07136476172 - 09172030360 [email protected]

مدل های مختلف بالش وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب متفاوتی دارند. بالش ها می توانند از نظر شکل، سبک، مواد و سطوح سفتی متفاوت باشند. یافتن گزینه ای که برای شما مناسب تر است به ترجیح شخصی و موقعیت خواب شما بستگی دارد. در مورد نوع بالش های آپنه خواب، چند دسته هستند که به طور کلی بهترین هستند.

بالش CPAP:

بالش های CPAP به طور خاص برای قرار دادن ماسک های CPAP طراحی شده اند. آنها معمولاً دارای مناطق فرورفته در هر دو لبه بالش هستند که فضایی را برای ماسک‌ها و/یا لوله‌های حجیم تمام صورت باقی می‌گذارد. این بالش‌ها برای کسانی که به پهلو و شکم می‌خوابند مناسب هستند. این بالشها به فضای اضافی برای قرار دادن ماسک نیاز دارند. اگرچه کسانی که به پشت می‌خوابند ممکن است متوجه شوند که این بالش ها خیلی بلند هستند.

بالش گوه ای:

بالش های گوه ای دارای طراحی شیب دار هستند که به بالا بردن قسمت بالایی بدن در رختخواب کمک می کند. آنها معمولاً برای استراحت در رختخواب هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون استفاده می شوند. اما برخی افراد آنها را برای خوابیدن حین شب نیز مفید می دانند. ارتفاع آنها می تواند فشرده سازی راه هوایی را کاهش دهد. و همچنین ممکن است به به حداقل رساندن خروپف کمک کند .

بالش هایی با گودی در وسط :

بالش های دارای گودی به صورت ارگونومیک طراحی شده اند. و در درجه اول برای افرادی که طاق باز و به پشت میخوابند، در نظر گرفته شده است. این بالش ها برای کاهش فشار روی گردن طراحی شده‌اند. و اغلب دارای یک فرورفتگی در مرکز بالش هستند که برای قرار دادن سر در نظر گرفته شده است. بیماران مبتلا به آپنه خواب ممکن است این شکل بالش ها را مناسب بیابند.

بالش استاندارد:

بالش های استاندارد معمولا با جایگزین پر یا فوم پر می شوند. آنها یک شکل مستطیلی استاندارد دارند. به طور گسترده در دسترس هستند و عموماً ارزان هستند. با این حال، آنها هیچ ویژگی خاصی را ارائه نمی دهند که به طور خاص برای نیازهای افراد مبتلا به آپنه خواب طراحی شده است.

نکاتی برای استراحت بهتر با آپنه خواب

انتخاب بالش مناسب می‌تواند به کسانی که مبتلا به آپنه خواب هستند کمک کند تا بهتر استراحت کنند. اما بسیاری از عوامل دیگر وجود دارد که ارزش بررسی دارد. علاوه بر رعایت بهداشت خواب خوب و یافتن بهترین تشک برای رفع نیازهای فردی خود، برخی از روش‌ها وجود دارد که مبتلایان به آپنه خواب باید به آنها توجه زیادی داشته باشند.

استفاده صحیح از CPAP


برای کسانی که درمان CPAP برای آنها تجویز شده است، استفاده از دستگاه در شب بسیار مهم است. گام‌های کوچک مختلف می‌تواند به بهبود کارایی دستگاه کمک کند از جمله اطمینان از قرار گرفتن مناسب ماسک و شستن صورت خود قبل از قرار دادن ماسک مهم است.

تمیز کردن اجزای CPAP


اطمینان از تمیز کردن مکرر اجزای CPAP برای ایمنی، کیفیت خواب و بهداشت عمومی مهم است. ماسک‌های CPAP مخصوصاً به تمیز کردن مکرر نیاز دارند تا تجمع روغن‌های بدن را کاهش دهند. یک ماسک CPAP تمیز ، اتصال محکم تری با صورت فرد ایجاد می کند و احتمال نشت هوا را کاهش می دهد.

کار با پزشک


آپنه خواب یک وضعیت طولانی مدت برای بسیاری از افراد هنگام خواب است. و شدت آن می تواند در طول زمان تغییر کند. پزشکان خانواده و متخصصان خواب می توانند توصیه هایی را برای هر بیمار تنظیم کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است تنظیمات فشار را بر روی واحدهای CPAP بر اساس نیاز شما سفارشی کنند. بیماران باید هر چند سال یک بار با یک متخصص خواب قرار ملاقات بگذارند. به خصوص اگر مشکلاتی حین خواب ایجاد شود.

کاهش وزن


بدن می تواند تأثیر قابل توجهی بر شدت علائم آپنه خواب داشته باشد. اضافه وزن، به ویژه در قسمت گردن و گلو، می تواند باعث محدودیت راه هوایی و سایر مشکلات تنفسی شود.

افزودن رطوبت ساز


بسیاری از واحدهای مدرن CPAP دارای رطوبت ساز داخلی هستند. برای کسانی که از مرطوب کننده گرم شده استفاده نمی کنند، ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد. مرطوب کننده ها به مرطوب نگه داشتن مجرای بینی کمک می کنند و به طور بالقوه باعث کاهش تحریک و احتقان و بهبود عملکرد CPAP می شوند.

تغییر موقعیت های خواب

امتحان موقعیت های مختلف خواب ممکن است برای کسانی که با آپنه خواب دست و پنجه نرم می کنند مفید باشد. برخی از افراد کاهش علائم آپنه خواب را در حالی که به پهلو هستند تجربه می کنند. دیگران خوابیدن به پشت را ترجیح می دهند. زیرا راحت ترین حالت را برای ماسک های CPAP فراهم می کند.

تغییرات سبک زندگی

تغییرات مختلف در سبک زندگی، از جمله کاهش مصرف الکل، افزایش تمرینات هوازی ، و کاهش مصرف سیگار ، همگی می توانند بر کیفیت خواب افراد مبتلا به آپنه خواب تأثیر بگذارند.

سوالات متداول در مورد بالش برای آپنه خواب

راهنمای بالا بیشتر اطلاعاتی را که برای پیدا کردن یک بالش مناسب برای آپنه خواب نیاز دارید را ارائه می دهد. اگر همچنان به کمک نیاز دارید، ما به سوالات متداول در زیر پاسخ خواهیم داد.

قیمت بالش های آپنه خواب چقدر است؟

یک بالش CPAP خوب معمولا بین 40 تا 100 دلار قیمت دارد. بالش های گوه ای اغلب در محدوده 75 تا 150 دلار هستند. ویژگی های جنس، اندازه و طراحی همگی می توانند بر قیمت بالش تأثیر بگذارند. برخی از مواد مانند کرون، لاتکس و پشم، نسبت به گزینه‌های رایج مانند مموری فوم و پلی فوم قیمت بیشتری دارند.

آیا خوابیدن با نگه داشتن سر بالاتر از تنه به آپنه خواب کمک می کند؟

برخی از افراد مبتلا به آپنه خواب متوجه می شوند که خوابیدن با نگه داشتن سر در بالاتر از تنه باعث بهبود کیفیت خواب می شود. مطالعه‌ای که در سال 2017 منتشر شد نشان داد که بالابردن جزئی بالاتنه به طور قابل‌توجهی شدت OSA را بدون دخالت در معماری خواب بهبود می‌بخشد. این وضعیت خواب را می توان با کمک یک بالش گوه ای برای آپنه خواب یا یک تخت قابل تنظیم به دست آورد .

آیا خوابیدن روی بالش گوه‌ای به آپنه خواب کمک می کند؟

خوابیدن روی گوه ممکن است به آپنه خواب کمک کند. همانطور که در بالا ذکر شد، یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به آپنه خواب که با سر کمی بالا (7.5 درجه) می خوابند، کیفیت خواب بهبود یافته را تجربه کردند.

آیا خوابیدن بدون بالش به آپنه خواب کمک می کند؟

بعید است که خوابیدن بدون بالش باعث بهبود شدت آپنه خواب شود. در واقع، احتمالاً تراز ستون فقرات افراد خوابیده به پهلو و پشت را به خطر می‌اندازد. و به طور بالقوه فشار بیشتری بر راه هوایی وارد می‌کند. با این حال، خوابیدن روی معده ممکن است برای مبتلایان به آپنه خواب مفید باشد. و بسیاری از افرادی که این وضعیت را دوست دارند. بدون بالش می خوابند تا از فشار دادن سر به عقب جلوگیری کنند.

آیا بالش های آپنه خواب واقعا کار می کنند؟

برخی از بالش ها ممکن است به افراد خاصی کمک کند خواب بهتری داشته باشند. پیدا کردن بالش مناسب یک فرآیند کاملاً فردی است. بنابراین هیچ راهی برای اطمینان از اینکه آیا یک بالش خاص برای شما مفید است یا خیر وجود ندارد. اگر با آپنه خواب برای استراحت راحت تلاش می کنید، باید با پزشک خود صحبت کنید. آنها نه تنها می توانند یک برنامه درمانی ارائه دهند، بلکه ممکن است بتوانند نوع بالش آپنه خواب را نیز برای شرایط شما پیشنهاد کنند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

تحریک عصب هیپوگلوسال (عصب زیر زبانی) راهی برای درمان آپنه انسدادی خواب

چگونه خواب بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد؟ (قسمت اول)