07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

زوال عقل هر فردی را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین مهم است که به گونه ای ارتباط برقرار کنید که مناسب فرد باشد. با دقت گوش کنید و در مورد آنچه که قرار است بگویید و چگونه آن را بگویید فکر کنید. همچنین می توانید بدون استفاده از کلمات گفتاری ارتباط معناداری برقرار کنید. این نکات در مورد هر چیزی که فرد معمولاً با آن ارتباط برقرار می کند اعمال می شود. تجربه هر فرد از زوال عقل منحصر به فرد است. بنابراین هر نکته ممکن است برای فردی که از او مراقبت می کنید مفید نباشد. از نکاتی استفاده کنید که احساس می کنید ارتباط بین شما را بهبود می بخشد.

قبل از برقراری ارتباط

از راحتی فرد اطمینان حاصل کنید

مطمئن شوید که در مکان مناسبی برای برقراری ارتباط هستید. محیط ایده آل باید ساکت و آرام و با نور خوب باشد. محیط‌های شلوغ می‌تواند تمرکز روی مکالمه را برای فرد مبتلا به زوال عقل سخت کند. بنابراین عواملی مانند رادیو یا تلویزیون را خاموش کنید. اگر زمانی از روز وجود دارد که فرد قادر به برقراری ارتباط واضح‌تر است، سعی کنید از این زمان برای پرسیدن هرگونه سوال یا صحبت در مورد هر چیزی که نیاز دارید استفاده کنید. از روزهای «خوب» بهترین استفاده را ببرید. راه‌هایی برای سازگاری با روزهای سخت‌تر پیدا کنید. قبل از شروع، مطمئن شوید که هر یک از نیازهای دیگر فرد برآورده شده است.  به عنوان مثال، مطمئن شوید که او درد ندارد یا گرسنه نیست. 

آماده شدن برای برقراری ارتباط با فرد مبتلا به زوال عقل

به این فکر کنید که اگر برای برقراری ارتباط مشکل دارید چه احساسی خواهید داشت و چه چیزی به شما کمک می کند. زمان کافی برای گذراندن با آن فرد برنامه ریزی کنید. اگر احساس عجله یا استرس می کنید، قبل از آن کمی زمان بگذارید تا آرام تر شوید. به مکالمات قبلی که با آن شخص داشته اید و اینکه چه چیزی به شما در برقراری ارتباط خوب کمک کرده است فکر کنید. اگر فرد شروع به برقراری ارتباط با اولین زبانی که یاد گرفته است، کرده است، و شما با آن صحبت نمی کنید، ترتیبی دهید که اعضای خانواده یا دوستانی که به آن زبان صحبت می کنند نیز در کنار شما باشند.

چنانچه فرد مطالعه را ترجیح می دهد، سعی کنید از مطالب نوشتاری ترجمه شده استفاده کنید. اگر به یک زبان صحبت نمی کنید، یک برنامه ترجمه یا تفسیر در تلفن هوشمند یا رایانه لوحی می تواند بین شما ترجمه کند. اگر به مترجم نیاز دارید، با مقامات محلی خود، خانه مراقبت فرد یا سازمانی مانند موسسه ترجمه و ترجمه صحبت کنید. قبل از شروع، توجه کامل فرد را جلب کنید.

مواردی که باید در مورد موضوعات گفتگو در نظر بگیرید

به این فکر کنید که قرار است در مورد چه چیزی صحبت کنید. ممکن است برای یک موضوع خاص ایده ای آماده داشته باشید. اگر مطمئن نیستید در مورد چه چیزی صحبت کنید، می توانید از محیط اطراف برای کمک به فرد استفاده کنید. هر چیزی که او بتواند ببیند، بشنود یا لمس کند ممکن است مورد علاقه اش باشد.

گوش دادن

نکاتی برای گوش دادن به یک فرد مبتلا به زوال عقل

با دقت به آنچه فرد می گوید گوش دهید. تشویق را هم به صورت کلامی و هم غیرکلامی ارائه دهید. برای مثال با برقراری تماس چشمی و تکان دادن سر. این “گوش دادن فعال” می تواند به بهبود ارتباطات کمک کند. زبان بدن فرد می تواند چیزهای زیادی در مورد احساسات او نشان دهد. حالت چهره آنها و نحوه نگه داشتن خود می تواند علائم واضحی در مورد احساس آنها هنگام برقراری ارتباط به شما بدهد.

در صورتی که به طور کامل متوجه نشده اید که شخص چه گفته است، از او بخواهید آن را تکرار کند. اگر هنوز واضح نیست، پاسخ آنها را دوباره بیان کنید تا درک خود را از معنای آنها بررسی کنید. اگر فرد مبتلا به زوال عقل در یافتن کلمه مناسب یا تکمیل یک جمله مشکل دارد، از او بخواهید آن را به روش دیگری توضیح دهد. گوش کنید و به دنبال سرنخ ها باشید. اگر نتوانستند کلمه ای را برای یک شی خاص پیدا کنند، از آنها بخواهید که آن را توصیف کنند.

حمایت از فرد برای ابراز وجود

به فرد زمان زیادی برای پاسخ دادن بدهید. ممکن است پردازش اطلاعات و پاسخگویی به آنها بیشتر طول بکشد. سعی کنید حرف فرد را قطع نکنید، حتی برای کمک به یافتن کلمه، زیرا می تواند الگوی ارتباط را از بین ببرد. اگر فرد ناراحت است، اجازه دهید احساسات خود را بیان کند. به آنها زمان لازم را بدهید و سعی کنید نگرانی های آنها را نادیده نگیرید. گاهی اوقات بهترین کار این است که فقط گوش دهید و نشان دهید که آنجا هستید.

نحوه برقراری ارتباط

راه های ارتباط با فرد مبتلا به زوال عقل

واضح و آرام ارتباط برقرار کنید. از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید. با آن شخص همانطور که با یک کودک صحبت می کنید صحبت نکنید. صبور باشید و به او احترام بگذارید. سعی کنید به جای پرسیدن سوال پشت سوال که ممکن است کاملا خسته کننده یا ترسناک به نظر برسد. با فرد به صورت مکالمه ارتباط برقرار کنید. شخص را در گفتگو با دیگران بگنجانید. مهم این است که طوری صحبت نکنید که انگار آنجا نیستند. گنجاندن می تواند به آنها کمک کند تا احساس هویت خود را حفظ کنند و بدانند که برایشان ارزش قائل هستند.

همچنین می تواند به آنها کمک کند که کمتر احساس طرد شدن یا انزوا کنند. اگر فرد به راحتی خسته می شود، صحبت های کوتاه و منظم ممکن است بهتر باشد. از تند صحبت کردن یا بلند کردن صدای خود بپرهیزید.

نحوه سرعت دادن به مکالمات

اگر فرد در تلاش است که شما را دنبال کند، با سرعت کمی کمتر از حد معمول حرکت کنید. بین جملات زمان بگذارید تا فرد اطلاعات را پردازش کند و پاسخ دهد. این مکث ها اگر طولانی شوند ممکن است ناراحت کننده باشند. اما مهم است که به فرد زمان پاسخ دهید. سعی کنید به شخص اجازه دهید جملات خود را کامل کند. سعی کنید خیلی سریع تصور نکنید که می دانید چه چیزی می خواهد بگوید. 

نکاتی که باید در مورد زبان بدن در نظر بگیرید

در جایی بایستید یا بنشینید که فرد بتواند شما را تا حد امکان واضح ببیند و بشنود. معمولاً در مقابل او قرار گیرید تا صورت شما به خوبی روشن می شود. سعی کنید به جای اینکه بالای سرشان بایستید با آنها هم سطح باشید. تا جایی که برای هر دوی شما راحت است به آن شخص نزدیک باشید. تا بتوانید به وضوح صدای یکدیگر را بشنوید و با هم تماس چشمی برقرار کنید. اعلان‌ها می‌توانند به شما کمک کنند. به عنوان مثال اشاره کردن به عکس شخصی یا تشویق شخص به نگه داشتن و تعامل با یک شی که در مورد آن صحبت می‌کنید. سعی کنید مطمئن شوید که زبان بدن شما باز و آرام است. 

چه ارتباطی برقرار کنیم

نکاتی برای پرسیدن سوال

سعی کنید از پرسیدن سؤالات زیاد یا سؤالات پیچیده خودداری کنید. اگر فرد نتواند پاسخ را بیابد ممکن است ناامید یا گوشه گیر شود. سعی کنید به یک ایده در یک زمان پایبند باشید. دادن حق انتخاب به کسی مهم است، اما گزینه های زیاد می تواند گیج کننده و خسته کننده باشد. سوالات را به گونه ای بیان کنید که پاسخ ساده ای به شما بدهد. برای مثال، به جای اینکه از کسی بپرسید که دوست دارد چه بنوشد، بپرسید که آیا چای یا قهوه میل دارد. پاسخ دادن به سؤالاتی با پاسخ «بله» یا «خیر» آسان‌تر است.

اگر فرد در درک مشکل دارد چه باید کرد

ممکن است بیمار حتی پس از تکرار حرف شما را متوجه نشود، سعی کنید آن را به روشی متفاوت بیان کنید. اگر درک آن برای شخص سخت است، آنچه را که می گویید به قطعات کوچکتر تقسیم کنید تا قابل کنترل تر باشد. سعی کنید با هم درباره سوء تفاهم ها و اشتباهات بخندید. شوخ طبعی می تواند به کاهش تنش کمک کند و شما را به هم نزدیک تر کند. مطمئن شوید که فرد احساس نمی کند که به او می خندید.

اگر در بین عزیزان خود بیمار مبتلا به زوال عقل دارید، ما در مرکز سلامت مغز دانا کنارتان هستیم.

منبع: How to communicate with a person with dementia | Alzheimer’s Society (alzheimers.org.uk)

افسردگی پس از تشخیص آلزایمر!

در بیماری آلزایمر چه اتفاقی برای مغز می افتد؟

بیماری آلزایمر، پژوهش جدید و یافتن فاکتور جدید!

به این مقاله امتیاز دهید