07136476172 - 09172030360 [email protected]brain.ir

 

به راحتی می توان ارتباط بین رژیم غذایی ناسالم و افزایش دور کمر را مشاهده کرد. ارتباط بین غذا و سلامت مغز می تواند حتی دارای اهمیت بیشتری باشد.

 

درست غذا خوردن برای سلامت مغز ضروری است.

“از بین تمام اعضای بدن ما، مغز یکی از اعضایی است که به راحتی در اثر یک رژیم غذایی ضعیف آسیب می بیند.”

“همه قسمت های های مغز خواستار غذای مناسب هستند.”

موسکونی، که کتاب هایی در مورد علم غذا و مغز نوشته است، توضیح می دهد بسیاری از مردم تصورات غلط درباره اینکه “غذای مناسب” چگونه است، دارند. یکی از بزرگترین اشتباهات این است که رژیم بسیار پرچرب به نوعی برای مغز مفید است.

“این چیزی نیست که بیشتر تحقیقات نشان می دهد.”

مکمل های غذایی یکی دیگر از مواردی است که مردم را گمراه می کند.

به نظر نمی رسد مکمل های ویتامین به جز مواردی که فردی کمبود ماده مغذی خاصی را داشته باشد، سلامت مغز را بهبود می بخشد.

به همین ترتیب، مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و روغن ماهی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. اما اگرچه ممکن است در صورت تجویز پزشک به بیماران قلبی خاصی کمک کنند، اما تحقیقات فواید سلامت مغز را تأیید نکرده است.

 

بنابراین، چه فایده ای دارد؟

 

“ما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در این خصوص داریم.” اما به نظر می رسد برخی از غذاها وقتی بخشی از یک الگوی کامل غذایی باشند، به آنها کمک می کنند.  این رژیم به نظر می رسد مانند رژیم هایی است که پزشکان برای سلامت قلب توصیه می کنند.

مطالعات نشان داده است که یک رژیم به سبک مدیترانه ای – در میوه ها، سبزیجات، ماهی و آجیل سنگین – خطر سکته مغزی را در زنان کاهش می دهد و ممکن است منجر به توانایی شناختی بهتر در سنین پیری شود.

مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد، برآورد کرد که 1.5 تا 3.5 سال در برابر توسعه نشانگرهای زیستی برای بیماری آلزایمر محافظت می کند. برنامه غذایی دیگری با حمایت علمی که گوشت قرمز، سدیم و قندهای اضافه شده و شیرینی ها را محدود می کند، به نام DASH (رویکردهای غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا)، ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

دانشمندان اهمیت برخی مواد مغذی – آنتی اکسیدان ها، مانند ویتامین C، ویتامین E و بتاكاروتن، و ویتامین های ضد التهاب B و اسیدهای چرب امگا 3 – را كه برای سلامت نورون ها مهم است، برجسته می کنند.

همچنین مهم است که به غذاهایی که بصورت بالقوه برای سلامت مغز مضر هستند، فکر کنیم. چربی اشباع شده، به ویژه از منابع حیوانی، با خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی در ارتباط است. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که خطر مشکلات شناختی را افزایش می دهد.

“هنگامی كه ما یك وعده غذایی چرب و شیرین می خوریم و علائمی مانند سستی، مه مغزی و خواب آلودگی را تجربه می كنیم – این علائم از معده نیست بلكه از مغز نشات می گیرند.”

و اثرات آن لزوماً موقتی نیستند.

تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی ضعیف ممکن است باعث از بین رفتن عناصر اصلی ساختاری و عملکردی در مغز شود، همراه با “آسیب پذیری بالاتر در برابر پیری مغز و زوال عقل.”

گزارش سال 2018 شورای جهانی سلامت مغز، یک گروه مستقل که توسط AARP تشکیل شد، اشاره کرد که غذاها و رژیم های غذایی مفید برای سلامت قلب، برای سلامت مغز نیز مفید هستند.

“مکانیسم های مغز پیچیده هستند، اما دلیل آن این است که “اگر شما یک رژیم غذایی سالم برای قلب می خورید، احتمالاً برای عروق موجود نیز مفید است.”

وی اذعان داشت که برخی از افراد به سختی می توانند ارتباط بین سلامت مغز و رژیم غذایی خود را ببینند – یا با فعالیت های دیگر مانند سیگار کشیدن، خواب و ورزش.

یكی از اعضای شورای سلامت مغز AARP، اینگونه بیان كرد: “روز به روز، غذاهایی كه می خوریم به مواد مغذی تجزیه می شوند، به جریان خون و به مغز منتقل می شوند. ذخیره سازی انجام شده، واکنش های سلولی فعال می شود و در نهایت، به بافت اصلی مغز ما تبدیل می شود.

“در نظر بگیرید که دفعه بعدی که به دنبال یک براونی هستید. مواد تشکیل دهنده آن در واقع بخشی از مغز شما می شوند.”

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

medicalxpress.com