07136476172 - 09172030360 [email protected]

تقریباً همه بزرگسالان بین 50 تا 80 سال گزارش می دهند که در زندگی روزمره خود دچار پیری می شوند، با این حال، آنهایی که دارای شرایط سلامتی هستند «سن پیری روزمره» را با نرخ های بالاتری تجربه می کنند.

 

منبع: دانشگاه میشیگان

 

یک مطالعه جدید

 

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تقریباً همه افراد مسن در زندگی روزمره خود نوعی سن‌گرایی را تجربه کرده‌اند – چه دیدن پیام‌ها و تصاویر مربوط به سن در تلویزیون یا اینترنت، یا مواجهه با افرادی که به این معنی است که آنها توانایی کمتری دارند، فقط به این دلیل که سنشان بالاست. یا باور کلیشه ای در مورد پیری.

 

بر اساس یافته‌های جدید منتشر شده توسط تیمی از دانشگاه اوکلاهاما، نورمن و دانشگاه میشیگان، افراد مسن‌تر با نگرانی‌های سلامتی بیشتر، به نظر می‌رسد که به احتمال زیاد این نوع «سن‌گرایی روزمره» را تجربه کرده‌اند. این داده ها از نظرسنجی بیش از 2000 نفر بین 50 تا 80 سال، از نظرسنجی ملی در مورد پیری سالم به دست آمده است.

هر چه نمره یک فرد در مقیاس تجارب روزمره پیری بالاتر باشد، احتمال اینکه از سلامت جسمی یا روانی ضعیفی برخوردار باشد، بیماری‌های مزمن بیشتری داشته باشد یا علائم افسردگی را نشان دهد، بیشتر می‌شود.

سلامتی و رفاه

 

اگرچه این مطالعه که در JAMA Network Open منتشر شده است، نمی تواند علت و معلولی را نشان دهد، نویسندگان خاطرنشان می کنند که ارتباط بین سن و سالمندی باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و هنگام طراحی برنامه هایی برای تشویق سلامت و رفاه در میان سالمندان مورد توجه قرار گیرد.

 

جولی اوبر آلن، نویسنده اول، می‌گوید: «این یافته‌ها این سؤال را مطرح می‌کند که آیا مشکلات مربوط به سالمندی تأثیرات نامطلوب پیری را منعکس می‌کند و این احتمال را ارائه می‌کند که تلاش‌های ضد پیری می‌تواند راهبردی برای ارتقای سلامت و رفاه سالمندان باشد».

 

آلن در طول دوره فوق دکتری خود در مرکز مطالعات جمعیت در موسسه تحقیقات اجتماعی U-M روی این نظرسنجی کار کرد.

این تیم قبلاً یافته‌ های اولیه را در گزارشی از NPHA منتشر کرده بود که در مؤسسه سیاست‌گذاری و نوآوری مراقبت‌های بهداشتی U-M مستقر است و توسط AARP و Michigan Medicine، مرکز پزشکی دانشگاهی U-M پشتیبانی می‌شود.

 

روش کار

 

اما تحلیل جدید فراتر رفته و از مقیاس سنی روزمره که توسط تیم توسعه داده شده است استفاده می کند. این مقیاس که سال گذشته تایید و منتشر شد، امتیازی را بر اساس پاسخ ‌های یک فرد به 10 سوال در مورد تجربیات و باورهای خود در مورد پیری محاسبه می‌کند.

ارزیابی و خدمات آنلاین و حضوری

در مجموع، 93 درصد از سالمندان مورد بررسی گفتند که به طور مرتب حداقل یکی از 10 شکل پیری را تجربه می کنند. رایج ترین مورد که تقریباً 80 درصد آن را تجربه کردند، موافقت با این جمله بود که “داشتن مشکلات سلامتی بخشی از افزایش سن است” – حتی اگر 83٪ از افراد مورد بررسی سلامت خود را خوب یا بسیار خوب توصیف کردند. این نوع سن‌گرایی «درونی‌شده» همچنین شامل موافقت با این جملات بود که احساس تنهایی، یا احساس افسردگی، غمگینی یا نگرانی، بخشی از افزایش سن است.

 

در همین حال، 65 درصد از سالمندان گفتند که به طور منظم جوک هایی درباره افراد مسن می بینند، می شنوند یا می خوانند، یا پیام هایی مبنی بر اینکه افراد مسن جذاب یا نامطلوب هستند.

 

سن گرایی

 

دسته دیگری از تجارب  پیری – که محققان آن را سن گرایی بین فردی می نامند – به عنوان یک اتفاق عادی توسط 45 درصد از پاسخ دهندگان گزارش شده است. اینها شامل تجربیاتی بود که شخص دیگری را در بر می گرفت، که در آن فرد مسن احساس می کرد که تصور می شود در استفاده از فناوری، دیدن، شنیدن، درک، به خاطر سپردن، یا انجام کاری مستقل مشکل دارد – یا اینکه هیچ کار ارزشمندی انجام نمی دهد.

 

محققان امتیازات مربوط به سن روزمره را برای هر یک از بیش از 2000 شرکت کننده در نظرسنجی، بر اساس پاسخ آنها به تمام سوالات نظرسنجی محاسبه کردند. میانگین کلی نمره کمی بیش از 10 بود. به عنوان یک گروه، افراد 65 تا 80 ساله بیش از 11 امتیاز گرفتند، که نشان می‌دهد افراد بین سنین 50 تا 64 سال تجربه بیشتری از سن دارند.

افرادی که سطح درآمد یا تحصیلات پایین تری داشتند و افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کردند نیز میانگین نمرات سنی بالاتری نسبت به سایرین داشتند. سالمندانی که گزارش دادند هر روز چهار ساعت یا بیشتر را صرف تماشای تلویزیون، مرور اینترنت یا خواندن مجلات می‌کردند، نمرات بالاتری نسبت به افرادی داشتند که کمتر در معرض چنین رسانه‌هایی قرار داشتند.

 

نتیجه کار

 

سپس محققان امتیاز فردی هر فرد را با توجه به آنچه در مورد سلامتی خود گفته بودند، از جمله سلامت جسمی و روانی خود ارزیابی کردند، تعداد بیماری‌های مزمن و گزارش علائم افسردگی را بررسی کردند.

 

آنها ارتباط نزدیکی بین نمرات بالاتر و هر چهار معیار مرتبط با سلامت پیدا کردند. به این معنا که کسانی که نمرات بالاتری را گزارش کردند به احتمال زیاد سلامت جسمی کلی یا سلامت روانی کلی آنها عادلانه یا ضعیف، شرایط سلامت مزمن و علائم افسردگی بیشتر بود.

 

بسیاری از این ارتباط با معیارهای درونی سن گرایی مرتبط بود – سوالاتی که میزان موافق بودن یک فرد با اظهارات مربوط به مشکلات سلامتی، تنهایی و غم و اندوه را که بخشی از افزایش سن هستند اندازه می گرفت. اما تجربیات مربوط به اشکال بین فردی سن گرایی نیز با اقدامات مرتبط با سلامت مرتبط بود، همانطور که برخی از جنبه های پیام های مربوط به سالمندی نیز وجود داشت.

 

این واقعیت که پاسخ دهندگان نظرسنجی ما که می گفتند بیشترین اشکال پیری را احساس می کنند، بیشتر احتمال دارد که بگویند سلامت جسمی یا روانی آنها مناسب یا ضعیف است، یا به یک بیماری مزمن مانند دیابت یا بیماری قلبی مبتلا هستند.

مرکز سلامت مغز دانا در کنار شما جهت انجام نقشه های مغزی، کمک به افزایش کیفیت زندگی افراد دارای الزایمر و سایر چالش

های مغزی می باشد.

 

 

 

https://neurosciencenews.com/ageism-health-20865/

آیا می توان از پیری جلوگیری کرد؟

 

تأثیر ورزش و رژیم مدیترانه ای در بهبود سیستم ایمنی هنگام پیری

به این مقاله امتیاز دهید