07136476172 - 09172030360 [email protected]

غمگین بودن یک واکنش طبیعی به لحظات سخت زندگی است. اما معمولاً غم و اندوه با گذشت زمان از بین می رود. افسردگی متفاوت است. یک اختلال خلقی است که ممکن است علائم شدیدی ایجاد کند. که می تواند بر احساس، تفکر و انجام فعالیت های روزانه مانند خواب، غذا خوردن یا کار تأثیر بگذارد. افسردگی در بین زنان شایع‌تر از مردان است. که احتمالاً به دلیل برخی عوامل بیولوژیکی، هورمونی و اجتماعی می‌باشد که مختص زنان است.

این مقاله شامل چهار نکته است که همه باید درباره افسردگی زنان بدانند.

1. افسردگی یک بیماری واقعی است.

افسردگی یک اختلال خلقی شایع اما جدی است. علائم افسردگی می تواند در توانایی شما برای کار، خواب، مطالعه، غذا خوردن و لذت بردن از زندگی اختلال ایجاد کند. اگرچه محققان هنوز در حال بررسی علل افسردگی هستند، تحقیقات فعلی نشان می دهد که افسردگی توسط ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانی ایجاد می شود. اکثر افراد مبتلا به افسردگی برای داشتن احساس بهتر نیاز به درمان دارند.

شما نمی توانید به سادگی از افسردگی خلاص شوید.

دوستان یا اعضای خانواده با نیت خوب ممکن است سعی کنند به فرد مبتلا به افسردگی بگویند که «از آن خلاص شوید»، «فقط مثبت باشید» یا «اگر بیشتر تلاش کنید می توانید شادتر باشید». اما افسردگی نشانه ضعف یا نقص شخصیت نیست. حقیقت این است که اکثر افرادی که افسردگی را تجربه می کنند برای بهبودی نیاز به درمان دارند.

اگر دوست یا یکی از اعضای خانواده یک زن مبتلا به افسردگی هستید، می توانید حمایت عاطفی، درک، صبر و تشویق ارائه دهید. اما هرگز احساسات او را نادیده نگیرید. او را تشویق کنید تا با ارائه دهندگان خدمات سلامت روان صحبت کند و به او یادآوری کنید که با گذشت زمان و درمان، می توانند احساس بهتری داشته باشد.

اکثر افراد مبتلا به افسردگی برای احساس بهتر نیاز به درمان دارند.

اگر فکر می کنید ممکن است افسردگی داشته باشید، با گرفتن یک قرار ملاقات با یک متخصص سلامت روان شروع کنید. برخی داروها و برخی امراض مانند ویروس ها یا اختلال تیروئید می توانند علائمی مشابه افسردگی ایجاد کند. یک متخصص سلامت روان می تواند با انجام معاینه، مصاحبه و تست های آزمایشگاهی این احتمالات را رد کند. متخصص سلامت روان شما را معاینه می کند و در مورد گزینه های درمانی و مراحل بعدی درمان با شما صحبت می کند.

صحبت کردن با متخصص سلامت روان در مورد سلامت روانی خود

برقراری ارتباط خوب با متخصص سلامت روان می تواند درمان شما را تسریع بخشد. و به شما کمک کند تا انتخاب های خوبی در مورد بهبود سلامت خود داشته باشید. نکاتی را بخوانید که به شما کمک می کند برای ویزیت خود آماده شوید و بیشترین بهره را ببرید.

2. افسردگی می تواند به معنای واقعی کلمه آسیب بزند.

غم و اندوه تنها بخش کوچکی از افسردگی است. برخی از افراد مبتلا به افسردگی اصلاً احساس غم و اندوه را ندارند. فرد مبتلا به افسردگی ممکن است علائم فیزیکی زیادی مانند درد بدنی، سردرد، گرفتگی عضلات یا مشکلات گوارشی را تجربه کند. فرد مبتلا به افسردگی ممکن است با خوابیدن، بیدار شدن در صبح و احساس خستگی مشکل داشته باشد.

اگر حداقل دو هفته است که هر یک از علائم و نشانه های زیر را تجربه کرده اید، ممکن است از افسردگی رنج می‌برید:

حالت غمگین یا مضطرب بودن یا احساس پوچی مداوم
احساس ناامیدی یا بدبینی
تحریک پذیری
احساس گناه، بی ارزشی یا درماندگی
کاهش انرژی، خستگی
مشکل در خوابیدن، صبح زود بیدار شدن یا خوابیدن زیاد
از دست دادن علاقه به سرگرمی ها و فعالیت ها
آهسته تر حرکت کردن یا صحبت کردن
احساس بی قراری یا مشکل در نشستن
مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن یا تصمیم گیری
تغییر در اشتها یا وزن
افکار مرگ یا خودکشی یا اقدام به خودکشی
درد بدنی، سردرد، گرفتگی عضلات، یا مشکلات گوارشی بدون علت فیزیکی مشخص که حتی با درمان هم برطرف نمی‌شوند.

در مورد این علائم با پزشک خود صحبت کنید. صادق، واضح و مختصر باشید—دکتر شما باید بداند چه احساسی دارید. ارائه‌دهنده خدمات سلامت روان شما ممکن است بپرسد علائم شما چه زمانی شروع شده است، چه زمانی از روز اتفاق می‌افتد، چه مدت طول می‌کشد، چند بار رخ می‌دهد، آیا به نظر می‌رسد که بدتر یا بهتر می‌شود، و آیا شما را از بیرون رفتن یا انجام کارهای معمولتان باز می‌دارد.  قبل از مراجعه به متخصص سلامت روان، وقت بگذارید و علائم خود را یادداشت کنید.

3. انواع خاصی از افسردگی مختص زنان است.

بارداری، دوره پس از زایمان، قبل از یائسگی و چرخه قاعدگی همگی با تغییرات فیزیکی و هورمونی چشمگیری همراه هستند. انواع خاصی از افسردگی می تواند در مراحل مختلف زندگی یک زن رخ دهد.

اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD)

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS به حالت بدخلقی و تحریک پذیری در هفته های قبل از قاعدگی اشاره دارد. این کاملاً شایع است و علائم معمولاً خفیف هستند. اما نوع کمتر شایع و شدیدتری از PMS وجود دارد که اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) نامیده می شود.

PMDD یک بیماری جدی با علائمی ناتوان کننده مانند تحریک پذیری، عصبانیت، خلق و خوی افسرده، غمگینی، افکار خودکشی، تغییرات اشتها، نفخ، حساسیت سینه ها و درد مفاصل یا ماهیچه است.

افسردگی پری ناتال

باردار بودن آسان نیست. زنان باردار معمولاً با تهوع صبحگاهی، افزایش وزن و نوسانات خلقی دست و پنجه نرم می کنند. مراقبت از نوزاد نیز چالش برانگیز است. بسیاری از نو مادران “بیبی بلوز” را تجربه می کنند – اصطلاحی که برای توصیف تغییرات خفیف خلق و خو و احساس نگرانی، ناراحتی و خستگی استفاده می شود. که بسیاری از زنان گاهی اوقات در دو هفته اول پس از بچه دار شدن تجربه می کنند. این احساسات معمولاً یک یا دو هفته طول می کشد و سپس با تطبیق مادر با تولد نوزاد ناپدید می شوند.

افسردگی پری ناتال یک اختلال خلقی است که می تواند زنان را در دوران بارداری و بعد از زایمان تحت تاثیر قرار دهد و بسیار جدی تر از “بیبی بلوز” است. کلمه “پری ناتال” به زمان قبل و بعد از تولد کودک اشاره دارد. افسردگی پری ناتال شامل نوعی افسردگی است که در دوران بارداری شروع می شود (به نام افسردگی دوران بارداری) و افسردگی پس از تولد نوزاد (به نام افسردگی پس از زایمان). مادران مبتلا به افسردگی پری ناتال احساس غم، اضطراب و خستگی شدیدی را تجربه می کنند. که ممکن است انجام وظایف روزانه از جمله مراقبت از خود، فرزند جدیدشان یا دیگران را برایشان دشوار کند.

اگر فکر می کنید به افسردگی پری ناتال مبتلا هستید، باید با یک متخصص سلامت روان آموزش دیده صحبت کنید. اگر در دوران بارداری یا پس از تولد کودک علائمی از افسردگی در یکی از عزیزانتان مشاهده کردید، او را تشویق کنید که برای درمان به یک کلینیک مراجعه کند.

افسردگی پیش از یائسگی

قبل از یائسگی (گذر به یائسگی) یک مرحله طبیعی در زندگی یک زن است که گاهی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد. اگر در دوران پیش از یائسگی هستید، ممکن است دوره های غیر طبیعی، مشکلات خواب، نوسانات خلقی و گرگرفتگی را تجربه کنید. اگرچه این علائم شایع هستند، اما احساس افسردگی چنین نیست. اگر در زمان گذار یائسگی با تحریک پذیری، اضطراب، غمگین بودن یا از دست دادن علاقه دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است افسردگی پیش از یائسگی را تجربه کنید.

افسردگی در هر زن متفاوت است.

هر زنی که افسرده است همه علائم را تجربه نمی کند. برخی از زنان تنها علائم کمی را تجربه می کنند. دیگران علائم بسیاری دارند. شدت و فراوانی علائم و مدت زمان ادامه آنها بسته به فرد و شدت بیماری متفاوت است.

4. افسردگی قابل درمان است.

حتی شدیدترین موارد افسردگی قابل درمان است. افسردگی معمولاً با دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو درمان می شود. هر چند تکنیک های جدید و موثری نیز برای درمان این بیماری وجود دارد. (برای اطلاعات بیشتر این مقاله را ببینید.)

داروهای ضد افسردگی داروهایی هستند که معمولا برای درمان افسردگی استفاده می شوند. واکنش مردم به داروهای ضد افسردگی متفاوت است. و ممکن است لازم باشد داروهای مختلفی را امتحان کنید تا بهترین اثر را پیدا کنید. ( مصرف داروها حتما باید با توصیه پزشک صورت گیرد.)

انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد، مانند درمان شناختی رفتاری یا درمان بین فردی. رویکرد خاصی که یک درمانگر استفاده می کند به شرایط درمان و آموزش و تجربه درمانگر بستگی دارد. درمانگران همچنین ممکن است رویکردهای مختلف را ترکیب کنند و تطبیق دهند.

افسردگی روی هر فردی به طور متفاوتی تأثیر می گذارد. هیچ “یک اندازه مناسب برای همه” برای درمان وجود ندارد. ممکن است برای یافتن بهترین روش درمانی نیاز به آزمون و خطا باشد. می‌توانید در مورد انواع مختلف درمان افسردگی، از جمله روان‌درمانی، دارو درمانی، و درمان‌های تحریک مغز، در سایت ما اطلاعات بیشتری کسب کنید. برای اطلاع از آخرین اطلاعات در مورد هشدارها، راهنمای داروهای بیمار و داروهایی که به تازگی تأیید شده اند، از وب سایت سازمان غذا و دارو دیدن کنید.

هنگام جستجوی یک درمانگر چه نکاتی را باید در نظر گرفت

درمانگران و بیماران با هم کار می کنند و یافتن یک سازگاری مناسب مهم است. نکات زیر می تواند به شما در یافتن درمانگر مناسب کمک کند.

در مورد زمینه های تخصصی آنها بپرسید. درمانگران سوابق و تخصص های حرفه ای متفاوتی دارند. شما می خواهید یک درمانگر را پیدا کنید که تجربه کار با شرایط خاص شما را داشته باشد.

دریابید که از چه نوع درمان هایی استفاده می کنند. بپرسید که آیا این درمان ها برای مقابله با مشکل یا مشکل سلامت روانی شما موثر هستند یا خیر.

دریابید که چگونه پیشرفت را ارزیابی خواهید کرد. مدت زمان مورد انتظار درمان را تعیین کنید. و چه زمانی باید انتظار داشته باشید که از علائم رهایی یافته و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

ارتباط و اعتماد ضروری است. بحث درمان عمیقاً شخصی است و مهم است که با درمانگری که انتخاب می‌کنید احساس راحتی کنید.

روش های نوین در درمان افسردگی

بی خوابی و زنان: شیوع بالاتر، تاثیر هورمون ها و راه حل (قسمت اول)

افسردگی پس از زایمان!(قسمت اول)

منابع

https://www.womenshealth.gov/mental-health/mental-health-conditions/depression

https://www.fda.gov/consumers/women/women-and-depression

https://www.nimh.nih.gov/health/publications/depression-in-women

https://www.cdc.gov/reproductivehealth/depression

 

به این مقاله امتیاز دهید