07136476172 - 09172030360 [email protected]

کرونا

اکنون چندین سال از آغاز همه‌گیری کرونا می‌گذرد. به نظر می‌رسد اوضاع در نهایت شروع به بازگشت به حالت عادی کرده است. فروشگاه ها، سینماها و دفاتر در حال بازگشایی هستند. دانش آموزان در حال بازگشت به یادگیری حضوری هستند. افراد کمتری بیمار می شوند. این بدان معنا نیست که ویروس به طور کامل از بین رفته است. یا ممکن است در آینده افزایش مجددی وجود نداشته باشد. اما خوشبختانه، به دلیل در دسترس بودن واکسن ها و کار سخت متخصصان پزشکی، همه چیز کمی بیشتر شبیه به آنها در سال 2019 انجام دادند.

اگرچه این خبر خوبی است. اما افراد زیادی وجود دارند که ممکن است پس از مدت‌ها فاصله گذاری اجتماعی و بررسی آخرین دستورالعمل‌ها، با نگرانی در مورد بازگشت به حالت عادی جدید دست و پنجه نرم کنند. این امری رایج است و جای خجالت ندارد. اگر در مورد بازگشت به روش های قبل از همه گیری مضطرب هستید، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به شما در مقابله با آن کمک کند.

نکته مهم: دانشمندان می گویند:

ما شاهد افزایش نرخ اضطراب، افسردگی و زوال عملکردی و تغییرات شناختی هستیم که چندین ماه طول می کشد. «مسیر بهبودی هنوز مشخص نیست. اما مداخلات کوتاه‌مدت برای کمک به بازماندگان کووید-۱۹، حتی کسانی که علائم و تغییرات فیزیکی مداوم دارند، کار می‌کند.»

درک اضطراب مرتبط با بیماری کرونا

ماه‌ها به ما گفته می‌شد که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انتشار ویروس انجام دهیم. این شامل ماندن در خانه بود. فقط زمانی که به چیزی نیاز داشتید بیرون بروید. به طور مجازی کار کنید. مرتب دست‌ها را بشویید و ماسک بزنید.

ترک این عادات و رها کردن ترس از بیمار شدن یا مریض کردن شخص دیگری ممکن است سخت باشد. حتی ممکن است با بازگشت به زندگی عادی تر احساس گناه کنید. این بیماری همه گیر برای بسیاری از مردم یک تجربه آسیب زا بوده است.

ممکن است عزیزان خود را از دست داده باشید. خودتان به شدت بیمار بوده باشید. مدت طولانی بدون اینکه بتوانید دوستان و خانواده خود را ببینید، با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده باشید. یا از بیکاری رنج برده باشید.

اینها چیزهایی نیستند که شما فوراً از پس آنها برمی‌آیید. ممکن است پردازش این آسیب و شروع روند بهبودی زمان ببرد. به یاد داشته باشید که در این مدت با خودتان مهربان باشید. زیرا همه با هم این مشکل را پشت سر می گذارند.

تمرکز بر آنچه می توانید کنترل کنید

ممکن است تعجب کنید، “اگر همه گیری دوباره واقعا بد شود چه؟” “اگر من بیمار شوم، چه کسی از فرزندان من مراقبت می کند؟”. یا “اگر کسی که دوستش دارم مریض شود چه؟” . قبل از اینکه متوجه شوید، این نگرانی های تصور شده و مشکلات قرض گرفته شده می تواند گلوله برفی را از کنترل خارج کند و شما را در چاله ای از اضطراب و ناامیدی فرود آورد.

به جای نگرانی در مورد آینده، روی آنچه می توانید در حال حاضر کنترل کنید تمرکز کنید. شما به تنهایی نمی توانید کنترل کنید که آیا کرونا افزایش یافته است. با این حال، می‌توانید موارد دیگری مانند شستن دست‌ها، ضدعفونی کردن سطوح با لمس بالا، اطمینان از اینکه واکسینه شده‌اید و تقویت شده‌اید، و اجتناب از اشتراک‌گذاری غذا یا نوشیدنی را کنترل کنید.

همچنین می‌توانید با مصرف ویتامین‌ها، خواب زیاد، خوردن وعده‌های غذایی مغذی، قرار دادن ورزش در برنامه روزانه‌تان، دریافت مقدار زیادی ویتامین D و پرهیز از مصرف بیش از حد غذاهای شیرین یا فرآوری شده مطمئن شوید که کمتر مستعد ابتلا به بیماری هستید.

رسانه ها و دوری از اخبار کرونا

در حالی که همه‌گیری کرونا دیگر مانند ماه‌های متمادی اصلی‌ترین خبر هر شب نیست، همچنان موضوعی مکرر برای گفتگو در رسانه‌ها است. همچنین اغلب به صورت آنلاین با رسانه های اجتماعی یا رادیو مورد بحث قرار می گیرد.

بحث‌های زیادی پیرامون جنبه‌های نحوه مدیریت این بیماری همه‌گیر و اینکه چگونه باید به جلو حرکت کنیم، وجود دارد. اگر مراقب مصرف رسانه خود نباشید، این می تواند بسیار طاقت فرسا شود. منجر به علائم اضطراب و افسردگی شود.

اگر احساس می‌کنید این اتفاق برای شما می‌افتد، اخبار را خاموش کنید. به سراغ چیز مثبت‌تری بروید. تلویزیون، رادیو گفتگو، پادکست ها یا فیدهای اجتماعی را به طور کامل خاموش کنید. گوشی خود را کنار بگذارید. در عوض، فصلی از کتاب را بخوانید یا زمانی را در خارج از خانه بگذرانید که حواس‌پرتی کمتری وجود دارد.

به یاد داشته باشید که لازم نیست دائماً در مورد بیماری همه گیر با خبر باشید. اگر چند روز از اخبار دوری کنید، اتفاق بدی نمی افتد. ممکن است پس از استراحت احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید.

جلوگیری از تسلط کرونا بر مکالمات شما

برای چندین ماه، کرونا بر بسیاری از مکالمات ما تسلط داشته است. اگر مکرراً متوجه می‌شوید که درباره همه‌گیری صحبت می‌کنید یا در اطراف افرادی هستید که اغلب این کار را می‌کنند، سعی کنید موضوع را تغییر دهید. روی موضوعات مثبت‌تر گفتگو تمرکز کنید.

همچنین ممکن است از کار با یک درمانگر برای مقابله با اضطراب مرتبط با بیماری همه گیر سود ببرید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا از طریق احساسات خود کار کنید. استراتژی های مدیریت استرس سالم تری را یاد بگیرید. تکنیک های تنفس مفیدی را به شما آموزش دهند که اضطراب شما را در مورد کرونا کاهش می دهد.

جمع بندی

بیماری همه گیر بخش بزرگی از زندگی ما در چند سال گذشته بوده است. برای برخی از مردم، از جمله کسانی که عزیزانشان را از دست داده اند. خود بیمار بوده اند، مجبور شده اند از دوستان و خانواده جدا شوند. از نظر مالی دچار مشکل شده اند یا حتی از بیکاری رنج برده اند، بسیار آسیب زا بوده است.

اکنون که همه چیز شروع به بازگشت به حالت عادی کرده است. احساس نگرانی در مورد بازگشت به حالت قبل است. برای کمک به رفع این مشکل، مطمئن شوید که در حال حاضر روی آنچه می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید.

از چک کردن بیش از حد رسانه‌ها اجتناب کنید. اجازه ندهید کرونا بر مکالمات شما مسلط شود. اگر می بینید که هنوز در حال مبارزه هستید، درمان ممکن است به شما در یافتن تسکین کمک کند. در انستیتو سلامت مغز دانا ما می خواهیم به شما کمک کنیم از امروز به اوج سلامت روان خود برسید.

در این شرایط همه باید بدانیم که تنها نیستیم. ما در مجموعه انستیتو سلامت مغز دانا در کنارتان هستیم.

منبع: How to Cope With Anxiety Related to the Current Stage of the COVID-19 Pandemic | Achieve Medical Center

بهبودی از افسردگی ناشی از کرونا

 

کرونا، آبله میمون! در مواجهه با اخبار نگران کننده بهترین واکنش چیست؟