07136476172 - 09172030360 [email protected]

 آیا آلپرازولام خواب آوره؟ قرص آلپرازولام برای بی خوابی ؟ با هم به این مقاله گوش میکنیم:

مشکلات خواب مانند بی خوابی می تواند بر چندین جنبه از سلامتی شما از جمله عملکرد شناختی و سلامت روانی شما تأثیر بگذارد. آلپرازولام که با نام های تجاری مختلف مانند آلپروکیم یا زاناکس نیز شناخته می شود، یک بنزودیازپین است که برای درمان برخی از شایع ترین مشکلات سلامت روان مانند اختلالات اضطراب و هراس استفاده می شود. اما آیا می توان از آن برای درمان اختلالات خواب و بی خوابی استفاده کرد؟ آیا آلپرازولام خواب آور است؟ درباره آلپرازولام برای خواب و سایر جایگزین های بی خوابی بیشتر بدانید.

آلپرازولام یک داروی افسردگی قوی است که می تواند باعث ایجاد احساس آرامش، هیپنوتیزم و خواب آلودگی شود. سوالی که زیاد پرسیده میشود این است که آیا آلپرازولام خواب آور است؟ اگر بین 20 تا 60 دقیقه قبل از خواب مصرف شود، مطمئناً می تواند به عنوان یک خواب آور موثر باشد. با این حال، ممکن است موثرترین گزینه برای مشکلات خواب طولانی مدت نباشد. مصرف دارو هایی مثل آلپرازولام و بیساری از بنزوذیازپین ها (کلونازپام، دیازپام…) و زولپیدم برای طولانی مدت میتواند خطرناک باشد در صورت نیاز به یک راه حل طولانی مدت از بسیاری از این داروها باید اجتناب شود. بنزوها پس از چند هفته استفاده مداوم می توانند وابستگی شیمیایی (اعتیاد) ایجاد کنند.

  • مصرف این دارو می تواند منجر به سوء مصرف و اعتیاد شود. استفاده نادرست از آلپرازولام خطر مصرف بیش از حد و مرگ را افزایش می دهد.

بعلاوه، اثرات آلپرازولام بر خواب مشکل دیگری نیز ایجاد می کند: که آن تحمل به دارو است. یک مطالعه خواب در سال 1987 پتانسیل این دارو را به عنوان یک داروی خواب بررسی کرد و دریافت که برای چند شب اول موثر بود، اما پس از یک هفته استفاده اثرات خواب آور آن کمتر شد. این به این دلیل است که بدن شما می‌تواند پس از استفاده مداوم، نسبت به اثرات آرام‌بخش دارو مقاومت کند.

 آلپرازولام نیمه عمری در حدود 11 تا 13 ساعت در فرمولاسیون های فوری رهش دارد. نیمه عمر یک دارو مدت زمانی است که بدن شما آن را پردازش می کند تا به نصف غلظت اولیه آن در جریان خون شما برسد. نیمه عمر اغلب نشان می دهد که چه مدت ممکن است اثرات آن را احساس کنید. اثرات ضد اضطراب آلپرازولام می تواند پس از شش ساعت از بین برود، اما ممکن است برخی از اثرات را برای مدت طولانی تری احساس کنید. هنگامی که از آن به عنوان خواب آور استفاده می کنید، ممکن است باعث احساس کسلی در صبح پس از مصرف آن کنید.

آیا آلپرازولام یا آلپروکیم داروی خط اول برای بی خوابی است؟

داروی خط اول دارویی است که پزشک احتمالاً ابتدا در پاسخ به یک اختلال یا بیماری خاص تجویز می کند. به عنوان مثال، استامینوفن، داروی خط اول برای درد در نظر گرفته می شود. آلپرازولام ، همراه با سایر بنزودیازپین ها، اغلب به عنوان اولین دارو برای اختلالات اضطراب و هراس در نظر گرفته می شود نه به عنوان خط اول درمان بی خوابی، اگرچه گاهی اوقات از داروهای ضد افسردگی استفاده می شود.

قرص آلپروکیم خواب

چرا می توان از آلپرازولام برای خواب استفاده کرد؟

آیا آلپرازولام خواب آور است؟ قرص آلپرازولام برای بی خوابی تاثیر دارد؟ زاناکس یا آلپرازولام یک گزینه خط اول درمان بی خوابی نیست و ممکن است برای همه کسانی که برای خوابیدن به کمک نیاز دارند مفید نباشد. اما در برخی موارد می توان آن را تجویز کرد. پاسخ افراد به داروها متفاوت است و هیچ دارویی وجود ندارد که برای هر فردی موثر باشد. در حالی که آلپرازولام یک دارو خط اول برای درمان اختلالات خواب نیست، ممکن است برای افرادی که گزینه های دیگر را امتحان کرده اند مفید باشد. در بسیاری از موارد، یافتن درمان مناسب یک امر آزمون و خطا است که با کمک پزشک خود به آن دست پیدا خواهید کرد.

آیا آلپرازولام برای افراد مضطرب خواب آور است؟ آلپرازولام ممکن است برای درمان مشکلات خواب که ریشه در مسائل اضطراب یا حملات پانیک دارند استفاده شود. اختلالات اضطرابی و مشکلات خواب اغلب همزمان رخ می دهد. اگر علائمی مانند عصبی بودن، نگرانی و تحریک پذیری را تجربه کردید، ممکن است بخواب رفتن در شب سخت باشد. پرداختن به یک اختلال اضطرابی زمینه ای ممکن است به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.

آیا قرص آلپرآزولام قرص خواب آور بسیار قوی بدون نسخه است؟

برای افرادی که به دنبال این قرص هستند باید گفته شود که این دارو حتما باید با نسخه پزشک تجویز شود و به دلیل احتمال اعتیاد به این دارو و تحمل سریع دارویی که ایجاد میکند استفاده از آن به عنوان داروی خواب آور توصیه نمی شود.

مدت زمان تاثیر قرص خواب آلپرازولام چقدر است؟

درواقع دلیل استفاده نادرست از آلپرازولام ناشی از خواص فارماکوکینتیک آن یعنی نیمه عمر کوتاه، جذب سریع و چربی دوستی کم است. در مقایسه با سایر بنزودیازپین ها، در ابتدا شروع مصرف مدت زمان تاثیراین قرص ممکن است در عرض 30 دقیقه احساس شود و در 2 ساعت به اوج خود برسد و حدود 6 ساعت باقی بماند. آلپرازولام که در دوزهای زیاد مصرف می شود، اثرات افسردگی قوی ایجاد می کند که ممکن است باعث از دست دادن حافظه شود. با توجه به اثرات نامطلوب فراوان آلپرازولام، پزشکان باید راهکارهای جایگزینی برای خواب بهتر، به جای قرص آلپرازولام به مراجعین خود پیشنهاد دهند.

مطالعات نشان می دهند در سه شب اول مصرف آلپرازولام ، این دارو در القای و حفظ خواب بسیار موثر بود. با این حال، در پایان یک هفته مصرف، دارو حدود 40 درصد از اثربخشی خود را از دست می دهد. همچنین در شب سوم پس از ترک دارو، افزایش قابل توجهی در مشکل خواب بالاتر از سطح پایه (بی خوابی برگشتی) مشاهده می شود. بنابراین، به نظر می رسد کاربرد بالینی آلپرازولام در بیماران مبتلا به بی خوابی به دلیل رشد سریع تحمل دارویی و واکنش های بازدارنده احتمالی در طول مصرف دارو و بروز بی خوابی برگشتی پس از ترک، محدود باشد.

چه مدت طول می کشد تا اثرات آلپرازولام از بین برود؟

یکی از راه‌های تشخیص مدت زمان ماندگاری دارو در بدن، اندازه‌گیری نیمه عمر آن است. نیمه عمر زمانی است که طول می کشد تا نیمی از دارو از بدن دفع شود.

زاناکس نیمه عمر متوسطی در حدود 11 ساعت در بزرگسالان سالم دارد. به عبارت دیگر، 11 ساعت طول می کشد تا یک فرد سالم به طور متوسط ​​نیمی از دوز زاناکس را حذف کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که هر فردی داروها را به طور متفاوتی متابولیزه می کند، بنابراین نیمه عمر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مطالعات نشان داده اند که نیمه عمر زاناکس بسته به فرد از 6 تا 20 ساعت متغیر است. با اینحال اثرات آرام بخش و خواب آور آن سریعتر از بقیه اثرات این دارو از بین می رود و این اثرات حدود 6 ساعت بعد از مصرف تقریبا از بین خواهد رفت.

آیا آلپرازولام خواب آور می تواند خواب را بدتر کند؟

آلپرازولام یک داروی افسردگی است که می تواند به صورت موقت به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند، به خصوص اگر اختلال اضطرابی دارید. در بیشتر موارد تجویز شده توسط یک متخصص به درمان اضطراب و اختلالات خواب کمک می کند. با این حال، آلپرازولام می تواند خواب را بدتر کند اگر به دارو وابسته شوید. اگر دچار اعتیاد به آلپرازولام شوید، در صورت فراموش کردن یک دوز یا کاهش مصرف ممکن است نتوانید خوب بخوابید. از آنجایی که آلپرازولام همچنین می‌تواند باعث ایجاد تحمل نسبت به دارو پس از مصرف مداوم شود، ممکن است برای خوابیدن نیاز به افزایش دوز یا مصرف سایر داروهای ضد افسردگی داشته باشید.

آیا آلپرازولام خواب آور است؟ ترک آلپرازولام می تواند باعث بی خوابی برگشتی شود، و این زمانی است که بی خوابی عود می کند. در برخی موارد، بی خوابی و اضطراب در مرحله ترک می تواند بدتر از قبل باشد. علائم ترک معمولاً موقتی هستند، اما اگر سابقه اختلالات خواب دارید، ممکن است همچنان مشکلات خواب را تجربه کنید.

آیا آلپرازولام مورد سوء استفاده قرار می گیرد؟

آلپرازولام یکی از رایج‌ترین بنزودیازپین‌هایی است که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است بعد از الکل جزو رایج‌ترین داروهای مورد سو استفاده افسردگی باشد. آلپرازولام پس از چند هفته استفاده منظم می تواند باعث تحمل و وابستگی شود. وابستگی می تواند خطر مشکلات مصرف مواد و اعتیاد را افزایش دهد. اعتیاد به آلپرازولام شباهت هایی با اعتیاد به الکل دارد. این می تواند بسیاری از بخش های زندگی شما از جمله سلامت و روابط شما را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجایی که بی خوابی و سایر مشکلات خواب اغلب مشکلات مزمنی هستند، استفاده طولانی مدت از آلپرازولام برای درمان بی خوابی ممکن است توسط پزشکان توصیه نشود.

عوارض و خطرات آلپرازولام

ثابت شده که آلپرازولام باعث خواب آلودگی می شود، که این در ابتدا ممکن است عالی به نظر برسد. با این حال، برخی از عوارض جانبی جدی و سایر خطرات وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

در اینجا چند مورد است که باید از آنها آگاه باشید:

  • آلپرازولام برای خواب یک راه حل طولانی مدت نیست. چیزی که باید در نظر گرفت این است که همانطور که گفته شد، هرگز قرص آلپرازولام برای بی خوابی طراحی نشده است. بنابراین، اگر اغلب از آن برای به خواب رفتن استفاده می کنید، در نهایت ممکن است به اندازه زمانی که برای اولین بار مصرف آن را شروع کردید، موثر نباشد. یک مطالعات انجام شده در سال 2018 نشان داد که در مورد اثربخشی بلندمدت آلپرازولام و سایر بنزودیازپین‌ها برای خواب، تحقیقات کافی وجود ندارد. علاوه بر این، تعداد کمی از تحقیقات موجود نشان داده است که اثربخشی قرص آلپرازولام می‌تواند در عرض یک روز تا چند هفته کاهش یابد. این قرص در حالی که ممکن است در ابتدا کمک کند، در واقع می تواند خواب شما را با استفاده طولانی مدت بدتر کند. این پدیده زمانی که داروها در ابتدا مفید هستند، اما بعداً خوابیدن بدون آنها به طور فزاینده‌ای سخت‌تر می‌شوند، به عنوان «بی‌خوابی برگشتی» شناخته می‌شود.

  • می تواند عمق خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد. این مرحله از خواب که به عنوان خواب موج آهسته شناخته می شود عمیق ترین مرحله است و به ویژه برای پردازش حافظه، عملکرد شناختی و یادگیری کلیدی است. در این مرحله ترمیمی، هورمون رشد ترشح می شود و به بازسازی بافت ها کمک می کند. هنگامی که از بنزودیازپین هایی مانند آلپرازولام استفاده می کنید، با زمان مغز شما در این مرحله مهم خواب تداخل می کند.

  • خطر وابستگی و اعتیاد زیاد است. دلیلی وجود دارد که آلپرازولام معمولاً برای استفاده کوتاه مدت (در حد یکی دو روز) تجویز می شود – زیرا زمانی که برای مدت طولانی استفاده شود، به طور بالقوه می تواند اعتیاد آور شود. مهم است که افراد قبل از تجویز آلپرازولام  به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند ، به ویژه افرادی که مستعد سوء مصرف مواد هستند، بیماران مسن و کسانی که مشکلات ریوی، کبدی یا کلیوی دارند.

  • ممکن است عوارض جانبی رایجی را تجربه کنید. عوارض جانبی رایجی در ارتباط با اکثر داروها از جمله آلپرازولام وجود دارد. برخی از عوارض جانبی که باید از آنها آگاه بود عبارتند از:

    • خواب آلودگی

    • افسردگی

    • سرگیجه یا سبکی سر

    • مشکل در تمرکز

    • تغییر در اشتها که منجر به افزایش یا کاهش وزن می شود

    • کاهش هوشیاری

    • تحریک پذیری

    • مشکل در خواب یا بی خوابی

    • سردرد

    • حالت تهوع و/یا استفراغ

    • مشکلات حافظه

    • هیپومانیا (نسخه خفیف تر شیدایی)

    • مشکل در تعادل و/یا هماهنگی

    • لکنت زبان

    • ضعف عضلانی

    • دهان خشک

اگر آلپرازولام مناسب بیخوابی نیست چه راهکار جایگزینی وجود دارد؟

آلپرازولام ممکن است باعث وابستگی فیزیکی شود (شرایطی که در آن علائم فیزیکی ناخوشایند در صورت قطع ناگهانی دارو یا مصرف آن در دوزهای کمتر رخ می دهد)، به خصوص اگر آن را برای چند روز تا چند هفته مصرف کنید. بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را قطع نکنید یا دوزهای کمتری مصرف نکنید. قطع ناگهانی آلپرازولام می تواند وضعیت شما را بدتر کند و باعث علائم ترک شود که ممکن است چند هفته تا بیش از 12 ماه ادامه داشته باشد. پزشک احتمالاً دوز آلپرازولام شما را به تدریج کاهش خواهد داد و داروها یا راهکارهای غیر دارویی جایگزین پیشنهاد می دهد.

آلپرازولام یک داروی خط اول برای اختلالات خواب در نظر گرفته نمی شود. و با توجه به موارد گفته شده توصیه نمیشود قرص آلپرازولام برای بی خوابی استفاده شود. گزینه های زیادی برای درمان بی خوابی وجود دارد. اولین اقدام، بررسی بهداشت خواب است، اصطلاحی که برای توصیف عادات سالمی که خواب با کیفیت را ارتقا می‌دهند، استفاده می‌شود. همچنین ممکن است از درمان های رفتاری طراحی شده برای رفع مشکلات خواب استفاده کنید. در صورت نیاز به دارو، چندین گزینه در دسترس است.

تداخل دارویی آلپرازولام

آلپرازولام ممکن است خطر مشکلات تنفسی جدی یا تهدید کننده زندگی، یا کما را در صورت استفاده همراه با برخی داروها افزایش دهد. اگر داروهای خاصی برای سرفه مصرف می‌کنید یا قصد مصرف آن‌ها را دارید، مانند کدئین (در Triacin-C، در Tuzistra XR) یا هیدروکودون (در Anexsia، در Norco، در Zyfrel) یا برای دردهایی مانند کدئین (در Fiorinal) به پزشک خود اطلاع دهید. فنتانیل (Actiq، Duragesic، Subsys، دیگران)، هیدرومورفون (Dilaudid، Exalgo)، مپریدین (Demerol)، متادون (Dolophine، Methadose)، مورفین (Astramorph، Duramorph PF، Kadian)، اکسی کدون (در Oxycet، در Percocet، در Roxicet، دیگران)، و ترامادول (Conzip، Ultram، در Ultracet). پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد و شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت. اگر آلپرازولام را با هر یک از این داروها مصرف می کنید و علائم زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید: سرگیجه غیر معمول، سبکی سر، خواب آلودگی شدید، تنفس کند یا دشوار، یا عدم پاسخگویی. مطمئن شوید که مراقب یا اعضای خانواده شما می‌دانند کدام علائم ممکن است جدی باشد.

 

دکتر خوب برای اختلال خواب یا بیخوابی در شیراز

اگر بدنبال دکتر خوب برای اختلال خواب در شیراز یا جنوب کشور هستید، پیشنهاد ما انستیتو سلامت مغز است که در آن پزشکان متخصص اختلالات خواب حضور دارند. دکتر محمد نامی – دکترای تخصصی مغز و شناخت، فلوشیپ اختلالات خواب. مدیر واحد مغز، شناخت و رفتار دانشکده علوم و فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مدیر واحد اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بخش عصب شناختی آزمایشگاه اختلالات خواب بیمارستان نمازی. دانش آموخته و عضو کارگروه سلامت روان دانشکده پزشکی هاروارد. همچنین دکتر ساره شریعتی دکترای تخصصی اعصاب و روان (روانپزشکی) رتبه اول بورد تخصصی روانپزشکی کشور. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید 

باید توجه داشته باشید  دقیق ترین راهکار برای حل اختلال بیخوابی مراجعه به پزشک متخصص خواب است. پزشک معمولا برای تشخیص نوع اختلال خواب شما از تست خواب استفاده میکند. برای اطلاعات بیشتر در مورد تست خواب کلیک کنید.

نوبت دهی کلینیک خواب شیراز

کلینیک خواب شیراز (اختلالات خواب-سلامت خواب)

هزینه تست خواب چقدر است؟ واقعیت چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید