07136476172 - 09172030360 [email protected]

در قسمت اول این مقاله درباره ارتباط بین افسردگی و ناباروری صحبت کردیم. همچنین درخصوص عوارض جانبی داروهای ناباروری، مشکلات خواب  و افسردگی صحبت شد.  در این قسمت در خصوص راه های مقابله با افسردگی مرتبط با ناباروری صحبت میکنیم.

راه های مقابله با افسردگی و ناباروری

مراقبت از خود برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. اکنون زمان خوبی برای توقف و فکر کردن به آنچه برای پشت سر گذاشتن این دوره از زندگی خود نیاز دارید است. در اینجا چند استراتژی برای اضافه کردن به جعبه ابزار ضروری احساسی شما وجود دارد.

به شبکه پشتیبانی خود تکیه کنید

همه افراد خانواده و دوستان بامحبتی ندارند که آنها را در درمان ناباروری حمایت کنند. اگر این کار را می کنید، اکنون زمان آن است که از حمایت آنها استفاده کنید. آنچه را که نیاز دارید بخواهید. در صورت نیاز به پیشنهادات کمکی بله بگویید.

مطالعه ای در 2021 پیشنهاد کرد که افرادی که در طول چالش های باروری از حمایت اجتماعی برخوردار هستند نسبت به افرادی که این حمایت را ندارند، شفقت به خود، خودکارآمدی و رضایت بیشتری از زندگی دارند. حمایت اجتماعی قوی – از جمله حمایت افراد مهم و خانواده شما – ناراحتی روانی و علائم افسردگی را کاهش می دهد.

حتی اگر این پشتیبانی را ندارید، نگران نباشید – استراتژی‌های زیر می‌توانند راه‌های دیگری برای ابراز وجود و یافتن کمک به شما ارائه دهند.

یک مکان امن برای صحبت در مورد آن پیدا کنید

احساس در مورد نگرانی های باروری و درمان می تواند واقعا خصوصی به نظر برسد. ولی تحقیق از سال 2021 نشان می دهد افرادی که احساسات خود را در حین گذراندن دوره درمان باروری به اشتراک می گذارند، نسبت به افرادی که این کار را نمی کنند، افسردگی کمتری دارند.

مطالبی را که نمی توانید با صدای بلند بیان کنید، بنویسید

حداقل در یک مطالعه در سال 2017 یک روش واقعه نویسی معروف به نوشتن رسا به طور موثر علائم افسردگی را در زنان مبتلا به ناباروری کاهش داد.

شرکت کنندگان در مطالعه 20 دقیقه به طور خصوصی در مورد اینکه چالش های باروری چه احساسی در آنها ایجاد می کند – به خصوص احساساتی که احساس راحتی نمی کردند با دیگران به اشتراک بگذارند، نوشتند. به گفته محققان، نوشتن احساسات آنها به طور جادویی اضطراب را از بین نمی برد، اما تأثیر مثبتی بر افسردگی داشت.

مراقبه های ذهن آگاهی را با اسکن نفس و بدن امتحان کنید

بسیاری از انواع مدیتیشن برای کمک به اضطراب و افسردگی شناخته شده است. یکی از روش‌هایی که ثابت شده است افسردگی را در میان زنانی که نگرانی‌های باروری دارند کاهش می‌دهد، روشی است که شامل گوش دادن به تنفس هدایت‌شده و مدیتیشن‌های اسکن بدن هر روز است.

در یک مطالعه در سال 2018 محققان گفتند که زنان در گروه‌هایی که این تکنیک‌ها را انجام می‌دادند نسبت به کسانی که در دفترچه های سپاسگزاری می‌نوشتند، علائم افسردگی کمتری داشتند.

درمان افسردگی چیست؟

نگرانی های افسردگی و باروری ارتباط نزدیکی با هم دارند. اما این بدان معنا نیست که هیچ کاری نمی توانید در مورد علائمی که دارید انجام دهید. در اینجا خلاصه ای سریع از درمان های رایج افسردگی آورده شده است. که در صورت داشتن چالش های باروری باید در نظر بگیرید.

دارو

تصمیم گیری در مورد مصرف داروهای ضد افسردگی در طول درمان باروری آسان نیست. با این حال، مهم است که با متخصص مراقبت های بهداشتی خود در مورد خطرات و مزایای مربوطه صحبت کنید. انواع مختلف داروهای ضد افسردگی به روش‌های متفاوتی عمل می‌کنند. بنابراین خطرات آن از دارویی به دارویی دیگر متفاوت است.

تحقیقات در مورد ایمنی داروهای ضد افسردگی است همچنان ادامه دارد. رایج‌ترین دسته از داروهای ضد افسردگی، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) هستند.

برخی از مطالعات، پیشنهاد کرده اند که SSRI ها ممکن است در توانایی شما برای باردار شدن تداخل ایجاد کنند.

مطالعه در 2021 دریافتند که سرترالین ، سیتالوپرام و اسیتالوپرام کمترین خطر را دارند. محققان در آن مطالعه در مورد ایمنی فلوکستین ابراز نگرانی کردند.

برخی مطالعات نشان داده اند که غیر SSRI و ضد افسردگی SSRI، فلوکستین ممکن است خطر سقط زودرس بارداری را افزایش دهد. اما تحقیقات بیشتری لازم است. به نظر می رسد خطر کوچک است، اما ارزش بررسی را دارد.

تحلیلی در 2020 بر مطالعات متعدد نشان داده است که استفاده از برخی داروهای ضد افسردگی در اوایل بارداری ممکن است خطر ابتلا به انواع نقایص مادرزادی از جمله مشکلات قلبی را افزایش دهد.

افسردگی در بارداری با افسردگی پس از زایمان همراه است تحقیق 2018 . افسردگی پس از زایمان ممکن است برای سلامت فردی که زایمان کرده و نوزاد بعداً به خطر بیفتد.

درمان شناختی رفتاری ذهن آگاهانه (CBT)

CBT بر شناخت افکاری متمرکز است که دقیق نیستند. و آنها را مجدداً در چارچوب قرار می دهد. تا به سلامت روان شما آسیب نرسانند. در یک مطالعه در سال 2020 زنان تحت درمان IVF که در CBT مبتنی بر ذهن آگاهی شرکت کردند. نسبت به آنهایی که این کار را نکردند، میزان افسردگی کمتری داشتند.

در 8 جلسه از این جلسات 90 دقیقه ای، شرکت کنندگان یاد دادند که چگونه:

  • به روشی آگاهانه نفس بکشند، راه بروند و غذا بخورند
  • علائم افسردگی خودشان را شناسایی کنند
  • رفتارها، افکار و نگرش های غیر مفید را تغییر دهند
  • برای افزایش آرامش از تنفس الگو استفاده کنند
  • برنامه ای ایجاد کنند تا در صورت افزایش علائم افسردگی از آن استفاده کنند

درمان آنلاین شخصی

اگر درمان حضوری در حال حاضر برای شما کارساز نیست، ممکن است بخواهید یک گزینه آنلاین را امتحان کنید. که در یک مطالعه هلندی از سال 2016، زنانی که از ART استفاده می کردند، در اوایل درمان به درمان آنلاین دسترسی داشتند. همه شرکت نکردند، اما بسیاری از کسانی که این کار را انجام دادند علائم اضطراب و افسردگی کمتری داشتند.

نتیجه گیری

ناباروری و افسردگی رابطه بسیار پیچیده ای دارند. چالش های ناباروری و درمان های آن می تواند شما را با طیف وسیعی از علائم افسردگی مواجه کند. افسردگی و داروهای ضد افسردگی گاهی اوقات می توانند بر توانایی شما برای داشتن یک بارداری سالم تأثیر بگذارند.

رفع مشکلات افسردگی و ناباروری ممکن است مدتی طول بکشد. بنابراین مهم است که در حین عبور از آنها، حمایت خود را در اطراف خود ایجاد کنید. شما به یک رابطه خوب با یک تیم مراقبت های بهداشتی، به علاوه دوستان و اعضای خانواده حامی اگر آنها را دارید، نیاز دارید.

ممکن است درمان برای شما مفید باشد، و استراتژی‌های خودمراقبتی ذهن و بدن ممکن است در موقعیتی که اغلب خارج از کنترل شما احساس می‌شود، به شما احساس اختیار بدهد.

 

منابع:

 

واحد ارزیابی و تشخیص

آیا نوشتن می تواند به کاهش افسردگی کمک کند؟ (قسمت اول)

مدیتیشن و افسردگی (قسمت اول)