما تحت کنترل هورمون های ما هستند. این هورمون ها بر زمانی که احساس خستگی می کنیم. زمانی که احساس هوشیاری می کنیم. زمانی که احساس گرسنگی می کنیم و موارد دیگر تاثیر می گذارند. زنان هر ماه و در طول زندگی خود تغییرات هورمونی را تجربه می کنند. که بر ریتم شبانه روزی آنها تأثیر می گذارد و نیاز بیشتری به خواب ایجاد می کند. مثلا:

  • در طول قاعدگی، یک سوم زنان به دلیل گرفتگی عضلات، سردرد و نفخ، مشکل خواب دارند. آنها سطوح بالاتری از خواب آلودگی، خستگی و خستگی در طول روز را گزارش می کنند .
  • در دوران بارداری ، زنان ممکن است به سندرم پای بیقرار مبتلا شوند ، وضعیتی که خوابیدن را سخت‌تر می‌کند. آنها همچنین احتمال بیشتری برای تجربه افسردگی، آپنه خواب، درد و بی اختیاری دارند که خواب آنها را مختل می کند. این مشکلات خواب ممکن است تا دوره پس از زایمان ادامه داشته باشد. زمانی که سطح هورمون آنها کاهش می یابد و همزمان مراقبت از نوزادی با چرخه خواب نامنظم شروع می شود. که اغلب منجر به خواب آلودگی بیشتر در طول روز می شود.

یائسگی

  • در دوران یائسگی ، تا 85 درصد از زنان گرگرفتگی را تجربه می کنند . هنگامی که این موارد در شب رخ می دهد، زنان با عرق از خواب بیدار می شوند و در نتیجه خواب آنها را مختل می کند. خطر ابتلا به آپنه خواب در زنان نیز در دوران یائسگی افزایش می یابد . این اختلال خواب باعث ایجاد مکث هایی در تنفس می شود که می تواند کیفیت خواب فرد را مختل کند. حتی اگر فرد از خواب بیدار نشود. در نتیجه، زنان مبتلا به آپنه خواب ممکن است پس از بیدار شدن احساس شادابی کمتری داشته باشند. و در طول روز دچار خستگی و خواب آلودگی مفرط شوند.

آیا زنان در واقع بیشتر از مردان می خوابند؟

در حالی که تحقیقات به ما می گوید که زنان به خواب بیشتری نسبت به مردان نیاز دارند. همچنین این مورد نیز وجود دارد که زنان تمایل دارند کمی بیشتر از مردان بخوابند – کمی بیش از 11 دقیقه.

 کیفیت خواب

با این حال، خبر بد این است که خواب زنان ممکن است کیفیت پایین‌تری نسبت به مردان داشته باشد. شاید به دلیل تفاوت در نحوه گذراندن روزشان باشد. محققان تفاوت‌هایی را در میزان زمانی که زنان و مردان به کار با حقوق و دستمزد، مسئولیت‌های کاری و اجتماعی و مراقبت از خانواده ثبت کرده‌اند . به عنوان مثال، زنان بیشتر از مردان برای مراقبت از دیگران در خانه بیدار می شوند. کاری که خواب آنها را مختل می کند.

هم مردان و هم زنان دارای فرزند، فارغ از وضعیت تاهل، کمی بیشتر از همتایان بدون فرزند خود از خواب لذت می برند. با این حال، زنان بیشتر در طول روز چرت می زنند. که نشان می دهد زمان خواب طولانی تر آنها ممکن است گمراه کننده باشد. زیرا برخی از آن در طول روز اتفاق می افتد. چرت زدن به کل زمان خواب فرد می افزاید، اما خواب شبانه را نیز آرام تر می کند.

خواب زمانی بهترین نتیجه را دارد که در طول شب بدون وقفه بخوابید. در طول یک خواب کامل شبانه، مراحل مختلف خواب را چندین بار در شب طی می‌کنید. از خواب سبک تا خواب عمیق تا خواب REM و دوباره. با هر مرحله بعدی از خواب، زمان بیشتری را در خواب REM می گذرانید. زمانی برای رویاپردازی و پردازش شناختی، و زمان کمتری را در خواب عمیق می گذرانید. زمانی که بدن شما به طور فیزیکی خود را ترمیم می کند. وقتی این خواب قطع می شود، چرخه را دوباره شروع می کنید – و باعث می شود خواب ضروری REM را از دست بدهید.

سرعت به خواب رفتن

مطالعات متعدد نشان داده است که زنان سریعتر   از مردان به خواب می روند. این ممکن است نشان دهد که آنها نیاز بیشتری به خواب دارند. همچنین می تواند نشان دهد که آنها به طور متوسط ​​خسته تر هستند. مطالعات نشان می دهد که زنان نیز نسبت به مردان زمان بیشتری را در خواب عمیق می گذرانند. اگرچه این در یائسگی تغییر می کند، زمانی که زنان بیشتر از مردان به خواب می روند و زمان کمتری را در خواب عمیق می گذرانند.

آیا به خواب بیشتری نیاز دارید؟

صرف نظر از اینکه کدام جنسیت به خواب بیشتری نیاز دارد. واقعیت این است که بسیاری از زنان و مردان بدون توجه به سنشان به اندازه کافی نمی خوابند. طبق گزارش CDC، تنها 64.5 درصد از مردان و 65.2 درصد از زنان در واقع حداقل 7 ساعت در شبانه روز به طور منظم می خوابند. این آمار در میان دانش‌آموزان دبیرستانی، به‌ویژه زنان جوان، بدتر است. 71.3 درصد از دانش آموزان دختر به طور منظم خواب خوب را از دست می دهند. در حالی که تنها 66.4 درصد از همتایان مرد خود.

بهترین راه برای دانستن اینکه آیا به اندازه کافی می خوابید این است که آیا وقتی از خواب بیدار می شوید احساس شادابی و نشاط می کنید یا خیر. اگر مشکل خواب دارید، ورزش منظم، تنظیم زمان خواب و بیداری معمولی، محدود کردن مصرف کافئین و الکل و بهبود محیط خواب خود را امتحان کنید. یک برنامه روتین قبل از خواب ایجاد کنید که ذهن و بدن شما را قبل از خواب آرام کند. اگر بی خوابی شما ادامه داشت، با پزشک خود صحبت کنید تا اقدامات دیگری را که می توانید برای بهبود خواب خود انجام دهید، تعیین کنید.

نتیجه

یکی از عملکردهای اصلی خواب در بدن، اجازه بهبود و مرمت مغز است و در طول خواب عمیق، قشر مغز که مربوط به حافظه، تفکر و زبان است از احساسات رها شده و خود را ترمیم می‌کند. در واقع زنان به علت انجام امور مختلف در آن واحد، نیازمند زمان بیشتری برای این ترمیم هستند. زنان و مردان برای داشتن خواب کافی باید الگوی خوبی داشته باشند و از عاداتی که به کیفیت بهتر خواب منجر می‌شود پیروی کنند. از آن‌جایی که ذهنی پرمشغله و چند مهارتی دارند، خواب عمیق و طولانی‌شان قابل توجیه است.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

ADHD و خواب

آسم و خواب

به این مقاله امتیاز دهید