07136476172 - 09172030360 [email protected]

بر اساس مطالعات اخیر دانشگاه اوتاگو در نیوزلند، توجه به خواب، فعالیت بدنی و رژیم غذایی، کلید سلامت روان بهتر در جوانان 18 تا 25 ساله است. داشتن خواب با کیفیت خوب، ورزش و خوردن بیشتر میوه ها و سبزیجات خام برای سلامت روان و تندرستی بسیار مهم است.

کیفیت خواب مهم تر از کمیت آن است

تیم تحقیقاتی به سرپرستی Shay-Ruby Wickham به عنوان بخشی از پروژه کارشناسی ارشد خود دریافتند که قوی‌ترین عامل پیش‌بینی کننده سلامت روان، کیفیت خواب است نه کمیت خواب.

کیفیت خواب عامل تعیین کننده کیفیت بیداری است

ویکهام می‌گوید: “این یافته شگفت‌آور است زیرا توصیه‌های حوزه خواب عمدتاً بر کمیت تمرکز دارند تا کیفیت. در حالی که ما دیدیم هم کم خوابی (کمتر از هشت ساعت) و هم خواب زیاد (بیش از 12 ساعت) با علائم افسردگی بیشتر و بهزیستی کمتر مرتبط است، در مطالعات ما اهمیت کیفیت خواب به طور قابل توجهی از کمیت خواب در پیش بینی وضع سلامت روان بهتر پیشی گرفت.”

علائم افسردگی در بزرگسالان جوانی که به طور متوسط ​​9.7 ساعت در شب می‌خوابیدند کمترین میزان را داشت و در کسانی که 8 ساعت در شب می‌خوابیدند، احساس سلامتی و شادابی بالاترین میزان را داشت.

این مطلب مهم و جالب را از دست ندهید:

چند ساعت خواب کافی است؟ چرا من همیشه خوابم میاد؟

چگونه از کیفیت خواب خود مطمئن شویم یا آن را بهبود دهیم؟

اگر در داشتن خواب با کیفیت مشکل دارید و یا با وجود ساعت خواب کافی باز هم در طول روز احساس خستگی میکنید، ممکن است از نوعی اختلال خواب رنج میبرید. خواب خوب بر بسیاری از جنبه های زندگی اثر گذار است و برای سلامت روانی و جسمانی شما ضروروی است. مهم است که نوع اختلال خواب شما تشخیص داده شود و درمان شود.

واحد سلامت خواب و اختلالات خواب انستیتو سلامت مغز دانا همزمان با واحد ارزیابی و تشخیص این مرکز در چارچوبی دانش بنیان و با همکاری و زیر نظر آزمایشگاه اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به منظور ارزیابی، تشخیص و مداخلات در زمینه اختلالات خواب به ارائه خدمات می پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر واحد مربوطه را در سایت ما ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

تاثیر فعالیت بدنی و رژیم غذایی بر سلامت روان

به گفته محققان، پس از کیفیت خواب و کمیت خواب، فعالیت بدنی و رژیم غذایی عوامل ثانویه اما همچنان مهم برای سلامت روان و تندرستی هستند. شرکت کنندگان به سوالاتی در مورد فعالیت بدنی خود (از جمله ورزش، پیاده روی تند یا دوچرخه سواری) و مصرف هفتگی میوه خام، سبزیجات خام، میوه های فرآوری شده (پخته، منجمد یا کنسرو شده)، سبزیجات فرآوری شده، فست فود، شیرینی ها و… پاسخ دادند.

تندرستی در کسانی که روزانه 4.8 وعده میوه و سبزیجات خام مصرف می کردند بالاترین میزان بود، در حالی که کسانی که کمتر از دو وعده و همچنین بیش از 8 وعده مصرف می کردند، احساس تندرستی کمتری داشتند. با این حال، عوامل رژیم غذایی با علائم افسردگی ارتباطی را پیش بینی نکردند.

چه چیزی این مطالعه را مهم می کند؟

ویکهام می‌گوید در حالی که تحقیقات قبلی تمایل به بررسی کیفیت و کمیت خواب، ورزش، و خوردن بیشتر میوه‌ها و سبزیجات خام جدا از یکدیگر دارد، مطالعه دانشگاه اوتاگو نشان می‌دهد که همه آنها برای پیش‌بینی تندرستی در بزرگسالان جوان مهم هستند.

با این حال، مطالعه جدید محدودیت هایی نیز دارد. ویکهام می‌گوید: «این یافته‌ها فقط همبستگی را نشان می دهند. ما خواب، فعالیت بدنی یا رژیم غذایی را به عنوان یک مداخله دستکاری نکردیم تا تغییرات آن‌ها را در سلامت روان و تندرستی آزمایش کنیم.»

“تحقیقات دیگر این کار را انجام داده اند و مزایای مثبتی یافته اند. مطالعه ما نشان می دهد که یک مداخله سلامتی کامل با اولویت خواب، ورزش و مصرف میوه و سبزیجات با هم، می تواند گام منطقی بعدی در این تحقیق باشد.

وقتی سرمان شلوغ می شود، خواب اغلب یکی از اولین چیزهایی است که قربانی می شود!!

وقتی سرمان شلوغ می شود، خواب اغلب یکی از اولین چیزهایی است که قربانی می شود!! اما خواب یک جزء اساسی از سلامت روان و تندرستی خوب است.

ویکهام می‌گوید: افزایش آگاهی در مورد اهمیت خواب خوب، همراه با رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم، می‌تواند به ارتقای سلامت روانی در بین بزرگسالان جوان کمک کند.» اینها را می توان به عنوان سه رکن اصلی سلامت در نظر گرفت که هر کدام به نوع خود به سلامت مطلوب در میان جوانان کمک می کنند.

راه های دیگر برای حفظ سلامت روانی

اگر احساس می کنید که کیفیت خواب و ورزش و عادات غذایی شما در وضعیت خوبی قرار دارند، اما سلامت روان شما آنطور که می خواهید خوب نیست، دکتر آرون تندلر، مدیر ارشد بخش پزشکی BrainsWay، چند نکته پیشنهاد می کند: “هر روز اهدافی را برای به پایان بردن تعیین کنید که در کنترل شما هستند.” اینها می‌توانند به سادگی ۱۰ دقیقه پیاده‌روی، شروع یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌تان یا حتی هر روز صبح مرتب کردن رختخوابتان باشند.»

 

دکتر Tendler همچنین توصیه می کند که قرار گرفتن در معرض رسانه ها را محدود کنید. او می گوید: شب ها شبکه های خبری را خاموش کنید و شبکه های کمدی را روشن کنید. او می افزاید: «می گویند خنده بر هر درد بی درمان دواست». در این مورد نیز می تواند یک درمان عالی برای جلوگیری از شروع اضطراب یا سایر احساسات منفی باشد.

گاهی اوقات، انجام برعکس آنچه که احساس می کنید، می تواند در واقع احساس بهتری در شما ایجاد کند!!

دکتر تندلر می گوید: «اگر تمایلی به پیاده روی ندارید، برعکس عمل کنید و پایتان را از خانه بیرون بگذارید. “اگر حوصله صحبت کردن ندارید، به هر حال که شده سعی کنید با یک دوست تماس بگیرید. تعجب خواهید کرد که چگونه انجام دادن خلاف آنچه می‌خواهید می‌تواند برای شما مفید باشد و بعد از آن احساس موفقیت کنید.”

آیا من در مسیر کمک به سلامت روانم تنها هستم؟

اگر فکر می کنید که نمی توانید با مشکلات سلامت روان خود کنار بیایید، لازم نیست به تنهایی مبارزه کنید. دکتر تندلر می‌گوید: «کارهای زیادی وجود دارد که می توانید به تنهایی برای مدیریت سلامت روانتان انجام دهید. اما مهم است که به یاد داشته باشید زمانی که دیگر احساس کردید خسته شده اید، با عزیزانتان یا یک متخصص سلامت روان ارتباط برقرار کنید.»

از کمک گرفتن دریغ نکنید و بدانید سلامت روان شما مهم ترین چیز است. در انستیتو سلامت مغز دانا مفتخریم با ارائه تکنیک‌های علمی به بهبود عملکرد مغز شما کمک کنیم.مغز ما تا حد زیادی تعیین می کند که چه کسی هستیم، چه کاری انجام می دهیم و چگونه رفتار می‌کنیم. برنامه های جامع ما می تواند به شما کمک کند تا سلامت روان خود را ارتقا بخشید. اگر می‌خواهید درباره روش‌هایی که می‌توانید مغز خود را به سلامت بهینه برگردانید، بیشتر بدانید، با ما تماس بگیرید.

مشکلات افسردگی…

برای کسانی که با اختلال افسردگی اساسی (MDD) زندگی می کنند، انواع مختلفی از درمان های شخصی سازی شده و موفق وجود دارد.

اگر دوست دارید از روش های درمانی نوین افسردگی بیشتر بدانید، این مطلب را از دست ندهید:

روش های نوین در درمان افسردگی

دکتر تندلر توضیح می‌دهد: بخشی از این فرآیند، ریشه‌یابی علت افسردگی است. گاهی اوقات بهبود در پروسه درمان به سادگی تعویض داروها است. برای افسردگی، گزینه های زیادی از جمله روان درمانی، داروهای ضد افسردگی و همچنین TMS، یک درمان غیرتهاجمی و تایید شده توسط FDA با استفاده از یک میدان مغناطیسی برای دسترسی مستقیم به مناطق وسیع تر و عمیق تر مغز وجود دارد. اولین قدم در راه درمان، دستیابی به شروع سفر برای یافتن درمانی است که بهترین کارکرد را برای شما دارد.”

درمان وسواس فکری شدید، اضطراب و افسردگی بدون دارو با PEMF

این چه معنایی برای شما دارد

اگر مصرف میوه و سبزیجات خام خود را افزایش دهید، فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید و اقداماتی را برای بهبود کیفیت خواب خود انجام دهید، سلامت روان و تندرستی شما ارتقا پیدا خواهد کرد. اگر شب ها به سختی به خواب می روید، یا به طور مکرر در طول شب از خواب بیدار می شوید، از متخصص خواب کمک بگیرید.

دکتر خوب برای اختلال خواب شیراز

چطور بهترین کلینیک خواب را پیدا کنیم