07136476172 - 09172030360 [email protected]

آنچه در مورد تست خواب در منزل باید بدانید. آیا خسته از خواب بیدار می‌شوید، یا با توجه به اینکه مدت زیادی خوابیده اید هنوز حس میکنید نیاز به خواب دارید؟ یا شاید با سردرد یا خشکی دهان از خواب بیدار می شوید؟ یکی از دلایل آن آپنه انسدادی خواب می تواند باشد. این اتفاق زمانی می افتد که تنفس شما در طول خواب، اغلب بیش از ده ثانیه قطع می شود. آپنه انسدادی خواب می تواند با افزایش خطر سایر مشکلات سلامتی مانند سکته مغزی و حمله قلبی همراه است.

چندین سطح (Level) برای تست خواب وجود دارد. سطح اول مورد مطالعه خواب شبانه در کلینیک یا بیمارستان انجام می شود. سطح دوم و سوم تست خواب در منزل نیز می تواند انجام شود. در سطح دوم تست خواب امواج مغزی فرد نیز ثبت می شود که اطلاعات زیادی از نحوه بخواب رفتن فرد و مشکلات خواب در اختیار درمانگر قرار میدهد. در سطح سوم تست خواب در منزل، آزمایش آپنه خواب در خانه است. اگرچه تست آپنه خواب خانگی امواج مغزی را در طول خواب اندازه گیری نمی کند، اما عوامل دیگری را اندازه گیری می کند که می تواند به متخصصان پزشکی کمک کند تا تشخیص دهند که آیا فرد آپنه خواب دارد یا خیر.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سطوح تست خواب کلیک کنید

تست خواب در منزل چیست؟

تست آپنه خواب خانگی (سطح 3) یک آزمایش شبانه است که در خارج از بیمارستان یا کلینیک خواب انجام می شود. همچنین می توان از آن به عنوان تست خواب خانگی (HST) نام برد.، این نوع تست خواب می تواند آپنه انسدادی خواب را در برخی افراد، اما نه همه افراد، به دقت تشخیص دهد. اغلب، آزمایش آپنه خواب (سطح 3) در خانه به علت تعداد کمتر داده هایی که ارائه میدهد هزینه کمتری دارد. با این حال فرد ممکن است در خانه احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

هنگام انجام تست آپنه خواب خانگی، معمولاً باید تجهیزات ویژه ای را از کلینیک خواب تهیه کنید یا برای شما به منزل بیاورند. سپس، دستورالعمل های ارائه شده در مورد نحوه استفاده از دستگاه های آزمایشی مختلف را که به شما داده شده است، به دقت دنبال کنید. شما همانطور که همیشه می خوابید، با این دستگاه متصل به شما به خواب می روید.

 

پس از اتمام تست خواب در منزل، تجهیزات معمولاً باید برگردانده شوند یا توسط تکنولوژیست از شما جدا شود. سپس یک متخصص اختلالات خواب داده ها را تجزیه و تحلیل می کند تا ببیند آیا شما معیارهای آپنه انسدادی خواب را دارید یا خیر.

دستگاه های تست خواب خانگی

تست‌های خواب بر اساس میزان و نوع داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند، دسته‌بندی می‌شوند. باید توجه داشته باشید که تست خواب نوع 1 و 2 داده های دقیق تری را جمع آوری می کنند. به عنوان مثال، پلی سومنوگرافی در کلینیک یا واحد خواب که با یک تکنسین انجام می شود، به عنوان یک تست خواب سطح 1 طبقه بندی می شود. تست‌های آپنه خواب خانگی معمولاً تست‌های نوع 3 یا 4 هستند که داده‌های کمتری را جمع‌آوری می‌کنند.

دستگاه های تست آپنه خواب خانگی شما ممکن است شامل چندین قطعه تجهیزات باشد.

  • حسگر تنفس:  لوله هایی که در سوراخ های بینی قرار می گیرند و پشت گوش ها نگه داشته می شوند. آنها الگوهای تنفس را تجزیه و تحلیل می کنند. و فشار هوا را هنگام دم و بازدم بررسی می کنند. گاهی اوقات برای تخمین جریان هوا از ترمیستور دهانی و بینی یا سنسور دما جریان هوا استفاده می شود. این نوع ترمیستور ممکن است برای افرادی که هنگام خواب از طریق بینی تنفس نمی کنند لازم باشد.
  • کمربند ثبت حرکات سینه و شکم: ممکن است یک کمربند دور قفسه سینه یا شکم بپیچد تا حرکات مربوط به تنفس را اندازه گیری کند. داده‌های این سنسورمی‌تواند به تمایز بین آپنه انسدادی خواب، جایی که فرد تلاش می‌کند تا نفس بکشد، در مقابل آپنه مرکزی خواب ، که در آن مغز سیگنال دم و بازدم را ارسال نمی‌کند و بنابراین حرکتی وجود ندارد، کمک کند.
  • سنسور ثبت اکسیژن: پالس اکسیمتر دستگاهی است که معمولاً روی نوک انگشت قرار می گیرد تا میزان اکسیژن موجود در خون را اندازه گیری کند. گاهی اوقات، یک پالس اکسیمتر به جای انگشت به لاله گوش متصل می شود.
  • میکروفون: این حسگر تنفس بینی، خروپف را تخمین می زند.  حسگر صوتی متصل به گردن نیز ممکن است صدا و فشار را ضبط کند.
  • دستگاه جمع آوری داده ها: معمولاً همه حسگرها از طریق سیم  به دستگاه جمع آوری داده متصل می شوند. این دستگاه ممکن است دارای دکمه‌هایی باشد و همچنین دارای چراغ‌های وضعیتی باشد که نشان می‌دهد دستگاه روشن است و در حال ضبط است.

اگر سطح 2 تست خواب در منزل برای شما در نظر گرفته شده است تعداد سنسور های متصل به شما افزایش می یابد:

  • سنسور نوار مغز (EEG): تعدادی الکترود که به پوست سر شما متصل می شوند که به تشخیص عمق خواب، زمان به خواب رفتن، مراحل مختلف خواب، میزان خواب دیدن و… کمک می کند.
  • سنسور حرکات پا: افرادی که دچار پرش اندام ها در شب هستند این سنسور می تواند به ثبت این پرش ها کمک کند
  • سنسور دندان قروچه: این سنسور میتواند فشار فک و دندانقروچه فرد را در حین خواب ثبت کند.
  • سنسورهای دیگری نیز ممکن است بسته به نوع اختلال خواب فرد متصل شوند.

 

معمولاً ممکن است از دستگاه های خاص برای اندازه گیری سایر پارامترهای مربوط به آپنه خواب استفاده شود. اینها اغلب همراه با دستگاه های استاندارد تست خواب استفاده می شوند. مانند دستگاه CPAP که درواقع دستگاه فشار مثبت هوا برای برطرف کردن آپنه انسدادی خواب می باشد.

معیارهای تست خواب در منزل 

داده های ثبت شده در تست خواب به نوع تست خواب در منزل بستگی دارد. در سطح 3 تست خواب داده های زیر ثبت می شوند:

  • جریان هوا عبوری از بینی و دهان و تلاش برای تنفس
  • سطح اکسیژن خون
  • ضربان قلب

تست های نوع 4 یک یا دو معیار را جمع آوری می کنند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جریان هوا
  • سطح اکسیژن خون
  • ضربان قلب

افرادی که تحت تست آپنه خواب خانگی (سطح 3 و 4) قرار می‌گیرند باید بدانند که، این آزمایش‌ها قادر به شناسایی الگوهای خواب و بیداری نیستند. این نوع تست خواب، تنفس را اندازه‌گیری می‌کند و داده‌های دیگری را جمع‌آوری می‌کنند که وقتی توسط متخصص خواب تفسیر می‌شود، می‌تواند به تشخیص اختلال تنفس خواب کمک کند.

مراحل تست خواب در خانه چگونه است؟

تست خواب در منزل بسته به سفارش دهنده یا انجام دهنده آن می تواند متفاوت باشد (سطح 2، 3 یا 4). این فرآیند به طور کلی شامل ملاقات با یک متخصص پزشکی، دریافت تجهیزات، انجام آزمایش در خانه و سپس ملاقات مجدد با پزشک برای بحث در مورد نتایج است.

  1. با پزشک خود ملاقات کنید
    اگر علائم آپنه خواب یا اختلال خواب دیگری را تجربه می کنید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. ممکن است لازم باشد عادات خواب شما بررسی شود. اگر پزشک شما فکر کند که ممکن است آپنه خواب یا اختلال خواب دیگری مانند بی خوابی، پرخوابی، حرکات اندام در خواب، کابوس شبانه… داشته باشید، شما را به یک متخصص خواب یا کلینیک خواب ارجاع می دهد.
  2. با متخصص خواب خود ملاقات کنید
    متخصص خواب قبل از تعیین مراحل بعدی سوالات دقیق تری می پرسد. ممکن است  سؤالاتی در مورد تست خواب در منزل و مقایسه آن با پلی سومنوگرافی در کلینیک از نظر هزینه، پوشش بیمه، راحتی، کیفیت و دقت بپرسید. اگر متخصص تشخیص دهد که تست خواب در خانه برای شما مناسب است، این آزمایش را سفارش می دهد.
  3. تجهیزات تست خواب را در خانه دریافت
    تجهیزات لازم برای تست خواب ممکن است توسط ارائه دهنده برای شما نصب شود یا این تجهیزات به شما داده شود و آموزش نصب این تجهیزات در خانه نیز به شما داده شود.
  4. انجام تست خواب در منزل
    هنگامی که تجهیزات در اختیار دارید، می توانید آزمایش را انجام دهید. دستورالعمل های ارائه شده را هنگام قرار دادن هر سنسوری مانند پالس اکسیمتر روی انگشت، کانولای بینی در سوراخ های بینی و نوار دور قفسه سینه دنبال کنید. سعی کنید در ساعات عادی بخوابید و از خواب بیدار شوید و از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید، زیرا می توانند بر خواب شما تأثیر بگذارند. اگر معمولاً داروهای خواب مصرف می کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف آنها در شب تست خواب در منزل مناسب است یا خیر.
  5. بازگرداندن تجهیزات
    در زمان و مکان هماهنگ شده توسط ارائه دهندگاندستگاه را برگردانید، مگر اینکه خود تیم ارائه دهنده برای جدا کردن دستگاه حضور داشته باشند. هنگامی که آزمایشگاه خواب یا کلینیک خواب، تجهیزات را دریافت کرد، داده های جمع آوری شده را دانلود و تجزیه و تحلیل می کند. آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه می کند که این کار را به جای تکیه بر الگوریتم های از پیش تعیین شده (آنالیز اتوماتیک نرم افزاری) به صورت دستی توسط یک متخصص آموزش دیده انجام  شود.
  6. نتایج 
    پس از تجزیه و تحلیل داده ها توسط متخصص که معمولا چند روز زمان بر است، پزشک یا متخصص خواب شما نتایج را با شما در میان می گذارد.و بر اساس نتایج تست خواب شما در منزل، راهکار های درمانی را ارائه دهند . از طرف دیگر، ممکن است به شما اطلاع دهند که نتایج شما منفی یا غیرقطعی است. در صورت نتایج منفی یا غیرقطعی، ممکن است از شما خواسته شود که یک مطالعه خواب در آزمایشگاه یا کلینیک خواب انجام دهید.

مطالعات خواب خانگی در مقابل مطالعات خواب در کلینیک

تست خواب خانگی معمولا برای تشخیص مشکلات تنفسی اختلال خواب، مانند آپنه خواب، استفاده می شود. با این حال تست خواب در منزل سطح 2 اطلاعات بیشتری را در اختیار قرار می دهد. در مقابل، مطالعات خواب در کلینیک می تواند به تشخیص اختلالات رفتاری حین خواب کمک کند. تفاوت در آن چیزی است که تست ها اندازه گیری می کنند. اگرچه هر دو آزمایش معمولاً فاکتورهایی مانند جریان هوا، سطح اکسیژن خون و ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کنند، اما تنها مطالعات خواب سطح 1 و 2 در واقع خواب را با نظارت بر فعالیت مغز اندازه‌گیری می‌کنند.

مردم اغلب مطالعه خواب در خانه را به مطالعه در آزمایشگاه ترجیح می دهند، زیرا هزینه کمتری دارد و نیازی به مراجعه به کلینیک خواب ندارد. تست آپنه خواب خانگی همچنین شامل دستگاه های متصل کمتری است، بنابراین ممکن است کمتر تهاجمی به نظر برسد. با این حال، از آنجایی که یک مطالعه خواب در آزمایشگاه یا مطالعه خواب سطح 2 در خانه، داده‌های بیشتری را جمع‌آوری می‌کند، احتمال بیشتری دارد که علائم آپنه انسدادی خواب یا سایر شرایط اختلالات خواب را شناسایی کند.

اگر یک مورد ساده از آپنه خواب متوسط ​​یا شدید دارید و هیچ مشکل خواب دیگری وجود ندارد، آزمایش آپنه خواب خانگی (سطح 3) ممکن است برای شما مناسب باشد. اگر دلیلی برای این باور دارید که به آزمایش جامع تری نیاز دارید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که از آزمون خانگی صرفنظر کنید و مستقیماً به آزمایشگاه خواب بروید. یا آزمایش خواب سطح 2 را در منزل انجام دهید.

صحبت با پزشک در مورد تست خواب در خانه

اگر فکر می‌کنید که ممکن است آپنه انسدادی خواب داشته باشید، می‌توانید در ملاقات بعدی با پزشک خود، امکان آزمایش آپنه خواب خانگی را مطرح کنید. معمولاً یک پزشک مراقبت های اولیه افرادی را که ممکن است آپنه خواب داشته باشند به یک متخصص خواب ارجاع می دهد و سپس متخصص تشخیص می دهد که چه نوع تست خواب مناسب ترین است.

سوالات متداول

هزینه تست خواب در منزل چقدر است؟ (کلیک کنید)

پزشک خوب برای اختلالات خواب چه کسی است؟ (کلیک کنید)

 

به این مقاله امتیاز دهید