07136476172 - 09172030360 [email protected]

استفاده از آمینو اسید ها و امگا 3 برای درمان اختلال دو قطبی: مکمل هایی مفید، طبیعی و بی خطر

مدیریت یکپارچه ی اختلال دو قطبی

آمینو اسید ها  تاثیرات مفیدی بر خلق افسرده، اضطراب و بی خوابی در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی دارند.

استفاده از آمینواسید L-tryptophan به مقدار 2 تا 3 میلی گرم در روز یا استفاده از 5-HTP  به مقدار 25 تا 100 میلی گرم تا سه بار در روز، می تواند تاثیرات مفیدی روی اضطراب متاثر از مانیا بگذارد.

l-tryptophan به عنوان یک پایدار کننده ی خلق به دارو هایی مانند لیتیوم یا مالپروک اسید اضافه می شود و کیفیت خواب را در بیمارانی که مانیک هستند بهتر می کند.

دوز های بالا تر l-tryptophan ، ممکن است در درمان بی خوابی های شدید تر استفاده شوند. ( البته استفاده از دوز های بالا نیاز به پایش مستمر توسط روانپزشک دارد و محدودیت هایی دارد.)

یافته های پژوهشی پیشنهاد می دهند اضافه کردن این نوتروپیک ها به دارو های آرام بخش و ضد افسردگی مثل ترازودون، و استفاده از این دارو ها در زمان خواب به بهبود کیفیت خواب و  افزایش اثر ضد افسردگی این دارو ها کمک می کند. در پیروی از این پروتکل، عوارض جانبی جدی ای گزارش نشده است.

آمینو اسید l-theamine، که یکی از اجزای چای سبز است، با افزایش فعالیت آلفا و افزایش سنتز انتقال دهنده ی عصبی بازدارنده ی GABA، سطح اضطراب را کاهش می دهد.

کاهش محسوس و قابل توجه سطح اضطراب بعد از 30 تا 40 دقیقه مصرف  و بین 200 تا 800 میلی گرم در روز مشاهده می شود.

تداخل دارویی ای در مصرف l-theamine همراه با پایدار کننده های خلقی مشاهده نشده است.

 

اسید های چرب امگا3 در فاز افسردگی اختلال دو قطبی مناسب هستند اما علائم فاز مانیا را بهبود نمی دهند.

در کشور هایی که مصرف ماهی بالاتر است، نرخ ابتلا به بیماری اختلال دو قطبی پایین تر می باشد.

البته در پژوهش ها و آزمون های کنترل شده ای که در این میان انجام شده است، تنها یک پژوهش مصرف همزمان امگا 3 و پایدار کننده های خلقی را بررسی کرده است. نتیجه ی این آزمایش نشان داد که استفاده از امگا3 در فاز افسردگی به بهبود علائم کمک می کند اما تاثیری بر علائم فاز مانیک ندارد. پژوهشگران این آزمایش ذکر می کنند که هنوز نیاز به آزمایش های بیشتر با متدولوژی های بهتر هست تا تاثیر دقیق امگا3 بر بیماری دو قطبی مشخص شود. دوز های بالاتر امگا 3 ممکن است بر فاز افسردگی موثر تر باشنند.

بعضی از پژوهش ها نشان می دهند که اسید چرب ضروری امگا 3 EPA، در دوز های بین 1 تا 4 میلی گرم در روز ممکن است اثر دارو های ضد روانپریشی مورد استفاده برای حالت های شدید مانیا را بهبود دهد. البته در مقابل یک آزمایش کنترل شده با دارونما نتوانست این اثر را اثبات کند.

 

بنابراین به طور خلاصه، مدیریت یک بیمار دو قطبی می تواند شامل استفاده از پایدار کننده های خلق، ضد افسردگی ها و اسید های چرب امگا3 باشد.

 

نکاتی برای ایمنی  

در بیمارانی که از آسپرین یا  دارو های ضد انعقادی همزمان با امگا 3 استفاده کرده اند موارد محدودی از زمان خونریزی بالاتر ( و نه ریسک خونریزی بالاتر) گزارش شده است.

منبع: Using Amino Acids and Omega-3s to Treat Bipolar Disorder

 

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید