07136476172 - 09172030360 [email protected]

“شکست عصبی” یا “شکست روانی” اصطلاحی است که برای توصیف دوره ای از ناراحتی یا بیماری شدید روانی که به طور ناگهانی رخ می دهد استفاده می شود. در این دوره، شما نمی توانید در زندگی روزمره خود عمل کنید.

این اصطلاح زمانی برای اشاره به طیف گسترده ای از شرایط سلامت روان استفاده می شد، از جمله:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلال استرس حاد

“شکست عصبی” یک اصطلاح پزشکی یا تشخیص رسمی یک بیماری خاص نیست. این یک تعریف مورد توافق ندارد، اما در عوض توسط بسیاری از افراد برای توصیف علائم شدید استرس و ناتوانی در کنار آمدن با چالش های زندگی استفاده می شود.

آنچه دیگران به عنوان یک فروپاشی عصبی می بینند نیز می تواند یک وضعیت سلامت روان تشخیص داده نشده باشد.

علائم و نشانه ها

علائم شکست عصبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. علت زمینه ای نیز می تواند بر انواع علائمی که تجربه می کنید تأثیر بگذارد. ممکن است علائمی را تجربه کنید که عبارتند از:

  • فیزیکی
  • روانشناسی
  • رفتاری

از آنجایی که اصطلاح “شکست عصبی” در جامعه پزشکی استفاده نمی شود، این وضعیت روانی با طیف گسترده ای از علائم توصیف شده است که تمایل دارند به طور ناگهانی ظاهر شوند.

این شامل:

علائم افسردگی مانند:

    • احساس غمگینی یا ناامیدی مداوم
    • احساس گناه یا بی ارزشی
    • انرژی کم یا خستگی
    • از دست دادن علاقه به سرگرمی ها یا فعالیت ها
    • افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود

علائم اضطراب، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    • عضلات منقبض
    • احساس بی قراری یا بی قراری
    • تحریک پذیری
    • سرگیجه
    • ناراحتی معده

علائم بی خوابی ، که شامل مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب می شود

حملات پانیک ، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    • ترس شدید یا احساس عذاب
    • مشکل در تنفس
    • لرزیدن یا لرزش
    • ضربان قلب تند یا تپش قلب
    • تعریق

علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

  • که پس از تجربه یک رویداد آسیب زا رخ می دهد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:
    • افکار مزاحم، فلاش بک یا کابوس در مورد رویداد
    • اجتناب از مکان‌ها یا موقعیت‌هایی که باعث ایجاد خاطرات مرتبط می‌شوند
    • ادامه احساس گناه یا شرم در مورد رویداد
    • رفتارهای خود ویرانگر یا بی پروا

 سایر

  • نوسانات خلقی شدید یا طغیان های غیرقابل توضیح
  • توهم ، که به معنای شنیدن صداها یا دیدن چیزهایی است که محرک خارجی ندارند
  • پارانویا ، مانند باور اینکه کسی شما را تماشا می کند یا شما را تعقیب می کند

افرادی که دچار فروپاشی یا شکست عصبی می شوند ممکن است از خانواده، دوستان و همکاران کناره گیری کنند. علائم کناره گیری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اجتناب از کارکردها و تعاملات اجتماعی
  • بد خوردن و خوابیدن
  • رعایت بهداشت ضعیف
  • بیمار را برای روزها به محل کار فرا می‌خواند یا اصلاً سر کار حاضر نمی‌شود
  • در خانه منزوی شدن

علل، محرک ها و عوامل خطر

زمانی ممکن است فردی گزارش دهد که دچار فروپاشی عصبی شده است، زمانی که استرس بیش از حد تحمل او باشد. این استرس می تواند ناشی از تأثیرات خارجی باشد.

علل و محرک های بالقوه شکست عصبی عبارتند از:

  • آسیب یا بیماری اخیر که مدیریت زندگی روزمره را دشوار می کند
  • رویداد آسیب زا اخیر، مانند مرگ در خانواده
  • استرس مداوم در محل کار یا مدرسه
  • تغییرات رابطه، مانند طلاق
  • از دست دادن شغل
  • قرار گرفتن در معرض خشونت
  • تبعیض
  • مسائل مالی جدی، مانند یک خانه که در حال سلب مالکیت است
  • یک تغییر عمده در زندگی، مانند نقل مکان
  • خواب ضعیف
  • شرایط پزشکی مزمن

سابقه شخصی یا خانوادگی شرایط سلامت روانی می تواند خطر ابتلا به حمله عصبی را در فرد افزایش دهد. فقدان حمایت اجتماعی قوی نیز ممکن است کمک کند.

درمان ها

اگر فکر می کنید ممکن است شما یا کسی که دوستش دارید دچار حمله عصبی شده باشد، با یک پزشک مراقبت های اولیه یا یک متخصص سلامت روان قرار ملاقات بگذارید. اگر در خطر آسیب رساندن به خود یا دیگران هستید، مراجعه به یک متخصص مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است.

پزشک شما را معاینه فیزیکی کامل می کند و در مورد داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید صحبت می کند. تا اطمینان حاصل شود که سایر عوامل در علائم شما نقش ندارند.

سپس ممکن است شما را برای ارزیابی و درمان های بیشتر به یک روان درمانگر یا روانپزشک ارجاع دهند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گفتار درمانی
  • داروها
  • تغییر سبک زندگی

گفتار درمانی

پزشک ممکن است برای درمان علائم شما گفتگو درمانی را توصیه کند. یکی از انواع رایج روان درمانی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، درمان شناختی رفتاری (CBT) نام دارد.

اثبات شده است که CBT در درمان اضطراب، افسردگی و سایر شرایط جدی سلامت روان موثر است. این شامل شناسایی الگوهای فکری مشکل ساز و یادگیری مهارت های مقابله ای برای هدایت بهتر موقعیت های چالش برانگیز است.

داروها

علاوه بر گفتار درمانی، پزشک شما ممکن است داروهای تجویزی را برای درمان علائم یا سایر شرایط بهداشت روانی تشخیص داده شده توصیه کند. این ممکن است شامل یک داروی ضد افسردگی یا ضد اضطراب باشد.

تغییر سبک زندگی

اگر احساس خستگی می کنید و در آستانه فروپاشی هستید، این استراتژی ها را برای مدیریت علائم خود در نظر بگیرید:

  • از کافئین و الکل خودداری کنید، زیرا ممکن است علائم بیماری روانی را بدتر کرده و خواب را مختل کند.
  • به طور منظم ورزش کنید، که به مبارزه با استرس و بهبود خواب کمک می کند. همچنین نشان داده شده است که فعالیت بدنی منظم باعث بهبود علائم بسیاری از بیماری های روانی می شود.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. این شامل موارد زیر است:
    • میوه و سبزیجات تازه
    • غلات کامل
    • حبوبات
    • آجیل و دانه ها
    • پروتئین بدون چربی

یک برنامه زمان خواب و روتینی تهیه کنید که به شما کمک می کند خوب بخوابید. این می تواند به این معنی باشد:

    • گرفتن حمام گرم
    • خاموش کردن وسایل الکترونیکی
    • کتاب خواندن

تکنیک های کاهش استرس را تمرین کنید، مانند:

    • طب سوزنی
    • ماساژ درمانی
    • یوگا
    • تمرینات تنفسی

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

این غیر معمول نیست که در یک زمان احساس ناتوانی در کنار آمدن با استرس های زندگی کنید. اما اگر استرس شروع به تداخل در توانایی شما برای انجام وظایف روزانه کند، می تواند به یک نگرانی برای سلامتی تبدیل شود.

شکست عصبی می تواند نشانه ای از یک بیماری روانی باشد. برای شما مهم است که به محض مشاهده علائم خرابی به پزشک خود مراجعه کنید.

پزشک می تواند به شما در درمان علائم فیزیکی کمک کند. آنها همچنین می توانند شما را به یک روانشناس، روانپزشک یا سایر متخصصان سلامت روان ارجاع دهند که بتواند علائم عاطفی، ذهنی و رفتاری شما را درمان کند.

مراقبان همچنین در صورت نگرانی در مورد رفتار یا وضعیت روانی یکی از عزیزان باید در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرند.

نکاتی برای مراقبت از خود

اصلاح سبک زندگی می تواند به شما در جلوگیری از فروپاشی عصبی کمک کند. آنها همچنین می توانند به کاهش شدت و فراوانی آنها کمک کنند. این شامل:

  • ورزش منظم حداقل 3 بار در هفته، که می تواند به سادگی 30 دقیقه پیاده روی در محله شما باشد.
  • مراجعه به یک متخصص سلامت روان یا شرکت در جلسات مشاوره برای مدیریت استرس
  • اجتناب از مواد مخدر، الکل، کافئین و سایر موادی که بدن را تحت فشار قرار می دهند
  • حداقل 7 ساعت در شب بخوابید
  • استفاده از تکنیک های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق در برنامه روزانه خود

کاهش سطح استرس روزانه خود از طریق:

    • قدم زدن به خود
    • استراحت های کوچک
    • سازماندهی محیط و فعالیت های روزانه
    • داشتن لیست کارهای روزانه

شما می توانید این تغییرات را به تنهایی انجام دهید، اما ممکن است همکاری با یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای ایجاد یک برنامه درمانی که به بهترین وجه نیازهای مراقبت های بهداشتی شما را برآورده کند، مفیدتر باشد.

یافتن پشتیبانی

اگر فکر می کنید ممکن است دچار حمله عصبی شده اید، در اسرع وقت با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید. آنها می توانند به تعیین علت، تشخیص هر گونه بیماری که ممکن است به علائم شما کمک کند. و شما را برای مراقبت بیشتر به متخصص ارجاع دهند.

خلاصه

فروپاشی یا شکست  عصبی به عنوان یک فروپاشی روانی نیز شناخته می شود. این اصطلاح یک تشخیص رسمی نیست و توسط جامعه پزشکی استفاده نمی شود.

با این حال، گاهی اوقات برای توصیف زمانی که پریشانی روانی ناگهان آنقدر طاقت‌فرسا می‌شود که فرد نمی‌تواند در زندگی روزمره خود عمل کند، استفاده می‌شود. فروپاشی یا شکست عصبی همچنین ممکن است نشانه دیگری از وضعیت سلامت روانی زمینه‌ای مانند افسردگی یا اضطراب باشد.

اگر فکر می کنید که دچار حمله عصبی شده اید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراقبت های اولیه یا یک متخصص مراقبت های روانی مراجعه کنید. آنها می توانند به تشخیص هر گونه شرایط سلامت روانی یا جسمی و تعیین دلایل زمینه ای برای شکست کمک کنند.

پزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص مراقبت های بهداشتی دیگر ارجاع دهد. آنها همچنین ممکن است درمان، داروها یا توصیه های سبک زندگی را برای درمان شرایط سلامت روان ارائه دهند و به شما کمک کنند تا راه سالم تری برای مقابله با استرس پیدا کنید.

منابع:

راپورت ال جی و همکاران (1998). معنای تشخیصی “شکست عصبی” در بین جمعیت های غیر روحانی.
tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327752jpa7102_11

واحد علوم اعصاب شناختی (حافظه، توجه و یادگیری)

چگونه با کاهش میل جنسی در درمان افسردگی مقابله کنیم؟

در طول همه گیری، نوجوانان به میزان بیشتری علائم افسردگی را تجربه کردند